دریچه تکنولوژی اطلاعات جدید در مورد نسل دوم پردازنده‌های Apple Silicon؛ M1X با 12 هسته و فناوری 5 نانومتری - ژوانا

اپل در سال ۲۰۲۰ سه دستگاه جدید مک را بر پایه تراشه پردازشی اختصاصی خود یعنی Apple M1 طراحی و عرضه کرد ولی نکته مهم این است که این تراشه جذاب که توانست به امتیازات بسیار بالایی در بخش‌های پردازشی و مدیریت مصرف توان برسد شروع یک نسل از پردازنده‌هاست. به تازگی اطلاعاتی از نسل دوم این تراشه موسوم به Apple M1X منتشر شده که مشخصات جالبی را نوید می‌دهد.

پروژه Apple Silicon به بیان ساده استفاده از هسته‌های پردازشی بر پایه ARM در محصولات دسکتاپ اپل است که به این شرکت اجازه می‌دهد محصولاتی با توان مصرفی و وزن کمتر و توان پردازشی مناسب تولید کند که بتواند هم ردیف رقبای X86 خود عمل کنند.

پس از رونمایی از نسل اول تراشه‌های این خانواده موسوم به Apple M1، به نظر برنامه‌های تولید نسل دوم و یا نسخه بهینه شده و بهبود یافته موسوم به Apple M1X آغاز شده و نتایج برخی بنچمارک‌های اولیه دید خوبی در مورد مشخصات فنی این تراشه به ما می‌دهند. این تراشه قرار است با لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته شود.

این تراشه ظاهراً از یک پردازنده ۱۲ هسته‌ای استفاده خواهد کرد که نسبت به نسل قبلی ۸ هسته‌ای خود پیشرفت مناسبی را به همراه خواهد داشت. همچنین این هسته‌ها قرار است توانایی بوست شدن به فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز را داشته باشند که هم‌تراز با نسل قبلی است. در بخش پردازنده گرافیکی نیز ۱۶ هسته جای ۸ هسته را خواهند گرفت.

بنابر اطلاعات به دست آمده از وبسایت CPU Monkey این تراشه در حال حاضر در مرحله Pre-Sample قرار دارد و این بدان معناست که ممکن است تا رسیدن به نسخه نهایی تغییرات زیادی در این زمینه ایجاد شود. البته اینکه اطلاعات فعلی دارای اندکی انحراف و خطا باشند هم چندان دور از ذهن نیست.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری محصولات متعددی با این تراشه روانه بازار شوند که از میان آنها می‌توانیم به مک بوک پرو ۱۴ اینچی، مک بوک پرو ۱۶ اینچی و یک iMac با نمایشگر ۲۷ اینچی اشاره کنیم.

البته ظاهراً برنامه‌ها برای ساخت نسخه‌های دیگر این تراشه هم در دست اقدام است تا شاهد عرضه مدل‌هایی با ۱۶ هسته CPU و ۳۲ هسته GPU هم باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 22 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها