دریچه تکنولوژی ارز دیجیتال ریپل چیست؟ همه چیز درباره سرمایه‌گذاری و خرید ریپل - ژوانا

اگر حتی کمی علاقه‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال باشید، حتما تاکنون نام ریپل را شنیده‌اید. ریپل از لحاظ ارزش بازار چهارمین رمزارز بزرگ جهان است و طرفداران ویژه میان فعالان حوزه ارز دیجیتال دارد. رمزارز ریپل در یک ماه گذشته با روند صعودی چشم‌نوازی که داشت توجه بسیاری را به خودش جلب کرد و به فکر سرمایه‌گذاری روی آن انداخت. در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمامی سوالات شما درباره ریپل پاسخ و نحوه سرمایه‌گذاری و خرید این ارز دیجیتال محبوب را توضیح دهیم.

اولین چیزی که باید بدانید این است که ریپل هم یک پلتفرم است و هم یک ارز دیجیتال. پلتفرم ریپل (Ripple) یک پروتکل متن باز است که برای امکان انجام معاملات سریع و ارزان طراحی شده است. این پلتفرم ارز مخصوص خودش را دارد: XRP که در بازار با همان نام ارز دیجیتال ریپل شناخته می‌شود. لازم به ذکر است از ابتدای سال ۲۰۲۱ قیمت ریپل ۴۶۰ درصد افزایش داشته است.

XRP چیست؟
XRP
توکنی است که برای نشان دادن انتقال ارزش از طریق شبکه ریپل به کار می‌رود. هدف اصلی XRP واسطه بودن در مبادلات دیگر، اعم از ارزهای دیجیتال و فیات است. توکن XRP در بازار به همان نام ریپل معروف است.

خالق ریپل کیست؟
این پروتکل به عنوان نمونه اولیه در سال ۲۰۰۴ ساخته شد. اما تاریخ واقعی شروع به کار ریپل از سال ۲۰۱۳ شروع می‌شود، زمانی که جد مک کالیب (Jed McCaleb)، خالق شبکه EDonkey، گروهی از سرمایه‌گذاران جهانی را به سرمایه‌گذاری در Ripple Labs دعوت کرد.

بنیانگذاران Ripple Labs چه کسانی هستند؟
کریس لارسن (Chris Larsen) سرمایه‌گذار فرشته (angel investor)، مدیر بازرگانی و فعال حریم خصوصی است که از ثروتمندترین افراد حوزه ارز دیجیتال به حساب می‌آید. وی بیشتر به دلیل همکاری در تأسیس چندین استارت‌آپ در زمینه خدمات مالی آنلاین شناخته شده است.

جد مک کالب برنامه‌نویس و کارآفرین مشهور است. او هم بنیانگذار چندین استارت‌آپ ارز دیجیتال از جمله ریپل، استلار، eDonkey، Overnet و همچنین صرافی ارز دیجیتال Mt. Gox بوده است. البته مک کالب چند وقتی است که از ریپل جدا شده است.

الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) چیست؟
برخلاف بیت کوین یا اتریوم، ریپل شبکه بلاکچین ندارد. یک ارز دیجیتال بدون بلاکچین ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد. اگر بلاکچین نداشته باشد، چگونه تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و مطمئن می‌شود همه چیز خوب پیش می‌رود؟ برای این منظور، ریپل دارای یک فناوری ثبت اختراع شده اختصاصی است: الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA).

کلمه «اجماع» در اینجا به این معنی است که اگر هر گره (node) با بقیه گره‌ها موافق باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد. تصور کنید، یک میدان باستانی وجود دارد که دارای ۱۰۰ پیرمرد خردمند است و یک شهر برای تصمیمگیری نیاز به توافق همه آنها دارد. اگر همه آنها برای انجام کاری موافقت کنند، آن کار را می‌توان انجام داد. اما اگر یکی از آنها موافقت نکند، تا وقتی که مشخص شود مشکل او چیست، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ریپل برای چه کاری استفاده می‌شود؟

  1. انجام مبادلات با کارمزد کم: ارزهای زیادی وجود دارند که نمی‌توانند مستقیماً به یکدیگر تبدیل شوند. بنابراین، بانک‌ها باید از دلار آمریکا (USD) به عنوان واسطه استفاده کنند. از این رو، یک کمیسیون مضاعف وجود دارد: تبدیل ارز A به دلار و تبدیل دلار به ارز B. ریپل نیز یک واسطه است، اما بسیار ارزان‌تر از دلار است.
  2. معاملات سریع بین‌المللی: میانگین زمان معامله ۴ ثانیه است. برای مقایسه می‌توانید آن را با زمان تراکنش بیت کوین که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد و همچنین با سیستم‌های بانکی مقایسه کنید که گاهی تا چند روز طول می‌کشند.
  3. اکوسیستم پرداخت: کاربر اساساً می‌تواند ارز مخصوص خودش را برای معاملات سریع و ارزان صادر کند.

مزایای ریپل چیست؟
ریپل در اصل به عنوان یک سیستم پرداخت روزانه طراحی شده است. بنابراین، قدرت آن بسیار بیشتر از بیت کوین است. در نتیجه، معاملات آن بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شوند.

  • ریپل به عنوان یک سازمان رسمی آغاز به کار کرده، زیرا تمرکز اصلی آن کاربرد در بانک‌هاست. بنابراین، مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در معرض کنترل چندین نهاد قانونگذار نیست.
  • ریپل توانایی تبدیل به هر ارز یا ارزشی (مانند طلا) با حداقل کمیسیون را دارد.

آیا ریپل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
قبل از هر چیز، توجه به این نکته لازم است که هر تصمیم سرمایه‌گذاری و خرید ریپل ریسک‌های خاص خودش را دارد. در هر صورت تصمیم با شماست. در اینجا به چند مورد از مزایا و معایب ریپل اشاره می‌کنیم.

مزایا:
همانطور که گفتیم، ریپل یک سازمان رسمی و مورد اعتماد بسیاری از بانک‌هاست. ریپل یک شرکت بی‌نام‌ونشان بلاکچین نیست.

  • تورم ندارد. تمام توکن‌های XRP در ابتدا تولید شده و از قبل وجود دارند.
  • هرچه بانک‌ها بیشتر از آن به عنوان پلتفرم معاملاتی خود استفاده کنند، ارزش XRP بالاتر می‌رود. اگر روزی همه بانک‌ها تصمیم بگیرند به جای پردازش مبادلات ارزی از ارز ریپل به عنوان واحد پول بانکی یکپارچه استفاده کنند، سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ریپل به همراه خواهد داشت.

معایب:
بسیار متمرکز است. ایده کلی ارزهای دیجیتال جلوگیری از کنترل متمرکز است. از آنجایی که توکن‌ها قبلاً تولید شده‌اند، توسعه‌دهندگان ریپل می‌توانند تصمیم بگیرند که در چه زمانی و چه مقداری را آزاد کرده یا آزاد نکنند. بنابراین، این کار اساساً مانند سرمایه‌گذاری در یک بانک است.

  • علاوه بر مرکزیت، انحصار هم وجود دارد، زیرا Ripple Labs حدود ۶۱ درصد از سکه‌ها را در اختیار دارد.
  • متن باز است. این کار بسیار هوشمندانه است، اما هنگامی که کد در دسترس باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد سعی در هک کردن آن داشته باشند.

از کجا ریپل بخریم؟
همه می‌دانیم که به دلیل شرایط تحریم امکان خرید مستقیم از شرکت‌های بین‌المللی برای کاربران ایرانی فراهم نیست. همچنین، صرافی‌های خارجی بازارهای معاملاتی ارائه می‌کنند که افراد می‌توانند به خریدوفروش ارزهای دجیتال پرداخته و سود کسب کنند. اما، حساب کاربران ایرانی در صورت شناسایی از سوی این صرافی‌ها مسدود خواهد شد. خوشبختانه، در داخل ایران نیز بازارهای معاملاتی داخلی وجود دارند تا کاربران ایرانی بتوانند بدون دغدغه بلاک شدن از این بازارها سود ببرند.

یکی از بازارهای معاملاتی بی‌واسطه کوین نیک مارکت است. در این مارکت می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را با قیمت دلخواه به فروش گذاشته یا اینکه از میان سفارش‌های موجود قیمت مناسب را برای خرید انتخاب کنید. در این بازارها، طرفین با یکدیگر و با قیمت توافقی معامله کرده و کوین نیک تنها وظیفه امنیت تراکنش‌ها و معاملات را به عهده دارد. همچنین، کارمزد این معاملات نیز به مراتب کمتر است.

کوین نیک مارکت یک کیف پول امن نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنند. این کیف پول به صورت نیمه گرم است. بدین معنی که بخش اعظم دارایی‌ها به صورت آفلاین (سرد) نگهداری می‌شود و از دسترس هکرها در امان خواهد بود.

برای شروع معامله در کوین نیک مارکت کافی است که به وب سایت آن سر بزنید. مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام داده و از مزایای این بازار معاملاتی همتابه‌همتا بهره ببرید. تیم پشتیبانی کوین نیک نیز به صورت ۲۴ ساعته به ارائه خدمات به مشتریان خود می‌پردازد.

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در بخش رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها