دریچه تکنولوژی همه چیز درباره تلویزیون‌های QLED سامسونگ و فناوری کوانتوم دات (+ مدل‌ها) - ژوانا

بدون شک همه شما کم و بیش متوجه پیشرفت چشمگیر تلویزیون‌ها و عملکرد فوق‌العاده آن‌ها در نمایش تصاویری پویا و رنگ‌هایی زنده شده‌اید؛ اما تلویزیون‌ها این پیشرفت را مدیون چه چیزی هستند؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایای فناوری کوانتوم دات و تلویزیون‌های QLED بپردازیم.

سال ۲۰۱۶ میلادی بود که سامسونگ از سری SUHD تلویزیون‌های پرچمدار خود رونمایی کرد. تمامی این تلویزیون‌ها مجهز به فناوری کوانتوم‌ دات بودند. فناوری کوانتوم دات (Quantum Dot) یکی از فناوری‌هایی است که به ساخت تلویزیون‌هایی با قابلیت نمایش محتوای HDR کمک شایانی کرده‌است.

فناوری کوانتوم دات چیست و نقاط کوانتومی چطور عمل می‌کنند؟
به زبان ساده، نقاط کوانتومی ذرات بسیار ریزی هستند که اندازه‌ای حدود ۲ الی ۱۰ نانومتر دارند. این ذرات به طور متوسط متشکل از ۵۰ اتم بوده و بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوان آن‌ها را با ابزار معمولی اندازه‌گیری کرد. در واقع همین موضوع فناوری کوانتوم دات را منحصر به فرد و خاص می‌کند. برای اینکه متوجه شوید که چه اندازه این ذرات کوچک هستند، باید اشاره کنیم که یک تار مو حدود ۱۰۰,۰۰۰ نانومتر ضخامت دارد!

طول موج نوری که نقاط کوانتومی از خود ساطع می‌کنند ارتباط مستقیم با اندازه آن‌ها دارد. به این ترتیب نقاط کوچک‌تر نور آبی و نقاط بزرگ‌تر نور قرمز از خود ساطع می‌کنند. لازم به ذکر است بدانید این نقاط به خودی خود دارای نور نیستند و پس از تابیده شدن نور به آن‌ها، رنگ‌های مختلف را از خود ساطع می‌کنند.

سامسونگ به جای استفاده از رنگ سفید که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را تولید می‌کند، از رنگ آبی برای نور زمینه استفاده می‌کند. علت این امر ایجاد رنگ‌هایی دقیق‌تر با غلظت بیشتر است.

نحوه عملکرد تلویزیون‌های QLED

در همین رابطه بخوانید:
جامع‌ترین راهنمای خرید تلویزیون: با انواع تلویزیون‌ها و فناوری‌های روز دنیا آشنا شوید و آگاهانه خرید کنید

علت استفاده سامسونگ از عنوان QLED (کیو ال ای دی یا کیو لد) برای تلویزیون‌های خود استفاده از فناوری Quantum Dot در پنل‌های LED است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت فناوریQuantum dot  همراه با پنل‌های LED، تلویزیون‌های QLED را تشکیل می‌دهند. در واقع یک تلویزیون QLED مجهز به یک صفحه متشکل از نقاط کوانتومی است که بر روی یک پنل LED معمولی قرار گرفته است. اگر از لایه کوانتومی ذکر شده صرف نظر کنیم، یک تلویزیون LED پیش رو خواهیم داشت. همچنین باید توجه داشت تلویزیون‌های LED هم، همان تلویزیون‌های LCD هستند که نور پس‌زمینه آنها توسط لامپ‌های LED تامین می‌شود. هر دو فناوری مورد بحث از خود نوری ساطع نمی‌کنند؛ بلکه طی چندین مرحله با فیلترهای مختلف، نور تابیده شده از پس‌زمینه را به رنگ‌های مورد نیاز تبدیل می‌کنند.

LCD یا Liquid Crystal Display (صفحه نمایش کریستال مایع) یک نمایشگر نوری است که براساس خصوصیات نوری کریستال مایع در ولتاژهای مختلف ساخته شده است. کریستال مایع حالتی از ماده با خصوصیات دوگانه جامد و مایع است که بین صفحات شیشه ای پلاریزه شده قرار می گیرد و نور را با توجه به ولتاژی که به آن وارد می شود، از خود عبور می دهد. وارد کردن نیروی الکتریسیته به کریستال مایع سبب تغییر وضعیت قطب‌های مولکولی آن می‌شود. پس از کریستال‌های مایع، صفحات نامرئی فیلتر رنگی که مختص ایجاد رنگ‌های سبز، قرمز و آبی هستند، وجود دارند. نوری که در پس‌زمینه توسط لامپ‌های فلوئورسنت ایجاد می شود؛ از درون کریستال‌های مایع عبور می‌کند و در جهت قطب آن به فیلترهای رنگی نامرئی برخورد می‌کند. در این مرحله به ازای هر پیکسل یک واحد نور داریم و ترکیب پیکسل‌ها در نهایت، تصویر مورد نظر را ایجاد می‌کند.

تفاوت اصلی میان تلویزیون‌های LED و تلویزیون‌های LCD در نحوه تابش نور است. در تلویزیون‌های LCD یک صفحه‌ گسترده از لامپ‌های فلورسنتی نور را به طور یکدست به پنل تلویزیون می‌تاباند. این درحالی است که در تلویزیون‌های LED شاهد استفاده از لامپ‌های LED برای تامین نور پس‌زمینه این مورد نیاز هستیم.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تلویزیون‌های QLED سامسونگ از نوع LED هستند. این تلویزیون‌ها مجهز به سیستم Edge-lit LED (نوردهی از کناره‌ها) هستند. در این سیستم LEDها در حاشیه دور پنل قرار می‌گیرند. در تلویزیون‌های مجهز به این سیستم، نمایشگر به مناطق مختلف تقسیم می‌شود و هرکدام از این مناطق جداگانه نوردهی می‌شوند. هرچه تعداد مناطق نوردهی بیشتر باشد، کنتراست تصویر بهبود می‌یابد؛ چرا که می‌توان متناسب با بخش‌های مختلف صحنه و نیاز آن‌ها، نور زمینه را کم و یا زیاد کرد.

از دیگر تفاوت‌های QLED با تلویزیون‌های LED و LCD می‌توان به نور پس‌زمینه اشاره کرد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید نور پس‌زمینه به کار رفته در تلویزیون‌های LED یا LCD دارای رنگ سفید است. این رنگ سفید از ترکیب LEDهای آبی رنگ با لایه‌ای به رنگ زرد فسفری بدست می‌آید. این در حالی است که در تلویزیون‌های QLED همان نور آبی رنگ به پنل منتقل می شود.

با برخورد این نور به فیلم (صفحه) کوانتومی سه حالت پیش می آید؛ یا نور وارد شده به این لایه بدون تغییر رنگ از آن خارج می شود، یا نقاط کوانتومی نور را جذب و نوری با رنگ سبز یا قرمز ساطع می‌کنند. به این ترتیب هر سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز تولید می‌شوند. به عبارت دیگر خود LEDها رنگ آبی را ایجاد می‌کنند و رنگ‌های سبز و قرمز هم توسط نقاط کوانتومی ایجاد می‌شوند. به همین علت لایه کوانتومی موجود در پنل تلویزیون‌های QLED، سبب بهبود چشمگیر دقت رنگ، میزان روشنایی، حجم رنگ و برتری تلویزیون‌های QLED نسبت به تلویزیون‌های LED و LCD می‌شود.

مزایای تلویزیون‌های QLED نسل جدید

پس از ارائه نسل سوم تلویزیون‌های مجهز به فناوری کوانتوم دات، جنس نقاط تغییر کردند. هم‌اکنون این ذرات دارای هسته‌های آلیاژ فلزی جدید و بدنه‌ فلزی هستند که سبب بهبود در زمینه‌های متعدد می‌شوند. از جمله برتری‌های تلویزیون‌های QLED سامسونگ نسبت به رقبا می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

دقت رنگ بسیار بالا

استفاده از نقاط کوانتومی جدید سبب شده تا در تلویزیو‌ن‌های QLED سامسونگ، شاهد بازه‌ای بزرگ‌تر از رنگ‌ها با دقتی بسیار بیشتر از تلویزیون‌های معمولی باشیم. تلویزیون‌های QLED سامسونگ قادرند تمامی رنگ‌های طیف رنگی DCI-P3 که در صنایع مختلف نظیر فیلم‌سازی و فیلمبرداری HDR مورد استفاده قرار می‌گیرد را با دقتی بسیار بالا نمایش دهند.

حجم رنگ ۱۰۰ درصدی

حجم رنگ به شکل نمایشی سه‌بعدی تعریف می‌شود که نشان‌دهنده ظرفیت بازتولید رنگ در یک نمایشگر در تمامی سطوح روشنایی است؛ معیاری که می‌تواند تضمین کند تصاویر به همان شکل مورد نظر تهیه‌کننده، در تلویزیون نمایش داده شود.

فرقی نمی‌کند میزان روشنایی بر روی چه مقداری تنظیم شده باشد؛ رنگ‌های به نمایش در آمده توسط تلویزیون‌های QLED سامسونگ به لطف استفاده از نقاط کوانتومی آلیاژی جدید، حتی در بیشینه روشنایی نیز دقت خود را از دست نمی‌دهند؛ نکته‌ای که محصولات اغلب سازندگان از آن بی‌بهره‌اند و در محصولات آن‌ها زمانی که روشنایی صفحه افزایش پیدا می‌کند، دقت نمایش رنگ کاهش می‌یابد.

کنتراست خیره‌کننده

علاوه بر آنچه پیش‌تر گفته شد، استفاده از نقاط کوانتومی آلیاژی جدید سبب شده تا تلویزیون‌های QLED سامسونگ صرف نظر از روشن بودن یا تاریک بودن محیط، رنگ سیاه را با غنای بیشتری نمایش دهند. رنگی مشکی عمیق‌تر در کنار حداکثر روشنایی بیشتر سبب شده تا تصاویر به نمایش درآمده توسط تلویزیون‌های QLED سامسونگ دارای کنتراست خیره‌کننده باشند.

تجربه HDR منحصر به فرد

HDR دقیقاً همان بخش جذاب ماجراست. در ابتدا باید بگوییم که HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است و معنای آن محدوده دینامیکی بالا (وسیع) است. محدوده دینامیکی در واقع اختلاف روشن‌ترین نقاط و تاریک‌ترین قسمت یک تصویر است. استاندارد HDR تضمین می‌کند نقاط روشن، نورانی و نقاط تیره، تاریک خواهند بود. استاندارد HDR به کار رفته در تلویزیون‌های سامسونگ در محدوده‌ای میان ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ قرار دارد. به عنوان مثال تلویزیونی مجهز به استاندارد HDR 1500، قادر است در قسمت‌های مورد نیاز، حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت را فراهم کند. ۱۵۰۰ نیت تقریباً برابر روشنایی صحنه‌هایی است که با چشم در طبیعت در روز روشن مشاهده می‌کنید.

به لطف حجم رنگ ۱۰۰ درصدی، تمامی رنگ‌های به نمایش در آمده صرف نظر از میزان روشنایی، دقت رنگی مثال‌زدنی دارند. در نتیجه تصویر نهایی به آن‌چه در واقعیت مشاهده می‌کنیم بسیار نزدیک است. تلویزیون‌های QLED سامسونگ قادرند به واسطه این موضوع، تجربه‌ای منحصر به فرد از HDR را برایتان خلق کنند.

زاویه دید گسترده‌تر نسبت به سایر پنل‌های VA

از دیگر مزایای تلویزیو‌ن‌های QLED سامسونگ می‌توان به زاویه دید گسترده‌تر نسبت به سایر تلویزیون‌های بر پایه پنل VA اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید پنل‌های VA در مقایسه با IPSها زاویه دید کمتری دارند و رنگ و روشنایی آن‌ها اگر از کناره‌ها به تماشای تلویزیون بپردازید، تغییر نسبتاً زیادی خواهد کرد. در این شرایط سامسونگ مدعی است که QLEDها با توجه به ساختار مبتنی بر نقاط کوانتومی و همچنین استفاده از تکنولوژی Ultra Black (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت)، زاویه‌ دید بهتری نسبت به سایر پنل‌های VA موجود در بازار دارند. لازم به ذکر است که VAها معمولاً نمایش رنگ و کنتراست بهتری نسبت به پنل‌های IPS دارند.

فناوری Ultra Black

تقریباً همه ما می‌دانیم که بازتاب نور لامپ از روی تلویزیون تا چه حد می‌تواند آزاردهنده باشد. علاوه‌بر آن‌چه گفته شد بازتاب نور لامپ سبب حذف جزئیات در برخی از قسمت‌های تصویر نیز می‌شود و ریسک از دست دادن لحظه یا اتفاق مهمی را به همراه دارد. تلویزیون‌های QLED سامسونگ در راستای بهبود هرچه بیشتر تجربه حاصل از تماشای تلویزیونی با پشتیبانی استاندارد HDR 1500، مجهز به فناوری جدیدی تحت عنوان “Ultra Black” هستند که بازتاب نور از روی صفحه‌نمایش را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

ساز و کار این فناوری بسیار ساده است. برخلاف پنل‌های معمولی که سطحی صاف و صیقلی دارند، پنل‌ به کار رفته در محصولات مجهز به فناوری UltraBlack، دارای برآمدگی‌های متعدد و منظم هستند. ساختار این برآمدگی‌ها به نحوی است که سبب شکست‌های متعدد در مسیر پرتو نور و در نتیجه جذب نور تابیده شده‌ از منابع خارجی می‌شود. بنابراین فرقی نمی‌کند خورشید در آسمان باشد یا چراغی روشن باشد، قسمت‌های تیره و روشن تصویر همگی شفاف هستند و خبری از بازتاب نور آزاردهنده نیست.

طراحی مدرن و زیبا

تلویزیون‌ها و مانیتورهای QLED سامسونگ طراحی شکیل و ضخامت بسیار کمی دارند. همین امر باعث دلنشین بودن زبان طراحی تلویزیون‌ها و مانیتورهای سری QLED سامسونگ بوده و سبب شده تا این دستگاه‌ها عضوی زیبا از دکوراسیون داخلی خانه و یا اتاق شما باشند. تلویزیون‌های سری QLED سامسونگ علاوه‌بر طراحی زیبای خود، ویژگی قابل توجه دیگری نیز دارند. سیم یکپارچه بسیار نازک که سبب می‌شود این دستگاه شبیه دستگاهی بی‌سیم به نظر برسد. این ویژگی علاوه بر افزودن به زیبایی تلویزیون، بهم ریختگی به وجود آمده ناشی از کابل‌های متعدد را نیز از بین ‌می‌برد.

مناسب برای گیمینگ

بازی کردن‌ روی صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر همواره لذت بیشتری دارد. با این حال تلویزیون‌ها به خاطر برخی از ضعف‌ها و محدودیت‌های موجود چندان میان گیمرها گزینه محبوبی نیستند. تلویزیون‌های QLED همواره یکی از بهترین نمونه‌های موجود برای استفاده از تلویزیون در مصارف گیمینگ بوده‌اند.

درحالی که نرخ نوسازی تصویر در بسیاری از تلویزیون‌های فعلی تنها به ۶۰ هرتز محدود می‌شود، تلویزیون‌های QLED نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کنند. البته نرخ نوسازی تصویر تنها ملاک موثر در زمینه گیمینگ نیست و فاکتورهای دیگری نظیر زمان پاسخ‌دهی و تاخیر ورودی نیز تاثیر بسزایی در عملکرد تلویزیون‌ها یا مانیتورها در زمینه گیمینگ دارند. تلویزیون‌ها و مانیتورهای QLED در سایر فاکتور‌های ذکر شده نیز در زمره بهترین‌های بازار قرار می‌گیرند. بنابراین حتی برای مصارف گیمینگ نیز، می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی تلویزیون‌های سری QLED را انتخاب کنید.

در همین رابطه بخوانید:
بهترین تلویزیون های پیشنهادی بر اساس قیمت 

مصرف انرژی پایین
تلویزیون‌های LED در مقایسه با تلویزیون‌های LCD، به مراتب انرژی کمتری مصرف می‌کنند. تلویزیون‌های QLED سامسونگ نیز به لطف استفاده از سیستم نوردهی LED، در بحث مصرف انرژی بسیار بهینه عمل می‌کنند و از این بابت نگرانی‌ای وجود ندارد.

لیست محصولات عرضه شده مجهز به فناوری QLED
مانیتورهای کیولد سامسونگ CFG73 Gaming Monitor
CHG70 Gaming Monitor
CHG90 Gaming Monitor
CJ791 Thunderboltᵀᴹ ۳ Ultra Wide Screen Curved Monitor
UH750 UHD Monitor
CH711 Curved Monitor
CF791 Curved Monitor
تلویزیون‌های کیولد سامسونگ Q900 QLED Smart 8K UHD TV
Q9FN QLED Smart 4K UHD TV
Q8FN QLED Smart 4K UHD TV
Q7FN QLED Smart 4K UHD TV
Q7CN QLED Curved Smart 4K UHD TV
Q6FN QLED Smart 4K UHD TV 
Q9F QLED Smart 4K UHD TV
Q8C QLED Curved Smart 4K UHD TV
Q7C QLED Curved Smart 4K UHD TV
Q7F QLED Smart 4K UHD TV

در جدول بالا نیز تلویزیون‌ها و مانیتورهای QLED سامسونگ لیست شده‌اند که می‌تواند به شما برای انتخاب یک محصول مجهز به فناوری کوانتوم دات، کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها