دریچه تکنولوژی گزارش‌های نگران کننده از خرابی بالای پردازنده‌های AMD Ryzen 5000 و مادربردهای X570 - ژوانا

در یک خبر غیر منتظره یک سازنده PC های کاستوم می‌گوید میزان خرابی پردازنده‌های Ryzen 5000 و مادربردهای X570 بسیار بالا است. این خبر مهم را از دست ندهید.

احتمالاً می دانید بسیاری از خریداران پردازنده‌های AMD Ryzen 5000 آنها را با مادربردهای رده بالا X570 ترکیب می‌کنند و بسیار پرفروش هستند. با این حال به نظر می‌رسد این ترکیب وسوسه کننده نقاط تاریکی هم داشته باشد که کمتر کسی از آن مطلع است.

PowerGPU یک شرکت خصوصی است که برای مشتریان خود سیستم‌هایی با سخت افزارهای دلخواه تهیه می‌کند. این شرکت می‌گوید نرخ خرابی پردازنده‌های جدید AMD Ryzen 5000 و مادربردهای بر پایه چیپست X570 به طرز چشمگیری بالا است.

این شرکت در ادعایی بسیار بحث برانگیز مدعی شده خرابی پردازنده‌های Ryzen 5000 از همان لحظه اول به طرز عجیبی بالا است و تعداد قابل توجهی از پردازنده های دریافتی معیوب بوده اند. جالب‌تر اینکه PowerGPU ادعا می‌کند هرچه که پردازنده رده بالاتر باشد، میزان خرابی هم بیشتر است.

این شرکت آماری از میزان خرابی پردازنده‌های AMD هم ارائه کرده است، با این حال باید دقت داشت این آمار توسط هیچ منبع یا مرجع مستقلی تأیید نشده و صرفاً ادعای فروشگاه PowerGPU است.

به ادعای PowerGPU میزان خرابی پردازنده‌های Ryzen 5000 به شرح زیر بوده است:

  • از پنجاه عدد AMD Ryzen 5950x هشت مورد خرابی از همان ابتدا (۱۶ درصد)
  • از پنجاه عدد AMD Ryzen 5900x چهار مورد خرابی از همان ابتدا (۸ درصد)
  • از صد عدد AMD Ryzen 5800x چهار مورد خرابی از همان ابتدا (۴ درصد)
  • از صد و بیست عدد AMD Ryzen 5600x سه مورد خرابی از همان ابتدا (۲٫۵ درصد)

جالب‌تر اینکه این فروشگاه مدعی شده تاکنون تنها یک پردازنده اینتل از همان ابتدا خراب بوده که آن هم مدل نسل قبلی Core i7-9700K است.

فروشگاه PowerGPU در ادامه آمار بحث بر انگیز خود مدعی شده تا پیش از عرضه پردازنده‌های نسل چهارمی Ryzen 5000، اینتل به تنهایی ۸۰ درصد خرابی‌ها را به خود اختصاص داده بود و سهم AMD تنها ۲۰ درصد بوده است. PowerGPU می‌گوید با عرضه پردازنده‌های Ryzen 5000 ورق برگشته است و پردازنده‌های رایزن خرابی بسیار بیشتری دارند.

جالب‌تر اینکه این فروشگاه مدعی شده خرابی بالای محصولات جدید AMD تنها به پردازنده‌های Ryzen 5000 محدود نمی‌شود و مادربردهای X570 هم خرابی بالایی دارند.

Ryzen_5000_Series_Boxes.jpg

در عین حال برخی کاربران سرشناس در توییتر و ردیت ادعاهای مشابهی مطرح کرده‌اند و می گویند میزان خرابی محصولات جدید AMD چشمگیر است. در یک مورد Harukaze5719 می گوید با یک شرکت کره ای صحبت کرده و آنها خرابی بالای پردازنده های Ryzen 5000 را تایید کرده اند. هم زمان ۱usmus می گوید اورکلاک پذیری FCLK پردازنده های Ryzen 5000 بسیار ضعیف است.

محصولات نسل جدید AMD توسط TSMC و با استفاده از فناوری ساخت بسیار موفق ۷ نانومتری این کمپانی تولید می‌شوند. از آنجایی که فناوری ساخت تراشه ۷ نانومتری TSMC از سوی ده‌ها کمپانی مختلف با تقاضا روبرو است، AMD قادر به تأمین همه نیاز بازار نیست.

در آن سو اینتل توانسته با تولید پردازنده‌های خود با فناوری ساخت قدیمی تر ۱۴ نانومتری با استفاده از خطوط تولید اختصاصی، برای اولین بار از زمان عرضه پردازنده‌های Zen بخشی از سهم از دست رفته خود را از AMD پس بگیرد.

مشکل کجاست؟
با توجه به تولید پردازنده های Ryzen 5000 با استفاده از یک فناوری ساخت بسیار خوشنام و کارآزموده، نرخ بالای خرابی را می توان به کنترل کیفیت AMD نسبت داد. در صورتی که ادعاهای مطرح شده درست باشند، ممکن است AMD در شرایط کمبود پردازنده سخت گیری کمتری در کنترل کیفیت قطعه های سیلیکونی تولید شده داشته باشد تا پردازنده های بیشتری به دست بیاورد. البته این صرفاً یک حدس است اما بسیار متحمل به نظر می رسد.

در پایان باید متذکر شویم در این مقطع این‌ها صرفاً ادعایی بیش نیستند و باید منتظر اطلاعات بیشتر و البته واکنش احتمالی AMD ماند. چه کسی می داند؛ شاید یک کمپین جدید علیه AMD به راه افتاده باشد یا واقعاً پردازنده های Ryzen 5000 یک مشکل جدی داشته باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 170 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها