دریچه تکنولوژی نقد سریال مردگان متحرک، فصل 10 قسمت 17 – بازگشت مگی - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

قسمت جدید فصل دهم سریال مردگان متحرک که اخیرا از شبکه amc منتشر شد، تا حدودی برای بازگشت سریال به نظم اصلی خود زمینه‌چینی می‌کند. این زمینه‌چینی همچنان که از اشتباهات گذشته خود پیروی می‌کند، امیدوارکننده نیز هست. با نقد سریال مردگان متحرک همراه ویجیاتو بمانید.

قسمت ۱۷ سریال مردگان متحرک با تمرکز روی بازگشت مگی آغاز می‌شود. بیرون رفتن مگی از سریال در فصل نهم، باعث برهم خوردن نظم سریال شد و قسمت‌های هول هولکی و اضافه پشت سرهم بیرون آمد. اما بازگشت مگی به سریال می‌تواند یک اتفاق امیدوارنه برای آینده این سریال در قسمت‌های پیش رو و فصل آخر باشد.

در دقایق ابتدایی سریال، متوجه تغییر و تحول شخصیتی مگی می‌شویم که گویا این تحول به واسطه هرشل، پسر مگی صورت گرفته است. روحیه عصیانگرانه مگی کم کم جای خود را به روحیه رهبری و همکاری فعال با گروه می‌دهد و مگی برای تبدیل شدن به یک رهبر ایده آل برای جامعه الکساندریا آماده می‌شود. نمونه‌اش هم رفتار خویشتن‌دارانه خود هنگام روبه رویی با نیگان است که یکی از صحنه‌های قابل بحث این قسمت بود.

مهم‌ترین عنصری که تماشاگران بعد از پخش قسمت شانزدهم برایش انتظار می‌کشدند، واکنش مگی بعد از دیدن نیگان بود. آن هم به این دلیل بود که این دو شخصیت ظرفیت بالایی برای قرار گرفتن در یک کشمکش خاص را دارند. اما در این قسمت هنوز اتفاق خاص رخ نداد و صرفا کنش و کنش متقابل مگی و نیگان با نگاه رد و بدل شد. اما همین نگاه‌ها افکار درونی آن‌ها را فاش می‌کند.

طی رویارویی مگی با نیگان، مگی سعی می‌کند به گونه‌ای خویشتن داری کند و از موقعیت فرار کند. انگار در ذهن او تناقض‌هایی صورت گرفته و این تناقض‌ها باعث دو دلی او شده است. از طرفی صحبت‌های کارول با مگی در مورد نیگان و اینکه نیگان باعث شکست نجواگران شده این تناقض و تضاد‌های ذهنی مگی را افزایش می‌دهد.

نیگان اما با دیدن مگی به گونه‌ای ترس به جانش می‌افتد و انگار آینده شومی را با حضور مگی حس می‌کند. در ابتدای رویارویی، نیگان سعی می‌کند مگی را متقاعد کند که فرار نکرده و این اهمیت به متقاعد کردن مگی، نشان از حساب بردن شدید نیگان از مگی دارد.

به نظر می‌رسد علت اصلی ترس نیگان از مگی، محبوبیت او بین مردم گروه و جامعه‌ست. و این فکر که همه از مگی حساب می‌برند و بی درنگ او را بیرون می‌کنند، از جلوی چشمانش رد می‌شود. بنابراین این کشمکش از طرفی ممکن توسط نیگان آغاز شود و صرفا برای دفع خطر احتمالی باشد.

یکی ضعف‌های بزرگ این سریال که از زمان رفتن شخصیت ریک گرایمز از سریال حس شد، افول جذابیت شخصیت‌ها است. شخصیت‌های سریال درگیر نوعی ضعف تدریجی در بیان بهتر خود شدند و ویژگی‌هایی علت اصلی محبوبیت آن‌ها بود را از دست دادند. به طور کلی بعد از رفتن ریک گرایمز، مسئولیت به حرکت در آوردن سریال بر گردن شخصیت‌هایی مثل دریل، مگی و نیگان افتاد. اما هیچ چیز آنگونه که باید پیش نرفت و این شخصیت‌ها هر کدام به گونه‌ای تو ذوق تماشاگر زدند و جذابیت خود را به تدریج از دست دادند.

ایرانی کارت
Dicardo

این ضعف در قسمت جدید بازهم حس شد و شخصیت‌ها به شدت تک بعدی شدند و هنوز از باتلاق تک بعدی خود بیرون نیامدند. شخصیتی مثل دریل که علت جذابیتش همین تناقض در رفتارش بود، یکی از شخصیت‌هایی است درحال غرق شدن در این باتلاق است؛ البته هنوز راه نجات برای این شخصیت‌ها وجود دارد که به خلاقیت نویسنده بستگی دارد.

نیگان که امید بزرگی برای سریال بود، همچنان یک شخصیت منفعل است هنوز جنبه خاص و جذابی از شخصیتش نمایان نکرده.

البته نا گفته نماند که قسمت جدید یک زمینه چینی برای دور هم جمع کردن دوباره شخصیت‌ها کنار هم و آماده سازی آن‌ها برای به حرکت در آوردن سریال بود. هنوز برای اینکه آینده شخصیت‌ها را در قسمت‌های پیش رو قضاوت کنیم زود است.

یکی دیگر از صحنه‌های جذاب قسمت هفدهم، گفت و گوی صمیمی دریل و مگی بود. این گفت و گو می‌تواند آغاز گر یک دوستی جذاب بین این دو شخصیت محبوب باشد. دریل انگار از اینکه مگی پیش آن‌ها برگشته خوشحال و امیدوار است. او ظرفیت مگی را در رهبری جامعه‌ای که رو به فروپاشی است می‌بیند و سعی می‌کند او را به حرکت در بیاورد. در مقابل مگی سفره دلش را برای دریل باز می‌کند و از کشمکش‌هایش با نیگان حرف می‌زند. دریل هم انگار به گونه‌ای به صورت غیر مستقیم به مگی می‌فهماند که او کنارش است و نمی‌گذارد احساس کمبود یا ناراحتی بکند.

قسمت هفدهم، یک معرفی بسیار محدودی از گروه غارتگران می‌کند که البته چیز زیادی نیست. به نظر می‌رسد این گروه همانطور که از نامش پیداست، یک گروه خطرناک دیگری مثل نجواگران یا زباله گرد‌ها باشد؛ اما اینبار امیدواریم که این گروه موضوع متفاوتی را در سریال پیش بکشد و سریال را درگیر کلیشه‌ها و پیرنگ‌های بی معنا نکند.

خودکشی یکی از اعضای غارتگران هم از صحنه‌های جالب فیلم بود. یک نفر در آن آخرالزمان که توانسته این همه وقت زنده بماند، چه انگیزه‌ای برای خودکشی آن هم یک خودکشی همراه بالبخند دارد؟ این صحنه احتمال فرقه‌ای بودن این گروه را بیشتر می‌کند. دیدن جامعه آن‌ها و رهبر غارتگران از موضوعاتی است که می‌تواند برای طرفداران سریال جذاب باشد. به ویژه حالا که مگی برگشته و جامعه رفته رفته به سمت جمع و جور شدن پیش می‌رود انتظار یک کشمکش متفاوتی رو داریم.

سریال مردگان متحرک همچنان لبه پرتگاه قرار دارد و تا سقوطش زمان زیاد باقی نمانده؛ باید ببینیم که عوامل می‌توانند این سریال را به روز‌های اوج خود برگردانند یا اینکه همچنان باعث افت سریال می‌شوند. در هر صورت امیداواریم فصل آخر این سریال، چیزی که لایق همچین مجموعه پر طرفداری‌ست باشد.

بیشتر بخوانید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 299 views بار دسته بندی : فیلم و سریال تاريخ : 25 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.