دریچه تکنولوژی دلالان کنسول های گیمینگ: مطبوعات ما را بد جلوه می‌دهند، دلالی هم صنعت باارزشی است؟ - ژوانا

اگر خبرهای دنیای گیمینگ و کنسول‌ها را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اخیراً خبرهای بسیاری در مورد احتکارکنندگان و دلالان کنسول‌ها و حتی کارت‌های گرافیک وارد فضای مجازی شده است. اما اخیراً تعدادی از این افراد از جلوه‌ی شرورانه‌ای که مطبوعات و رسانه‌ها از آن‌ها ساخته، گلایه کرده‌اند و دلالی و واسطه‌گری را یک «صنعت با ارزش» خوانده‌اند.

همانطور که می‌دانید پس از معرفی کنسول‌های گیمینگ پلی استیشن ۵ و Xbox Series X/S، این محصولات با مشکلاتی چون کمبود شدید موجودی مواجه شد و همان تعداد محدود نیز به لطف دلالان با قیمت‌های چند برابری به فروش می‌رسید. به همین دلیل مطبوعات و رسانه‌های مختلف، کار این دلالان را سودجویانه خوانده و به شدت از آن‌ها انتقاد کرده‌اند.

scalpers-ps5.jpg

اما طبق خبرهای جدید حتی احتکارکنندگان و واسطه‌گران که با خرید محصولات محدود به تعداد بالا و فروش همان محصولات با قیمت چند برابر به کاربران، حق بسیاری از گیمرها را خورده‌اند نیز به تصویر خود در اذهان عمومی اهمیت می‌دهند و از انتقاد تند مطبوعات نسبت به کار خود گلایه کرده‌اند.

یکی از این افراد با نام جردن اخیراً در گفت‌وگویی با نشریه‌ی معتبر فوربس (Forbes) با اشاره به رفتار «ناعادلانه» رسانه‌ها با دلالان عنوان کرد:

در حال حاضر رسانه‌ها تصویری شرورانه از این صنعت بسیار باارزش به نمایش درآورده‌اند که به نظر من ناعادلانه است. ما فقط به عنوان یک واسطه برای کالاهای محدود عمل می‌کنیم.

جردن یکی از هم‌بنیان‌گذاران یک شرکت خصوصی به نام The Lab است که در ازای مبلغی کاربران خود را با روش‌های دلالی و احتکار آشنا می‌کند و در واقع به عنوان یک مرکز آموزشی «چگونه اسکالپر شویم؟» عمل می‌نماید. وی در این مصاحبه اعتراف کرد که در ماه گذشته ۲۵ کنسول پلی استیشن ۵ را خریده و در بازار هر کدام را به قیمت ۷۰۰ پوند (حدود ۹۶۷ دلار) به فروش رسانده است. در نظر داشته باشید ۹۶۷ دلار در حدود دو برابر قیمت یک کنسول پلی استیشن ۵ است.

ps5-xbox.jpeg

وی در ادامه نیز کار خود را با دیگر فروشندگان مقایسه کرد و گفت:

در اصل تمام مشاغل از بازفروش کالاها و دلالی کسب درآمد می‌کنند. برای مثال شرکت Tesco از دامداران شیر را به قیمت اندکی خریده و سپس با قیمت چند برابری به مشتریان خود می‌فروشد، اما کسی در مورد سود چند برابری این شرکت‌ها حرفی نمی‌زند.

البته سفسطه و مغلطه‌ی منطق این فرد کاملاً واضح است و اینطور که پیداست او تفاوتی میان خرید یک کالا به صورت عمده از منبع آن و فروش آن با قیمت مشخص و اتمام موجودی یک محصول به صورت غیر قانونی و فروش آن با قیمتی نامشخص و چند برابری تفاوتی نمی‌بیند.

ps5order.jpg

جالب اینجاست که این افراد حتی از اعتراف در مورد استفاده از بات‌ها برای تقلب در خرید کالاها نیز ترسی ندارند؛ دیگر هم‌بنیان‌گذار شرکت The Lab که با نام Regan شناخته می‌شود حتی تصاویری از بات مورد استفاده برای تقلب در خرید خود را نیز به اشتراک گذاشته است. وی همچنین عنوان کرد در برخی موارد بات Velox توانسته است در کمتر از ۳ ثانیه مراحل خرید را به اتمام برساند.

velox.jpg

در این رابطه بخوانید:

– گول سودجویان ایرانی را نخورید؛ خرید PlayStation 5 به چه قیمتی؟!
– دلالان PS5 را با قیمتی نزدیک به ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسانند
– کمبود موجودی شدید PS5 و Xbox Series X/S؛ ایرانی‌ها به این زودی‌ها به نسل نهم نمی‌رسند
– شرایط فاجعه‌بار خرید کارت‌های گرافیک سری RTX 30 انویدیا در ماه‌های آینده بدتر هم می‌شود!
– خبر بد برای گیمرها: کمبود کارت‌های گرافیک تا زمانی که فکرش را نمی‌کنید ادامه دارد

هرچند دلالان یا همان «اسکالپرها» (Scalpers) در دنیای کنسول و سخت افزار چیز تازه‌ای نیست، اما تعداد این افراد در چند ماه اخیر با تکثیر بات‌های خرید افزایش سرسام‌آوری داشته است. این امر با شرایط حاکم در اثر شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن فروشگاه‌های فیزیکی تشدید بیشتری هم یافته است.

هم‌اکنون نیز با توجه به اینکه شرکت‌هایی چون سونی، مایکروسافت و انویدیا با کمبود موجودی محصولات و ضعف در تولیدات مواجه شده‌اند و نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خود را بدست آورند، نمی‌توان پایان این مشکلات را در آینده‌ای نزدیک تخمین زد. در همین راستا اخیراً خبرهایی در مورد برخورد قانونی با دلالان و تحریم اسکالپرها به گوش می‌رسد.

ps5-scalpers-bad-reputation.jpg

نظر شما در مورد گفته‌های این دلالان چیست، آیا بالاخره راه حلی برای کمبود موجودی کنسول‌ها و سخت افزار‌ کامپیوتر و در نتیجه کاهش قیمت آن‌ها را خواهیم دید یا خیر؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.