دریچه تکنولوژی نقد سریال Resident Alien – بیگانه‌ای در پوست انسان - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

اگر در مورد بازیگری با چهره‌ای آشنا که در تعداد زیادی فیلم حضور داشته اما به نظر می‌رسد مردم همیشه نام او را فراموش می‌کنند، یک سوال بی اهمیت وجود داشته باشد، پاسخ ناگزیر استنلی توچی خواهد بود. مقام دوم اما به بازیگر ۴۹ ساله آلن تودیک تعلق می‌گیرد. تودیک، دقیقاً مانند توچی، در بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال تلویزیونی حضور داشته، اما تاکنون هرگز در نقش اصلی بازی نکرده است.

البته در چند هفته اخیر کمدی درامی تحت عنوان Resident Alien (براساس مجموعه کتاب‌های مصور نوشته شده در سال ۲۰۱۲ به همین نام) شروع به پخش کرده است که آلن تودیک در آن نقش شخصیت اصلی را بر عهده دارد. در واقع تودیک سرانجام شانس خود را برای هدایت یک سریال پیدا می‌کند و این کار را به خوبی انجام می‌دهد. این مجموعه کمدی تاریک وسیله نقلیه مناسبی برای نمایش استعدادهای همه جانبه تودیک در یکی از بهترین سریال‌های جدید سال ۲۰۲۱ خواهد بود. در ادامه با بررسی این سریالِ در حال پخش همراه ویجیاتو باشید.

داستان سریال Resident Alien این‌ گونه است که: وقتی یک سفینه یا یک کشتی فضایی حامل یک موجود بیگانه به زمین فرستاده می‌شود تا تمام بشریت را نابود کند، همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود و در نهایت موجود بیگانه بر روی کره زمین سقوط می‌کند. او دقیقاً مطمئن نیست که چه کاری انجام دهد، بنابراین وی نمای پوسته ظاهری یک پزشک بازنشسته به نام هری واندرسپایگل (تودیک) را در انتخاب می‌کند و در یک کُلبه جدا از شهر در کنار دریاچه و در ایالت کلرادو شروع به زندگی می‌کند، و این در حالی رُخ می‌دهد که او منتظر است بیگانگان دیگر از سیاره خود بیایند و او را نجات دهند. البته همه چیز خوب است تا زمانی که کلانتر با یک خبر ناگهانی از این دکتر خوب برای کمک به حل یک قتل کمک می‌گیرد. و این شروع یک ماجراجویی در شهری کوچک است.

اما سریال Resident Alien ترکیبی بسیار خنده‌دار از برخی سیتکام‌ها و آثاری مانند «ای تی» با شیطنت‌های ذاتی کارتون تام و جری است. بدون تردید تجمع چند ژانر در چنین اثری یک امتیاز مثبت است. سریال Resident Alien از عناصر فرمول‌دار در رویه‌های پلیسی و پزشکی استفاده می‌کند و آن‌ها را در یک ترکیب کاملا خنده‌دار از کمدی و درام در یک شهر کوچک عجیب و غریب پر از شخصیت‌های جالب و یک بیگانه قاتل قرار می‌دهد. این سریال که توسط Chris Sheridan یکی از سازندگان انیمیشن Family Guy ساخته شده است، یک فرد فرازمینی را دنبال می‌کند که باید فرم فیزیکی دکتر هری واندرسپایگل را بدست آورد و در عین حال نیز در معنای انسان بودن کاوش کند.

ایرانی کارت
Dicardo

شاید برخی از عناصر تاریک داستان با شوخ طبعی مسخره لحن اثر مغایرت داشته باشد، اما نسخه شریدان از Resident Alien هنوز هم پر جنب و جوش و سرگرم‌کننده است. در واقع سازندگان ابایی از ورود به مناطقی برای نقد انسانیت در یک اثر فانتزی نداشته‌اند. در اینجا، شخصیت هری (آلن تودیک) بیشتر شبیه بیگانگان کمدی یا ربات‌هایی است که انسانیت را درک نمی‌کنند. او از رفتار معمول انسان شگفت زده می‌شود، رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهد و هر آنچه را که به ذهن شما خطور می‌کند، بدون توجه به ارتباط آن با لحن، به نمایش می‌گذارد.

بدون شک موتور محرک این سریال شخصیت هری با بازی آلن تودیک است. تودیک در اجرای نقش شخصیت‌هایی که در پوست خود احساس ناخوشایندی دارند، استاد است و همین جاست که چنین بازیگری شخصیت هری (بیگانه) را از آن خود می‌کند، تصور اینکه Resident Alien با شخص دیگری در این نقش پیش می‌رفت دشوار است. تودیک با اجرایی عجیب و غریب و البته دیدنی، بیگانه‌ای است که باید یاد بگیرد نه تنها با رفتار انسان بلکه با احساسات و ارتباطات ناشی از آن کنار بیاید، چیزهایی که در واقع برای گونه او جالب است. او اساساً یاد می‌گیرد که چگونه از تماشای تلویزیون مانند یک انسان رفتار کند و تودیک ترکیبی از جذابیت ناب شخصیت را به نمایش می‌گذارد که یک عملکرد بدنی و فیزیکی عالی است.

سریالی مانند Resident Alien که به سراغ تلفیق چند ژانر می‌رود باید تعادل ظریف خود را در بین چند لحن بدست آورد؛ این یعنی سریال جایی که باید خنده دار باشد، اما احمقانه و ترسناک باشد اما بدون خشونت، بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. حالا شریدان و نویسندگانش با داشتن این سه عنصر در سریال کار خوبی انجام داده‌اند، اما بیشتر این موفقیت به خاطر انتخاب بازیگری چون تودیک در نقش هری است. در واقع استفاده از توانایی فیزیکی بازیگر در راستای یک لحن کارتونی جالب، دست آورد اصلی سریال Resident Alien است. البته در طول سه قسمتی که از سریال دیده‌ایم، با پیشرفت روایت، داستان کمی مبهم می‌شود و نمایش برای پخش قسمت‌های یک ساعته به نظر خیلی خیلی طولانی است.

در جمع بندی مطلب باید بگویم سریال Resident Alien در سه اپیزود ابتدایی خودش مسیری را طراحی می‌کند که در آن مهارت‌های بسیاری از قصه گویی فانتزی و علمی تخیلی سنتی را در یک فرم تازه و سرگرم‌کننده تلفیق می‌کند. اگر سریال بتواند همین روند را تا به پایان فصل ادامه دهد، دیدن این سریال گزینه خوبی برای یک سرگرمی هفتگی است، و اگر سازندگان با تکثر در ایجاد خط‌های داستانی متنوع سعی در گسترش روایت در مسیری خارج از محدوده ژانری کارشان بکنند، بی شک سریال به بی‌راهه کشیده خواهد شد. اما اگر عاشق داستان‌های علمی تخیلی بیگانه محور هستید، دیدن سریال Resident Alien را از دست ندهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : فیلم و سریال تاريخ : 19 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.