دریچه تکنولوژی آموزش افزایش سرعت سیستم با RAM Drive یا RAM Disk؛ توضیح تکنیکی ساده برای افزایش سرعت - ژوانا

در دنیای سخت افزار، راه‌های بسیاری به منظور تغییرات قدرت و سرعت وجود دارد؛ استفاده از حالت RAM Disk یا RAM Drive از جمله همین موارد است. آیا از سرعت کامپیوتر یا لپ تاپ خود راضی نیستید؟ آیا در حال حاضر هزینه خرید یک درایو SSD را به منظور افزایش سرعت ندارید؟ در این مطلب به شما یک شیوه خاص به منظور افزایش سرعت برخی برنامه‌ها را آموزش داده و به این نکته خواهیم پرداخت که آیا اجرای بازی‌ها با RAM Drive کار درستی است؟ برای پاسخ به همه این سؤالات با ما همراه باشید.

افزایش سرعت کامپیوتر و لپ تاپ‌ها، نیاز اولیه تمام کاربران است. این افزایش سرعت با استفاده از سخت افزارهایی نظیر حافظه رم، درایو SSD و یا حافظه‌های کش شرکت اینتل ممکن می‌شود. نقل و انتقال سریع داده‌ها به خودی خود منجر به بالا رفتن سرعت بارگذاری و اجرا می‌شود. مادامی که پای برنامه‌های مهندسی، طراحی، گرافیک و … به میان می‌آید، سرعت بارگذاری بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

در سال‌های اخیر، درایوهای SSD در مدل‌های متنوع، با پشتیبانی از گذرگاه‌های PCI-E و SATA III روانه بازار شده و به مرور جایگزین هارددیسک‌های سنتی شدند. با افزایش تولید ا اس اس دی‌ها، قیمت تمام شده آنها نیز کاهش یافته و در نتیجه تحول بزرگی در دنیای سخت افزار به وجود آمد. حافظه‌های SSD به دلیل استفاده از تراشه‌های نیمه هادی، حذف قطعات مکانیکی و استفاده از یک تکنولوژی متفاوت، با سرعت چند برابر یک هارد دیسک معمولی منجر به افزایش سرعت در سیستم‌های کامپیوتری شدند.

درایوهای SSD امروزه در مدل‌های گوناگون، با سرعت‌های خیره کننده که حتی به ۵ گیگابایت در ثانیه و بیشتر هم می‌رسد، در بازار موجود هستند. اما بد نیست بدانید که در کامپیوتر شما، یک حافظه به مراتب سریع‌تر هم وجود دارد که حتی سرعت آن می‌تواند چند برابر بیشتر از سریع‌ترین SSDهای موجود در بازار باشد. حافظه RAM سیستم چه در کامپیوترهای دسکتاپ و چه در لپ تاپ‌ها، دارای سرعت بسیار بالایی است. به عنوان مثال، یک ماژول رم با سرعت ۲۶۶۶ MT/s دارای سرعت ۲۱٫۳۲۸ گیگابایت در ثانیه است. این سرعت چند برابر بیش از سریع‌ترین SSD موجود در جهان است.

احتمالاً با خواندن این مقدمه به این فکر افتاده‌اید که چگونه می‌تواند از حافظه‌های رم سیستم به شیوه‌های دیگر هم استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت که کاربران به سادگی می‌توانند بخشی از حافظه RAM سیستم را به یک درایو ذخیره سازی مبدل کرده و از سرعت بالای آن بهره مند شوند. حتی امکان نصب برخی بازی‌ها نیز در این حالت ممکن بوده و می‌توانید سرعت اجرای برخی نرم افزارها را بدون استفاده از درایو SSD افزایش دهید. با این وجود این مسئله دارای نکات متعددی بوده و نمی‌توان به سرعت در مورد آن قضاوت کرد. پس به شما توصیه می‌کنیم که این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید.

1111-RAM-3.jpg

استفاده از حافظه‌های RAM به منظور ذخیره سازی و ایجاد یک درایو مجازی، چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است. برای استفاده از بخشی از حافظه‌های رم سیستم به عنوان ذخیره ساز، می‌توانید از فناوری RAM Disk یا RAM Drive استفاده کنید. با استفاده از این دو فناوری، امکان استفاده از بخشی از حافظه رم به عنوان درایو مجازی برای شما ممکن خواهد شد. برای این منظور نیازی به تغییرات سخت افزاری نخواهید داشت. تنها کافی است که با استفاده از نرم افزارهایی که برای این منظور طراحی شده‌اند، بخشی از حافظه رم سیستم را به عنوان یک درایو جدید تعریف کنید. برنامه‌های متعدد بسیاری برای این منظور تولید شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نرم افزارهای SoftPerfect RAMDisk، RAMDisk Manager، Miray RAM Drive، Dataram RAMDisk و Gizmo Drive یا Dadaram RAMDisk اشاره کرد.

1111-RAM-6.png

حتی برخی از سازندگان سخت افزار نظیر ایسوس و ازراک، برنامه‌های اختصاصی خود را برای این منظور طراحی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ASRock XFast RAM و Asus ROG (Republic Of Gamers) RAMDisk اشاره کرد. و اما در اینجا این سؤال پیش می‌آید که RAM Disk در چه مواردی کاربرد دارد؟ تصور کنید که ۸ گیگابایت حافظه رم در سیستم دارید که ۴ گیگابایت آن معمولاً در حالت بیکار یا idle است. در این حالت می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، ۴ گیگابایت باقی مانده را به یک درایو مجازی مبدل کنید.

1111-RAM-9.png

سپس نرم افزار و یا برنامه مورد نظر خود را در آن نصب کنید. همچنین می‌توانید فایل‌های سنگین نظیر فتوشاپ و برنامه‌های مهندسی را درون آن قرار داده تا با سرعت بالاتری بارگذاری و پردازش شوند. اما باید بدانید که استفاده از برنامه‌های RAM Disk به کاربرانی توصیه می‌شود که در حال حاضر قادر به خرید یک درایو SSD نبوده و یا حافظه SSD آنها پُر شده است. همچنین استفاده از RAM Disk به سیستم‌هایی با رم بالای ۴ گیگابایت توصیه می‌شود چرا که استفاده غیر اصولی از آن نه تنها منجر به افزایش سرعت نمی‌شود، بلکه با اشغال بخشی از رم، باعث کاهش سرعت سیستم نیز خواهد شد.

1111-RAM-7.png

نرم افزارهایی که برای این منظور طراحی شده‌اند، عمدتاً در نسخه‌های غیر رایگان و پولی خود امکان استفاده از بخش زیادی از حافظه‌های رم به منظور ساخت درایو مجازی داده و مدل‌های رایگان تنها قسمتی از حافظه رم را به این امر اختصاص می‌دهند. پس برای استفاده از یک برنامه مناسب، نیازمند کمی تحقیق و جستجو خواهید بود. آیا RAM Disk برای نصب بازی‌ها مناسب است؟

از آنجایی که حافظه رم یک حافظه نیمه هادی موقت بوده و با قطع جریان برق اطلاعات آن پاک می‌شوند، خطر حذف برنامه‌های درون RAM Disk با قطع برق وجود دارد. در صورتی که سیستم خود را به صورت کامل خاموش و یا ریستارت کنید، تمام داده‌های درون درایو مجازی حذف خواهند شد. اما با حالت‌هایی نظیر Sleep می‌توانید تا مدت‌ها از این درایو استفاده کنید. همچنین برخی از نرم افزارها نظیر Primo Ramdisk، برای جلوگیری از حذف اطلاعات درون این درایو مجازی، در هنگام خاموش کردن سیستم، آنها را بر روی یک درایو از ذخیره ساز HDD یا SSD شما کپی می‌کنند که منجر به حفظ آنها خواهد شد. به لطف این نرم افزارها، می‌توانید درایو RAM Drive را به صورت دائم مورد استفاده قرار دهید.

1111-RAM-4.png

با این وجود نصب بازی‌های روز در این درایو توصیه نمی‌شود؛ حجم بازی‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است که در نتیجه نصب آنها بر روی بخشی از حافظه رم ممکن نیست. حتی در صورت گرفتن نسخه پشتیبان بر روی یک درایو دیگر، این عمل با هر بار روشن و خاموش کردن سیستم، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه RAM Drive را تنها برای کاربرانی توصیه می‌کنیم که از سرعت سیستم خود در حین بارگذاری برنامه‌های مهندسی، طراحی، رندرینگ، گرافیکی و … خسته شده‌اند.

در این حالت داده‌ها در یک درایو مجازی ذخیره شده و دیگر حافظه رم نیازی به ارتباط مستقیم با ذخیره سازهایی نظیر هارددیسک نخواهد داشت. در نتیجه سرعت پردازش و بارگذاری به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت که RAM Drive یک درایو مجازی، بر اساس تکنیک حافظه کش موقت است که با راهکارهایی می‌توان وضعیت موقت بودن آن را تا حدودی کنترل کرد. با این وجود این شیوه برای ذخیره سازی بازی‌های روز مناسب نبوده و تنها برای کاربردهایی که در متن ذکر شد، توصیه می‌شود. همچنین به شما توصیه می‌کنیم که استفاده از RAM Drive را تنها در سیستم‌هایی با حافظه‌های رم بالا مورد استفاده قرار دهید.

در نهایت بهترین راه افزایش سرعت بارگذاری و نقل و انتقال اطلاعات در لپ تاپ و یا کامپیوترها، همان ارتقاء حافظه رم و یا نصب حافظه‌های SSD خواهد بود. اما به دلایل بسیار، می‌توانید به صورت موقت شیوه RAM Drive را جایگزین آنها کنید.

تصویر زیر، بنچمارک سرعت برنامه Crystal Disk از یک هارددیسک با موتور ۷۴۰۰ دور در دقیقه است:

1111-RAM-2.png

تصویر دوم، بنچمارک سرعت برنامه Crystal Disk از یک درایو مجازی RAM Drive است که توسط برنامه ASUS ROG ایجاد شده است؛ تفاوت سرعت شگفت انگیز است:

1111-RAM-1.png

تصویر سوم بنچمارک سرعت درایو رم دیسک با نرم افزار Ultra RAMDisk Lite است روی همان سیستم:

1111-RAM-8.png

تصویر چهارم، بنچمارک درایو رم دیسک که با نرم افزار Miray RAM Drive ایجاد شده است:

1111-RAM-5.png

این موارد سرعت بالای یک درایو مجازی RAM Drive در برابر هارددیسک، در یک سیستم کامپیوتری را نشان می دهد. شایان ذکر است که در این تست از یک رم با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز استفاده شده است که در واقع جزو سرعت های پایین DDR4 به شمار می رود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 176 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها