دریچه تکنولوژی تا 3 سال دیگر 10 درصد از ارتباط اینترنت ایران از طریق 5G صورت می‌گیرد - ژوانا

فضای مخابراتی ایران نیز متناسب با رشد جهانی به دنبال ایجاد شرایطی برای رشد و گسترش استفاده از ارتباطات ۵G است. در نشست خبری سومین رویداد هفته ایران دیجیتال که روز گذشته برگزار شد عنوان گردید که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۳ باید حداقل ۱۰ درصد از ارتباطات و اتصالات فضای مخابراتی ایران روی بستر فناوری‌های جدید ۵G شکل بگیرد.

افزایش ضریب استفاده از دستگاه‌های جدید شامل ابزارهای اینترنت اشیا و لزوم فراهم شدن اتصالات با سرعت و پهنای باند بیشتر، کشورها را به سوی استفاده از فناوری‌های جدید ارتباطی سوق داده است.

یکی از این فناوری‌های بستر مخابراتی ۵G است که با داشتن پهنای باند و سرعت بیشتر از انواع ارتباط ۴G، امکان عملی ارتباطات سریع و اتصالات اینترنت اشیا را فراهم می‌کند.

در همین زمینه مهدی روحانی نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیا در جریان مصاحبه‌ای با ایسنا اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ در ایران نزدیک به ۲۰۰ میلیون دستگاه به اینترنت اشیا متصل می‌شوند و به همین دلیل باید بستر مورد نیاز برای اتصال این دستگاه‌ها به اینترنت متناسب با آنها را فراهم کرد.

بخش عمده‌ای از این دستگاه‌ها کنتورهای برق، آب و گاز خواهند بود که به منظور مدیریت مصرف انرژی در صنایع و گروه‌های مختلف به کار برده خواهند شد. البته این آمار در سراسر دنیا می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲۱ میلیارد دستگاه برسد که حداقل ۵۰۰ میلیون دستگاه از آنها باید به واسطه شبکه ۵G، حدود ۱ میلیارد دستگاه از طریق اپراتورهای سلولی و مابقی از طریق شبکه‌های برد بلند کم توان مانند LoRA به شبکه‌های برد کوتاه به اینترنت متصل شوند.

iran5g2.jpg

روحانی نژاد با تکیه بر آمار منتشر شده در این زمینه ۴۱۸ میلیارد دلار خواهد بود که رقم قابل توجهی به شمار می‌آید. به گفته مدیر گروه علمی تحلیلی طیف، در مورد فناوری‌های ذکر شده در کشور ما باید تغییرات قابل توجهی در این زمینه رخ دهد. در ایران فناوری NB-IoT توسط اپراتورهای موبایل حمایت می‌شود اما با فناوری LoRa هم این امکان فراهم شده است که استارتاپ‌ها خارج از شبکه اپراتورها بتوانند از فناوری‌های دیگری هم استفاده کنند.

اما در زمینه فناوری‌های دیگر همانطور که عنوان شد نیز براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید تا سال ۱۴۰۳ حداقل ۱۰ درصد ارتباطات و اتصالات ایران روی فناوری‌های ارتباطی جدیدی همچون ۵G باشد.

رویداد هفته ایران دیجیتال از شنبه تا چهارشنبه هفته جاری، طی چهار وبینار برگزار خواهد شد و دوشنبه و سه شنبه، ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء برگزار و خدمات سرویس‌های مرتبط با آن معرفی و رونمایی خواهند شد.

نشست بررسی آخرین وضعیت واگذاری باندهای فرکانسی ۵G  رونمایی از اپراتور اینترنت اشیاء، سامانه کشاورزی هوشمند، گجت‌های سلامت هوشمند، معرفی گیت‌وی مانیتورینگ خطوط تولیدی صنعتی، رونمایی از برنامه‌های ۵G اپراتورهای تلفن همراه و معرفی سامانه اتصال ساختمان‌ها به آتش‌نشانی از جمله رویدادهای این نمایشگاه خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.