دریچه تکنولوژی رویارویی جدید AMD و NVIDIA در تأخیر حافظه کش کارت‌های گرافیک؛ برنده کدام است؟ - ژوانا

کارت‌های گرافیک AMD RDNA2 با NVIDIA Ampere رقبای جدید یکدیگر، هر یک برگ‌های برنده‌ای را رو کرده‌اند. بدون شک تا کنون بنچمارک های بسیاری را از این دو مشاهده کرده‌اید؛ اما تأخیر حافظه کش یکی از برجسته‌ترین نکاتی است که باید مد نظر قرار گیرد. در این بخش مهم کدام شرکت بهتر عمل کرده است؟ AMD یا Intel؟

برای آنکه یک کارت گرافیک بتواند عملکرد بهتری را به نسبت رقیب به نمایش بگذارد، پارامترهای بسیاری مد نظر است؛ از معماری گرفته تا حافظه گرافیکی، توان حرارتی، مصرفی و … اما یکی از این پارامترها، تأخیر حافظه نهان (Cache) است. Chips and Cheese به تازگی یک آزمایش جذاب را منتشر کرده است. در این آزمایش، زمان تأخیر حافظه‌های کش در کارت‌های گرافیک AMD RDNA2 با NVIDIA Ampere مورد تحلیل قرار گرفته است.

بدون شک می دانید که زمان تأخیر کمتر به معنی عملکرد بهتر است. اگر شک دارید که حافظه کش تا کجا مهم است، باید بدانید که حافظه پنهان NVIDIA GA100 (Ampere) L2 به ۴۰ مگابایت رسیده است که هفت برابر بزرگ‌تر از GV100 (ولتا) است. کمپانی AMD در معماری جدید خود Infinity Cache را در قالب RDNA L3 Cache پیاده سازی کرده است. Infinity Cache تأخیر حافظه کش را به حداقل رسانده و بخشی از عملکرد بالای این معماری مدیون هم بخش است.

2.jpg

((برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید))

این آزمایش از یک بنچمارک اختصاصی بر پایه OpenCL بهره می برد. آزمایش فوق از داده هایی با ظرفیت ۸ کیلوبایت آغاز و تا ۱ گیگابایت و فراتر هم می رود. در داده هایی با ظرفیت تا ۱۰۰ کیلوبایت، انویدیا عملکرد بهتری را به نمایش می گذارد. اما مادامی که ظرفیت ها بالاتر می روند، AMD در تاخیر حافظه کش بهتر از تیم سبز ظاهر می شود. مادامی که داده ها به مرز ۱ گیگابایت می رسند، تاخیر حافظه AMD RDNA 2 نیز افزایش پیدا می کند.

ثبات سرعت حافظه کش NVIDIA در برخی سایزها نیز به خودی خود جالب توجه است. بد نیست بدانید که AMD ویژگی Infinity Cache را برای معماری بازی Radeon RX (RDNA) خود توسعه داده است. حالا می دانیم که یکی از دلایل RDNA 2 استفاده از Infinity Cache و تاخیر پایین حافظه کش است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها