دریچه تکنولوژی بدترین حمله اینتل به AMD؛ کاهش قیمت پردازنده های نسل دهمی - ژوانا

طی چند نسل اخیر پردازنده‌های AMD Ryzen توانسته‌اند از نظر قیمت و ارزش خرید پردازنده‌های Core اینتل را در تنگنا قرار بدهند و کمپانی آبی خریداران زیادی را از دست داده است. با نسل اخیر رایزن اینتل برتری کارایی را هم از دست داد اما حالا این کمپانی به ابزار قیمت گذاری متوسل شده است. جزئیات کاهش قیمت پردازنده‌های نسل دهمی Comet Lake-S اینتل را در ادامه این نوشتار بخوانید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اینتل قیمت پردازنده نسل دهمی Core i7-10700F را ظرف یک ماه از ۳۱۵ دلار به ۲۲۹ دلار کاهش داده است که همین ماه قبل ۳۱۵ دلار قیمت داشت. قیمت پردازنده Core i5-10400F هم به ۱۵۰ دلار رسیده است. حالا می‌توان پردازنده به شدت گیمر پسند Core i7-10700K را با قیمت فقط ۳۴۴ دلار تهیه کرد و Core i9-10900KF هم ۴۶۳ دلار قیمت دارد. اما چه چیزی باعث کاهش قیمت پردازنده‌های اینتل شده است؟

ZT89RwnfySndiR8Favks9k-1024-80.jpg

نه تنها حالا پردازنده‌های نسل دهمی اینتل ارزان‌تر شده‌اند، بلکه یک مزیت بزرگ هم نسبت به پردازنده‌های Ryzen رقیب دارند و آن در دسترس بودن گسترده است. می دانیم AMD پردازنده‌های خود را با فناوری ساخت پیشرفته و بروز ۷ نانومتری TSMC تولید می‌کند که سازندگان مختلف بر سر به دست آوردن سهم بیشتری از آن در حال نبرد هستند. در آن سو اینتل خطوط تولید تراشه ۱۴ نانومتری اختصاصی خود را دارد و در شرایطی که پردازنده‌های Ryzen 5000 با کمبود موجودی روبرو هستند، پردازنده‌های نسل دهمی اینتل به طور گسترده در دسترس خریداران قرار دارند.

با وجود کاهش قیمت پردازنده‌های نسل دهمی اینتل و در موجودی بهتر آنها نسبت به پردازنده‌های رقیب، نباید فراموش کرد به زودی نسل یازدهم از راه می‌رسد و تولید نسل دهم متوقف خواهد شد. اینتل سابقه طولانی در بازنشسته کردن سریع پردازنده‌ها و مادربردهای خود دارد و به نظر نمی‌رسد نسل دهم از این قاعده مستثنا باشد.

بدتر اینکه امکان استفاده از پردازنده‌های نسل یازدهمی بر روی مادربردهای نسل دهمی H410 یا B460 وجود نخواهد داشت. اوضاع اینتل در حال بهتر شدن است و این کمپانی توانسته بخشی از سهم از دست رفته خود را از AMD پس بگیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید کاهش قیمت پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اینتل چقدر به افزایش فروش این کمپانی و کاهش فروش پردازنده‌های Ryzen کمک می‌کند. البته اینتل به طور رسمی قیمت پردازنده های نسل دهمی خود را کاهش نداده است اما چنین تخفیف های بزرگی در فروشگاه های بزرگ بدون حمایت اینتل متصور نیست.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها