دریچه تکنولوژی گوگل کروم 90 منتشر شد؛ همین حالا مرورگر خود را بروزرسانی کنید - ژوانا

گوگل روز گذشته نسخه جدیدی از مرورگر کروم خود را منتشر کرد. مرورگر کروم ۹۰ که هم اکنون در دسترس کاربران تمامی پلتفرم های تحت پشتیبانی قرار گرفته است دارای چند قابلیت مهم و ویژه در حوزه امنیت است و به همین دلیل گوگل از کاربران خواسته است هرچه سریع تر مرورگر کنونی خود را به این نسخه جدید بروزرسانی کنند. جزییات بیشتر از قابلیت های جدید این نسخه از مرورگر کروم را در زیر بخوانید.

گوگل روز گذشته ضمن انتشار نسخه ۹۰ از مرورگر کروم خود، اعلام کرد با توجه به قابلیت های امنیتی جدید، بهتر است تمامی کاربران در اسرع وقت این نسخه جدید از مرورگر کروم را بر روی سیستم خود نصب کنند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی گوگل، در این نسخه چیزی در حدود ۳۷ حفره امنیتی که توسط متخصصان گزارش شده بود رفع شده است. بخشی از این حفره های امنیتی با عنوان خطرناک و حیاتی معرفی شده اند و برطرف کردن آن ها از سوی گوگل می تواند خبر بسیار مهمی باشد.

مهم ترین حفره امنیتی رفع شده در این نسخه برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ از سوی یک گروه تحقیقاتی در حوزه امنیت گزارش شد. کشف این حفره به دلیل اهمیت بالا، جایزه ۲۰ هزار دلاری را نصیب این تیم تحقیقاتی کرد. اکنون پس از گذشت بیش از یک سال گوگل این حفره امنیتی را در نسخه ۹۰ از مرورگر کروم برطرف کرده است. دیگر حفره امنیتی که با عنوان خطرناک در ماه مارس سال جاری میلادی معرفی شد نیز اکنون در این نسخه برطرف شده است. گوگل به تیم کاشف این باگ امنیتی نیز جایزه ۱۰ هزار دلاری را پرداخت کرده بود.

اما فارغ از این باگ های امنیتی، مرورگر کروم ۹۰ دارای قابلیت های جدید دیگری نیز هست. بالاخره در این نسخه به صورت خودکار و پیش فرض سایت های طراحی شده در پروتکل HTTPS، بارگذاری می شوند. به عبارت دیگر هنگامی که قصد دارید یک وب سایت را باز کنید، کروم در نسخه جدید خود به صورت خودکار نسخه HTTPS آن را که دارای قابلیت های امنیتی بهتری است بارگذاری می کند. اگر این نسخه وجود نداشته باشد، کروم به سراغ نسخه HTTP از این سایت می رود. البته به کاربران توصیه می شود که از این نسخه از وب سایت های حساس استفاده نکنند.

در همین رابطه بخوانید:

بروزرسانی کروم ۸۹ باعث افزایش سرعت مرورگر گوگل می‌شود
– مژده به کاربران مرورگر گوگل کروم ؛ مصرف حافظه‌ی رم بهینه خواهد شد

این برای نخستین بار است که گوگل قابلیت بارگذاری پیش فرض نسخه HTTPS از وب  سایت ها را به مرورگر کروم خود می آورد. کروم ۹۰ همچنین اکنون دانلود اطلاعات از طریق پروتکل HTTP در صورتی که سایت ها از نسخه HTTPS باز شده باشند را محدود می کند.

در این نسخه از مرورگر کروم همچنین قابلیت جستجو میان تب های باز شده نیز نهایی شده است و اکنون کاربران در تمامی پلتفرم ها و سیستم های عامل، نسخه نهایی از این قابلیت را در اختیار دارند. دسترسی به پورت ۵۵۴ نیز اکنون در این نسخه جدید محدود شده است. گوگل معتقد است با این کار از حمله به این مرورگر جلوگیری می شود و امنیت کاربران بهبود پیدا می کند.

از میان دیگر قابلیت های جدید مرورگر کروم ۹۰ می توان به الگوریتم رمزگذاری AV1 اشاره کرد که امکان بارگذاری ویدیوها را ساده تر می کند و به کاربران کمک می کند راحت تر از قبل نمایشگر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم در هنگام برقراری کنفرانس های ویدیویی به کمک کاربران خواهد آمد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 16 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها