دریچه تکنولوژی قیمت بازی و چالش‌های خرید ایکس باکس سری ایکس در ایران چیست؟ - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

اگر قیمت کنسول‌های جدید در هفته‌های اخیر را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که ایکس باکس سری ایکس قیمت پایین‌تری نسبت به پلی استیشن ۵ دارد. جدا از این‌ها مایکروسافت آن‌قدر در معرفی کنسول‌های نسل جدید خود خوب عمل کرده که بسیاری ممکن است ترجیح می‌دهند نسل نهم را با ایکس باکس آغاز کنند. حال سوال اینجاست که وضعیت دسترسی به بازی‌های ایکس باکس در داخل کشور چگونه است و این بازی‌ها چه قیمتی در مقایسه با بازی‌های بقیه پلتفرم‌ها دارند.

کم‌یاب‌تر از پلی استیشن

نکته‌ای که باید در مورد بازی‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در نظر بگیرید این است که بازی‌های این دو پلتفرم به اندازه بازی‌های پلاستیشن‌های دو نسل اخیر در بازار فراوان نیستند و نمی‌توانید در هر فروشگاه فروشنده بازی‌های ویدیویی و کنسول‌ها، بازی‌های این دو کنسول را پیدا کنید.

با توجه به موفقیتی که برند پلی استیشن در نسل هشتم با پلی استیشن ۴ کسب کرده، در حال حاضر استقبال از پلی استیشن ۵ و بازی‌های پلی استیشن ۵ در بازار ایران از ایکس‌ باکس‌های نسل آینده بیشتر است. البته این موضوع به این معنا نیست که قیمت بازی‌های پلی استیشن با ایکس باکس در فروشگاه‌ها تفاوت چشم‌گیری دارد.

با جستجویی که در تعداد زیادی از مغازه‌های پایتخت برای کسب اطلاعات در مورد بازی‌های ایکس باکس داشتم، کاملا مشخص شد که اگر فروشنده‌ای بازی‌ ایکس باکس هم داشته باشد، معمولا با قیمت کمی بالاتر نسبت به بازی‌های پلی استیشن ۵ آن را به مشتریان خود خواهد فروخت.

برای مثال قیمت نسخه دیسکی بازی Assassin’s Creed Valhalla روی پلی استیشن ۵ رقمی نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که برای خرید نسخه ایکس باکس سری ایکس همین بازی باید مبلغ یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

این تفاوت مبلغ کوچک را می‌توان بین گروه بزرگی از بازی‌های شناخته شده دید. همچنین چنین تفاوتی میان بازی‌های قدیمی‌تر روی این پلتفرم‌ها کمتر خواهد شد و تقریبا شما می‌توانید با همان قیمتی که برای تجربه یک بازی پلی استیشن باید آن را بپردازید، بازی‌های ایکس باکس را هم خریداری کنید.

این شرایط در مورد خریدهای اینترنتی هم بهتر می‌شود. سایت‌های فروشنده معتبر متعددی را می‌توان برای خرید بازی‌های ایکس باکس پیدا کرد که هم با قیمت‌های منصفانه نسبت به بازی‌های پلی استیشن عناوین ایکس باکس را به سرتاسر ایران می‌فروشند و هم آرشیو بهتری نسبت به مغازها برای خرید حضوری دارند.

ایکس‌ باکس

دیسک بازی‌های ایکس باکس وان بدون هیچ مشکلی روی سری ایکس شما اجرا خواهند شد و این کنسول مشکلی در پشتیبانی از نسل قبلی ایکس باکس ندارد.

وضعیت هک و بازی‌های اکانتی ایکس باکس سری ایکس و سری اس

هرچقدر که اوضاع در مورد خرید فیزیکی بازی‌ها بین ایکس باکس سری ایکس و اس با پلی استیشن ۵ یکسان است، شرایط برای خرید دیجیتال بازی‌ها فرق می‌کند. سیستمی شبیه به اکانت‌های ظرفیتی پلی استیشن روی ایکس باکس هم وجود دارد که در آن با وجود دو ظرفیت Home و مهمان برای هر اکانت ایکس باکس، می‌توان بازی‌های دیجیتالی را به صورت همزمان از طریق دو پلتفرم تجربه کرد.

این موضوع باعث کاهش هزینه‌های زیادی می‌شد و به همین خاطر هم بسیاری از فروشگاه‌هایی که ایکس باکس وان می‌فروختند، بازی‌های ظرفیتی این کنسول‌ را هم برای فروش داشتند. البته ایکس باکس سری ایکس و سری اس بین گیمرهای داخلی همچنان به آن محبوبیت و جامعه آماری بزرگی که فروشنده‌ها قصد داشته باشند به آن‌ها بازی‌های دیجیتالی بفروشند نرسیده و به همین خاطر هم کار شما برای پیدا کردن اکانت‌های ظرفیتی برای ایکس باکس‌های جدید کمی سخت‌تر خواهد بود.

البته همان‌طور که در ابتدا گفتم ایکس باکس سری اس و ایکس تقریبا از تمام بازی‌های منتشر شده روی ایکس باکس وان پشتیبانی می‌کند و به همین‌ خاطر هم شما می‌توانید تمام بازی‌های ظرفیتی که پیش از این روی وان خریداری کرده بودید یا در فروشگاه‌ها موجود هستند را هم روی کنسول‌های جدید خود استفاده کنید.

با توجه به این که تعداد ظرفیت‌های بازی‌های دیجیتال روی ایکس باکس از سه به دو کاهش پیدا می‌کند، قیمت اکانت‌های ایکس باکس کمی از پلی استیشن گران‌تر است. البته این تفاوت قیمت به اندازه‌ای نیست که بخواهد تفاوت بزرگی را با قیمت بازی‌های کنسول سونی رقم بزند.

ایرانی کارت
Dicardo

مشکل اصلی در این رابطه به موجودی محدود بازی‌های ایکس باکس نسبت به پلی استیشن برمی‌گردد. تعداد سایت‌های و فروشگاه‌های حضوری، تلگرامی و اینستاگرامی که بازی‌های ایکس باکس را به صورت ظرفیتی بفروشند بسیار نسبت به بازی‌های پلی استیشن محدودتر است و این فروشگاه‌ها معمولا آرشیو نسبتا محدودی از بازی‌های ایکس باکس را در اختیار دارند و بنابراین شاید سخت باشد که بتوانید به صورت ظرفیتی به تعدادی از بازی‌های قدیمی‌تر ایکس باکس دسترسی داشته باشید.

برخلاف پلی استیشن، به‌خاطر آن که معمولا هکرها در نفوذ به اکانت‌های مایکروسافت و ایکس باکس ناکام هستند، خبری از اکانت‌های هکی نیست و این روش تجربه بازی‌ها روی ایکس باکس سری ایکس وجود ندارد. ممکن است که با جستجو در اینترنت یا حتی با پرسجو کردن از فروشگاه‌ها به جاهایی برسید که بازی‌های ایکس باکس را به صورت هکی می‌فروشند اما این بازی‌ها محدود بوده و متعلق به ایکس باکس وان هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان از آن‌ها روی سری ایکس و سری اس استفاده کرد.

نگران دسترسی به ایکس باکس گیم پس در ایران هم نباشید زیرا سایت‌های متعدد و فروشگاه‌های زیادی هستند که گیفت کارت‌های دیجیتال ایکس باکس و ایکس باکس گیم پس را می‌فروشند و شما می‌توانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. قیمت‌های مدل‌های مختلف ایکس باکس گیم‌پس در ایران به شرح زیر است:

  • ایکس باکس گیم پس ۱ ماهه: حدود ۲۰۰ هزار تومان
  • ایکس باکس گیم پس ۳ ماهه: حدود ۵۵۰ هزار تومان
  • ایکس باکس گیم پس ۶ ماهه: حدود ۱ میلیون تومان
  • ایکس باکس گیم پس ۱ ساله: حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

همچنین برای خرید ایکس باکس لایو گلد برای تجربه بازی‌ها به صورت آنلاین هم باید مبالغ زیر را پرداخت کنید:

  • ایکس باکس لایو گلد ۱ ماهه: حدود ۲۲۰ هزار تومان
  • ایکس باکس لایو گلد ۳ ماهه: حدود ۶۰۰ هزار تومان
  • ایکس باکس لایو گلد ۶ ماهه: حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
  • ایکس باکس لایو گلد ۱ ساله: حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

چالش‌هایی که کاربران ایرانی هنگام خرید ایکس باکس خواهند داشت

پیش از این هم در ویجیاتو گفته بودیم که یکی از مشکلاتی که بلافاصله پس از خرید و روشن کردن یک ایکس باکس سری ایکس یا اس با آن مواجه می‌شوید، این است که اصلا نمی‌توانید وارد اکانت خود شوید یا یک اکانت جدید بسازید. یک راه حل ساده برای دور زدن این تحریم وجود دارد و آن هم تغییر آدرس DNS است که آموزشش را در همان مطلبی که به آن در ابتدای این پارگراف لینک داده‌ام می‌توانید مطالعه کنید.

همزمان با افزایش قیمت دلار ایکس باکس سری ایکس و سری اس هم مانند سایر محصولات گران شده‌اند اما این کنسول‌ها همچنان قیمت‌های منطقی‌تری نسبت به پلی استیشن ۵ دارند:

ایکس باکس سری ایکس ۱۹۰۰۰۰۰۰ تومان
ایکس باکس سری اس ۱۱۸۰۰۰۰۰ تومان
کنترلر ایکس باکس ۱۷۰۰۰۰۰ تومان

ممکن است بسیاری از فروشندگان به خاطر سود بالاتری که از فروش پلی استیشن می‌برند، بخواهند که شما را به خرید کنسول خاصی راغب کنند اما باتوجه به نکاتی که در این مطلب آن‌ها را مرور کردیم، خرید ایکس باکس‌های جدید از نظر دسترسی به تعمیرات، خرید بازی و خرید گیف‌کارت تفاوت چندانی با پلی استیشن ندارد و شما تقریبا می‌توانید به راحتی و با همان پولی که برای تجربه بازی‌های پلی استیشن پرداخت می‌کنید، به بازی‌های ایکس باکس هم دسترسی داشته باشید.

همچنین سرویس ایکس کلاود که برای تجربه بازی‌های پلتفرم ایکس باکس به صورت ابری است در حال طی کردن مراحل نهایی خود است و به‌زودی گیمرها از سرتاسر جهان می‌توانند بدون نیاز به سخت‌افزار و تنها با دسترسی به اینترنت پرسرعت بازی‌های خود را روی یک نمایشگر استریم کنند. با توجه وضعیت به شدت ناپایدار اینترنت در کشور ما بعید است که آینده‌ای نزدیک بتوان به راحتی از ایکس کلاود در ایران استفاده کرد.

با این تفاوت که ایکس باکس گیم پس با آرشیو غنی و قیمت مناسب خود می‌تواند یک راه منطقی برای کاهش هزینه‌ها برای تجربه بازی‌های ایکس باکس باشد و جدا از آن‌ها هم نباید منتظر حضور بازی‌های هکی مثل پلی استیشن روی این پلتفرم باشیم و تعداد بازی‌های ظرفیتی روی این کنسول‌ها هم بسیار کمتر از کنسول‌ جدید سونی است.

در نهایت و با در نظر گرفتن همه این چالش‌ها، شما بیشتر به خرید کدام یک از این کنسول‌ها مایل هستید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات برای من بنویسید.

بیشتر بخوانید:


تماشا کنید: ۲۹ اشتباه در ماینکرفت که باید تصحیحشان کنید!

تماشای ویدیو از یوتیوب ویجیاتو

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 279 views بار دسته بندی : اخبار و مقالات تاريخ : 20 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.