دریچه تکنولوژی به زودی می‌توانید دمای واقعی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 3000 انویدیا را بفهمید - ژوانا

اگر شما هم یک کارت گرافیک سری GeForce RTX 3000 انویدیا دارید و از عملکرد خنک و دمای پایین آن رضایت دارید، بهتر است بدانید انویدیا دمای واقعی را به شما نشان نمی‌دهد.

داخل همه پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی چندین حسگر سنجش دما وجود که کاربردهای مختلفی دارند، با این حال سازندگانی چون انویدیا دمای دلخواه خود را به کاربر نمایش می‌دهند که غالباً متوسط دمای اندازه گیری شده توسط حسگرهای مختلف است. به عبارتی دیگر سازندگان دمای گزارش شده توسط حسگرهای دیگر را از نگاه کاربر پنهان نگه می‌دارند.

Hotspot.jpg

برای نمونه در پردازنده های گرافیکی AMD از دمای داغ ترین نقطه پردازنده گرافیکی برای تنظیم سرعت چرخش فن ها یا خاموش شدن خودکار کارت در صورت عبور از دمای مجاز استفاده می شود.

خبر خوب اینکه حالا حسگرهای موجود در پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX 3000 انویدیا رمزگشایی شده‌اند و به زودی امکان اطلاع از دمای دقیق‌تر وجود خواهد داشت.

درست همانند پردازنده‌های گرافیکی AMD، سری GeForce RTX 3000 هم قادر به سنجش دمای داغ‌ترین نقطه تراشه (HotSpot) هستند اما آن را از نگاه کاربر پنهان نگه می‌دارند. خوشبختانه توسعه دهندگان برنامه HWINFO موفق به رمزگشایی این حسگر شده‌اند و از نسخه بتای بعدی آن امکان خوانش دمای داغ‌ترین نقطه پردازنده‌های گرافیکی RTX 3000 وجود خواهد داشت.

Temperatures.jpg

در نمودار بالا دمای معمول و دمای داغ‌ترین نقطه کارت گرافیک RTX 3090 Founders Edition انویدیا با دو رنگ سبز و زرد نمایش داده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید اختلاف دمای گزارش شده توسط انویدیا با دمای داغ‌ترین نقطه RTX 3090 بین ۱۱ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. البته چنین تفاوتی در کارت‌های گرافیک AMD Radeon هم وجود دارد و حتی بیشتر است.

نکته جالب دیگری که این نمودار به ما نشان می‌دهد، صاف‌تر بودن متوسط دما است. اگر دامنه تغییرات دمای داغ‌ترین نقطه را با متوسط دما مقایسه کنید، به وضوح تغییرات آن کمتر است که می‌تواند بیانگر دقت پایین الگوریتم در نظر گرفته شده توسط انویدیا برای نمایش دمای کارت‌های گرافیک سری RTX 30 باشد.

مطمئناً اطلاعات دریافتی از این حسگر جدید در مقایسه کارایی کولر کارت‌های گرافیک مختلف بسیار مفیدتر از متوسط دما خواهد بود و به زودی می توانیم مقایسه بهتری میان کارت های کاستوم داشته باشیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها