دریچه تکنولوژی - ژوانا

پس از بررسی مادربردی ارزشمند و جان‌سخت از ایسوس، مادربردی دیگر از این سازنده به لابراتوار شهر سخت‌افزار راه یافته تا با تست و بررسی، عیار آن را برای بکار گیری در نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل محک بزنیم. در ادامه با بررسی مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming WIFI همراه ما باشید.

پس از بررسی مادربردی ارزشمند و جان‌سخت از ایسوس، مادربردی دیگر از این سازنده به لابراتوار شهر سخت‌افزار راه یافته تا با تست و بررسی، عیار آن را برای بکار گیری در نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل محک بزنیم. در ادامه با بررسی مادربرد ایسوس ROG Strix Z590-E Gaming WIFI همراه ما باشید.

مقدمه

 

مقدمه
مادربردهای پرفروش ایسوس در چند دسته کلی بر اساس اولویت کاربری طبقه‌بندی می‌شوند. پیشوند TUF برای مادربردهای با دوام و جان‌سخت، Prime برای کاربران ساده خانگی و اداری، ROG Maximus برای اورکلاکر ها و ROG Strix برای گیمرها به‌کار می‌رود و محصولات این شرکت را از یکدیگر متمایز می‌کند. همانطور که از نام مادربرد مورد بررسی می‌توان مشاهده کرد، این محصول با اولویت کاربری گیمینگ طراحی و ساخته شده است.

مادربرد Strix Z590-E Gaming بر اساس چیپست Z590 اینتل ساخته شده که یک تراشه رده‌بالا برای میزبانی پردازنده‌های خانواده Rocket-Lake به حساب می‌آید. به لطف بهره‌گیری از تراشه Z590 این مادربرد قادر است انبوهی از درگاه‌های ارتباطی و دخیره‌سازی با پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید و پر سرعت نظیر WIFI6 و USB 3.2 Gen2x2 را ارائه دهد که برای یک سیستم گیمینگ می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «نگاهی بر پردازنده‌های نسل یازدهمی و چیپست سری ۵۰۰ اینتل» را برای آشنایی دقیق‌تر با این خانواده‌ی جدید مطالعه فرمایید.

با اینکه در ساخت این مادربرد شرکت ایسوس اولویت را به گیمینگ داده است؛ اما همانطور که از رگه‌ی ROG این مادربرد بر می‌آید، توانایی اورکلاکینگ بسیار خوبی هم در مادربرد Z590-E Gaming گنجانده شده تا اگر یک اورکلاکر حرفه‌ای هم هستید، هیچ کمبودی احساس نکنید. احتمالاً تا اینجای کار مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming حسابی توجه شما دوست‌داران سخت‌افزار را به خود جلب کرده است؛ پس بدون فوت وقت به سراغ جعبه‌گشایی و نگاهی نزدیکتر به این مادربرد می‌رویم.

بسته‌بندی و محتویات جعبه

 

بسته‌بندی و محتویات جعبه

box1.jpg

جعبه این محصول اگرچه از نظر کیفیت و ابعاد مانند مادربردهای رده‌بالای سری ROG یعنی Maximus نیست، اما ترکیب رنگی مشابهی دارد. مشکی و قرمز برای رعایت اصالت جمهوری گیمرها و کمی رنگ بنفش برای متمایز کردن آن از دیگر محصولات مشابه سری Strix به کار گرفته شده است.

box2.jpg

پشت جعبه به توضیح مشخصاتِ درگاه‌ها و سخت‌افزارهای مورد پشتیبانی اختصاص یافته و چند مورد از تکنولوژی‌های خاص این مادربرد شامل موارد زیر درج شده است:

  • ۱۴+۲Powe Stages مدار رگولاتور ۱۶ فاز متشکل از ماسفت‌های مجتمع
  • M2 Heatsinks خنک‌کننده‌های زیبا و اختصاصی برای هریک از اسلات‌های M2
  • Integrated VRM & I/O Heatsink خنک‌کننده مدار رگولاتور ولتاژ و کاور پنل پشتی به صورت یکپارچه
  • BIOS Flashback & Clear CMOS Button تعبیه کلید اختصاصی برای دو عمل بازنشانی بایوس و پاک کردن حافظه CMOS

با باز کردن جعبه نگاهی به محتویات درون آن می‌اندازیم.

content1.jpg

لوازم جانبی همراه این مادربرد کمی متفاوت و کاربردی‌تر از سایر محصولات مشابه به نظر می‌رسد. آنتن شبکه بی‌سیم، چهار کابل ساتا، یک فن کوچک برای افزودن به خنک‌کننده مدار رگولاتور ولتاژ و یک پایه Anti-Sag برای جلوگیری از خم شدن کارت‌های گرافیک سنگین از لوازم جانبی اصلی همراه این مادربرد هستند.

content2.jpg

دیسک راه‌انداز، دفترچه راهنما، جاکلیدی ROG، مجموعه‌ای از برچسب‌های زیبایی، زیپ‌های پلاستیکی برا مدیریت کابل‌ها و پیچ به همراه پایه برای نصب حافظه‌های M2 از دیگر لوازم جانبی این مادربرد هستند که درون جعبه قرار گرفته اند.

این مادربرد در زمان نگارش بررسی، حدود ۳۸۰ دلار قیمت دارد و از این نظر جزء مادربردهای گرانِ میان‌رده طبقه‌بندی می‌شود. لوازم جانبی همراه قابل قبول و کاربردی است و جای چندانی برای گلایه باقی نمی‌گذارد.

مشخصات فنی و نمای ظاهری

 

مشخصات فنی و نمای ظاهری
یکی از ویژگی‌های اصلی قطعات گیمینگ امروزی، طراحی ظاهری و ترکیب رنگی مناسب برای هماهنگی با سایر قطعات درون کیس است.

show1.jpg

بیشتر سطح این مادربرد مشکی پوش بوده و کمی خاکستری روی هیتسینک‌ها کشیده شده است.

show3.jpg

بخش‌های رنگی روی هیتسینک چیپست و کاور پنل پشتی طلق‌های شفاف هستند که نسبت به زاویه‌ی تابش نور رنگ‌های مختلفی در طیف سبز تا بنفش تولید می‌کنند. اما در تاریکی درون کیس چندان رنگی نیستند و نور RGB زیر آنها اصلی‌ترین منبع تولید نور رنگی برای این دو بخش به حساب می‌آید.

show2.jpg

حتی پشت مدار چاپی نیز خالی از جزئیات نیست و نشان ROG به همراه یک موج روی آن کشیده شده است. از نظر ابعاد این مادربرد در استاندارد ATX قرار می‌گیرد و طول و عرض آن به ترتیب ۳۰٫۵cm x 24.4cm است. همچنین بخش کامپوننت‌های صوتی نیز از ایزولاسیون اختصاصی بهره می‌برد.

rgbsample3.jpg

همانطور که گفته شد بخش‌های رنگی روی مادربرد در محیط تاریک چندان درخشان نیستند و تنها رنگ نورهای RGB به چشم می‌آید. سه ناحیه روی مادربرد که به نورپردازی RGB مجهز شده‌اند نیز در تصویر بالا مشخص شده است.

rgb-connectors.jpg

 یک کانکتور RGB 12v و سه کانکتور Addressable RGB 5v نیز برای اتصال و همگام سازی سایر لوازم مجهز به نورپردازی و نوارهای نورانی مختلف و تکمیل سیستم نورپردازی، در لبه بالا و پایین برد قرار گرفته اند.

feat1-1.jpg

این قطعه فلزی روی هیتسینک‌های مدار رگولاتور ولتاژ احتمالاً توجه شما را نیز جلب کرده است. این قطعه پایه نصب فن برای کمک به خنک‌سازی بهتر مدار رگولاتور ولتاژ است که صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

feat1-2.jpg

این قطعه با یک پیچ کوچک به کنار هیتسینک VRM متصل می‌شود و در صورتی که به آن نیاز ندارید، برای زیبایی بیشتر می‌توانید آن را جدا کنید.

feat1.jpg

لازم به ذکر است با توجه به قدرت بالای مدار رگولاتور ولتاژ این مادربرد (که در بخش بعدی به شرح آن می‌پردازیم) و هیتسینک‌های تنومند تعبیه شده برای خنک‌سازی کامپوننت‌های این مدار، شرایطی که نیاز به استفاده از این فن باشد، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

debugger.jpg

این مادربرد علاوه بر چهار LED کوچک که به صورت خلاصه وضعیت پردازنده، رم، کارت گرافیک و بوت سیستم را گزارش می‌کنند، برای عیب‌یابی دقیق‌تر به سون سگمنت هم مجهز است تا از طریق کدهای اعلان وضعیت، جزئیات بیشتری در اختیار کاربر قرار دهد.

ramslots.jpg

این مادربرد دارای ۴ اسلات DIMM است و توانایی پشتیبانی از حداکثر ۱۲۸GB حافظه رم DDR4 به صورت Dual Channel در سرعت استاندارد ۲۱۳۳/۲۴۰۰/۲۶۶۶/۲۸۰۰/۲۹۳۳/۳۲۰۰ مگاهرتز را دارد.

بیشینه سرعت پشتیبانی شده حافظه‌های رم نیز بر اساس مشخصات اعلام شده توسط ایسوس برای این مادربرد، به عدد فوق‌العاده ۵۳۳۳ مگاهرتز می‌رسد که از طریق فعال‌سازی پروفایل XMP یا اورکلاک قابل دسترسی است.

pcieslots.jpg

این مادربرد تنها سه اسلات PCIe X16 برای اتصال کارت‌های افزودنی دارد. دو اسلات اول که با استیل ضد زنگ مقاوم سازی شده‌اند، پهنای ‌باند خود را مستقیماً از پردازنده دریافت می‌کنند و توانایی ارائه سرعت به ترتیب X16 و X8 را دارند. این دو اسلات در صورتِ استفاده از پردازنده‌های نسل یازدهم، پهنای‌باند PCIe 4.0 برای این دو اسلات در دسترس خواهد بود. اسلات سوم نیز پهنای‌باند PCIe 3.0 4X خود را از چیپست Z590 دریافت می‌کند.

feat2.jpg

در لوازم جانبی پایه ضد خم شدگی (Anti-Sag) را مشاهده کردید. در تصویر بالا حداکثر ارتفاع این قطعه خوش ساخت را برای قرار گرفتن زیر کارت گرافیک و تحمل وزن آن برای جلوگیری از خم شدن مشخص شده است. البته در نظر داشته باشید استفاده از این قطعه ارتباط مستقیمی با کیس شما از نظر ابعاد و داشتن محفظه پاور (PSU Shroud) دارد.

sata.jpg

پورت‌های ذخیره‌سازی در این مادربرد شامل ۶ پورت SATA 6Gb/s (با توانایی پشتیبانی از آرایه‌های RAID 0,1,5,10) و چهار پورت M2 که میان اسلات‌های PCI Express قرار گرفته‌اند، می‌شود.

m2slots.jpg

اسلات M2 که زیر سوکت پردازنده قرار دارد پهنای‌باند خود را مستقیماً از پردازنده نسل یازدهم دریافت می‌کند. پردازنده‌های نسل دهمی اینتل به دلیل تعداد کمتر مسیرهای PCIe توانایی آدرس دهی به این اسلات x4 را ندارند و عملاً این اسلات تنها با پردازنده‌های Rocket Lake قابل استفاده است.

اسلات میانی M2 از نظر نسخه PCIe قابل ارائه، وابسته به نوع پردازنده است و با استفاده از پردازنده‌های نسل یازدهم، پهنای‌باند PCIe 4.0 X4 و در نسل دهم، PCIe 3.0 X4 را ارائه می‌دهد.

دو اسلات M2 آخر نیز که در کنار هم قرار گرفته‌اند منشعب از پهنای‌باند چیپست Z590 هستند و یکی، از حافظه‌های PCIe و SATA تا حداکثر طول ۸۰mm و دیگری تنها از حافظه‌های PCIe تا حداکثر طول ۱۱۰mm پشتیبانی می‌کند.

m2locks.jpg

مکانیزمی که در مادربرد Z590-Plus مشاهده کردید در این مادربرد نیز به کار گرفته شده و دیگر نیازی به استفاده از پیچ‌های کوچک نیست و تنها با گردش این قفل پلاستیکی می‌توان حافظه M2 را در جای خود ثابت کرد.

connectors.jpg

در سطح برد انواع کانکتور‌های رایج برای اتصال به پنل جلوی کیس تدارک دیده شده است. کانکتور مربوط به اتصالات صدا، دو کانکتور ۱۰ پین USB2، یک کانکتور ۲۰ پین USB3.2 Gen1 و یک کانکتور USB3.2 Gen2x2 با پشتیبانی از USB Type-C در کنار یک کانکتور Thunderbolt 4 در لبه‌ی سمت راست و پایین مادربرد قرار گرفته‌اند.

این مادربرد هشت Fan Header چهار پین نیز دارد که در سطح برد برای اتصال راحت از هر نقطه‌ای توزیع شده‌اند. میان این کانکتورها یک کانکتور به پمپ خنک‌کننده‌های AIO و یک کانکتور به پمپ خنک‌کننده‌های مایع سیکل باز با توان بالا اختصاص یافته است.

ioports.jpg

این مادربرد مجموعه کاملی از درگاه‌های ارتباطی را روی پنل پشتی ارائه می‌دهد که با توجه به داشتن تنها ۳ اسلات PCIe، تا حدودی شما را از نصب کارت‌های افزودنی شبکه یا USB بی‌نیاز می‌کند.

روی پنل پشتی این مادربرد به ترتیب از سمت چپ خروجی‌های تصویر HDMI و DisplayPort، دو پورت USB 2.0، کلید‌های ClearCMOS و BIOS Flashback، چهار پورت USB 3.2 Gen1، سه پورت USB 3.2 Gen2 (دو پورت Type-A قرمز و یک پورت Type-C)، دو پورت RJ-45 شبکه ۲٫۵G، یک پورت USB 3.2 Gen2x2 Type-C، دو پورت برای اتصال آنتن شبکه بی سیم (WiFi و Bluetooth) و مجموعه خروجی صدای ۷٫۱ کاناله توسط جک‌های ۳٫۵mm آنالوگ و S/PDIF Optical خروجی صدا قرار گرفته‌اند.

همچنین این مادربرد به I/O Shield ثابت نیز مجهز است که از اتلاف وقت به دلیل فراموشی نصب این کاور جلوگیری می‌کند.

سیستم خنک‌کننده و مدار رگولاتور ولتاژ

 

سیستم خنک‌کننده و مدار رگولاتور ولتاژ

raw1.jpg

با باز کردن تمامی کاورها و خنک کننده‌های نصب شده بر روی برد به بررسی دقیق کامپوننت‌های استفاده شده و وضیعت سیستم خنک کننده در این مادربرد می‌پردازیم.

sink3.jpg

طراحی جدید ایسوس که پیش از این در مادربردهای ام‌اس‌آی نیز مشاهده کردیم و مورد تحسین ما نیز قرار گرفته بود؛ استفاده از هیتسینک VRM و امتداد آن برای استفاده به عنوان کاور پنل پشتی است.

sink2.jpg

هیتسینک مدار رگولاتور ولتاژ دو بلاک مجزای آلومینیومی است که توسط یک لوله انتقال حرارت به هم متصل شده اند. این دو مجموعه در کنار هم توانایی بسیار بالایی در جذب و دفع گرما به دلیل برخورداری از جرم زیاد و سطح تماس وسیع دارند. پدهای حرارتی نیز در دو سطح مختلف برای تماس با ماسفت و چوک‌های مدار رگولاتور ولتاژ و دفع گرمای آنها قرار گرفته‌اند.

sink1.jpg

خنک کننده چیپست Z590 یک قطعه آلومینیومی به همراه پد حرارتی است که دفع گرما از این تراشه کم مصرف را بر عهده دارد.

heatsinks2.jpg

خنک‌کننده حافظه‌های M2 نیز از هیتسینک‌های ساده به همراه پد حرارتی تشکیل شده است.

vrm-overlook.jpg

در تصویر بالا نمایی کلی از ورودی و اجزای مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده را مشاهده می‌کنید. در این مادربرد جریان مورد نیاز پردازنده از یک کانکتور E-ATX 8pin و ۴pin تامین شده و سیستم VRM، تنظیم و تصفیه‌ی این ورودی را انجام می‌دهد.

مدار رگولاتور ولتاژ این مادربرد از نوع ۱+۲+۱۴ فاز بوده که ۱۴ شریان وظیفه تامین ولتاژ و جریان مورد نیاز پردازنده (VCC) را بر عهده دارند، ۲ شریان، ولتاژ و جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی داخلی پردازنده (VCCGT) را تامین می‌کنند و یک شریان پاسخگوی نیاز به ولتاژ و جریان مورد نیاز کنترلرهای داخلی پردازنده (VCCSA) است.

feat4.jpg

محفظه فلزی کوچکی که دور کانکتور ۸pin قرار دارد، توسط ایسوس ProCool II نام گرفته است. در این قابلیت پین‌های ۱۲v دارای مقاومت الکتریکی کمتری هستند و با ضخامت بیشتر، اتصال پایدارتری را برقرار می‌کنند. محفظه فلزی احاطه کننده کانکتور نیز به مقاومت بهتر بدنه پلاستیکی و دفع گرما در اثر عبور جریان بالا کمک می‌کند.

vrm-pwm.jpg

این مجموعه تحت کنترلر PWM جدید شرکت Renesas و مدل ISL69269 مدیریت می‌شود. اطلاعات دقیق این کنترلر اگرچه هنوز به صورت عمومی منتشر نشده، اما با توجه به تعداد فازهای موجود می‌توان دید که به صورت ۱+۲+۷ به ترتیب بخش‌های VCCGT، VCC و VCCSA را مدیریت می‌کند.

vrm-mosf.jpg

تمامی ماسفت‌های به کار رفته برای بخش‌های Vcore، Vigp و Vsa از Smart Power Stage های شرکت Texas Instruments هستند. این ماسفت‌ها از مدل CSD59880RWJ بوده که به طور اختصاصی، به سفارش ایسوس توسط Texas Instruments ساخته می‌شوند و توان تحمل حداکثر ۷۰A جریان به صورت ممتد را دارند.

مدار رگولاتور ولتاژ این مادربرد میان‌رده برای بخش Vcore، قادر به تأمین حداکثر ۹۸۰A شدت جریان است که بسیار بیشتر از شدت جریان مورد نیاز برای شرایط Extreme Overclocking پردازنده‌های نسل یازدهم به حساب می‌آید.

با توجه به بازدهی حدود ۹۵% این ماسفت‌ها در محدوده ۳۰A می‌توان گفت این مدار حتی بدون هیتسینک یا خنک‌کننده خاصی هم می‌تواند به راحتی از پس پردازنده‌ای مانند ۱۱۷۰۰K و حتی ۱۱۹۰۰K برآید.

feat5.jpg

برای شرایط Extreme Overclocking نیز می‌توان روی این مادربرد و مدار رگولاتور ولتاژ قدرتمندش حساب کرد و با جا‌به‌جایی جامپری که در تصویر می‌بینید (CPU_OV) محدوده اعمال ولتاژ برای پردازنده را در بایوس مادربرد افزایش دهد.

vrm-dram.jpg

جریان و ولتاژ اسلات‌های رم نیز از یک مدار رگولاتور تک فاز متشکل از ماسفت‌های ۴C010N ساخت ON Semi و کنترلر APW8723 تشکیل شده است که به راحتی می‌توانند نیاز اندک حافظه‌های DDR4 را تأمین کنند.

سیستم صوتی

سیستم صوتی

راهکار ایسوس برای ایجاد یک سیستم صوتی با کیفیت برای این مادربرد، کنار هم قرار دادن با کیفیت‌ترین تراشه‌های صوتی موجود بوده است. استفاده از Codec صوتی جدید شرکت Realtek مدل ALC 4080 زیر پوشش EMI و آمپلی فایر SV3H712 ساخت Savitech در کنار خازن‌های طلایی Nichicon و ایزولاسیون PCB برای بخش سیستم صوتی، یک راه‌کار ارزشمند و خوش‌صدا را برای این مادربرد به وجود آورده است.

audio.jpg

سیستم صوتی با کیفیت این مادربرد میان رده نیز با مجهز شدن به تکنولوژی جدید ایسوس به نام Two-way AI Noise Cancelation که یک سیستم هوشمند است، یک گام فراتر رفته و قادر است مکالمات شما را در Skype یا Discord به شکل قابل توجهی بهبود بخشد.

این تکنولوژی با بهره گیری از Deep-Learning (یادگیری عمیق) چند صد میلیون نمونه، مکالمات را از نویز تفکیک می‌کند و قادر است صداهای آزار دهنده را از مکالمات، چه در دریافت از طرف مقابل و چه در ارسال از سوی شما کاهش دهد. برای شنیدن نمونه‌ای از تأثیر این تکنولوژی، مادربردهای مورد پشتیبانی و نحوه‌ی استفاده از آن به این لینک مراجعه کنید.

مهم‌ترین تراشه‌ها و کنترلرها

مهم‌ترین تراشه‌ها و کنترلرها

z590.jpg

تراشه جدید و رده‌بالای اینتل برای نسل یازدهم پردازنده‌های خود Z590 نام دارد. این چیپست ۲۴ مسیر PCIe 3.0 به طور مستقل ارائه می‌کند و از نسل نوین USB با پهنای‌باند ۲۰Gbps با نام USB 3.2 Gen2x2 در کنار درگاه‌های ذخیره‌سازی و تکنولوژی‌های مرتبط اینتل مانند IRS ،IOM و همچنین آخرین نسلِ ماژول‌های شبکه بی‌سیم با استاندارد WiFi 6 پشتیبانی می‌کند.

lan.jpg

تراشه‌ی جدید I225-V اینتل با ۲٫۵ برابر سرعت بیشتر نسبت تراشه‌های رایج ۱Gb برای دو درگاه شبکه‌ این مادربرد در نظر گرفته شده است. این قطعه دارای توان مصرفی حدود ۲w است و از مهم‌ترین خصوصیات آن می‌توان به کاهش بار پردازش شبکه بر روی پردازنده مرکزی (CPU) و افزایش محسوس توان عملیاتی پروتکل‌های TCP و UDP در این تراشه در مقایسه با تراشه‌های شبکه سایر تولیدکنندگان اشاره کرد.

همچنین این مادربرد به یک ماژول شبکه ساخت اینتل مدل AX201 نیز مجهز شده است که گواهی Wi-Fi 6 دارد و از باندهای ۲٫۴ و ۵GHz و ۶GHz پشتیبانی می‌کند. این ماژول قادر است حداکثر پهنای‌باند ۲٫۴Gbps را با رمزنگاری WPA3 فراهم آورد. این ماژول در کنار Wi-Fi یک Bluetooth نسخه ۵٫۲ نیز همراه خود دارد که نسبت به نسخه قبلی خود تا ۴ برابر بُرد بیشتر و دو برابر سرعت بالاتری ارائه می‌کند.

pciedrivers.jpg

تراشه‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید سوییچ‌ها و Re-Driverهای پهنای‌باند PCIe با پشتیبانی از استاندارد نسخه چهارم هستند که پهنای‌باند PCIe 4.0 پردازنده را میان دو اسلات اول PCIe X16 و M2 توزیع میکنند.

BIOS و نرم‌افزارهای کاربردی

BIOS و نرم‌افزارهای کاربردی
در این بخش به معرفی اجمالی بایوس و برخی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای همراه این مادربرد می‌پردازیم.

ASUS UEFI BIOS Utility
یکی از مهمترین قابلیت‌های یک مادربرد علاوه بر تجهیزات سخت‌افزاری داشتن بایوس کاربرپسند و کاربردی است. از دیرباز مادربردهای ایسوس در این زمینه سرآمد مادربردهای دیگر بوده‌اند که با بهینه‌سازی‌های روزافزون این برتری به نقطه اوج خود رسیده است. بایوس UEFI این مادربرد در دو حالت EZ Mode و Advanced وجود دارد که در صفحه EZ Mode به صورت تصویری نمایی کلی از وضعیت سیستم در دسترس است و تنظیمات پایه‌ای مانند فعال کردن پروفایل XMP یا اولویت بندی درایوهای بوت با Drag & Drop ماوس انجام می‌شود.

210308005205 copy.jpg

در بخش Advanced انبوهی از تنظیمات سیستم، مانیتورینگ قطعات، اورکلاکینگ و پیشنهادهای هوش مصنوعی مادربرد برای اعمال تغییرات در صورت اورکلاکینگ را مشاهده می‌کنید که با وجود متعدد بودن گزینه‌ها، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های آورده شده در زیر صفحه شما را به راحتی در انتخاب گزینه‌ها همراهی می‌کند.

210308010234 copy.jpg

بخش جدید و بسیار مفیدی که به تازگی به بایوس مادربردهای ایسوس اضافه شده است نرم‌افزار تست MemTest86 از مجموعه نرم‌افزارهای تست و بنچمارک شرکت PassMark است که می‌تواند برا عیب‌یابی و دریافت اطلاعات مفید از پردازنده و حافظه‌های رم به کار گرفته شود.

سایر بخش‌های بایوس این مادربرد را می‌توانید در آلبوم تصاویر زیر مشاهده کنید:

 

Dual Inteligent Processors 5
این نرم‌افزار یک مجموعه تمام و کمال برای مدیریت و پایش هر چیزی است که به مادربرد متصل می‌شود. وضعیت پردازنده، مدار رگولاتور ولتاژ، توان مصرفی، وضعیت خنک‌کننده و اورکلاک از جمله ابزارهای مرتبط با پردازنده است. تعیین و مدیریت سرعت فن‌ها، وضعیت حافظه‌های رم، پاکسازی سیستم و افزایش سرعت برنامه نیز از دیگر کارآیی‌های این مجموعه است که تصاویر بخش‌های مختلف آن را می‌توانید در آلبوم زیر مشاهده کنید:

 

ASUS Aura Synce
نرم‌افزار مدیریت نورپردازی ایسوس AuraSynce نام دارد که از طریق آن می‌توانید به تغییر رنگ‌ها و جلوه‌های نورپردازی مادربرد خود بپردازید.

rgbsample1.jpg

rgbsample2.jpg

در دو تصویر بالا نمونه‌ای از نورپردازی این مادربرد را مشاهده می‌کنید. در آلبوم زیر نیز می‌توانید بخش‌های مختلف نرم‌افزار کنترل کننده سیستم نورپردازی مادربردهای ایسوس به نام AuraSynce را مشاهده فرمایید:

 

GameFirst VI
این نرم‌افزار می‌تواند با اولویت بندی بسته‌های داده روی شبکه در برخی موارد، میزان تأخیر یا Packet Loss را کاهش دهد. همچنین این نرم‌افزار ابزاری کامل برای مشاهده و پیگیری ترافیک مصرفی نرم‌افزارهای مختلف است. در آلبوم زیر می‌توانید تصاویری از بخش‌های مختلف این نرم‌افزار را مشاهده کنید:

 

RAMCache III
این نرم‌افزار قادر است بخشی از حافظه رم را به صورت یک درایو مجازی برای استفاده به عنوان یک فضای پر‌سرعت ذخیره داده تغییر دهد. در تصویر زیر می‌توانید تصاویری از بخش‌های مختلف این نرم‌افزار را مشاهده کنید:

ramcache.PNG

متد و سیستم تست

 

متد و سیستم تست
تست‌های این قطعه را به‌طور کلی به چهار بخش تست‌های کارایی، توان مصرفی، حرارتی و اورکلاکینگ تقسیم کرده‌ایم. برای مقایسه نتایج نیز از آرشیو نتایج موجود در لابراتوار استفاده کردیم. مشخصات قطعات، درایورها و سیستم عامل استفاده شده در سیستم تست در این بررسی به شرح زیر است:

testbed.JPG

لازم به ذکر است در تمامی پلتفرم‌ها تنظیمات Bios در حالت پیش فرض تنظیم شده‌اند، در پلتفرم کنونی نیز تنها قابلیت XMP برای ماژول‌های حافظه فعال شده است. در تصاویر زیر می‌توانید از نگاه نرم افزار CPU-Z مشخصات و تنظیمات سیستم را ملاحظه کنید:

cpuz1.jpg

cpuz2.jpg

تست‌های مدیریت مصرف انرژی

تست‌های مدیریت مصرف انرژی
در این بخش توان مصرفی کل سیستم را (توان مصرفی از برق شهر توسط پاور سیستم) توسط دستگاه وات متر دیجیتال در وضعیت با کارت گرافیک مجزا در دو حالت Idle (15 دقیقه بدون هیچ گونه فعل و انفعال) و در حالت Load کامل CPU و GPU (به‌واسطه ۱۵ دقیقه اجرای تست PowerMAX) اندازه گیری کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:

pdraw.png

اگرچه به طور کلی با پلتفرمی پر مصرف رو‌به‌رو هستیم، اما مادربرد مورد بررسی با توجه به نورپردازی گسترده‌تر و امکانات بیشتر که تعداد کنترلرها و تراشه‌های بیشتری هم به خدمت گرفته می‌شود، مصرف انرژی حالت بیکاری و تحت استرس بیشتری نسبت به نمونه دیگر Z590 دارد.

تست‌های حرارتی

تست‌های حرارتی
در این تست نیز حرارت متصاعد شده از داغ‌ترین نقطه هیت‌سینک‌ها و قطعات مدار رگولاتور ولتاژ پردازنده (CPU VRM) و هیت سینک چیپست Z590 را به‌وسیله ترمومتر مادون قرمز و حرارت هسته CPU را نیز به‌وسیله نرم افزار HWMonitor در دو وضعیت Idle (ا۱۵ دقیقه بدون هیچ گونه فعل و انفعال) و Load کامل CPU و GPU (به‌واسطه ۱۵ دقیقه اجرای تست PowerMAX) اندازه گیری و ثبت کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:

temps-idle.png

در حالت Idle به دلیل ظرفیت جذب و دفع بالای گرما توسط هیتسینک‌ها، اعداد بسیار خوبی برای PCH و VRM ثبت می‌شود.

temps-load.png

نتایج عالی حالت Idle، در حالت Full Load نیز ادامه پیدا می‌کند و نشان می‌دهد مدار رگولاتور ولتاژ این مادربرد در شرایط استاندارد و بدون اورکلاکینگ، گرمای بسیار کمی تولید می‌کند و هیتسینک‌های بزرگ با سطح تماس وسیع به راحتی این گرمای تولید شده را دفع می‌کنند.

تست پهنای باند و Latency حافظه توسط نرم‌افزار AIDA64

تست پهنای باند و Latency حافظه توسط نرم‌افزار AIDA64
تست پهنای باند حافظه از جمله تست‌هایی است که نتایج آن کاملاً به وضعیت سیستم‌عامل، فرکانس و معماری ساخت پردازنده و کنترلر حافظه، Bios هوشمند در انتخاب بهترین و عین حال پایدارترین تایمینگ های اصلی و Advanced و پیکربندی و فرکانس ماژول‌های حافظه و State های مختلف مدیریت مصرف انرژی وابسته است.

aida.PNG

aida-band.png

aida-lat.png

تست‌های CPU-Z

تست‌های CPU-Z
یکی از معروفترین نرم‌افزارهای نشان دهنده مشخصات سخت‌افزار در سال‌های اخیر، به یک ماژول بنچمارک بر اساس پردازش‌های تک و چند رشته‌ای نیز مجهز ‌است. تست این نرم‌افزار که بر اساس دستورات SSE2 پایه ریزی شده است می‌تواند معیار مناسبی از عملکرد پردازنده در پردازش‌های تک و چند رشته‌ای ارائه دهد.

cpuz.png

تست‌های ۳DMARK 13

تست‌های ۳DMARK 13
سری نرم‌افزارهای ۳DMark کمپانی Futuremark از سال ۱۹۹۹ تا حال، بدون شک یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین نرم‌افزارهای تست کارایی کارت‌های گرافیک بوده‌اند. ۳DMARK 13 آخرین نسخه از نرم‌افزارهای تست و محک کارت‌های گرافیک کمپانی FutureMark هست. تست‌های این نرم افزار مبتنی آخرین API کمپانی Microsoft یعنی DirectX 12 بوده و از آخرین ویژگی‌های واقع‌گرایانه تصویر در این API نظیر Tessellation، Compute shaders و Multi-threading پشتیبانی می‌کند. منحصر به فردترین ویژگی نتایج تست‌های این ۳ نرم افزار ایزوله بودن نتایج تست‌های GPU و CPU هست که نتایج تست‌های هر یک از قطعات نام‌برده شده را نسبت به دیگری متمایز می‌کند.

fse.png

timespy.png

تست Cinebench R20

تست Cinebench R20
ماهیت تست Cinebench درواقع مبتنی بر شبیه ساز نوعی نرم افزار سینمای ۴ بعدی هست که بیشتر در استودیوهای ساخت پویانمایی‌های ۳ بعدی استفاده می‌شود. در این تست تمامی توانایی پردازنده برای ترسیم یک صحنه ۳ بعدی با تمام ویژگی‌های واقع‌گرایانه تصویر به کار گرفته می‌شود.

cine.png

تست‌های مرورگر وب

تست‌های مرورگر وب
بدون شک بخش زیادی از ما زمان زیادی را در روز صرف گشت و گذار در وبسایت‌های مختلف می‌کنیم. در این میان وب‌سایت‌هایی هستند که با توجه به نوع طراحی و محتوایشان می‌تواند خروجی داده‌های یک نرم‌افزار بوده و از محتوای پیچیده‌ی کد‌های اسکریپت یا شبیه‌سازی‌های گرافیکی و … برخوردار باشند.

در این بخش تست‌های JetStream2 که مجموعه‌ای از کتابخانه‌های مختلف کدهای JavaScript است و تست CanvasMark که بر اساس شبیه سازی دو بعدی و سه بعدی از کد‌های HTML5 طراحی شده را روی مرورگر Google Chrome مورد تست و بررسی قرار دادیم.

html5.png

js2.png

تست‌های CrystalDiskMark

تست‌های CrystalDiskMark
CrystalDiskMark با شبیه‌سازی Transfer فایل در چند Block Size مختلف، دو الگوریتم مختلف (Sequential و Random) و به‌صورت Multi Queues & Threads/Single یکی از معتبرترین نرم افزارهای سنجش کارایی تمامی تجهیزات ذخیره‌سازی (حتی تجهیزات قابل حمل) محسوب می‌شود.

crystaldsik.png

اگرچه این تست به تنهایی تمام ابعاد کارایی حافظه M2 را نشان نمی‌دهد، اما در زمان انجام تست به دلیل برخورداری از Re-Driverهای PCIe نوسانات کمتری را نسبت به نمونه دیگر Z590 ثبت می‌کرد.

تست‌های PCMARK 10

تست‌های PCMARK 10
در این سری نرم‌افزارهای Benchmark کارایی کلی سیستم بر اساس تست‌های Single-thread و Multi-thread مانند نمایش و ویرایش عکس‌های دیجیتال، پخش و ویرایش انواع مختلف موزیک و ویدئو، پخش تصاویر ۳ بعدی مانند انواع گیم، جابه‌جایی اطلاعات بین تجهیزهای مختلف، شبیه سازی نرم‌افزاری امنیتی، رمزگشایی صفحات وب و … محک زده می‌شود. با توجه به هم‌پوشانی برخی از تست‌های این نرم‌افزار با سایر تست‌های کارایی انجام شده، تنها به امتیازات حاصل از سه بخش کار با اکسل، ویرایش عکس و ویرایش ویدیو بسنده کردیم.

pcmark.png

همانطور که در بیشتر تست‌های کارایی مشاهده کردید، از نظر کارایی عمومی و تست‌های پردازشی تفاوت چندانی میان دو مادربرد Z590 وجود ندارد و در محدوده خطا، کارایی مشابهی ارائه می‌کنند.

تست‌های SPECviewperf

تست‌های SPECviewperf
این نرم‌افزار تست بسیار معروفی برای شبیه‌سازی محیط نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی حرفه‌ای مانند ۳DsMAX است که بر اساس اجرای صحنه‌های از پیش تعیین شده فعالیت کاربر در این نرم‌افزارها را شبیه‌سازی و بر اساس سرعت اجرا و مدت زمان پاسخگویی سیستم، به آن امتیاز می‌دهد.

معیار اصلی این نرم‌افزار سنجش سرعت کار در محیط نرم‌افزار است و نه سرعت رندر یا پردازش نهایی که با توجه به بهینه نبودن محیط Viewport بیشتر نرم‌افزارهای مدل سازی، می‌تواند معیار مناسبی از عملکرد سیستم در نرم‌افزارهای طراحی و مهندسی ارائه دهد. با توجه به فراگیرتر بودن نرم‌افزارهای ۳DsMAX، CATIA و SolidWorks میان کاربران تنها به تست این سه نرم‌افزار در رزولوشن ۴K اکتفا کردیم.

spec-3dsmax.png

spec-catia.png

spec-solid.png

تست‌ Video Transcoding توسط Handbrake

تست‌ Video Transcoding توسط Handbrake
این نرم افزار یکی از بهترین و معتبرترین تست‌های سنجش کارایی سیستم در پخش و تبدیل فایل‌های ویدئویی به فرمت‌های مختلف به شمار می‌رود. پشتیبانی از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها و پربازده‌ترین الگوریتم‌ها جهت تبدیل قابل‌های ویدئویی با بالاترین سرعت و در عین حال باکیفیت‌ترین حالت ممکن از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار محسوب می‌شود.

در نرم افزار Handbrake از توان CPU برای تبدیل یک فایل ویدئویی باکیفیت ۲۱۶۰p با فرمت MP4 و کمک AVC1 با حجم ۱٫۲GB به استاندارد ویدئویی از پیش تعریف شده با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰  استفاده شده است. در این تست زمان انجام پروسه به ثانیه ثبت شده است و مسلماً هر چه این فرآیند زودتر تکمیل شود پلتفرم مورد نظر کارایی بهتری در این تست‌ها داشته است.

handbrake.png

تست‌های Zip/Unzip با ۷-Zip

تست‌های Zip/Unzip با ۷-Zip
فرآیند Zip و یا Unzip کردن اطلاعات همیشه جزو یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال معمول‌ترین کارهایی است که استفاده کنندگان از کامپیوترهای شخصی در طول روز با آن سر و کار دارند. از جمله معروف‌ترین و شناخته شده ترین نرم‌افزارهای این امر ۷-Zip هست که همواره خود را همگام با ارائه آخرین فناوری‌های سخت‌افزاری بروز نگاه می‌دارد تا بهترین کارایی ممکن را از خود ارائه دهد. این نرم افزارها دارای یک بخش Benchmark Tool مستقل می‌باشد که نتایج به دست آمده در این قسمت در نمودار زیر درج شده است.

7zip.png

تست‌ رندرینگ با Blender

تست‌ رندرینگ با Blender
نرم‌افزار Blender به دلیل کارایی فوق‌العاده موتور رندرهای داخلی از جمله Cycles و استفاده بهینه از توانایی پردازنده‌های گرافیکی در سرعت بخشیدن به فرآیند رندر صحنه‌های دو بعدی و انمیشن مشهور شده است. این نرم‌افزار همچنین به دلیل داشتن رابط کاربری ساده و پرسرعت برای مدل‌سازی و طراحی، به یک مجموعه کاربردی و پرطرفدار برای بازی‌سازان و انیمیشن سازان تبدیل شده است. به کمک موتور رندر Cycles یک صحنه از پیش طراحی شده، با اندازه‌گیری زمان مورد نیاز برای رندر کامل این صحنه توسط پردازنده، به تست و مقایسه قدرت پردازشی پردازنده‌های مختلف می‌پردازیم.

blender.png

تست‌ رندرینگ با V-Ray

تست‌ رندرینگ با V-Ray
موتور رندر V-Ray بنام ترین موتور رندر میان طراحان به حساب می‌آید. این موتور رندر که از انبوهی از نرم‌افزارهای مشهور مدل‌سازی چون مجموعه AutoDesk و Cinema4D و… پشتیبانی می‌کند، می‌تواند صحنه‌های طراحی شده را به کمک پردازش Biased و UnBiased Raytracing به تصاویر تقریباً واقعی تبدیل کند. به تازگی نرم‌افزاری اختصاصی از سوی Chaos Group سازنده این موتور رندر، برای تست کارایی CPU و GPU عرضه شده است که به کمک اندازه‌گیری مسیرهای نورانی در مدت یک دقیقه مقیاسی برای اندازه‌گیری توان سخت‌افزار ارائه می‌کند.

vray.png

همانطور که گفته شد در تست‌های پردازشی، اختلاف دو مادربرد مختلف Z590 در محدوده خطا قرار می‌گیرد و کارایی تقریباً یکسانی را از پردازنده ۱۱۷۰۰K ارائه می‌کنند.

تست Startup-Time

تست  Startup-Time
یکی از اطلاعات مفید و کاربردی که در مورد وضعیت عمومی یک سیستم می‌توان داد، مدت زمان مورد نیاز برای بوت سیستم و بارگذاری ویندوز و آماده به کار بودن آن است. در نتیجه این تست المان‌هایی مانند سرعت سلف تست بایوس، سرعت خواندن، پردازش و بارگذاری ویندوز و نرم‌افزارهای اولیه توسط سخت‌افزار دخیل هستند. در این بخش زمان مورد نیاز از لحظه فشار دادن کلید “روشن” روی کیس در حالت Cold Boot تا لحظه ورود به ویندوز را اندازه گیری شده است.

startup.png

با وجود تجهیزات بیشتر این مادربرد نسبت به نمونه TUF، سرعت Self-Test بایوس سریع‌تر بوده و تقریباً هفت ثانیه زودتر سیستم آماده به کار می‌شود.

تست بازی Shadow of the Tomb Raider

تست بازی Shadow of the Tomb Raider
ماژول بسیار کامل و دقیق بنچمارک این بازی به ما اجازه می‌دهد تا کارآیی پردازنده و کارت گرافیک را به صورت مجزا یا ترکیبی مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به محدودیت توانایی کارت گرافیک GTX 1080 مورد استفاده در تست‌بد شهر سخت‌افزار، سعی کردیم تأثیر محدودیت کارت گرافیک را در این تست به حداقل برسانیم و تنها نتایج فریم‌های رندر شده توسط پردازنده را در نمودار قرار دهیم.

sottr.png

تست‌ بازی Horizon Zero Dawn

تست‌ بازی Horizon Zero Dawn
این بازی یکی از عناوین جدید مبتنی بر DirectX12 است که در سبک نقش آفرینی و جهان باز است. این بازی که ابتدا برای کنسول پلی‌استیشن۴ عرضه شد، پس از چند سال پا به دنیای PC نیز گذاشت تا گرافیک خیره‌کننده و روند داستانی بازی برای گیمرهای غیر کنسول نیز قابل تجربه باشد. این بازی نیز به یک ماژول کامل بنچمارک گیری مجهز است که می‌تواند علاوه بر اندازه‌گیری فریم‌های تولید شده توسط پردازنده و کارت گرافیک به صورت مجزا، بر اساس کارایی کلی سیستم و ترکیبی به آنها امتیاز دهد که می‌تواند با توجه به محدود بودن توان کارت گرافیک GTX 1080 در بازی‌های جدید معیار مناسبی از مقایسه سیستم‌های مختلف ارائه دهد.

horizon-fps.png

horizon-score.png

تست‌ بازی Civilization VI

تست‌ بازی Civilization VI
این بازی در آخرین بسته الحاقی خود که Gathering Storm نام دارد، به یک ماژول پیشرفته و سنگین تست و بنچمارک سخت‌افزار مجهز شده است. تست هوش مصونی این بازی با قرار دادن ۱۶ نژاد مختلف و شبیه سازی حرکات هر نژاد در ۵ نوبت متوسط زمان مورد نیاز برای پردازش هر نوبت را اندازه‌گیری می‌کند و با توجه به پردازش‌های گرافیکی، استفاده زیاد از حجم رم و توان پردازشی CPU، سنجش دقیقی از توان کلی سیستم در اجرای بازی‌های پردازنده محور ارائه می‌کند.

civ6.png

تست‌های گرافیک پردازنده (iGP)

تست‌های گرافیک پردازنده (iGP)
واحد پردازش گرافیکی پردازنده‌های Rocket Lake نیز از نسلی جدید و با نام Intel UHD 750 شناخته می‌شوند. به همین دلیل از تست Night Raid نرم‌افزار ۳DMark و ماژول بنچمارک بازی StarControl برای سنجش کارایی این واحد گرافیکی جدید و مقایسه آن با UHD 630 استفاده کردیم.

igp-night.png

igp-star.png

تست‌های گیمینگ نیز نتایجی مشابه سایر آزمون‌های کارایی را نشان می‌دهد و از نظر کارایی عمومی تفاوت چندانی میان نمونه Strix و TUF وجود ندارد.

تست‌های Overclocking

تست‌های Overclocking
در این بخش سعی خواهیم کرد با توجه به پتانسیل‌های موجود از نظر دما و قابلیت‌های اورکلاکینگ پلتفرمِ مورد بررسی به فرکانس یا کارایی بالاتری که بتواند توسط کاربر قابل دستیابی و همچنین کاربردی باشد، برسیم.

با این توضیح با افزایش ولتاژ در بایوس به صورت آفست به مقدار پیش‌فرض +۰٫۱v و قرار دادن LLC روی Level 4 تلاش کردیم تا ضریب پردازنده را برای تمامی هسته‌ها به ۵٫۰GHz افزایش دهیم. لازم به ذکر است که این مادربرد میان‌رده به وقت نیاز، یک اورکلاکر فوق حرفه‌ای هم هست و گزینه‌های بسیار دقیقی برای اورکلاک دارد که از جمله آن قابلیت تنظیم ضریب فرکانس هر هسته به صورت جداگانه، آفست آن برای دستورات AVX و تنظیمات بسیار دقیق سیستم انتقال توان برای بخش‌های مختلف پردازنده مانند تنظیم فرکانس سوییچینگ بخش VCC و VCCSA به صورت مجزا است.

cpu-oc.jpg

همانطور از تصویر بالا پیداست دمای تمامی هسته‌ها به سرعت در محدوده ۱۰۰ درجه سانتیگراد قرار گرفت که به هیچ وجه برای استفاده دائمی و روزانه مناسب نیست. در صورت کاهش ولتاژ یا افزایش Droop هنگام Load نیز پردازنده در فرکانس ۵٫۰GHz پایداری لازم برای پشت سر گذاشتن تست‌ها را نداشت که تنها ۱۰۰MHz افزایش نسبت به فرکانس پیش‌فرض برای تمامی هسته‌های این پردازنده است.

با این حال بدون اجرای تست‌های پایداری سعی کردیم با کمی فشار به پردازنده چند تست را در فرکانس ۵٫۰GHz اجرا کرده و افزایش کارایی را نسبت به فرکانس پیش‌فرض بسنجیم.

fse-oc.png

cine-oc.png

horizon-oc.png

تنها ۱۰۰MHz اورکلاک این پردازنده ۸ هسته‌ای نسبت به فرکانس پیش‌فرض توان مصرفی آن را در دستورات AVX از ۲۰۰w به ۳۳۰w افزایش داده است که دمای بسیار زیادی را نیز تولید می‌کند. تقریباً می‌توان گفت تحت خنک‌کننده‌های متعارف مانند خنک‌کننده‌های آبی و بادی، اورکلاک این پردازنده چندان کاربردی و منطقی نیست و اعتماد به تکنولوژی‌های بوست خودکار پردازنده و حتی تنظیم دقیق‌تر پارامترهای آن احتمالا نتایج بهتری را از نظر کارایی، دما و توان مصرفی به دنبال خواهد داشت.

این پایان ماجرا نبود و پس از بازگرداندن پردازنده به حالت پیش‌فرض به سراغ اورکلاک رم‌ها رفتیم. برای اورکلاک رم‌ها نیز کاربردی بودن را مد نظر قرار دادیم و تنها با افزایش ولتاژ VDDR به مقدار ۱٫۴۵v و تنظیم تایمینگ‌های پایه روی ۴۲-۱۸-۱۸-۱۶ به فرکانس بسیار خوب ۴۲۶۶MHz دست پیدا کردیم که در این فرکانس شاهد افزایش پهنای‌باند بودیم.

mem-oc.jpg

تست‌های کارایی را روی فرکانس ۴۲۶۶MHz دوباره تکرار کردیم:

aida-band-oc.png

aida-lat-oc.png

cine-oc-mem.png

اما همانطور که مشاهده می‌کنید مقدار تأخیر حافظه چنگی به دل نمی‌زند. به نظر می‌رسد بایوس این مادربرد در نسخه مورد تست و در زمان بررسی، کمی در اعمال تایمینگ‌های خودکار ضعیف عمل می‌کرد و با وجود تلاش برای تنظیم دستی تایمینگ tRFC پایداری لازم برای بوت و اجرای نرم‌افزارهای تست فراهم نبود.

چنین مشکلاتی در زمان بررسی‌های اولیه که پیش از معرفی و عرضه عمومی محصولات انجام می‌شود، رخ می‌دهد که تنها با آپدیت بایوس قابل رفع هستند.

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار

 

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار
مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming آن محصولی است که بسیاری از کاربران، چه گیمر و چه اورکلاکر و کاربرانی که به دنبال یک محصول میان‌رده با ارزش خرید بالا هستند را به خود جذب می‌کند. این محصول میان‌رده قادر است در محدوده قیمت خود (۳۸۰ دلار) با بسیاری از مادربردهای گران‌تر و رده‌بالای Z590 رقابت کند.

conclu.jpg

ارائه انبوهی از درگاه‌های ارتباطی پر سرعت مانند USB 3.2 Gen2x2، دو شبکه سیمی ۲٫۵G و شبکه بی‌سیم WIFI6 در این مادربرد، علاوه بر افزایش عملکرد و کارایی برای کاربر، نیاز به کارت‌های افزودنی و جانبی را برای تأمین این نوع درگاه‌ها کاهش می‌دهد و نبود تعداد بیشتر اسلات‌های PCIe را به خوبی پوشش می‌دهد.

سیستم صوتی با کیفیت، چهار اسلات M2 برای اتصال لوازم ذخیره‌سازی و از همه مهم‌تر، پتانسیل اورکلاکینگ فوق‌العاده این مادربرد به لطف مدار رگولاتور ولتاژ قدرتمند و تنظیمات وسیعی که بایوس این مادربرد ارائه می‌کند، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که این محصول ایسوس را برای طیف وسیعی از کاربران، تبدیل به گزینه اول برای پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل می‌کند.

نکات مثبت:

  • طراحی ظاهری و نورپردازی زیبا
  • درگاه‌های ارتباطی سریع و پرتعداد
  • مدار رگولاتور ولتاژ باکیفیت همراه با خنک‌کننده قدرتمند
  • امکانات بسیار خوب اورکلاک به عنوان یک مادربرد گیمینگ
  • سیستم صوتی با کیفیت و مدرن

نکات منفی:

  • محدود بودن تعداد اسلات‌های PCIe

با تمامی این توضیحات، مادربرد ASUS ROG Strix Z590-E Gaming WIFI موفق به کسب امتیاز عالی ۹٫۴ و نشان Gamer’s Choice و ریز امتیازات زیر در کلاس محصولات میان‌رده از لابراتوار شهر سخت‌افزار شد:

ASUS Strix Z590-E Gaming WIFI

کلاس عرضه : اقتصادی / میان رده

۹٫۵

کیفیت ساخت و طراحی

۹٫۴

امتیاز شهرسخت‌افزار

نشان شهرسخت‌افزار

۹٫۴

چنانچه درباره این محصول سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 248 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.