دریچه تکنولوژی روشهای مناسب اندازه گیری وزن بدن - ژوانا

چرا باید وزن خود را اندازه گیری کنیم؟

بسیاری از مردم تمایل دارند جواب این سوال را بدانند: وزن من چقدر است؟ اما برای همه‌ی افراد یک وزن ایده آل وجود ندارد و برای هر فرد متفاوت است، زیرا عوامل مختلفی در این امر نقش دارند. این عوامل شامل سن، نسبت ماهیچه به چربی، قد، جنس و نحوه‌ی توزیع چربی بدن یا فرم بدن است.

اندازه گیری مناسب وزن به شما این امکان را می‌دهد که بر افزایش یا کاهش آن نظارت داشته باشید. اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد. هر کس که اضافه وزن  دارد صرفا دچار بیماری و مشکلات سلامتی نمی‌شود. با این حال، محققان بر این باورند که اگرچه اضافه وزن ممکن است در حال حاضر بر سلامت فرد تاثیر نگذارد، اما عدم مدیریت آن می‌تواند در آینده منجر به مشکلات زیادی شود.

دیگر شاخص‌های سلامتی

موارد دیگری برای بررسی وضعیت وزن فرد اهمیت دارند. شاخص توده‌ی بدنی (BMI) و دور کمر، ابزار غربالگری برای تخمین وضعیت وزن و خطر احتمالی بیماری هستند.

شاخص توده‌ی بدنی یا BMI

BMI از تقسیم کردن وزن فرد (بر اساس کیلوگرم) بر قد (بر اساس متر) به دست می‌آید.

  • اگر BMI شما کم‌تر از ۱۸/۵ باشد، در محدوده‌ی کمبود وزن قرار دارید.
  • اگر BMI شما ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ باشد، در محدوده‌ی وزن طبیعی یا سالم قرار دارید.
  • اگر BMI شما ۲۵ تا ۲۹/۹ باشد، در محدوده‌ی اضافه وزن قرار دارد.
  • اگر BMI شما ۳۰ یا بالاتر باشد، در محدوده‌ی اضافه وزن شدید قرار می‌گیرید.

دور کمر

تجمع چربی بیش از حد دور شکم، ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب قرار دهد. دور کمر در مردان بیش‌تر از ۱۰۲ سانتی متر و در زنان بیش‌تر از ۹۰ سانتی متر، فرد را در معرض خطر این بیماری‌ها قرار می‌دهد.

برای اندازه گیری صحیح دور کمر:

  • بایستید.
  • متر پارچه‌ای را در وسط کمر خود، درست بالای برآمدگی استخوان لگن که در طرفین شکم قابل لمس هستند، قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که نوار به دور کمر به صورت افقی قرار دارد.
  • نوار را طوری دور کمر نگه دارید که پوست فشرده نشود.
  • کمر خود را درست پس از بازدم و بیرون دادن نفس، اندازه بگیرید.

بایدها و نبایدها در زمان اندازه گیری وزن

نکات مهمی وجود دارد که در زمان اندازه گیری وزن باید از آن‌ها آگاه باشید. با رعایت این نکات دقت اندازه گیری بالاتر می‌رود. بهتر است دستورالعمل‌های شرکت سازنده، برای کالیبره کردن ترازو را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که هر دو پای خود را در مرکز ترازو قرار دهید و هنگام اندازه گیری وزن تا حد ممکن بی حرکت بمانید.

نوسانات وزن کاملا طبیعی است. ممکن است متوجه شوید که وزن شما به طور موقت بر اساس عواملی مانند قاعدگی، کمبود آب بدن، افزایش مصرف آب، رژیم غذایی با نمک بالا، مصرف الکل، مصرف کافئین، وعده‌ی غذایی مصرفی در شب قبل، رژیم غذایی پر کربوهیدرات، پرخوری در آخر هفته، ورزش و بیماری‌های بهداشتی، بالا یا پایین می‌رود.

۱: آیا باید هر روز وزنتان را اندازه گیری کنید؟

از آنجا که وزن به آرامی تغییر می‌کند، بعید است روزانه تغییر زیادی را مشاهده کنید. برخی از افراد که در تلاش برای کاهش وزن هستند، اگر شاهد کم شدن وزن نباشند، بسیار ناامید می‌شوند و از کاهش وزن منصرف می‌شوند. در این شرایط باید دیدگاه خود را در مورد اندازه گیری روزانه‌ی وزن، تغییر دهید.

راه حل این مشکل، اندازه گیری هفته‌ای وزن است. می‌توانید یک روز در هفته را به اندازه گیری وزن خود اختصاص دهید، اما ترجیحا روز‌های اول هفته را انتخاب نکنید. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارند آخر هفته‌ها را کمی خوش گذاری کنند و در مصرف غذا ممنوعیتی برای خود ایجاد نکنند، روزهای اول هفته زمان مناسبی برای اندازه گیری وزن نخواهد بود. زیرا در روزهای بعد از تعطیلات، ترازو عدد بیش‌تری را نشان می‌دهد و ممکن است باعث کاهش انگیزه در شما شود.

۲: بهترین زمان برای اندازه گیری وزن، چه موقع در طول روز است؟

وزن بدن می‌تواند در طول روز نوسان داشته باشد و ترازوها ممکن است بسته به ساعت‌های مختلف روز، مقدار آن را کم یا زیاد نشان دهند. مقایسه کردن عدد اندازه گیری شده در اول صبح با عدد اندازه گیری شده در بعدازظهر یا بلافاصله بعد از خوردن ناهار، کار درستی نیست. برای پیگیری کاهش یا افزایش وزن، افراد باید همیشه وزن خود را تقریبا در یک ساعت از روز و در شرایط یکسانی اندازه گیری کنند. بعد از تخلیه‌ی مثانه در صبح، بهترین و دقیق‌ترین زمان برای اندازه گیری است.

۳: چرا نباید بعد از حمام وزن خود را اندازه گیری کنید؟

وزن شما بسته به سطح فعالیت و آنچه می‌خورید، در طول روز در نوسان است. بهتر است اول صبح، قبل از اینکه غذا بخورید و بعد از تخلیه‌ی مثانه، وزن خود را اندازه گیری کنید. البته باید یک پارامتر دیگر نیز به لیست اضافه کنید: قبل از دوش گرفتن. پوست شما بزرگ‌ترین اندام بدن است و مایعات را به راحتی جذب می‌کند. بعد از شنا یا دوش گرفتن، بدن می‌تواند ۱ تا ۳ فنجان آب جذب کند و وزن واقعی شما روی ترازو را چند گرم بیش‌تر نشان دهد.

بعد از تخلیه‌ی مثانه در صبح و قبل از دوش گرفتن، بهترین و دقیق‌ترین زمان برای اندازه گیری است.

۴: ترازو را روی سطح هموار و سفتی قرار دهید.

اگر ترازو روی فرش، کاشی ناهموار یا چوب باشد، کالیبره بندی نامناسبی خواهد داشت و در نتیجه عملکرد صحیحی نخواهد داشت. برای اینکه ترازو کاملا درست کار کند و وزن را صحیح نشان دهد، باید روی یک سطح صاف و سخت قرار داده شود.

۵: قبل از اندازه گیری وزن، بیش از حد سدیم مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد سدیم باعث می‌شود که مایعات بیش از حد طبیعی در بدن حفظ شوند. اگر قبل از اندازه گیری وزن، یک وعده‌ی غذایی نمکی بخورید، احتمالا ترازو وزن شما بیش از حد معمول نشان خواهد داد. این امر مخصوصا در مورد فست فودها، انواع سوپ‌، غذاهای سرخ شده و گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن یا سوسیس بیش‌تر صدق می‌کند.

۶: خانم‌ها یادشان باشد که در دوران قاعدگی، وزن خود را اندازه گیری نکنندو

اگر در زمان پریودی، ترازو وزن شما را بیش‌تر نشان داد، نگران نباشید. بدن زنان در زمان چرخه‌ی قاعدگی مایعات بیش‌تری را در خود حفظ می‌کند. احتباس مایعات زیادی در بدن، می‌تواند باعث افزایش ۳ تا ۳/۵ کیلوگرم در وزن شود. بنابراین ۲ تا ۳ روز قبل و بعد از پریودی وزن خود را اندازه گیری نکنید.

۷: بعد از مصرف یک غذای سنگین، سراغ ترازو نروید.

اگر بلافاصله بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی بزرگ یا بعد از نوشیدن مقدار زیادی مایعات تصمیم گرفتید سری به ترازو بزنید، منتظر عددی بالاتر از حالت طبیعی باشید. وعده‌ی غذایی سنگین می‌تواند وزن شما را از آن چیزی که هست، بالاتر نشان دهد.

۸: اندازه گیری وزن بعد از ورزش، کار درستی نیست.

ورزش یا فعالیت بدنی باعث عرق کردن می‌شود. در نتیجه مقداری از مایعات بدن از طریق تعریق از بدن دفع می‌شود و ترازو عدد کم‌تری را نشان خواهد داد.

در برخی موارد بعد از ورزش که عضلات در تلاش برای بهبودی هستند، دچار واکنش التهابی می‌شوند که این موضوع باعث تجمع مایعات در بافت می‌شود. احتباس آب می‌تواند بلافاصله بعد از ورزش اتفاق بیفتد. در این حالت ترازو عدد بیش‌تری را نشان خواهد داد. بنابراین بهتر است بعد از ورزش، ۱ روز کامل صبر کنید و سپس وزن خود را اندازه گیری کنید.

بهتر است بعد از ورزش، ۱ روز کامل صبر کنید و سپس وزن خود را اندازه گیری کنید.

۹: در شرایط ثابتی وزن را اندازه گیری کنید.

همیشه از یک ترازوی ثابت استفاده کنید. اگر به منزل دوستتان دعوت شده‌اید و از ترازوی آن‌ها برای اندازه گیری وزن خود استفاده کردید و عدد متفاوتی را مشاهده کردید، تعجب نکنید. دقت و کالیبر ترازوها باهم متفاوت است. بنابراین برای پایش صحیح وزن، از یک ترازوی ثابت استفاده کنید.

برای اندازه گیری دقیق، بهتر است لباس‌های بسیار سبکی بر تن داشته باشید یا برهنه روی ترازو بایستید. اگر این امکان وجود ندارد، سعی کنید هر دفعه، لباس‌های یکسانی بپوشید. به عنوان مثال، می‌توانید هر بار کفش‌ها و لباس‌های یکسانی بپوشید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 1 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.