دریچه تکنولوژی اگنس در سریال وانداویژن چه کسی است؟ - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

اگنس (Agnes)، دوست مرموز واندا ماکسیموف در سریال WandaVision، رازهایی را پس پرده مخفی کرده بود. طرفداران دنیای کمیک‌ها که چشم تیزی داشتند از همان قسمت‌های اول حدس زده بودند که همسایه واندا و ویژن در واقع یکی از شخصیت‌های کمیک بوک‌های مارول است؛ ساحره‌ای به نام آگاتا هارکنس (Agatha Harkness).

آگاتا در دنیای کمیک‌ها رابطه نزدیکی با تعدادی از قهرمانان و شخصیت‌های مهم مارول دارد. اما این ساحره مرموز چه کسی است و چه نقشی در دنیای کمیک‌ها داشته؟ در ادامه نگاهی به آگاتا هارکنس از منظر کمیک‌ها می‌اندازیم.

شناسنامه آگاتا هارکنس

– اولین حضور: شماره ۹۴ کمیک Fantastic Four (انتشار در ماه ژانویه سال ۱۹۷۰)
– ناشر: مارول
– خالقان: استن لی (Stan Lee) و جک کربی (Jack Kirby)
– گروه سابق: دختران آزادی (Daughters of Liberty)
– کمیک‌های پیشنهادی برای مطالعه:
شماره ۱۸۵ و ۱۸۶ کمیک Fantastic Four (انتشار در ماه‌های آگوست و سپتامبر سال ۱۹۷۷)
شماره ۵۱ و ۵۲ کمیک West Coast Avengers (انتشار در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال ۱۹۸۹)
شماره ۱۹ کمیک Captain America (انتشار در ماه فوریه سال ۲۰۲۰)


آگاتا هارکنس کیست؟

آگاتا هارکنس به همراه گربه‌اش، ابونی
آگاتا هارکنس به همراه گربه‌اش، ابونی

وقتی فرانکلین ریچاردز (Franklin Richards) به دنیا آمد، والدینش رید (Reed) و سو (Sue)، همان مستر فنتستیک (Mr. Fantastic) و اینویزیبل وومن (Invisible Woman) از گروه فنتستیک فور (Fantastic Four)، به دنبال این بودند تا او را از هر فرد فضولی مخفی کنند. به این ترتیب، فنتستیک فور این نوزاد را به محله ساکت و خلوت ویسپر هیل (Whisper Hill)، محل زندگی آگاتا هارکنس، بردند.

با این که فنتستیک فور در آن موقع متوجهش نبودند اما آگاتا یک ساحره با قدرت‌های فوق العاده بود. او از این توانایی‌های خود استفاده کرد تا نه تنها فرانکلین را در امان نگه دارد بلکه بر قدرت‌های در حال رشدش نیز نظارت داشته باشد. بالاخره از جادوی آگاتا وقتی رونمایی شد که قصد داشت رید ریچاردز را از گیر افتادن در نگتو زون (Negative Zone) نجات دهد. فنتستیک فور او را به چشم یک متحد و یک دوست می‌دیدند. وقتی زندگی خود آگاتا به خطر افتاد، اعضای این گروه هر کاری که از دستشان برمی‌آمد انجام دادند تا او را نجات دهند.

آگاتا بعدها به یکی دیگر از شخصیت‌های جادو محور دنیای مارول نزدیک شد؛ اسکارلت ویچ. این اتفاق وقتی افتاد که واندا و ویژن به طرز عجیبی تبدیل به والدین ویکان (Wiccan) و اسپید (Speed) شدند. او به دنبال این بود که به واندا کمک کند تا بتواند جادوی تغییر دهنده واقعیتش را به درستی کنترل کند. با این که او در نهایت توسط واندا از بین رفت اما ارتباط این دو حتی بعد از مرگ آگاتا هارکنس نیز به محکمی خود پایدار ماند.


اوریجین آگاتا هارکنس

مراجعه فنتستیک فور به عمارت آگاتا هارکنس
مراجعه فنتستیک فور به عمارت آگاتا هارکنس

سن این ساحره یکی از چندین رازی است که در مورد آگاتا هارکنس وجود دارد. او در سیلمِ ماساچوست زندگی می‌کرد تا این که در تاریخی نامشخص به نیو سیلم در کلرادو نقل مکان کرد. نیو سیلم یک جامعه مخفی از جادوگران بود که از محاکمات جادوگری در سیلم جان سالم به در برده بودند. ساکنان این جامعه قسم خوردند تا دیگر هیچ وقت دوباره با موجودات غیرجادویی و فانی ارتباطی برقرار نکنند. آگاتا رهبر آن‌ها بود تا این که بدون ارائه توضیح و دلیلی، ترکشان کرد.

فقط بخش‌های کوچکی از گذشته طولانی او مشخص شده است. او در طول قرن هفدهم میلادی به عنوان یکی از اعضای دختران آزادی فعالیت کرد. همچنین علیه جادوگری با جادوی سیاه پس از جنگ جهانی دوم جنگید.

در اواخر قرن بیستم، آگاتا و گربه وفادارش، ابونی (Ebony)، در یک عمارت ممنوعه در ویسپر هیلِ نیو یورک سکنا گزیدند. این عمارت نیز مثل آگاتا، پیر و مرموز بود اما مکان امنی برای فرانکلین به حساب می‌آمد.

با این که سال‌ها است که بازنشسته شده‌ام، نمی‌توانستم وقتی به هویت والدینش پی بردم به جدیدترین مسئولیتم جواب منفی بدهم!

آگاتا هارکنس در اولین حضورش در کمیک بوک‌های فنتستیک فور

رید و سو نمی‌توانستند فرد بهتری را برای مراقبت از فرزندشان انتخاب کنند. اولین شبی که آگاتا مسئولیت فرانکلین را قبول کرد، فرایتفول فور (Frightful Four) با هدف انتقام گرفتن از فنتستیک فور وارد خانه او شدند اما آگاتا با جادویش به راحتی از شر آن‌ها خلاص شد.

با گذر زمان، آگاتا تبدیل به پرستار بچه‌های دیگری نیز شد؛ فرزندان دوقلوی غیرعادی واندا ماکسیموف و ویژن.


قدرت‌ها و توانایی‌های آگاتا هارکنس

آگاتا وردهایی می‌خواند که نیروهای جادویی را کنترل می‌کنند. او از جادو استفاده می‌کند تا طول عمرش را برای قرن‌ها افزایش دهد، در زمان و مکان سفر کند، پیام‌های ذهنی برای اطلاع از خطرهای در حال وقوع بفرستد، خاطرات غم‌انگیز واندا ماکسیموف را پاک کند و خیلی کارهای دیگر.

ایرانی کارت
Dicardo

ابونی، گربه سیاه او، یک گربه معمولی نیست. این گربه در هنگام خطر می‌تواند تبدیل به یک پلنگ بزرگ و خشن شود. آگاتا هم به عنوان همراه و هم به عنوان محافظ به ابونی نگاه می‌کند.

او همچنین هنگامی که واندا توانایی‌های هکس (Hex) خود را کاوش می‌کرد، نشان داد که معلم و مرشدی صبوری است.


آگاتا هارکنس و واندا ماکسیموف

پیدا شدن سر و کله آگاتا هارکنس پس از تولد دوقلوی‌های واندا و ویژن
پیدا شدن سر و کله آگاتا هارکنس پس از تولد دوقلوی‌های واندا و ویژن

کمی بعد از این که واندا و ویژن پدر و مادر شدند، آگاتا دم در خانه آن‌ها ظاهر شد. حضور او کاملاً غیرقابل انتظار بود، مخصوصاً چون که فرض می‌شد او از بین رفته باشد. آگاتا به این زوج شگفت زده گفت که برای صحبت در مورد دوقلوها به آن‌جا آمده است. ظاهراً وقتی واندا به بچه‌ها فکر نمی‌کرد، آن‌ها ناپدیدی می‌شدند. اما اسکارلت ویچ نمی‌خواست این حقیقت که بیلی (Billy) و تامی (Tommy) واقعی نبودند را بشنود.

وقتی مفیستو (Mephisto)، شیطان دنیای مارول، ذات واقعی آن‌ها را به عنوان بخش‌هایی از روحش مشخص و دوباره آن‌ها را به خود جلب کرد، آگاتا خاطرات مربوط به بچه‌ها را از ذهن پریشان اسکارلت ویچ پاک کرد.

برای نجات او از این زجر، آن بخش از ذهنش را برای همیشه بستم. برای واندا، این طور است که آن‌ها اصلاً وجود نداشتند.

آگاتا هارکنس در مورد پاک کردن خاطرات ویکان و اسپید از ذهن اسکارلت ویچ

با تمام این اوصاف اما واندا فرزندانش را به یاد آورد و آگاتا نیز سزای دخالتش را پرداخت. همین اتفاق باعث شکل‌گیری خط داستانی House of M شد که سریال وانداویژن به نوعی بر اساس آن اقتباس شده است.


آیا آگاتا پشت تمام اتفاقات وانداویژن است؟

در ظاهر این طور به نظر می‌رسد آگاتا هارکنس در تمام مدت کسی بوده که نخ‌های خیمه شب بازی را در وست‌ویو (Westview) در دست داشته است.

سرنخ‌ها از آن جا آغاز شد که اگنس و آگاتا هارکنس اسامی شبیه به همی داشتند. اگنس یک حیوان خانگی به نام سنیور اسکرچی (Señor Scratchy) نیز دارد که برایش عزیز است؛ هر چند سنیو اسکرچی یک خرگوش است نه یک گربه. اسم این حیوان نیز به پسر آگاتا، نیکولاس اسکرچ (Nicholas Scratch)، در دنیای کمیک‌ها اشاره می‌کند.

در آن قسمت سریال که واندا و ویژن لباس‌های شبیه به دنیای کمیک‌های خود را به تن کرده بودند، اگنس نیز لباسی با رنگ قالب آبی داشت که اشاره‌ای عامدانه به ظاهر او در دنیای کمیک‌ها است؛ مخصوصاً با آن خنده‌های شیطانی‌اش. یکی دیگر از مرموزترین موارد مربوط به اگنس این بود که برعکس اکثر ساکنان وست‌ویو، گواهی‌نامه رانندگی او در دنیای خارج از این محله توسط مأموران سازمان سورد (S.W.O.R.D.) کشف نشد تا هویت واقعی‌اش در دنیای واقعی مشخص شود.

آگاتا هارکنس با ظاهری شبیه به نسخه کمیک بوکی خود در سریال وانداویژن
آگاتا هارکنس با ظاهری شبیه به نسخه کمیک بوکی خود در سریال وانداویژن

با پرده‌برداری بزرگ از آگاتا هارکنس در خانه مرموز و تاریکش، ظاهراً دنیای سینمایی مارول این ساحره را به عنوان یک ویلن با جادوهای بنفش رنگ معرفی کرده است. اما آیا هر آن چه که در وست‌ویو می‌بینیم را باید باور کنیم؟

شاید او نیز صرفاً یک توهم دیگر بوده و هنوز هم ممکن است راهی پیدا شود تا اگنس و واندا با هم دوست شوند. به این ترتیب آگاتا می‌تواند به اسکارلت ویچ کمک کند تا از غم از دست دادن ویژن رها شود. البته حتی ممکن است آگاتا صرفاً خدمتگذار یک ویلن دیگر باشد که آن ویلن در واقع آدم بده اصلی سریال است.


آگاتا هارکنس خارج از دنیای کمیک‌ها

آگاتا تا به حال در هیچ بازی ویدیویی‌ای مورد استفاده قرار نگرفته و فقط حضورهای کوتاهی در برخی از سریال‌های انیمیشنی مربوط به ایکس من و اونجرز به عنوان معلم واندا ماکسیموف داشته است. سریال وانداویژن بزرگ‌ترین حضور او خارج از دنیای کمیک‌ها به حساب می‌آید.


به مطالعه ادامه دهید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 418 views بار دسته بندی : سرگرمی تاريخ : 22 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها