دریچه تکنولوژی کوالکام مجوز دولت آمریکا برای همکاری با هواوی را دریافت کرد - ژوانا

واحد خبر mobile.ir : پس از آن‌که در ماه می با اعمال ممنوعیت‌های جدید وزارت بازرگانی آمریکا علیه هواوی، تولید پردازنده‌های Kirin این شرکت در مجموعه TSMC، با مشکل جدی روبرو شد، هواوی همواره در پی یافتن راه‌های جایگزینی برای تأمین نیاز پردازشی خود بوده و در این مسیر جدا از همکاری بیشتر با شرکت چینی SMIC گزینه‌های دیگری مثل مدیاتک و حتی کوالکام را نیز به لیست انتخاب‌های خود افزود. در این میان گزارش‌هایی در تابستان امسال از لابی‌گری کوالکام برای فروش چیپ‌ست به هواوی خبر دادند و هفته پیش نیز منابع غیر رسمی خبرهایی را در مورد به‌ثمر رسیدن این تلاش‌ها منتشر کردند. امروز اما شرکت کوالکام رسما از دریافت مجوزی برای همکاری با هواوی سخن گفته است.

شرکت کوالکام به‌نقل از خبرگزاری رویترز در روز جمعه گذشته ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۳ آبان ۱۳۹۹) مجوزی را از طرف دولت ایالات متحده برای فروش چیپ‌های موبایلی ۴G به شرکت Huawei Technologies دریافت کرده که معافیت مهمی در تضاد با تحریم‌های قبلی اعمال شدن علیه این شرکت چینی به حساب می‌آید. یک سخنگوی کوالکام در این زمینه به رویترز گفته است: «ما مجوزی را برای تعدادی از محصولات که شامل برخی تولیدات ۴G می‌شوند دریافت کرده‌ایم.»

این سخنگوی کوالکام در مورد نوع محصولاتی که در این بیانیه کوتاه از آن‌ها یاد شده اطلاعات بیشتری ارائه نکرده اما از ارتباط آن‌ها با دستگاه‌های موبایلی سخن گفته است. در همین رابطه همچنین به دیگر درخواست‌های مجوز کوالکام اشاره شده که به گفته این سخنگو هنوز جوابی به آن‌ها از سوی دولت آمریکا داده نشده است.

در همین رابطه شرکت کوالکام در جولای گذشته از توافق مجوز پتنت با هواوی خبر داد که در طی آن هواوی امکان استفاده از فناوری‌های کوالکام را در یک توافق بلندمدت دریافت کرده است. این موضوع در گزارش مالی کوالکام از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تحت درآمد یک نوبتی ۱٫۸ میلیارد دلاری منعکس شده است.

هواوی تا پیش از این مشتری کوچکی برای کوالکام به حساب می‌آمد و در حالی‌که چیپ‌ست‌های مورد نیاز برای گوشی‌های پرچمدار هواوی در خود این شرکت و در زیر مجموعه HiSilicon آن طراحی شده و در شرکت TSMC ساخته می‌شد تنها در برخی موارد در گوشی‌های میانی و پایین‌رده از پروسسورهای ساخت کوالکام در محصولات هواوی استفاده می‌شد. این روند در شرایط فعلی با اعمال محدودیت‌های جدید علاوه بر قطع دسترسی هواوی به TSMC، ظاهرا در روند طراحی چیپ‌های موبایلی با ایجاد محدودیت برای دسترسی به نرم‌افزارهای تخصصی این رده نیز اخلال ایجاد کرده و ذخیره چیپ‌ست‌های هواوی در انبارهای این شرکت نیز به گفته صاحب‌نظران در ابتدای سال آینده به پایان می‌رسد.

با وجود آن‌که مجوز کوالکام برای همکاری با هواوی، موفقیت بزرگی برای این شرکت پس از ماه‌ها قرارگیری تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا به حساب می‌آید اما برخی منتقدان از تأثیر محدود آن روی شرایط فعلی هواوی سخن می‌گویند چرا که این مجوز در حال حاضر تنها برای چیپ‌های ۴G صادر شده و در حالی‌که اغلب خریداران به سمت دستگاه‌های پیشرفته‌تر مجهز به ۵G حرکت می‌کنند نمی‌توان اهمیت بالایی برای آن قائل شد.

کوالکام تنها شرکت آمریکایی درگیر برای کسب مجوز همکاری با هواوی نبوده و پیش از این شرکت اینتل نیز از دریافت مجوزی برای همکاری با هواوی سخن گفته و Micro Technology نیز از اقدام برای کسب این مجوز سخن گفته است.

هواوی با تمامی مشکلات موجود به لطف فروش بالا در بازار داخلی چین در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با عرضه ۵۵٫۸ میلیون گوشی به برند شماره یک بازار اسمارت‌فون بدل شد هرچند این شرایط با افت بیش از ۱۵ درصدی هواوی در بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ ادامه پیدا نکرده و بار دیگر به جایگاه دومی خود در سطح جهانی بازگشت. هواوی برای کاستن از فشارها و تقلیل اثرات تحریم، ظاهرا راه‌های دیگری را نیز در پیش گرفته که از جمله جدیدترین آن‌ها باید به فروش احتمالی زیربرند آنر اشاره کرد که برخی منابع غیر رسمی از نهایی شدن آن با قیمتی نزدیک به ۱۵٫۲ میلیارد دلار سخن می‌‌گویند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 20 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.