دریچه تکنولوژی منتظر لپ‌تاپ جذاب سامسونگ با پردازنده Exynos و گرافیک AMD باشید - ژوانا

همکاری سامسونگ و AMD از یک سال پیش به صورت رسمی شروع شده و علاوه بر سپردن تولید بسیاری از تراشه‌های مورد نیاز تیم قرمز به کره‌ای‌ها و تولید یک SoC ویژه موبایل، به نظر اتفاقات بزرگتر دیگری نیز در راه است؛ اتفاقی مانند معرفی یک لپ‌تاپ با همکاری اختصاصی دو شرکت.

سال‌هاست که سامسونگ با تولید تراشه‌های سری Exynos خود دسته‌ای از محصولات خود را با ساختار کامل داخلی تولید می‌کند اما تا به امروز تراشه‌های SoC این شرکت تنها معطوف به بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بوده‌اند.

از سوی دیگر با پیشرفت‌های جذابی که AMD در حوزه تولید CPU و GPUهای خود در حوزه ابزارهای قابل حمل پیدا کرده، موقعیت خوبی را رقم زده تا بتوان از فناوری‌های تولیدی این شرکت در دسته جدیدی از لپ‌تاپ‌ها موسوم به «کامپیوترهای شخصی همیشه متصل» یا همان ACPCها استفاده کرد؛ دسته‌ای از لپ‌تاپ‌ها که باید به شبکه سلولی متصل شوند و توانایی مدیریت مصرف توان بالای اتصال مودم در این حالت را داشته باشند.

از سوی دیگر سامسونگ در سال ۲۰۱۹ و طی مذاکرات خود موفق به کسب مجوز تولید محصولات با واحد RDNA GPU IP شرکت AMD شد که به معنای اعطای اجازه استفاده از ساختار پردازش گرافیکی مذکور در تراشه‌های ساخت سامسونگ است. این اتفاق در ادامه و از همان روز بر طلب شایعاتی که کوبیده است که رونمایی از تراشه SoC اختصاصی سامسونگ با پردازنده گرافیکی ویژه AMD را نوید می‌دهد.

از سوی دیگر سامسونگ نیز چند وقت پیش به صورت رسمی اعلام کرد که احتمال تولید تراشه‌های پردازشی که بخش GPU آنها با همکاری AMD ساخته شده باشد چندان دور از دسترس نیست.

galaxy-book-s.jpg

مجموعه چند اتفاق فوق، به جز داستان جذاب تولید تراشه پردازشی سامسونگ با همکاری AMD، شاید جرقه‌ای را در ذهن شما نیز برانگیخته باشد؛ اتفاقی مانند تولید یک لپ‌تاپ با سیستم عامل ویندوز ۱۰ که در دل آن از پردازنده Exynos سامسونگ و گرافیک اختصاصی AMD استفاده شده باشد.

طی گزارش جدیدی که Engadget به نقل از منابع وبسایت ZDNet Korea مطرح شده سامسونگ قصد دارد دامنه استفاده از تراشه‌های Exynos خود را گسترده‌تر کرده و آنها را به بازار PCها نیز بسط دهد. این هدف با تولید نسخه‌ای ویژه از این خانواده محقق می‌شود که در آن از یک پردازنده بر پایه ARM همراه با واحد GPU ساخت AMD بر پایه ریزمعماری RDNA استفاده شده است.

از نقطه نظر قرارداد مابین دو شرکت سامسونگ و AMD، کره‌ای‌ها اجازه دسترسی مستقیم و اختصاصی به معماری‌های پردازشی ذیل توافق را دارند ولی نمی‌توانند به صورت مستقل به تولید محصول با این مجوزها بپردازند.

برای مثال در این توافق سامسونگ اجازه ندارد GPU خود را بر پایه فناوری‌های اختصاصی AMD و به صورت دستکاری شده (Custom) تولید کرده تا به نوعی به رقیبی برای این شرکت تبدیل نشود. اما می‌توان با همکاری دو شرکت، تراشه‌ای ساخت که بخشی از آن به صورت مستقیم توسط AMD طراحی شده باشد.

galaxy-book-s-2.jpg

جدای از این بخش ZDNet به استفاده از DRAMهای اختصاصی و بهبود یافته سامسونگ، نمایشگر کم‌مصرف، باتری قدرتمند و برخی قطعات دیگر در لپ‌تاپ رویایی داستان ما نیز اشاره کرده که با اجرای ویندوز ۱۰ به نوعی می‌تواند رقیب مستقیم و قدرتمند برای هم‌خانواده خود یعنی Galaxy Book S باشد که در داخل آن از تراشه پردازشی Snapdragon 8cx استفاده شده است.

زمان رونمایی از این لپ‌تاپ هنوز به صورت رسمی عنوان نشده ولی ظاهراً سه ماهه سوم ۲۰۲۱ (تا پایان تابستان آینده) موعد رونمایی از این محصول خواهد بود.

نکته دیگری که باید در این مطلب به آن اشاره کنیم گسترش تمایل شرکت‌ها به تولید محصولات دسکتاپ با پردازنده‌های ARM است که شاید شروع جدی‌ترین حرکت آن پس از تولید محصولات بر پایه پردازنده کوالکام Snapdragon 8cx، معرفی اولین مک‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی اپل با تراشه پردازشی Apple M1 بود.

با تولید لپ‌تاپ اختصاصی سامسونگ با تراشه Exynos باید این شرکت را به اولین تولیدکننده کامپیوترهای ویندوزی با تراشه اختصاصی خود دانست که جایگزین پردازنده‌های X86 اینتل و AMD می‌شود.

نظر شما دوستان در مورد این محصول احتمالی چیست؟ آیا آینده روشنی برای کامپیوترهای رومیزی با پردازنده ARM می‌توان تصویر نمود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 112 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها