دریچه تکنولوژی بهترین رفرش ریت مانیتور کدام است (+آموزش تغییر در ویندوز 10) - ژوانا

اعمال نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است اما متأسفانه این تنظیم در ویندوز ۱۰ در جای مناسبی قرار ندارد و بسیاری از وجود آن بی اطلاع هستند. خبر خوب اینکه بالاخره مایکروسافت هم متوجه این نقص شده است و در آینده آن را به جای بهتری منتقل می‌کند. در ادامه این نوشتار به بهترین نرخ نوسازی تصویر برای مانیتورها و آموزش تغییر رفرش ریت در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

هرچند ویندوز ۱۰ یا درایور پردازنده گرافیکی بسیاری مواقع نرخ نوسازی مناسب را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند و به مداخله کاربر نیازی نیست، اما گاهی هم آپدیت‌ها و درایورهای جدید باعث به هم ریختگی نرخ نوسازی تصویر می‌شوند که تبعاتی چون بروز سردرد و خستگی زودرس چشم‌ها را برای کاربر در پی دارد.

متأسفانه در نسخه‌های فعلی ویندوز ۱۰ گزینه Refresh Rate در جای بسیار نامناسبی قرار دارد و کاربر باید چندین پنجره را طی کند تا به آن برسد. همین موضوع باعث شده بسیاری از کاربران نتوانند گزینه تنظیم نرخ نوسازی تصویر در ویندوز ۱۰ را بیابند یا از وجود آن بی اطلاع باشند.

5656.PNG

در نسخه‌های فعلی ویندوز ۱۰ باید پس از طی همه مراحل  Settings > Display > Advanced Display Settings > Display Adapter Properties، به سربرگ Monitor رفت تا بتوان رفرش ریت مانیتور را تغییر داد. به وضوح این کار به طرز غیر ضروری پیچیده است.

البته یک راه آسان‌تر هم برای تغییر رفرش ریت مانیتور در ویندوز ۱۰ وجود دارد و آن مراجعه به پنل تنظیمات پردازنده گرافیکی یا همان تنظیمات درایور است. برای نمونه در پردازنده‌های گرافیکی انویدیا می‌توان از طریق Nvidia Control Panel، نرخ نوسازی تصویر را تغییر داد.

4a715967-2a49-4b38-96d1-6ec08511b6f0.jpg

خوشبختانه مایکروسافت در بیلد پیش نمایش ۲۰۲۳۶ ویندوز ۱۰ گزینه تنظیم نرخ نوسازی تصویر یا Refresh Rate را به پنجره Advanced display settings منتقل کرده است و دیگر به کاوش پنجره‌های تو در تو نیاز نیست.

انتظار می‌رود این تغییر با بیلد پایدار بعدی، به ویندوز ۱۰ اضافه شود و کلیه کاربران از آن بهره‌مند شوند.

بهترین نرخ نوسازی تصویر مانیتور کدام است؟
هر مانیتور دارای یک رفرش ریت ذاتی یا Native است که بهترین عملکرد را در صورت تنظیم همان مقدار دارد. این مقدار برای اغلب مانیتورهای معمولی ۶۰ هرتز است اما برخی مدل‌ها هم از نرخ نوسازی ۷۵ هرتز یا بالاتر بهره می‌برند.

برای اطلاع از نرخ نوسازی مناسب مانیتور می‌توانید به مشخصات فنی آن بر روی وب سایت سازنده مراجعه کنید. همچنین اعمال بالاترین نرخ نوسازی توصیه می‌شود.

دقت داشته باشید نرخ نوسازی کمتر از ۶۰ هرتز موجب خستگی زودرس چشم‌ها و در مواردی هم سردرد و سوزش چشم‌ها می‌شود. بهتر است همین حالا رفرش ریت مانیتور خود را چک کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 191 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها