دریچه تکنولوژی انویدیا متوجه زیرکی پنهان شرکت‌ها برای ساخت کارت‌های گرافیک دمنده RTX 3090 شد - ژوانا

با معرفی چند کارت گرافیک RTX 3090 مجهز به خنک کننده‌های دمنده، دنیای سخت افزار شوکه شد. یک کارت گرافیک پرچمدار که حتی در مدل رفرنس نیز با یک خنک کننده دو فن و بزرگ عرضه می‌شود. حال به نظر می‌رسد که انویدیا متوجه یک تغییر عجیب در رفتار خریداران شده و به این شرکت‌ها هشدار داده است. داستان توقف تولید سری دمنده چیست؟

چند کمپانی از جمله گیگابایت، ام اس آی، ایسوس و حتی یک کمپانی کره‌ای با نام Emtek، در هفته و ماه‌های اخیر، دست کم یک مدل از GeForce RTX 3090 را با خنک کننده دمنده (Blower) راهی بازارهای جهانی کردند. این مسئله با تردیدهایی همراه بود چرا که این کارت گرافیک توان ۳۰۰ وات را رد کرده و بدون شک خنک سازی و طول عمر آن در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گرفت.

TURB-2.png

حال باید بگوییم که کمپانی‌های سازنده کارت گرافیک این محصول را برای گیمرها طراحی نکرده و هدف اصلی آنها، سرورهای کوچک و متوسط بوده است. داستان از این قرار است که کارت‌های گرافیک سرور و شتاب دهنده‌های انویدیا که برای سیستم‌های سرور کوچک، بزرگ و یا متوسط طراحی و عرضه شده‌اند، دارای برچسب‌های قیمتی بالایی هستند. بدون شک بسیاری از خریداران به دنبال یک گزینه ارزان و اقتصادی‌تر خواهند بود.

درست در همین جاست که یک غول رده بالا به نام RTX 3090 با خنک کننده دمنده مورد توجه آنها قرار می‌گیرد. کارت‌های گرافیکی نظیر GIGABYTE GeForce RTX 3090 Turbo 24G دارای خنک کننده‌هایی بسیار باریک‌تر هستند که تنها دو اسلات را در مادربردها اشغال می‌کنند. از سوی دیگر این کارت گرافیک دارای ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X است که برای کاربردهای پردازشی سرورها بسیار ایده آل است. همچنین سیستم تهویه آنها به منظور استفاده‌های درون سروری مناسب بوده و می‌توان یکی از آنها را با قیمت ۱۴۹۹ دلار خریداری کرد.

TURB-3.jpg

این در حالی است که یک شتاب دهنده مانند NVIDIA A100 به قیمت ۱۰ هزار دلار فروخته می‌شود. اگر چه A100 عملکردی به مراتب بهتر از RTX 3090 را در این زمینه ارائه می‌دهد، اما قیمت تمام شده RTX 3090 به نسبت عملکرد آن، بسیاری را به سمت خرید آن هدایت کرده و منابع معتبر اطلاع می‌دهند که سازندگان کارت گرافیک نیز بدون سر و صدا، سری دمنده را دقیقاً برای همین منظور ارائه کرده‌اند.

آن‌طور که پیداست انویدیا متوجه این مسئله شده و برای جلوگیری از فروش کارت‌های گرافیک قدرتمند RTX 3090 در لباس دمنده دست به کار شده است. شرکت گیگابایت کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Turbo 24G را در سپتامبر سال گذشته معرفی کرده و جالب است بدانید که سرورهای بسیاری میزبان این سخت افزار بوده‌اند. با این وجود این شرکت به تازگی بیانیه پایان عمر (EOL) را برای این محصول منتشر کرده و به تولید آن خاتمه داده است.

اگر چه این این مسئله به صورت رسمی تأیید نشده است، اما منابع معتبر از احتمال اخطار انویدیا سخن می گویند. به بیان دیگر، انویدیا در حال جلوگیری از تولید کارت‌های گرافیک RTX 3090 با خنک کننده‌های دمنده است که در سیستم‌های سرور، جایگزین شتاب دهنده‌های گران قیمت این شرکت شده‌اند. حال باید دید که آیا دیگر سازندگان کارت گرافیک نیز خبر قطع تولید سری دمنده از RTX 3090 را به طور رسمی اعلام خواهند کرد یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 123 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها