دریچه تکنولوژی تاریخ معرفی پردازنده های نسل یازدهمی اینتل مشخص شد؛ نسل دوازدهم تنها 6 ماه بعد - ژوانا

با وجود اینکه تاکنون بارها اینتل تاکید کرده پردازنده‌های نسل یازدهمی یا همان Rocket Lake-S پیش از پایان فصل اول سال میلادی جاری رونمایی خواهند شد، اما هرگز تاریخ دقیقی ارائه نکرده است. حالا یک گزارش غیر رسمی اواسط ماه مارس را دست نشان کرده است.

رسانه HKEPC در یک گزارش اختصاصی تأیید کرده پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل در روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) رونمایی خواهد شد اما زمان عرضه آنها به بازار روشن نیست. جالب‌تر اینکه همین رسانه تأیید کرده پردازنده‌های نسل دوازدهمی یا همان Alder Lake-S ماه سپتامبر معرفی می‌شوند.

به گفته این رسانه پردازنده‌های نسل دوازدهمی یا Alder Lake-S اینتل با استفاده از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری Enhanced SuperFin تولید خواهند شد، این در حالی است که پیش از این فناوری ساخت ۱۰ نانومتری SuperFin مورد انتظار بود. بنابراین به نظر می‌رسد اینتل از یک نسخه ارتقا یافته از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری خود استفاده می‌کند که می‌بایست کم مصرف‌تر و بهینه‌تر باشد. همچنین ممکن است استفاده از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری ارتقا یافته به اینتل این امکان را بدهد تا فرکانس‌ها را افزایش دهد.

bBdRjaU4cbpGtwzy.jpg

پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل از طراحی موسوم به Intel Hybrid Technology بهره می‌برند که از نظر ماهیت مشابه طراحی big.LITTLE چیپست های ARM است. در این طراحی هسته‌های پردازشی پرقدرت با هسته‌های پردازشی کم مصرف‌تر ترکیب می‌شوند و شاهد دو دسته پردازشی بزرگ و کوچک خواهم بود.

بر اساس گزارش مورد بحث هسته‌های بزرگ از نوع Golden Cove خواهند بود ۲۰ درصد عملکرد IPC بالاتری نسبت به هسته‌های Willow Cove مورد استفاده در پردازنده های Tiger Lake دارند. برای هسته‌های کوچک‌تر اینتل از Gracemont استفاده خواهد کرد که عملکرد IPC آن کم و بیش مشابه ریزمعماری نسل ششمی Skylake خواهد بود. با این حال ممکن است تولید با فناوری ساخت جدیدتر با افزایش راندمان انرژی همراه باشد.

انتظار می‌رود عملکرد IPC پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-S بین ۱۶ تا ۱۸ درصد بالاتر باشد که احتمالاً با Rocket Lake مقایسه شده است. Rocket Lake از هسته‌های پردازشی Cypress Cove بهره می‌گیرد که در اصل پورت ۱۴ نانومتری هسته‌های ۱۰ نانومتری Willow Cove است.

با وجود اینکه پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake-S با افزایش چشمگیر کارایی همراه هستند، اما به‌کارگیری سوکت کاملاً جدید LGA1700 به معنای ضروری بودن تهیه مادربردهای جدید است. این مادربردها از حافظه‌های DDR5 و PCIe 5 پشتیبانی می‌کنند که شاید هزینه‌های ارتقا را توجیه کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 168 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 23 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها