دریچه تکنولوژی معاون وزیر ارتباطات: اپراتورها مجبور به کاهش قیمت اینترنت نیستند - ژوانا

اگر خبرهای اخیر در مورد وضعیت اینترنت کشور را دنبال کرده باشید، احتمالاً شما هم از اپراتورهای اینترنت ثابت و همچنین اپراتورهای موبایل دل خوشی ندارید. اما به تازگی در گفت‌وگویی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور عنوان کرد قیمت اینترنت در حال حاضر به اندازه کافی پایین است و اپراتورها الزامی برای کاهش آن ندارند.

اخیراً معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مدعی شد هم‌اکنون اینترنت برای کاربران به اندازه کافی ارزان است و کشش کاهش قیمت ندارد، اما در هر صورت با توجه به کاهش ۲۵ درصدی تعرفه‌ی پهنای باند زیرساخت برای اپراتورها، این شرکت‌ها می‌توانند قیمت تعرفه‌های خود را کاهش دهند، اما در این مورد هیچ الزامی از سوی رگولاتوری صورت نمی‌گیرد.

Advantages-and-disadvantages-of-Internet.jpg

به گفته‌ی خبرگذاری ایسنا، از آنجا که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت در این سال‌ها نتوانسته‌اند با سرعت اینترنت موبایل رشد کنند، در این مدت دچار مشکلات مالی بوده‌اند. همچنین حتی برخی از شرکت‌های FCP به دلیل ارزان بودن تعرفه‌های اینترنت در اپراتورهای موبایل مجبور به واگذاری بازار به این اپراتورها شده‌اند. کاربران نیز به دلیل ارزان‌تر بودن سرویس‌های اینترنت موبایل از اینترنت ثابت دست کشیده و هم‌اکنون مشتریان این شرکت‌ها در حال ریزش هستند.

از طرفی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، بر این باور است که در فراز و نشیب‌های اقتصادی نباید هزینه‌ی اضافی را از جیب مردم برداشت و هزینه خدمات ICT باید متناسب با درآمد عموم باشد. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش نیز وی در پاسخ به سوالی در مورد گران شدن اینترنت، گفت اینترنت در ایران نه‌تنها گران نشده و نخواهد شد، بلکه در صورت رشد ترافیک، در سال آینده ارزان‌تر هم می‌شود.

azari.jpg

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی نیز با اشاره به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی هزینه‌های زیرساخت در مورد کاهش قیمت اینترنت بیان کرد:

در رابطه با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری می‌کند، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تاثیرش را می‌بینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.

از سوی دیگر رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آقای حسین فلاح جوشقانی، معتقد است در مقایسه با دیگر کشورها، ایران ارزان‌ترین اینترنت را دارد و چندی پیش اظهار داشت تمام تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رگولاتوری کشور این است که قیمت‌های سرویس‌های اینترنتی اپراتورها از آنچه اکنون ارائه می‌شود، بیشتر نشود.

joshaghani.jpeg

وی چندی پیش از کاهش ۲۵ درصدی تعرفه پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد و مدعی شد در تجربه‌های جهانی با افزایش ترافیک مصرفی، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. البته باید توجه داشت شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را به اپراتورها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان ISPها می‌فروشد و در نهایت آن‌ها هستند که در مورد کاهش قیمت تعرفه‌های اینترنت خود تصمیم می‌گیرند.

در این رابطه بخوانید:

– 
– 
– 
– اعلام جرم دادستان کل کشور علیه وزیر ارتباطات؛ چرا اینستاگرام را فیلتر نمی‌کنید؟
– روحانی: به جای وزیر ارتباطات من را محاکمه کنید

به نقل از ایسنا، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد کاهش قیمت اینترنت نیز بیان کرد:

کمیسیون تنظیم مقررات ماموریتی به ما داده که موضوع را با اپراتورها منعکس کردیم و منتظر نظرشان هستیم و اینکه این کاهش قیمت چه تاثیری در سبد هزینه خانوار می‌گذارد، آن زمان مشخص می‌شود. البته قیمت اینترنت برای کاربران به اندازه کافی پایین است، اما در نهایت با اپراتورها صحبت می‌کنیم که اگر بشود هزینه اینترنت را در سبد هزینه خانوار هم پایین بیاورند.

fallah-jo.jpg

آقای فلاح جوشقانی در پایان نیز با اشاره به ارزان بودن اینترنت در ایران اظهار کرد:

اپراتورها هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و و هزینه‌هایشان در این مدت افزایش داشته است. به همین دلیل به خود آنها گفتیم پیشنهاداتی برای کاهش قیمت به ما بدهند، اما اینطور نبوده که الزامی از طرف رگولاتوری گذاشته باشیم که قیمت اینترنت کاهش یابد، با وجود این،‌ اپراتورها موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کنند.

نظر شما در مورد اظهارات اخیر معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چیست، آیا بالاخره قیمت نهایی اینترنت کاهش می‌یابد یا خیر؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 230 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 23 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.