دریچه تکنولوژی تصاویر داخل تراشه کنسول پلی استیشن 5 سونی منتشر شد - ژوانا

برخلاف شرکت مایکروسافت که حتی پیش از معرفی کنسول‌ Xbox Series X تصاویر سیلیکون داخلی آن‌ را به نمایش گذاشت، سونی هیچ‌گاه تصویری از نمای درونی پردازنده‌ی پلی استیشن ۵ منتشر نکرد. اما امروز پس از گذشت چندین ماه از معرفی PS5 اولین تصاویر تراشه‌ی AMD موجود در این کنسول با اسم رمز «Flute» وارد فضای مجازی شد.

همانطور که می‌دانید تراشه‌ی داخلی کنسول پلی استیشن ۵ سونی بر پایه‌ی تکنولوژی کمپانی AMD است. پردازنده مرکزی این تراشه با معماری Zen 2 و پردازنده گرافیکی (GPU) آن با معماری RDNA 2 تیم سرخ تولید شده است. هشت هسته‌ی Zen 2 این تراشه با فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز کار می‌کنند، در حالی که ۳۶ واحد محاسباتی RDNA 2 آن به سرعت کلاک ۲٫۲۳ گیگاهرتز می‌رسند.

comparison.JPG

سونی هنگام معرفی کنسول نسل نهم خود عنوان کرد تراشه‌ی PS5 برای خنک‌سازی پسیو به جای خمیر حرارتی سنتی از فلز مایع بهره می‌برد. این امر عمر دستگاه را بیشتر می‌کند و باعث افزایش حرارت انتقالی بین تراشه و خنک کننده می‌شود، اما استفاده از فلز مایع برای انتقال حرارت، پیچیدگی تولید را نیز افزایش می‌دهد و برای اطمینان از عدم نشت فلز مایع به بیرون، سونی را مجبور به بهره‌برداری از راهکارهای بسته‌بندی سفارشی می‌کند.

Sony-PS5-Liquid-Metal-1
Sony-PS5-Liquid-Metal-2-850x567

تصویر منتشر شده از سیلیکون داخلی پلی استیشن ۵ توسط یک میکروسکوپ خاص و با استفاده از امواج کوتاه نور مادون قرمز (SWIR) گرفته شده است. این فناوری به تصویربردار اجازه می‌دهد بدون نیاز به جدا کردن تراشه که منجر به صدمه دیدن و بی‌استفاده شدن آن می‌شود، از بخش داخلی SoC مورد نظر عکس بگیرد.

همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، تراشه‌ی پلی استیشن ۵ دارای ۸ هسته بوده که در بخش چپ آن قرار گرفته‌اند و ۳۶ واحد محاسباتی پردازنده‌ی گرافیکی PS5 نیز در بخش وسطی تراشه حضور دارند. این تصویر ثابت می‌کند که تراشه‌ی PlayStation 5 دارای ۸ رابط حافظه‌ی ۳۲ بیتی برای حافظه‌ی GDDR6 خود است. همچنین با مقایسه‌ی تصویر این تراشه و APUهای Zen 2 شرکت AMD می‌توان دید که ساختار آن‌ها کمی با هم متفاوت است.

PlayStation-5-die-close.jpg

تصویر تراشه داخلی پلی استیشن ۵

PlayStation-5-die-close-marks.jpg

ساختار و معماری تراشه پلی استیشن ۵ 

در این رابطه بخوانید:

– پلی استیشن ۵ یا Xbox Series X؛ بهترین انتخاب کدام است؟
– تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
– پلی استیشن ۵ از لپ تاپ های مجهز به RTX 3080 هم پرمصرف‌تر است!
– بالاخره نوبت به انتقام Xbox Series X/S از PlayStation رسید؛ فروش بالاتر
– مصرف بالای انرژی PlayStation 5 خبر ساز شد؛ یک کنسول تشنه به توان

افزون بر این‌ها، طبق این تصاویر در تراشه پلی استیشن ۵ از برخی از واحدهای تابع ثابت (FFU) و FMA صرف نظر شده است. البته این واحدهای پردازشی تاثیری در عملکرد یک کنسول گیمینگ ندارند و به احتمال زیاد به همین دلیل حذف شده‌اند.

تصویر رسمی مایکروسافت از تراشه داخلی کنسول Xbox Series X که پیش از معرفی این کنسول منتشر شد را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

MicroSoft-Xbox-Series-X-Die.jpg

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.