دریچه تکنولوژی بزرگترین شرکت تولیدکننده کامپیوتر در دنیا کدام است؟ - ژوانا

به مدت یک دهه بود که فروش کامپیوترها در دنیا روندی کاهشی را دنبال می‌کرد. در واقع بازار کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ و سیستم‌های تحت شبکه، به دلیل گرایش بیشتر کاربران به محصولات قابل حمل مانند گوشی و تبلت، در حال کاهش بود ولی به دلیل گسترش عالم‌گیری کرونا، این روند طی یک سال و نیم گذشته، مثبت گزارش شده است. حالا سوال اصلی این است که کدام شرکت از این روند جدید بیشترین سود را عاید خود نموده است؟

این روزها گوشی‌های هوشمند بیشتر کارهایی که یک کاربر عادی در دنیای اینترنت و حتی امور شخصی نیاز دارد را به خوبی انجام می‌دهند و بسیاری از خانواده‌ها دیگر سراغ خرید لپ‌تاپ یا کامپیوترهای رومیزی نمی‌روند. اما بعد از تغییرات بزرگی که به سبب ایجاد قرنطینه‌های طولانی مدت در سراسر دنیا ایجاد شد، بازار محصولات گروه کامپیوتر شامل PCها، AIOها، لپ‌تاپ‌ها و حتی سیستم‌های تحت شبکه به صورت قابل لمسی افزایش پیدا کرده است.

طبق گزارشی که موسسه IDC به تازگی منتشر کرده است در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱، نرخ فروش این گروه کالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵٫۲ درصد افزایش یافته که رقم بسیار بزرگ و قابل توجهی است.

بنابر آمار اعلامی شرکت‌ها، مجموع فروش محصولات گروه PC در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۱ تعداد ۸۴ میلیون دستگاه گزارش شده که البته نسبت به دوره سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، افتی ۸ درصد را از خود نشان می‌دهد.

PC-sale-1.jpg

در همین زمینه آقای جیتش اوبرانی، مدیر بخش تحقیقات در واحد آماری دستگاه‌های موبایل موسسه IDC معتقد است که این روند ناشی از همان تئوری گرایش کاربران به کامپیوترها، پس از گسترش ویروس کرونا است ولی طی سه ماهه گذشته کمبودهای گسترده تراشه در سطح جهانی موجب کاهش متوسط نرخ فروش شرکت‌ها شده است.

مضاف بر این، متوسط قیمت کالاهای فروخته شده در دوره اخیر نیز افزایش پیدا کرده است که علت آن گرایش بیشتر کاربران به حوزه لپ‌تاپ‌های گیمینگ در گروه محصولات رده بالاست و در این راه افزایش قابل توجهی نیز به محصولات با نمایشگرهای لمسی برای گروه تحصیلی و آموزشی گزارش شده است.

PC-sale-2.jpg

اما در بخش دوم گزارش IDC به بیشترین میزان فروش شرکت‌های فعال در این حوزه نیز اشاره شده که نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت لنوو با فروش ۲۰ میلیون و ۴۰۱ هزار دستگاه از محصولات گروه PC، بزرگترین شرکت تولیدکننده این تجهیزات بوده و دو شرکت آمریکایی HP Inc. و Dell Technologies با ۱۹ میلیون ۲۳۷ هزار و ۱۲ میلیون ۹۴۶ هزار دستگاه آن را دنبال می‌کنند.

این سه شرکت به همراه هم نزدیک به ۷۱ درصد از کل بازار PC دنیا را در اختیار دارند و پس از آنها اپل با ۸ درصد و شرکت تایوانی ایسر با ۷ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این میان بیشترین رشد آمار فروش با آمار قابل توجه ۱۱۱٫۵ درصد توسط شرکت Apple به ثبت رسیده که عمده علت آن فروش خوب محصولات گروه Apple Sillicon گزارش شده است.

موسسه IDC انتظار دارد که روند رشد فعلی بازار حداقل به مدت سه دوره سه ماهه دیگر ادامه پیدا کند که البته بزرگترین چالش کاهنده این روند رشد، محدودیت ایجاد شده در حوزه تراشه در سراسر دنیاست که پیش از این توسط TSMC گزارش شده که لااقل تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.