دریچه تکنولوژی اکانت‌های هکی و فروشنده‌های آن‌ها چه مشکلاتی برای گیمرهای ایرانی به‌وجود آوردند؟ - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

معادل ریالی بازی‌های جدید آن‌قدر زیاد و غیر منطقی شده که بسیاری از گیمرها اگر توان خرید کنسول بازی را هم داشته باشند، از پس خرید بازی‌های اورجینال بر نخواهند آمد. به همین خاطر هم بسیاری از گیمرها رو به استفاده از اکانت‌های هکی می‌آورند که قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به بازی اورجینال دارند اما خطراتی را برای کنسول در پی خواهند داشت. حال سوال اصلی اینجاست که آیا اصلا باید به این بازی‌های هکی اعتماد کنیم و داستان مافیایی که به خاطر فروش این بازی‌ها شکل گرفته چیست؟

بازی‌های هکی پلی استیشن چگونه کار می‌کنند؟

اول باید در نظر گرفت که فروشنده قصد دارد کدام یک از مدل‌های بازی‌های هکی را به شما بفروشد. مدل اول بازی‌های هکی پلی استیشن ۴ مربوط به اکانت‌هایی می‌شود که فروشنده یا هکرهای دیگری توانسته‌اند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و حالا آن اکانت را برای مدت محدودی در اختیار شما قرار می‌دهند تا بازی‌هایش را به کنسول خود اضافه کرده و بعد از آن دیگر به هیچ عنوان آنلاین نشوید.

این روش خرید بازی‌های هکی در پلی استیشن ۴ معمولا کم مشکل‌ترین آن‌ها است و اگر کنسول خود را آنلاین نکنید، مشکلی در اجرای این بازی‌ها نخواهید داشت. حتی در صورت آنلاین شدن هم تنها بازی‌های حاضر در این اکانت قفل خواهند شد و شما مانند سابق می‌توانید به استفاده از کنسول خود ادامه دهید.

نوع دیگری از فروش بازی‌های هکی که دردسرهای بیشتری دارد و فروشنده‌ها معمولا آن را به شما نمی‌گویند این است که فروشنده با در اختیار گرفتن اکانت‌هایی که اعتبار دلاری در آن‌ها قرار دارد، اقدام به خرید بازی‌هایی می‌کند که شما درخواست آن‌ها را داده بودید.

اگر سری به خیابان امام خمینی تهران و میدان پشت شهرداری بزنید متوجه می‌شوید که تقریبا تمام مغازه‌های حاضر در این محل در حال فروش بازی‌های هکی هستند. روزی که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای نوشتن این گزارش بودم، سری به تعداد زیادی از این مغازه‌ها زدم تا با روند عجیب فروش این بازی‌های هکی آشنا شوم.

نکته عجیبی که بعد از سر زدن به چند مغازه متوجه آن شدم این بود که قیمت بازی‌های هکی که توسط فروشنده‌ها اعلام می‌شود بسیار بایکدیگر متفاوت است. فروشگاهی به من برای نصب پنج بازی ۳۵۰ هزار تومان قیمت داد در حالی که فروشگاه بعدی ۵۰۰ هزار تومان از من دقیقا برای انجام همین کار درخواست کرد. کار حتی عجیب‌تر شد و یکی از فروشگاه‌های بزرگی که در پاساژ لبافی نژاد حضور دارد مبلغی حدود ۸۰۰ هزار تومان برای نصب بازی هکی خواست.

به جز بازه قیمت بسیار متفاوتی که این فروشگاه‌ها به من گفتند، نکته عجیب دیگری که نظر من را جلب کرد این بود که بسیاری از فروشگاه‌ها هیچ تضمینی در مورد این که کنسول شما بعد از نصب این بازی‌ها دچار مشکل نشود نمی‌دادند. برای مثال یکی از فروشنده‌هایی که با قیمت مناسب‌تر از بقیه این بازی‌های هکی را می‌فروخت با یک بنر بزرگ جلوی مغازه‌ش اعلام کرده بود که هیچ مسئولیتی در مورد بن شدن و از کار افتادن کنسول بعد از نصب این بازی‌ها قبول نخواهد کرد. وقتی که سرانجام یکی از فروشنده‌ها حاضر شد که در مورد دلیل این تفاوت قیمت‌ها حرف بزند این‌گونه به من گفت:

بعضی از همکارها اکانت‌های هکی که با دلار تقلبی یا دلار صاحب اکانت تو اون‌ها خرید انجام شده رو می‌دن دست مردم بدبخت. قیمت رو پایین‌تر می‌دن تا اون پدر و مادری که اومده برای بچه‌ش اکانت هکی نصب کنه و از این قضیه هیچی نمی‌دونه، کشیده بشه سمت قیمت‌های پایین که کنسول رو بعد از آنلاین شدن از کار می‌اندازن.

نکته مهمی که این فروشنده در مورد آن صحبت کرد، استفاده از دلارهای تقلبی برای شارژ اکانت پلی استیشن و بعد از آن خرید بازی‌ است. در این روش فروشنده‌ها از گیفت کارت‌هایی که با ترفندهای دزدی خریداری شده‌اند یا به هر دلیلی دلاری که برای خرید آن‌ها استفاده شده معتبر نیست، اقدام به خرید بازی می‌کنند.

سونی حتی اگر در مورد وارد شدن به اکانت‌هایی که هک شده‌اند چندان سختگیر نباشد، در مورد استفاده از دلارهایی که واقعی نیستند یا متعلق به صاحب اکانت هستند و فروشنده از آن‌ها برای خرید بازی استفاده کرده، بسیار سختگیر عمل می‌کند و در چنین شرایطی احتمال بن شدن همیشگی کنسول بالا می‌رود.

در واقع بعضی از فروشندگان حاضر هستند برای آن که هزینه تمام شده برای نصب بازی‌های هکی را به شکل قابل توجهی پایین بیاورند، خریدار را با چنین ریسک ترسناکی روبرو کنند.

جالب است که در بین فروشگاه‌های این منطقه، به هیچ عنوان نمی‌توانید فروشگاه‌هایی را پیدا کنید که در حال فروش اکانت‌های قانونی ظرفیتی باشند. وقتی از یکی از فروشندگان در مورد دلیل چنین موضوعی پرسیدم به من گفت:

اکانت‌های قانونی اون‌قدر گرون در میاد که کسی سراغ‌شون نمیره. یعنی حتی اگه بخواد بره هم کسی ازش نمی‌خره چون همه این‌جا دارند اکانت هکی می‌فروشند. حتی خیلی از فروشنده‌ها کلا قید فروش بازی دیسکی رو هم زدند چون سود اکانت‌های هکی از دیسک فروختن هم بیشتر میشه.

ایرانی کارت
Dicardo

می‌شود این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که به‌خاطر این که این دسته از فروشندگان به سود بالایی برسند، این نوع از فروش بازی را تبلیغ می‌کنند که ممکن است استفاده از آن مشکلاتی جدی را برای خریدار به وجود آورند.

نکته عجیب‌تر این است که هیچ‌گونه نظارتی بر این‌گونه فروش بازی وجود ندارد. پیش از این بنیاد ملی بازی‌ها در یک اظهارنظر غیر شفاف اعلام کرده بود که بازی‌های اکانتی غیرقانونی هستند اما تاکنون هیچ نظارتی برای جلوگیری از این نوع فروش که تفاوتی با کلاهبرداری ندارد را شاهد نبودیم.

خرید بازی‌های هکی از این دست فروشگاه‌ها بیشتر از هر چیزی مثل وارد شدن به یک غار ترسناک است که انتها و عاقبت آن اصلا مشخص نیست. این‌که هیچ‌گونه نظارتی روی فروش بازی به این شکل وجود ندارد باعث شده هم هیچ قیمت مشخص و منصفانه‌ای وجود نداشته باشد که همه براساس آن به مشتری‌ها قیمت بدهند و هم مشتری‌ها با احتمال بن شدن کنسول‌های خود روبرو شوند.

هک دروغین پلی استیشن ۵ هم از راه رسیده!

از آن‌جا که اکانت‌های هکی سود خوبی را روانه جیب عده‌ای از فروشندگان کرده، عجیب نیست که به محض آمدن پلی استیشن ۵ شاهد آمدن اکانت‌های هکی مرتبط با این کنسول هم باشیم.

اول از همه باید این نکته را بگویم که پلی استیشن ۵ از نظر امنیتی کنسول بسیار قدرتمند و محافظت شده‌تری از پلی استیشن ۴ است و سونی سعی کرده در این کنسول تا جایی که می‌شود امنیت پلی استیشن ۵ را بالا برده و حفره‌های امنیتی که پیش از این در PS4 بود را رفع کند.

به همین خاطر هم هک اکانت‌ها در پلی استیشن ۵ بسیار سخت‌تر شده و حتی اگر اکانت هکی هم وجود داشته باشد، احتمال این که سونی به راحتی از این قضیه باخبر شده و جلوی استفاده از این اکانت را بگیرد بیشتر است. این‌ را هم بگویم که این اکانت‌های هکی غیرقانونی برای پلی استیشن ۴ و ۵ محدود به فروشگاه‌های حضوری یا فقط پشت شهرداری نمی‌شود و با یک جستجو ساده در اینترنت به سایت‌های بی نام و نشانی برخواهید خورد که اکانت هکی می‌فروشند.

هدف اصلی این فروشندگان جذب خریداری است که حاضر به پرداخت مبلغ زیادی برای پلی استیشن ۵ شده و حالا جذب این می‌شود که با استفاده از اکانت‌های هکی هزینه‌های کمتری را برای خرید بازی جدید بپردازد. جدا از مشکلاتی که این خرید می‌تواند برای کنسول شما به‌وجود آورد، در مدل خرید اینترنتی این نوع اکانت‌ها هم احتمال کلاهبرداری بالا می‌رود. یکی از مشتریان بخت‌برگشته کانال‌های تلگرامی خرید اکانت در این رابطه به من گفت:

برای پلی استیشن ۴ بازی‌های زیادی رو به صورت اکانت هکی می‌خریدم و تو این مدت حداقل سه بار پیش اومد که ادمین کانال تلگرامی یه پول سنگینی رو ازم بگیره و دیگه جوابم رو نده.

دوال سنس

با نگاه کردن به وضعیت فروش اکانت‌های هکی می‌توان فهمید که این نوع از فروش فضای خوبی را برای کلاهبرداری به شکل‌های متفاوتی فراهم کرده است. سایت‌ها یا کانال‌های تلگرامی که این نوع از اکانت‌ها را می‌فروشند معمولا اطلاعات خاصی از خودشان نشان نمی‌دهند و معمولا ما با عده‌ای ناشناس سر و کار داریم که می‌توانند به راحتی کلاهبرداری خود را انجام داده و مشتری را برای همیشه بلاک کنند.

بالا رفتن قیمت دلار، نبود نظارت کافی از سمت نهادهای مربوط مثل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، عدم حضور رسمی کمپانی‌های فروش بازی در ایران به خاطر کپی رایت و سادگی تعداد زیادی از خریداران این اکانت‌ها که اطلاعاتی از نحوه فروش آن‌ها ندارند منجر به شکل‌گیری مافیای خطرناکی شده که سرمایه گیمرها را تهدید می‌کنند، مافیایی که با توجه به وضعیت فعلی فروش بازی در ایران، بعید است که بتوان با آن مقابله کرد و احتمالا تنها راه کارساز برای انجام این کار، اطلاع رسانی و آگاه کردن مشتریان خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


ویجی‌لاگ: فواید و ضررهای بازی‌های ویدیویی

تماشا نسخه با کیفیت از یوتیوب ویجیاتو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 265 views بار دسته بندی : اخبار و مقالات تاريخ : 19 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.