دریچه تکنولوژی بهترین SSDهای پیشنهادی در بازار ایران (فروردین 1400) - ژوانا

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

نکات مهم در خرید حافظه SSD

بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

سرعت خواندن و نوشتن متوالی
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه
برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

بنچمارک ها قابل اعتماد نیستند
اگر SSDها را بر اساس بنچمارک و سرعت اسمی مقایسه کنید، آنها را بسیار متفاوت خواهید یافت و ممکن است یک درایو چندین برابر دیگری سریعتر به نظر برسد و مجذوب آن شوید. هرچند بنچمارک ها بی ارزش نیستند، اما واقعیت این است که قابل اعتماد هم نیستند و اختلاف کارایی در عمل می تواند بسیار کمتر و حتی نامحسوس است.

بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه ای (Peak) را نمایش می دهند که نمی تواند بازتاب دهنده کارایی واقعی باشد. سازندگان نیز تکنیک هایی را پیاده سازی می کنند که در استفاده کوتاه مدت و موقع نوشتن یا خواندن در حجم پایین، نتایج غیر واقعی ارائه می کند. در بسیاری از SSDها از تکنیک هایی چون SLC Caching استفاده شده است که نوشتن و خواندن در حجم پایین با کارایی بالاتری انجام می شود و همین امر به کسب نتایج غیر واقعی می انجامد.

برای نمونه ممکن است در نوشتن یا خواندن یک فایل ۵۰۰ مگابایتی، به دلیل استفاده از قسمت SLC عملکرد بسیار خوبی را شاهد باشید اما در نوشتن یک فایل بزرگ تر کارایی بسیار پایین تر باشد. بنابراین اگر بنچمارک های یک SSD خیره کننده بود اما در عمل ضعیف ظاهر شد، هیچ تعجب نکنید. بهتر است به جای بنچمارک های مصنوعی (شبیه سازی)، به دنبال یافتن بررسی عملکرد در دنیای واقعی باشید.

 عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی
سازندگان درباره تاثیر ویژگی هایی چون تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی، زیاده روی می کنند و تاثیر آن در استفاده واقعی اغلب مواقع نامحسوس است. با اینکه هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد بهتر است و منکر این موضوع نیستیم، اما در عمل محسوس نیست، چراکه از یک حد به بعد برای اغلب کاربران بی استفاده است.

در حقیقت تنها زمانی IOPS  بالا مفید واقع می شود که از SSD برای کارهای بسیار پیچیده و سنگین نظیر نگه داری دیتابیس (پایگاه داده) یا اجرای برنامه های با حجم نوشتن و خواندن بالا (و نه برنامه های معمولی) متعدد به صورت هم زمان استفاده شود، بنابراین خیلی به عملکرد تصادفی حساسیت نشان ندهید و همان عملکرد ترتیبی اهمیت بیشتری دارد.

SSDهای نوع TLC NAND بهترین انتخاب هستند
هرچند کارایی و دوام SSDهای نوع MLC NAND بهتر و بیشتر است، اما نوع TLC نیز بد نیستند. مزیت بزرگ نوع TLC قیمت پایین تر است.

به دلیل تبلیغات و فقدان شناخت فنی در مورد SSDهای نوع TLC، نگرانی هایی چون «دوام بسیار پایین» مطرح می شود اما در حقیقت چنین نیست و آنها نیز به اندازه کافی دوام می آورند. اغلب SSDهای نوع TLC امروزی برای حدود ۷۰,۰۰۰ گیگابایت نوشتن دوام می آورند که با در نظر گرفتن قیمت پایین آنها، کاملاً مطلوب است.

با این حال اگر قصد خرید یک SSD نوع TLC را دارید، پیشنهاد می شود محصولات جدید و بروز که به کنترلر مخصوص تراشه های حافظه TLC NAND مجهز هستند، تهیه کنید و سراغ مدل های مربوط به ۲ یا ۳ سال قبل نروید.

SSDهای ۱۲۰ یا ۱۲۸ گیگابایتی بهترین نیستند
سازندگان SSD روز به روز تلاش می کنند ظرفیت تراشه های NAND را افزایش دهند تا در نتیجه آن برای ساخت SSDها به تعداد کمتری تراشه حافظه نیاز باشد. استفاده از تعداد کمتری تراشه حافظه به کاهش هزینه تمام شده کمک می کند و به نفع هر دو سازنده و مصرف کننده است اما معایب خود را دارد.

کاهش تعداد تراشه های حافظه (استفاده از تراشه های پرظرفیت) به کاهش تعداد کانال های ارتباطی کنترلر با تراشه های حافظه می انجامد و کنترلر از طریق رابط کم عرض تر با تراشه ها در ارتباط است که به کارایی ضعیف تر می انجامد. یکی دیگر از معایب استفاده از تراشه های چگالی تر، طول عمر کمتر است، زیرا از هر تراشه بیشتر استفاده می شود و زودتر به مرگ خود نزدیک می شود. تعداد تراشه های حافظه با عملکرد تصادفی رابطه مستقیم دارد.

با توجه به کارایی و دوام بالاتر، بهتر است SSDهایی با ظرفیت بالاتر از ۱۲۸ گیگابایت، به ویژه در خرید نوع TLC تهیه کنید.

SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) بهترین نیستند
یکی از اجزای اصلی درایوهای SSD که در هزینه تمام شده آنها نقش قابل توجه ای دارد، حافظه رم (RAM) است. در بسیاری از محصولات ارزان قیمت خبری از تعبیه حافظه رم مجزا نیست و از تکنیک های جایگزین نظیر SLC Caching استفاده می شود. عدم تعبیه حافظه رم به تنزل کارایی کلی SSD می انجامد و در مقایسه با SSDهای مجهز به حافظه رم، بسیار ضعیف عمل می کنند.

پیشنهاد می شود جز گزینه‌های اقتصادی، SSDهای فاقد حافظه رم (DRAM Less) تهیه نکنید.

SSDهای نوع M.2 سریع‌تر از نوع SATA نیستند
بسیاری تصور می کنند SSDهای ساخته شده در فرم فاکتور M.2 از نوع SATA سریعتر و بهتر هستند اما باید بگوییم لزوماً چنین نیست و می توانند عملاً تفاوتی نداشته باشند.

SSDهای M.2 بر اساس رابطی که از آن بهره می گیرند به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و  PCI Express تقسیم می شوند که نوع اول از لحاظ کارایی هیچ گونه تفاوتی با SSDهای معمولی ندارد اما نوع PCI Express سریعتر و البته گرانتر است. تنها مزیت SSDهای M.2 SATA اندازه کوچکتر آنها است و در مقایسه با SSDهای معمولی حتی کم دوام تر و کمتر قابل اعتماد هستند. بنابراین اگر توجیه خاصی ندارید، تا جای ممکن به جای نوع M.2 SATA مدل های معمولی تهیه کنید.

به ظرفیت زیر ۱۲۰ گیگابایت فکر نکنید
از آنجایی که درایوهای SSD نسبت به گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های پایین نظیر ۶۰ گیگابایت ارزش خرید ندارد و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت انتخاب کنید.

برندهای متفرقه را نادیده بگیرید
برندهای متفرقه بی شماری با قیمت های وسوسه کننده در دسترس هستند اما باید بدانید کارایی و دوام آنها مورد تردید است. از همین رو قویاً پیشنهاد می شود تنها سراغ برندهای معتبر و باسابقه بروید. همچنین در نظر داشتید باشید ممکن است یک برند قدیمی باشد اما در زمینه SSD تازه کار باشد و متفرقه محسوب شود.

بسیاری از اس اس دی های متفرقه و ارزان قیمت بسیار کند هستند و صرفاً برای نگه داری بازی ها و فایل ها مناسب خواهند بود. این اس اس دی ها برای نصب سیستم عامل و برنامه ها مناسب نیستند و از مشکلاتی چون تاخیر بالا و افت کارایی رنج می برند.


بهترین اس‌اس‌دی با ظرفیت ۱۲۰ و ۱۲۸ گیگابایت

ADATA Ultimate SU650 120GB SATA III
اس اس دی ۱۲۰ گیگابایتی ای دیتا التیمیت SU650

قیمت: حدود ۷۸۰ هزار تومان با گارانتی ۳ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

productGallery6098.jpg

SSDهای سری ADATA Ultimate SU650 به عنوان یک گزینه ارزان قیمت، برای آنهایی مناسب هستند که می خواهند با صرف کمترین هزینه از هارد دیسک‌های مکانیکی به حافظه‌های سریع تر فلش مهاجرت کنند. در این درایوها از تراشه‌های حافظه نوع TLC استفاده شده است و با ضخامت تنها ۷ میلی متر، به خوبی در انواع لپ تاپ و مینی پی سی قابل نصب هستند.

کارایی و دوام SSDهای سری Ultimate SU650 ای دیتا به عنوان یک گزینه ارزان قیمت قابل قبول است و نباید انتظار یک SSD پرسرعت یا گران قیمت را داشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۱۲۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) :-
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF):2 میلیون ساعت

Western Digital WD Green 120GB SATA III
اس اس دی ۱۲۰ گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین

قیمت: حدود ۷۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

dg.jpg

SSDهای سری WD Green جزء محصولات اقتصادی وسترن دیجیتال است. بنابراین اگر در میان SSDهای ۱۲۰ گیگابایتی ارزان قیمت نوع TLC به دنبال یک انتخاب مقرون به صرفه برای استفاده معمول هستید که به رغم قیمت پایین هنوز به مراتب از هارد دیسک‌های مکانیکی سریع‌تر باشد، این محصول گزینه خوبی است.

در ساخت وسترن گرین از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده است. این محصول نیز جزء SSDهای پرسرعت نیست.

قویاً توصیه می شود WD Green را تنها با گارانتی های معتبر تهیه کنید و سراغ گارانتی های متفرقه نروید. همچنین مراقب اس اس دی های تقلبی WD Green با گارانتی های متفرقه باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۱۲۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

LiteON MU3 PH6-CE120-G 120GB SATA III
اس اس دی ۱۲۰ گیگابایتی لایت آن MU3 PH6

قیمت: حدود ۷۲۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

8525454.jpg

MU3 PH6-CE120-G بر پایه کنترلر Phison S11 و از نوع DRAMless است، با این حال کارایی قابل قبولی دارد و از بسیاری از SSDهای هم رده سریع تر است. همچنین LiteON یک سازنده قابل اعتماد است.

در صورتی که با بودجه پایین یک اس اس دی ۱۲۰ گیگابایتی با کارایی خوب می خواهید اما نمی خواهید زیاد هم هزینه کنید، MU3 PH6 گزینه بسیار خوبی است و عملکرد بهتری نسبت به محصولات هم رده خود ارائه می کند.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۱۲۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۴۶۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۶۷,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۷۸,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX6000 Lite 128GB NVMe
اس اس دی ۱۲۸ گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس ۶۰۰۰ لایت

قیمت: حدود ۹۴۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

productGallery641.jpg

اگر در میان SSD های رده ۱۲۸-۱۲۰ گیگابایتی خواهان کارایی نسبتاً بالاتر از نوع SATA هستید اما نمی خواهید زیاد هم هزینه کنید، XPG SX6000 Lite یکی از گزینه های خوب است.

XPG SX6000 به عنوان یک گزینه تقریباً پرسرعت، مبتنی بر پروتکل NVMe است و غالباً کارایی بهتری نسبت به SSDهای SATA دارد. ADATA در ساخت این SSD از کنترلر Realtek RTS5763DL و تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی است و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

این SSD ها فاقد حافظه DRAM مجزا هستند و در عوض از فناوری Host Memory Buffer (HMB) بهره می گیرند که کسر کوچکی از حافظه رم سیستم کاربر را برای شتاب بخشی به عملیات حافظه مورد استفاده قرار می دهد. در مجموع XPG SX6000 Lite می تواند ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA داشته باشد و برای آنهایی مناسب است که می خواهند SSD قدیمی نوع SATA خود را ارتقا بدهند. همراه با XPG SX6000 Lite یک حرارت‌گیر آلومینیومی زیبا نیز ارائه می شود.

همچنین با صرف کمی بودجه بیشتر می توانید مدل غیر Lite آن را تهیه کنید که سریع تر و بهتر است.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۱۲۸ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۱۸۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۱۳۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

بهترین اس‌اس‌دی با ظرفیت ۲۴۰ تا ۲۵۶ گیگابایت

Western Digital WD Green 240GB SATA III
اس اس دی ۲۴۰ گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین
قیمت: حدود ۹۵۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

dg.jpg

در این بازه نیز سراغ SSDهای  اقتصادی سری WD Green رفته‌ایم. اس اس دی وسترن گرین با حجم ۲۴۰ گیگابایت می‌تواند پاسخگوی نیازهای اولیه شما باشد. در ساخت این درایوها از ترکیب مقرون به صرفه کنترلر Silicon Motion SM2258XT با تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده است که چندان پرسرعت نیست.

طبیعتاً با این قیمت نباید انتظار سرعت بسیار بالا را داشته باشید، هرچند که هنوز برای اغلب استفاده ها مناسب است. در صورتی که خواهان کارایی و دوام بالاتر هستید، می توانید سراغ WD Blue با قیمت بالاتر بروید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۲۴۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

Crucial BX500 240GB SATA III
اس اس دی ۲۴۰ گیگابایتی کروشیال بی اکس ۵۰۰

قیمت: حدود ۸۵۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

image.jpg

Crucial BX500 یک گزینه اقتصادی است تا با هزینه کم بتوانید ظرفیت بالاتری را خریداری کنید. با این حال هنوز سرعت و کارایی Crucial BX500 در استفاده های معمول مطلوب است.

BX500 کروشیال یک اس اس دی قابل اعتماد است، هرچند که جزء سریع ترین ها یا بادوام ترین ها نیست. با این حال با این بودجه گزینه بهتری یافت نمی شود.

در ساخت Crucial BX500 از تراشه های حافظه چند لایه TLC NAND در ترکیب با کنترلر Silicon Motion SM2258XT استفاده شده است که سرعت چندان بالایی ندارد اما هنوز به مراتب سریع تر از هارد دیسک های مکانیکی است. این مدل می تواند گزینه خوبی برای نصب سیستم عامل، برنامه ها و بازی ها باشد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۲۴۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۸۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

Samsung 870 EVO 250GB SATA III
اس اس دی ۲۵۰ گیگابایتی سامسونگ ۸۷۰ اوو
قیمت: حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

5221.jpg

سامسونگ نسخه بهتر و ارتقا یافته‌ای از اس اس دی‌های محبوب ۸۶۰ EVO را به نام ۸۷۰ EVO عرضه کرده است که ارزش خرید بالاتری دارد. ۸۷۰ EVO سامسونگ از تراشه‌های حافظه ۱۲۸ لایه TLC ساخت خود این کمپانی و کنترلر اختصاصی MKX بهره می‌برد.

۸۷۰ EVO یک انتخاب طلایی برای آنهایی است که خواهان دوام و اطمینان بالا و البته نهایت سرعت خواندن و نوشتن از اس اس دی‌های SATA هستند. سری ۸۷۰ EVO سامسونگ افزون بر سرعت و دوام بالا، دارای قابلیت رمزنگاری سخت افزاری و حافظه کش DDR4 نیز هست.

در وجود ۸۷۰ EVO دیگر خرید ۸۶۰ EVO چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است سراغ  این مدل جدیدتر و بهتر بروید که با قیمت مناسب در دسترس است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC V-NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۹۸,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۸۸,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۵۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 250GB SATA III
اس اس دی ۲۵۰ گیگابایتی سامسونگ ۸۶۰ اوو
قیمت: حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

5221.jpg

این محصول یکی از محبوب‌ترین SSD های ۲۵۰ گیگابایتی سال ۲۰۲۰ است. در Samsung 860 EVO از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی سامسونگ با ۵۱۲ مگابایت حافظه کش استفاده شده است. این SSD کارایی بسیار خوبی با طول عمر بالا دارد و در میان SSD های ۲۵۰ گیگابایتی، یکی از بهترین‌ها است.

طول عمر مناسب، کارایی عالی و مصرف پایین انرژی؛ ۸۶۰ EVO را به گزینه ای ایده آل برای استفاده در کامپیوترهای گیمینگ، حرفه‌ای و لپ تاپ‌ها مبدل ساخته است. در نظر داشته باشید خرید ۸۶۰ EVO در صورتی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت تر NVMe PCI-E وجود نداشته باشد.

همچنین Samsung 860 EVO در مواردی که حجم نوشتن بالا است، بر گزینه های اقتصادی ارجحیت دارد.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC V-NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۹۸,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۹۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۵۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX6000 Lite 256GB NVMe
اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس ۶۰۰۰ لایت

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

productGallery641.jpg

مجدداً سراغ XPG SX6000 Lite رفته ایم که جزء گزینه های مقرون به صرفه است. SX6000 Lite مبتنی بر پروتکل NVMe بوده و عملکرد آن سریع تر از SSDهای SATA است. ADATA در ساخت سری XPG SX6000 Lite از کنترلر Realtek RTS5763DL در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه بهره گرفته که یک ترکیب به شدت اقتصادی و غیر پرسرعت است.

SSD های سری XPG SX6000 Lite حافظه DRAM مجزا برای شتاب بخشی به عملیات خواندن و نوشتن ندارند اما در عوض از فناوری HMB بهره می‌گیرند که بخش کوچکی از حافظه رم سیستم شما را برای شتاب بخشی به عملیات خواندن و نوشتن مورد استفاده قرار می دهد.

XPG SX6000 Lite  ارزش خرید بالاتری نسبت به SSDهای SATA دارد و برای آنهایی مناسب است که خواهان عملکرد سریع تر از SATA هستند. حافظه XPG SX6000 Lite یک حرارت گیر آلومینیومی زیبا هم دارد که به دفع بهتر گرما کمک شایانی می کند.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۲۵۶ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۱۸۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۹۰۰مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۱۷۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۲۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.8 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 256GB NVMe
اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس ۸۲۰۰ پرو

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

81piu5tiJtL.jpg

اگر خواهان سرعت خواندن و نوشتن بالا هستید، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار خوبی است. این محصول از کنترلر نسبتاً پرقدرت Silicon Motion SM2262EN در ترکیب با تراشه های حافظه ۶۴ لایه TLC NAND ساخت Micron و حافظه DRAM مجزا بهره می برد که یک ترکیب توانمند و قابل اتکا است.

XPG SX8200 Pro عملکرد بسیار خوبی دارد و برای کاربری هایی که به سرعت خواندن و نوشتن بالا وابسته هستند، پیشنهاد می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۲۵۶ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۱,۲۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۲۲۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۲۹۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۶۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): دو میلیون ساعت

ADATA XPG GAMMIX S11 Pro 256GB NVMe
اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی ای دیتا گامیکس اس ۱۱ پرو

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

productGallery119.jpg

XPG GAMMIX S11 Pro هم یک مدل پرسرعت با حرارت گیر و طراحی زیبا است. این محصول از کنترلر خوب Silicon Motion SM2262EN در ترکیب با تراشه های حافظه ۶۴ لایه TLC NAND ساخت Micron با حافظه کش DRAM مجزا بهره می برد که حاصل آن کارایی و دوام خوب است..

XPG GAMMIX S11 Pro گزینه خوبی برای سیستم های گیمینگ و آنهایی است که برنامه های متعدد را به طور هم زمان اجرا می کنند یا حجم خواندن و نوشتن تصادفی بالایی دارند.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۲۵۶ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۱,۲۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۲۲۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۲۹۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۶۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): دو میلیون ساعت

Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe
اس اس دی ۲۵۰ گیگابایتی سامسونگ ۹۷۰ اوو پلاس

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V7S500BW_001_Front_Black.jpg

اگر خواهان کارایی بالاتر از محصولات پیشین هستید، Samsung 970 EVO Plus یک گزینه ایده آل از سامسونگ با سرعت و دوام بالا است. این محصول از از تراشه های حافظه TLC NAND چند لایه ساخت خود سامسونگ در ترکیب با کنترلر اختصاصی Samsung Phoenix بهره می برد که حاصل آن عملکرد و دوام بالا است.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۲,۳۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۴۸۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۵۵۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۵۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

Samsung 980 Pro 250GB NVMe
اس اس دی ۲۵۰ گیگابایتی سامسونگ ۹۸۰ پرو

قیمت: حدود ۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V8P250BW_001_Front_Black.jpg

در صورتی که تنها به بهترین کارایی و بالاترین دوام راضی می شوید، می توانید سراغ اس اس دی های ۹۸۰ Pro سامسونگ بروید. این اس اس دی های پرسرعت بر پایه PCIe 4.0 NVMe هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند. البته گران تر هم هستند.

سامسونگ در ساخت اس اس دی های ۹۸۰ پرو از کنترلر پرقدرت Elpis در ترکیب با تراشه های حافظه چند لایه TLC و حافظه کش DDR4 استفاده کرده حاصل آن عملکرد و دوام بسیار بالا است. این اس اس دی ها برای کاربران تشنه سرعت یا با حجم نوشتن بالا توصیه می شود.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 4 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۶,۴۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۲,۷۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۵۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۶۰۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۵۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

  بهترین اس‌اس‌دی با ظرفیت ۴۸۰ تا ۵۱۲ گیگابایت

Western Digital WD Green 480GB SATA III
اس اس دی ۴۸۰ گیگابایتی وسترن دیجیتال گرین

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

dg.jpg

SSD های سری WD Green گزینه های اقتصادی هستند که از کیفیت ساخت و پایایی خوبی بهره می برند. در ساخت WD Green از کنترلر Silicon Motion SM2258XT و تراشه‌های حافظه TLC NAND ساخت SanDisk استفاده شده که هرچند پرسرعت نیست، اما قابل اتکا است.

اگر خواهان یک SSD با کارایی و دوام قابل قبول هستید که گران هم نباشد، WD Green گزینه خوبی است. با این حال نباید انتظار کارایی یا دوام بالایی را از گزینه های اقتصادی داشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۴۸۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: –
  • سرعت خواندن تصادفی: –
  • سرعت نوشتن تصادفی: –
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : –
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 500GB SATA III
اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی سامسونگ ۸۷۰ اوو

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

5221.jpg

این بار نیز سراغ سری Samsung 860 EVO رفته‌ایم که پرسرعت، بادوام و مقرون به صرفه است. سامسونگ در سری ۸۶۰ EVO از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی و ۵۱۲ مگابایت حافظه کش استفاده کرده که یک ترکیب خیلی خوب با دوام بالا است.

در نظر داشته باشید خرید ۸۶۰ EVO در صورتی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت‌تر نوع NVMe PCI-E را نداشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۵۰۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۹۸,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۹۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۳۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

Samsung 870 EVO 500GB SATA III
اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی سامسونگ ۸۷۰ اوو
قیمت: حدود ۱ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

5221.jpg

اگر خواهان یک اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی SATA هستید که پرسرعت و بادوام باشد، ۸۷۰ EVO یک انتخاب کم نظیر است. این محصول از کنترلر پرسرعت، تراشه های حافظه بادوام و حافظه کش مجزا بهره می برد.

۸۷۰ EVO برای استفاده های با حجم خواندن و نوشتن بالا و همچنین نصب سیستم عامل و برنامه ها بسیار مناسب است. البته آنچه که گفته شد مشروط بر این است که که امکان استفاده از اس اس دی های NVMe وجود نداشته است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۲۵۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC V-NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۹۸,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۸۸,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۱۵۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

Western Digital WD Blue 500GB SATA III
اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی وسترن دیجیتال بلو

قیمت: حدود ۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

20-250-088-V02.jpg

هرچند در این رینج Samsung 860 EVO بهترین اس اس دی ۲٫۵ اینچی SATA موجود است، اما ممکن است به دلایلی چون گارانتی خواهان یک اس اس دی دیگر باشید. در این صورت می توانید سراغ WD Blue وسترن دیجیتال بروید.

وسترن بلو از تراشه های حافظه چند لایه ۳D NAND، کنترلر  Marvell 88SS1074 و حافظه کش مجزا بهره می برد که ترکیب قابل قبولی است. این محصول قابل اتکا است، هرچند که به اندازه Samsung 860 EVO پرسرعت یا بادوام نیست.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۵۰۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۲۶ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۸۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۲۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.75 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 512GB NVMe
اس اس دی ۵۱۲ گیگابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس ۸۲۰۰ پرو
قیمت: حدود ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

81o5FvLFBaL._SL1500_.jpg

اگر خواهان کارایی بهتر و دوام بیشتر برای افزایش سرعت اجرای برنامه ها و کار با فایل ها هستید، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار بهتری نسبت به پیشنهادهای قبلی است. این محصول از کنترلر توانمند Silicon Motion SM2262EN و تراشه های حافظه ۶۴ لایه TLC NAND ساخت Micron و حافظه DRAM مجزا بهره می برد که یک ترکیب خوب برای دست یابی به سرعت خواندن و نوشتن بالا است.

XPG SX8200 Pro سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارد و برای استفاده هایی که به سرعت خواندن و نوشتن بالا نیاز دارند، گزینه مناسبی است.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۵۱۲ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۲,۳۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۳۹۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۳۸۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۳۲۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 970 EVO Plus 500GB NVMe
اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی سامسونگ ۹۷۰ اوو پلاس

قیمت: حدود ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V7S500BW_001_Front_Black.jpg

اگر در بین اس اس دی های ۵۰۰ گیگابایتی هم یکی از بهترین ها را می خواهید، Samsung 970 EVO Plus غیر قابل چشم پوشی است. اس اس دی های Samsung 970 EVO Plus پرسرعت، بادوام و باکیفیت هستند؛ هرچند که قیمت نسبتاً بالاتری دارند.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۵۰۰۰ گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۳,۲۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۴۸۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۵۵۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۳۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

Samsung 980 Pro 500GB NVMe
اس اس دی ۵۰۰ گیگابایتی سامسونگ ۹۸۰ پرو

قیمت: حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V8P500BW_001_Front_Black.jpg

یک بار دیگر از خواهان نهایت کارایی و دوام هستید، چیزی بهتر از اس اس دی های PCIe 4.0 NVMe سری ۹۸۰ Pro سامسونگ وجود ندارد. در ساخت اس اس دی های ۹۸۰ پرو سامسونگ شاهد بکارگیری کنترلر پرقدرت Elpis و تراشه های حافظه چند لایه TLC با حافظه کش مجزا DDR4 هستیم که عملکرد بسیار سریعی دارد.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 4 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۵۰۰گیگابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۶,۹۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۸۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۱,۰۰۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۳۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

  بهترین اس‌اس‌دی با ظرفیت ۱ ترابایت

Western Digital WD Blue 1TB SATA III
اس اس دی ۱ ترابایتی وسترن دیجیتال بلو

قیمت: حدود ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

20-250-088-V02.jpg

اگر به یک اس اس دی ۱ ترابایتی ۲٫۵ اینچی با قیمت و کارایی مناسب نیاز دارید اما نمی خواهید برای محصولات سامسونگ هزینه کنید، سری WD Blue گزینه بسیار خوبی است. WD Blue در مواردی توصیه می شود که حجم نوشتن یا دسترسی تصادفی خیلی بالا نباشد. البته هنوز WD Blue از رقبایی جز سامسونگ بادوام تر است.

در ساخت WD Blue از کنترلر بسیار خوب Marvell 88SS1074 در ترکیب با تراشه‌های حافظه TLC NAND چند لایه ساخت SanDisk استفاده شده است. همچنین WD Blue دارای حافظه کش مجزا است که به افزایش کارایی و جلوگیری از تنزل کارایی در کار با فایل های حجیم کمک می کند.

در مجموع می توان گفت WD Blue یک گزینه خوش قیمت و قابل اعتماد است.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۲۵ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۸۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۴۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.75 میلیون ساعت

Samsung 860 EVO 1TB SATA III
اس اس دی ۱ ترابایتی سامسونگ ۸۶۰ اوو
قیمت: حدود ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

5221.jpg

در این بازه نیز سراغ سری Samsung 860 EVO رفته‌ایم که جزء معدود گزینه های پرسرعت و بادوام موجود است. Samsung 860 EVO ترکیبی از تراشه‌های TLC V-NAND و کنترلر MJX اختصاصی سامسونگ با ۵۱۲ مگابایت حافظه کش است. اس اس دی های Samsung 860 EVO نسبت به گزینه های دیگر بسیار بادوام تر هستند.

البته باید اشاره کرد خرید ۸۶۰ EVO در شرایطی پیشنهاد می شود که امکان نصب SSDهای پرسرعت NVMe PCI-E را نداشته باشید.

  • نوع رابط: SATA 6Gb
  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۹۸,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۴۲,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 1.5 میلیون ساعت

ADATA XPG SX8200 Pro 1TB NVMe
اس اس دی ۱ ترابایتی ای دیتا ایکس پی جی اس ایکس ۸۲۰۰ پرو

قیمت: حدود ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان با گارانتی ۵ ساله آونگ
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

81o5FvLFBaL._SL1500_.jpg

اگر خواهان یک SSD پرظرفیت ۱ ترابایتی هستید که سریع و بادوام هم باشد، XPG SX8200 Pro گزینه بسیار خوبی با قیمت و کارایی مناسب است. XPG SX8200 Pro به لطف عملکرد بسیار خوبی که دارد، برای کاربری های نیازمند سرعت خواندن و نوشتن بالا در کنار ظرفیت بالا، پیشنهاد می شود. همچنین XPG SX8200 Pro نسبت به قیمت، ارزش خرید بالایی دارد.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۳,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۳۹۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۳۸۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۴۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): 2 میلیون ساعت

Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe
اس اس دی ۱ ترابایتی سامسونگ ۹۷۰ اوو پلاس

قیمت: حدود ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V7S1T0BW_001_Front_Black.jpg

بازهم سراغ سری Samsung 970 EVO Plus سامسونگ رفته ایم و مخصوص آنهایی است که دوام و کارایی بالا می خواهند. البته سامسونگ محصولات سریع تر و گران تری چون سری Samsung 970 Pro و Samsung 980 Pro هم دارد. با این حال از آنجایی که اس اس دی های Pro سامسونگ قیمت بالایی دارند، تنها در مواردی توصیه می شود که به سرعت خواندن و نوشتن تصادفی و البته دوام بسیار بالا نیاز دارید.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 3 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۳,۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۳,۳۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۶۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۵۵۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰۰ ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

Samsung 980 Pro 1TB NVMe
اس اس دی ۱ ترابایتی سامسونگ ۹۸۰ پرو

قیمت: حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با گارانتی معتبر
(خرید از تاپ رایان | فروشگاه بانی نو)

MZ-V8P1T0BW_001_Fr.jpg

در صورتی که به یکی از سریع ترین و بادوام ترین اس اس دی های ۱ ترابایتی دنیا نیاز دارید، ۹۸۰ پرو سامسونگ یکی از آنها است. اس اس دی های ۹۸۰ Pro سامسونگ با توجه به قیمت بالایی که دارند، تنها برای استفاده های کاری سنگین و مواردی که با خواندن و نوشتن زیاد سر و کار دارید توصیه می شوند.

از کاربردهای متصور برای ۹۸۰ Pro سامسونگ می توان ذخیره کردن خروجی پژوه های سنگین، مجازی سازی، سرورهای کوچک و خواندن و نوشتن تصادفی سنگین را برشمرد.

  • نوع رابط: M.2 PCIe Gen 4 x4 -NVM Express
  • ظرفیت: ۱ ترابایت
  • نوع تراشه های حافظه: TLC NAND
  • سرعت خواندن متوالی: حداکثر ۷,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن متوالی: حداکثر ۵,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: IOPSا۱,۰۰۰,۰۰۰
  • سرعت نوشتن تصادفی: IOPSا۱,۰۰۰,۰۰۰
  • دوام (حجم قابل نوشتن در طول عمر) : ۶۰۰  ترابایت
  • مناسب برای استفاده در لپ تاپ: بله (در صورت پشتیبانی)
  • متوسط زمان خرابی (MTBF): یک و نیم میلیون ساعت

بهترین اس‌اس‌دی با ظرفیت بالاتر از ۱ ترابایت

در حال حاضر قیمت درایوهای SSD به ازای هر گیگابایت به مراتب بیشتر از هارد دیسک‌ها است و هنوز به سطحی نرسیده‌اند که بخواهید درایوهای SSD را به طور کامل جایگزین هارد دیسک‌ها کنید؛ از این رو توصیه می‌شود استفاده از SSD را تنها به اجرای سیستم عامل، برنامه‌ها و بازی‌ها محدود کرده و فایل‌ها را بر روی هارد دیسک نگه داری کنید.

همچنین استفاده از اس اس دی برای نگه داری فایل هایی که بر روی آنها کار می کنید فکر خوبی برای افزایش سرعت است. برای نمونه باز کردن تصاویر و پروژه های فتوشاپ از روی SSD می تواند بسیار سودمند باشد و سرعت کار شما را بالا ببرد.

در صورتی که به ظرفیت های بالاتر از ۱ ترابایت نیاز دارید، شما می توانید سراغ ظرفیت های بالاتر همان اس اس دی های ۱ ترابایتی پیشنهادی بروید.

در بخش نظرات می‌توانید از متخصص‌های سخت افزار ما، در خرید SSD راهنمایی و مشاوره تخصصی بگیرید. بدین منظور، لطفاً بودجه و سطح انتظارات خود را در بخش نظرات پای این مطلب بنویسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 417 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 12 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها