دریچه تکنولوژی خودتان کارت گرافیک خانگی ارزان قیمت بسازید! (+تصاویر) - ژوانا

این روزها که بازار کارت گرافیک با هجوم ماینرها روبرو است و به ندرت می‌توان یک کارت گیمینگ با قیمت معقول پیدا کرد، دست کم یک نفر به فکر ساخت کارت گرافیک خانگی افتاده و آن را عملی کرده است.

3dfx_logo.jpg

ممکن است شما هم نام ۳dfx Interactive را به خاطر بیاورید، این کمپانی در گذشته نه چندان دور صنعت پردازنده‌های گرافیکی رهبری می‌کرد اما در نهایت انویدیا آن را خرید. ۳dfx که بیشتر با شتاب دهنده‌های گرافیکی و بعدتر کارت‌های گرافیک Voodoo شناخته می‌شد، اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی رو به افول گذاشت، با این حال محال است محصولات Voodoo این کمپانی به فراموشی سپرده شود.

3536-front.jpg

یکی از کارت‌های گرافیک این کمپانی Voodoo 5 6000 بود که از پردازنده گرافیکی ۲۵۰ نانومتری VSA-100 با نزدیک به ۱۴ میلیون ترانزیستور بهره می‌برد. جالب اینکه Voodoo 5 6000 یک کارت گرافیک چهار هسته‌ای بود و بر روی برد آن چهار پردازنده گرافیکی VSA-100 با حرارت گیر و فن مجزا یافت می‌شد. با این حال هرگز Voodoo 5 6000 به تولید انبوه نرسید و تنها هزار عدد از آن عرضه شد.

ba3bea9b-5320-4fc7-93b7-1ebb645b4756.jpg

حالا در سال ۲۰۲۱ میلادی یک خوره سخت افزار به نام Anthony تصمیم گرفته کارت گرافیک Voodoo 5 6000 خود را بسازد. به همین منظور وی تعدادی تراشه VSA-100 و ماژول حافظه SDRAM خریداری می‌کند. سپس Anthony به دانش خود در زمینه الکترونیک متوسل می‌شود و در نهایت کارت گرافیک بالا را می‌سازد که به خوبی کار می‌کند.

Anthony برای این کار دست به مهندسی معکوس کردن یک کارت Voodoo 5 6000 می زند و در نهایت آن را بر روی یک بُرد PCB کاستوم پیاده سازی می‌کند. جالب اینکه وی حتی یک کانکتور تغذیه ۴ پینی به این طراحی اضافه کرده است. در نهایت نتیجه باعث شگفتی می‌شود؛ این کارت نه تنها به خوبی کار می‌کند، بلکه حتی همان مشکلات شناخته شده Voodoo 5 6000 را هم دارد که آن زمان شناخته شده بود.

در حالی که کارت‌های کلکسیونی Voodoo 5 6000 با قیمت ۱۵۰۰ دلار و حتی بیشتر خرید و فروش می‌شوند، Anthony این کارت را با هزینه بسیار کمتری ساخته است. وی برای خرید چهار عدد پردازنده گرافیکی VSA-100 روی هم رفته کمتر از ۸۰ دلار و برای خرید شانزده ماژول حافظه ۸ مگابایتی ۱۶۶ هرتزی هم مبلغ ناچیزی پرداخت کرده است. سایر قطعات چون حرارت گیرها و فن‌ها هم قیمت بالایی نداشته‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 197 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 25 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها