دریچه تکنولوژی راهنمای خرید کابل HDMI برای کنسول‌های نسل نهمی - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

این روزها بخش اعظم اخبار دنیای بازی‌های ویدئویی را کنسول‌های نسل نهم، یعنی پلی استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری اس و ایکس (خرید کنسول بازی در دیجی کالا) به خود اختصاص داده‌ند. بی‌شک لذت استفاده از کنسول‌های نسل نهم با بهره گیری کامل و به رخ کشیدن تمامی قدرت‌های سخت افزاری این کنسول‌ها، تنها به وسیله یک تلویزیون یا نمایشگر مناسب و پیشرفته امکان پذیر خواهد بود.

حال اینکه نمایشگر و یا تلویزیون‌هایی که امکان بهره‌وری کامل از کنسول‌های نسل نهم را ممکن سازند، چه استانداردهایی دارند را در مطلب «چه تلویزیون‌هایی مناسب کنسول‌های نسل نهم هستند؟» بررسی کردیم. در این یادداشت قصد داریم به بررسی و معرفی گزینه‌های قابل خرید یکی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی کنسول نسل نهمی، یعنی کابل HDMI بپردازیم. تهیه کابل HDMI مناسب، به ما اجازه بهره وری کامل از تمام امکانات صوتی و تصویری کنسول را خواهد داد.

کابل HDMI چیست؟

HDMI کوتاه شده‌ی عبارت High-Definition Media Interface به معنی رابط رسانه‌ای با کیفیت بالاست. این کابل جهت انتقال همزمان صدا و تصویر با کیفیت بالا طراحی شده و در اغلب لوازم الکترونیک صوتی و تصویری امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر استاندارد رایج درگاه‌های HDMI 2 است که بزودی بایستی جای خود را به HDMI 2.1 بدهد.

درگاه HDMI 2.1

پورت‌های قدیمی‌تر HDMI 2.0 به دلیل پهنای باند ۱۸ گیگابایتی خود قادر نیست تا نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه را در حالت ۴K در دسترس ما قرار دهد و عملا اگر عنوانی با این نرخ فریم و رزولوشن قابل اجرا باشد، مجبور خواهیم بود تا آن را در رزولوشن یا فریم ریت پایین‌تری تجربه کنیم. از سویی دیگر نمایشگرهایی با پورت HDMI 2.0 به علت پهنای باند نسبتا کم این پورت‌ها، ممکن است تا مواردی مثل HDR هم با فعال کردن ۱۲۰ فریم از دسترس ما خارج شوند. در کنار این موارد، تکنولوژی‌های مهمی مثل eARC و ALLM هم در پورت HDMI 2.0 در دسترس نخواهند بود

استاندارد HDMI 2.1 و امکانات تازه

با ورود کنسول‌های بازی نسل نهم و همچنین آغاز عرضه جهانی کارت‌های گرافیک قدرتمند سری ۳۰ انویدیا، تلویزیون‌ها و نمایشگرهای مجهز به درگاه HDMI 2.1 نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. استاندارد HDMI 2.1 دارای پهنای باند خیره کننده ۴۸ گیگابیت در ثانیه است که می‌تواند اقدام به پخش تصاویر ۴K با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه کرده و تصاویر ۸K را نیز با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه منتقل سازد.

 تکنولوژی eARC

اکثر تلویزیون‌ها سیگنال‌های صوتی را پیش از عبور از کابل‌های HDMI فشرده می‌کنند. eARC (کانال بازگشت صوتی پیشرفته) شما را قادر می‌سازد سیگنال صوتی اصلی با رزولوشن کامل را از طریق کابل HDMI انتقال داده و بهترین صدا را بدون کاهش کیفیت پخش کنید. eARC قابلیتی است که اولین بار در پورت‌های HDMI 2.1 معرفی شد که بزرگ‌ترین مزیت آن ارتقا بسیار زیاد پهنای باند و سرعت است.

این قابلیت به شما اجازه می‌دهد صدای باکیفیت را از تلویزیون خود به ساندبار یا گیرنده تلویزیون انتقال دهید، ویژگی دیگر آن سازگاری با فرمت‌های دارای سرعت بیت بالا مانند Dolby Atmos و DTS است. eARC که نسل بعدی ARC نیز نامیده می‌شود، از پهنای باند بزرگ‌تر و سرعت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند، از این رو در نهایت قادر خواهید بود صدای باکیفیت‌تری داشته باشید.

 تکنولوژی ALLM

Auto Low Latency Mode یا به اختصار ALLM تکنولوژی نویی است که به هنگام بازی با بهینه شدن و فعالیت وضعیت گیم مود، باعث انتقال خیلی سریع‌تر داده‌ها، کیفیت نمایش بازی‌ها را افزایش می‌دهد. این ویژگی زمانی که تلویزیون برای بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت خودکار فعال می‌شود.

ایرانی کارت
Dicardo

کابل HDMI مناسب کنسول نسل نهمی

کابل HDMI متناسب با کنسول نسل نهمی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که از ویژگی‌های جدید این کنسول‌ها پشتیبانی کند. کنسول‌های نسل نهمی از رزولوشن ۴K و ورودی درگاه‌های HDMI 2.1 بهره می‌برند. بهرگیری از درگاه HDMI 2.1 در کنسول‌های نسل نهم، به معنای دستیابی تا ۱۲۰ فریم در ثانیه و امکان انتقال تصاویر ۴K و حتی ۸K است. البته برای دستیابی به همه این امکانات شما بایستی از یک نمایشگر و یا تلویزیون جدید نیز استفاده کنید.

پس برای نمود هرچه بیشتر از جلوه‌های تصویری، خدمات صوتی و به طبع تکنولوژی‌های مهم و نویی چون eARC و ALLM، علاوه بر نمایشگر مناسب نیاز به تهیه یک کابل پرسرعت با قابلیت پشتیبانی از تصاویر ۴K را نیز داشته باشیم. در ادامه به معرفی چند گزینه معقول و قابل تهیه در ایران می‌پردازیم.

در هنگام خرید کابل مناسب توجه کنید که استاندارد تازه HDMI 2.1 از نام رایج دیگری نیز بهره می‌برد. بر روی جعبه‌ی این کابل‌ها با استاندارد جدید عبارت «HDMI Ultra High Speed» به معنی «بسیار سرعت بالا» نوشته شده است. به همین ترتیب، عبارت «High Speed» معرف استاندارد قبلی یعنی HDMI 2.0 است.

کابل HDMI مانستر مدل Ultra High Speed 900

کابل HDMI «مانستر»، با داشتن پهنای باند انتقال داده ۱۳.۸ گیگابیت‌برثانیه و استانداردهای ISF و Simplay، بهترین گزینه برای نمایشگرها، کامپیوتر، دستگاه Blu-ray و کنسول‌های بازی است. گذشته از سرعت انتقال بالا، این کابل کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی دارد. برای مقاومت و دوام بیشتر، کانکتور های آن با روکشی از فلز طلا پوشیده شده‌اند. این کانکتور ها در آزمایشگاه‌های معتبر، تست‌شده‌اند و می‌توانند تا ۱۰،۰۰۰ مرتبه، اتصال و انفصال از درگاه‌های HDMI را تحمل کنند.

روکش کابل مجهز به تکنولوژی Duraflex است که مقاومت و پایداری بالایی به آن می‌دهد. این روکش مقاوم توانسته است تا ۴،۰۰۰ مرتبه خمش را در شرایط آزمایشگاهی تحمل کند و بدون هیچ‌گونه قطعی به کار خود ادامه دهد. به لطف این روکش، این کابل برای استفاده توکار هم انتخاب مناسبی است. رشته‌های درون کابل که خلوص و کیفیت بالایی دارند، با پوششی سه لایه محافظت می‌شوند تا بتواند در برابر ۱ گیگاهرتز نویز مصون بمانند. کابل مانستر با نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۲۰ هرتز و پهنای باند انتقال داده ۱۳.۸ گیگابیت‌برثانیه به‌راحتی می‌تواند رزولوشن Full HD و صدای دالبی را پشتیبانی کند.

کابل HDMI یوگیرین مدل ۸K طول ۲ متر

کابل HDMI یوگیرین (Ugreen) از معدود کابل‌ها فوق پرسرعت با استاندارد ۲٫۱ است که در ایران می‌توان یافت. این کابل قابلیت های ویژه و منحصر به فردی همچون پشتیبانی از تکنولوژی ۸K 60Hz FUHD و ۴K 120Hz و eARC و Speed 48Gbps و Dynamic HDR و Dolby Vision رزولوشن ۴۳۲۰×۷۶۸۰ می‌باشد.

پوشش کابل فوق از نایلون محکم و بافته‌ شده با قابلیت انعطاف پذیری مناسب بوده و بدنه سوکت فلزی با پوششی از ورقه‌ی طلا برای جلوگیری از خوردگی ساخته شده است. همچنین سه لایه شیلد با روکش آلومینیومی برای کاهش تداخل امواج و نویز در این کابل تعبیه شده است. این محصول دارای ۱۹ رشته کابل با خلوص ۹۹.۹۹۶% مسی به همراه شیلد و فویل با سر سوکت طلایی است.

بیشتر بخوانید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : راهنمای خرید و آموزش تاريخ : 24 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.