دیروز در دنیای تکنولوژی خبری غم انگیز در رسانههای جهان مخابره شد. در نهایت بهت و ناباوری LG موبایل دست از تولید گوشی موبایل کشیده و دیگر هیچ محصولی را با نشان این برند قدیمی و محبوب کرهای نخواهیم دید. اما به راستی چرا LG که روزگاری نه چندان دور یکی از اعضای کلیدی خلاق و فعال این صنعت بود به این نتیجه رسید که بهتر است با تولید گوشی خداحافظی کند؟ در این مطلب نگاهی به دلایل شکست الجی موبایل خواهیم داشت.
دپارتمان موبایل الجی یکی از زیر شاخههای مجموعه شرکتهای الجی الکترونیکس کره جنوبی، این روزها اوضاع خوشی ندارد و با تصمیمی که احتمال وقوع آن توسط وبسایتها و منتقدان بسیاری اعلام شده بود، با دنیای گوشیهای موبایل خداحافظی کرد. احتمالاً سختتر از وضعیت کارمندان دپارتمان LG، وضعیت بهت آور و ناخوشایندی است که برای طرفداران این کمپانی رخ داده است.
سوددهی بخش موبایل LG به حدی کم بوده که این کمپانی را برای چند سال متوالی با ضرر مواجه کرده و ظاهراً باور این مسئله به حدی برای آنها ناشدنی بوده که ترجیح دادهاند بالاخره بعد از چند سال متوالی ضرردهی با این بازار خداحافظی کنند.
بد نیست بدانید که قبل از تعطیلی این بخش، LG قصد فروش این کسب و کار را داشته و شرکتهایی هم ابراز تمایل کرده بودند اما با کمال تعجب به علت رقم درخواستی سنگین LG این معامله به سرانجام نرسیده است!
حال در روزگاری که رقیب وطنی LG یعنی سامسونگ به شدت در حال رقابت با دوجین کمپانی قدر چینی و اپل آمریکایی است و از قضا اوضاع هم بر وفق مرادشان است، LG موبایل با معرفی آخرین محصولاتش نظیر Velvet و Wing که با استقبال رسانهها و مشتریان نیز همراه بود (و در ایران هم رونمایی رسمی شد)، مجبور شد با این بازار خداحافظی میکند.
جالب است بدانید که بنابر گزارش منتشر شده از بخش موبایل ال جی در آبان ماه 1399، بخش موبایل الجی در مسیر رشد نشان داده شد ولی به نظر تصمیم فروش بخش موبایل این شرکت در هیئت مدیره موافقان بیشتری از مخالفان داشته و در نهایت عملی شده است.
گوشی الجی ساخت ایران، نوستالژی دوست داشتنی
اگر سن و سالی داشته باشید و از دنبال کنندگان همیشگی اخبار تکنولوژی باشید، احتمالاً به یاد خواهید آورد که روزگاری کمپانی الجی برو بیایی در همین بازار کشورمان داشته است.
در اوایل دهه 80 شمسی الجی تنها شرکتی بود که ریسک بالایی کرد و خط تولید برخی از موبایلهایش در آن دوران را به ایران آورد و به صورت SKD تولید چند مدل را با همکاری مادیران آغاز نمود.
گوشیهای KG200 و KG300 و یکی دو مدل احتمالی دیگر که از حافظه نویسنده خارج است، از جمله محصولاتی بودند که در ایران بطور مشترک تولید و عرضه شدند و در آن زمان تصاویر تبلیغاتی آنها در پایین صفحات رنگی روزنامههای کشور دیده میشد.
حتی دایره همکاری الجی و طرف ایرانی تا جایی پیش رفت که تصمیم بر تولید محصلات پرمیومی نظیر خانواده موبایل LG Chocolate هم گرفته شده بود، اما بنا به دلایلی این همکاری ناتمام ماند.
کلکسیونی از اولینها که تنها الجی قادر به خلق آن بود
الجی موبایل اگرچه قدمتی به مانند اریکسون یا نوکیا ندارد، اما جزو کمپانیهایی بود که زمینهساز برخی تصمیمات تاریخی و شگفتیآفرین شد و بارها عنوان اولین را به خود اختصاص داد.
به عنوان مثال اولین گوشی موبایل با نمایشگر لمسی خازنی 4 ماه پیش از رونمایی اولین آیفون شرکت اپل (LG Prada)، اولین گوشی با دوربین 5 مگاپیکسلی و امکان فیلمبرداری آهسته (LG Viewty)، اولین گوشی لمسی با دوربین 8 مگاپیکسلی (LG Renoir)، اولین اسمارت فون با پردازنده دوهستهای (Optimus 2X)، اولین اسمارت فون با پردازنده چهارهستهای (Optimus 4X HD)، اولین گوشی با تراکم نمایشگر QHD (LG G3)، اولین گوشی با نمایشگر خمیده (LG G Flex)، اولین گوشی با نمایشگر و دوربین سه بعدی دوگانه (Optimus 3D) و ... از جمله این موارد هستند.
LG در زمینه طراحیهای عجیب و جسورانه هم جزو اولینها بود. اگر سری به صفحه این کمپانی در سایت GSMArena بزنید مدلهای زیادی با فرم فاکتورهای عجیب خواهید دید. نمایشگرهای چرخنده (V9000)، نسبت صفحههای بسیار عریض (BL40) یا بالعکس بسیار مربعی (Vu) ، صفحه کلید شیشهای (Crystal)، نمایشگر آینهای (Shine) و مواردی از این قبیل را خواهید دید.
الجی همچنین همکاری بسیار نزدیکی را با گوگل داشت و گوشیهای بسیار موفقی از سری Nexus از جمله Nexus 4 و Nexus 5 برای گوگل تولید کرد که تحسین همگان را به همراه داشت.
موفقیت الجی در تولید مدل Nexus 4 به حدی رضایت بخش و فراتر از انتظار بود که در همان روزهای اولیه عرضه، موجودی این گوشی در بسیاری از بازارهای جهانی به پایان رسید و گوگل مجبور شد سقف تولید این گوشی را در قرارداد جدیدی با الجی افزایش دهد تا بتواند مجدد انبارهایش را پر کند.
LG همکاری نزدیکی با دیگر شرکتهای مطرح جهانی هم داشت. بعنوان مثال گوشی Optimus 7 جزو معدود محصولات میزبان سیستمعامل جدید اما شکست خورده مایکروسافت ویندوز فون 7 در آن دوران بود.
الجی با تجربیاتی که طی یک دهه بدست آورد توانست خود را از یک سازنده کم اقبال به یکی از مدعیان بسیار جدی مطرح کند. قدرتمند شدن الجی به قدری جدی شده بود که این کمپانی در مواردی به شوخی و دست انداختن بزرگانی همچون سامسونگ در تبلیغاتش میپرداخت و همیشه از سوژههای رقیبانش بهترین استفاده را میکرد.
الجی بعد از وقفهای که در ارائه گوشی Optimus 4X HD به عنوان اولین گوشی 4 هستهای با معماری Tegra 3 انویدیا داشت، تلاش کرد عقب افتادگی خود را در مقابل Galaxy S3 سامسونگ و HTC One X در سال بعد با نسل جدید گوشیهایش موسوم به Optimus G جبران کند.
از قضا الجی در این پروژه نیز با موفقیت روبرو شده و توانست با همکاری نزدیک با کوالکام محصولی بسازد که به خوبی دیگر رقبا را به چالش کشیده و LG را در جدول بنچمارکهای آن زمان (AnTuTu) صدرنشین کند.
در آن دوران مشکل داغ کردن پورت شارژ Galaxy S4 چالش جدی را برای سامسونگ بوجود آورده بود، اما Optimus G با پردازنده جدید Snapdragon S4 Pro و توانایی پردازشی فوقالعاده بالا رکورد فروش بی نظیری را برای LG هم در کشور کره و هم بازارهای جهانی به ثبت رساند.
عکس زیر در میدان تایمز نیویورک به خوبی نشان میدهد LG چه رقابتی با سامسونگ راه انداخته بوده و به خوبی آنها را دست میانداخته است.
نسل بعدی سری Optimus G الجی با نام کوتاه G2 عرضه شد. محصولی اعجوبه چه در تمامی زمینهها اعم از طراحی، دوربین، پردازنده، باتری و امکانات خاص. G2 توانست با حاشیههای بسیار کم نمایشگر و طراحی پیشرو در زمینه قرارگیری دکمهها زیر دوربین و همچنین باتری حجیم 3000 میلی آمپری طرفداران زیادی را برای LG جمع کند.
سال بعد از آن هم و در روزگاری که همگان سامسونگ را بابت طراحی شبیه به چسب زخم گوشی گلکسی اس5 مسخره میکردند، الجی یکی از موفقترین محصولات تاریخ خود را روانه بازار کرد. گوشی LG G3 که پرفروشترین محصول این شرکت در تاریخ فعالیتاش به شمار میرود، امکاناتی داشت که دست سامسونگ در گوشیهای گلکسی خود از آنها کوتاه بود.
الجی اولین دوربین با فوکوس لیزری را در G3 به کار گرفت و باعث شد عنوان بهترین CameraPhone آن سال را به گواه رسانههای زیادی که آن را بررسی کردند از آن خود کند. G3 با ظرفیت باتری بیشتر نسبت به Galaxy S5 و همچنین طراحی بسیار زیباتر و دلنشینتر توانست بار زیادی از موفقیت الجی در آن دوران را به دوش بکشد.
این گوشی با ثبت فروش 10 میلیون عددی به عنوان پرفروش ترین اسمارت فون تاریخ این شرکت، جایگاه سوم این کمپانی در بازار ایالات متحده را (که به لطف فروش استثنایی نسل قبل یعنی G2 بدست آمده بود) تثبیت کرد و همچنین LG را به رتبه چهارم جهانی پرفروشترین برندهای جهان رساند.
بله، الجی موبایلی که امروز به تعطیلی کامل رسید، روزگاری نه چندان دور بعد از اپل و سامسونگ و زمانی که برندهای چینی هنوز در رویای چیزی که امروز هستند بودند، جزو 3 برند پرفروش در ایالات متحده و چهارمین برند جهان در مجموع فروش سالانه بوده است.
اما این نقطه دقیقاً جاییست که ورق برای این کمپانی کرهای برمیگردد. گویی غروری بیجا و سلسله تصمیماتی اشتباه دست به دست هم داد تا الجی با همان سرعتی که به اوج رسید به سمت شکست حرکت کند.
نقص فنی در محصولات
الجی موبایل در سال 2015 گوشی G4 را روانه بازار کرد. محصولی که با بدنهای چرمی و اندکی خمیدگی در نمایشگر حسابی سر و صدا راه انداخته بود.
با این حال خریداران بعد از مدتی متوجه پوسیدگی سریع چرم قاب پشتی شدند، همچنین مشکل دیگری هم به اسم BootLoop گریبان الجی را گرفته بود که باعث میشد گوشیهای G4 بعد از مدتی به دلیل نقص سختافزاری ریستارت شده و در این وضعیت بصورت دائمی گرفتار شوند.
بسیاری از کاربران آن زمان انتظار داشتند که الجی با یک فراخوان به حمایت از مشتریانش روی آورد (کاری که اپل بعد از رونمایی آیفون 4 و مشکل ضعف آنتن دهی این گوشی موسوم به Antenna Gate انجام داد)، اما الجی تنها به تعمیر محصولش در مدت زمان گارانتی بسنده کرد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد.
در سال بعد با عرضه G5 به عنوان اولین گوشی ماژولار این شرکت، همه تصور داشتند که مشکلات دیگر تمام شده، اما G5 هم گرفتاریهای خودش را داشت. از کیفیت پایین رنگآمیزی بدنه گرفته، تا مشکلات نشت نور نمایشگر و در مواردی باز هم BootLoop.
به تدریج با این خراب کاریها اعتمادی که LG طی سالها بدست آورده بود در حال از بین رفتن بود. اما مقصر شکست امروز LG تنها گوشیهای معیوب یا کم کیفیت نبودند. LG موبایل در بسیاری از برهههای زمانی فاقد برنامه ریزی مدون و اصولی بود. عرضه با تاخیر محصولات و عدم تامین تقاضا بازار چیزی بود که بارها طی این سالها برای LG رخ داد.
یک بام و دو هوا
نبود یک سیاست دقیق در تامین و پشتیبانی از بازارهایی که LG روزگاری در آنها سهم بزرگی را در اختیار داشته از جمله مواردی است که باعث شد مشتریان و طرفداران این شرکت سرخورده شوند. یکی از این بازارها ایران خودمان بود و با اینکه LG در ایران شرکای تجاری مشهور و با سابقهای داشت، اما ترجیح داد فعالیت نصفه نیمهای در سایه داشته باشد.
خاطرمان است که LG در زمان معرفی گوشی G7 ThinQ بازار ایران را نادیده گرفت و سهم بازار را به سادگی به رقبایش واگذار کرد. زمانی که هنوز نرخ ارز در ایران نرخ معقولی بود و توان خرید مردم هم به شکنندگی الان نبود، LG موبایل بطور غیر رسمی با بازار ایران خداحافظی کرد و طرفداران این شرکت مجبور شدند به سمت سامسونگ، اپل و برندهای نوظهوری همچون هواوی و شیائومی بروند.
این اتفاقی بود که مشابه آن در بسیاری از کشورها هم رخ داد. آن زمان اگر سری به نمایندگیهای معروف موبایل LG در تهران میزدید تنها پرسنلی را میدیدید که لبخند به لب تلاش میکردند به شما تلقین کنند که روزی گوشیهایشان برخواهند گشت، اتفاقاً سال گذشته با Velvet بازگشتند اما دیگر خیلی دیر شده بود.
قیمت گذاری اشتباه
موضوع دیگر که بسیار عجیب به نظر میرسید، سیاست قیمت گذاری LG روی محصولاتش بود. دقیقاً زمانی که آمار فروش این شرکت به کام مدیران نبود، این کمپانی تصمیم گرفت برای مقرون به صرفه بودن تولید گوشی حاشیه سود فروش را افزایش دهد. نتیجه این شد که برندهای چینی که با برچسبهای قیمت باورنکردنی در بازار در حال مانور بودند توانستند سهم LG را به خاطر کم بودن ارزش خرید محصولاتش تصاحب کنند.
یک بازار کاملاً رقابتی با تولیدکنندگانی جدید که توانستند با معرفی متنوع مدلها و قیمت پایینتر، LG را از رتبه چهارم جهانی به زیر بکشند. این اتفاق دقیقاً برای شیائومی، گروه BBK (Oppo، Vivo و OnePlus) و برندهای ناشناس و نوپا چینی رخ داد و همانطور که LG در حال سقوط بود توانستند رشد خیرهکنندهای داشته باشند.
پشتیبانی ضعیف
پشتیبانی ضعیف از محصولات هم یک علت دیگر شکست LG موبایل است. LG تنها از چند مدل پرچمدار تا 2 نسل اندروید آن هم با تاخیر زیاد پشتیبانی میکرد. سیاستی که الان سامسونگ بهتر از آن را برای میانردههایش انجام میدهد و حتی زودتر از LG هم عرضه بروزرسانی را آغاز میکند. با این وضعیت گوشیهای LG با تاخیر به جدیدترین نسخه اندروید بروزرسانی میشدند و این بهایی بود که کاربران و طرفداران LG موبایل برای داشتنش میپرداختند.
عدم توجه به خواسته مشتری و الگوی توسعه بازار
اما باز هم این تمام ماجرای شکست LG موبایل نیست! دقیقاً از زمانی که این برند شروع به دست و پا زدن کرد تا بتواند با اندکی فروش بیشتر خود را سرپا نگه دارد، شاهد بودیم که LG اشتباهات پی در پی در زمینه احترام به نیاز مشتری و خواسته طرفدارانش از خود نشان داد.
دقیقاً زمانی که سامسونگ و برندهای هواوی و شیائومی سعی داشتند با بهتر کردن محصولاتشان و استفاده از سختافزار بروزتر جای بیشتری در دل خریداران باز کنند، LG کماکان تا مدل G8 ThinQ از استفاده از پنلهای OLED در گوشیهای رده بالا سری G خودداری میکرد. ظرفیت باتری همچنان نسبت به پرچمداران رقبا پایین بود و در بخش دوربین هم چندان حرفی برای گفتن نبود.
کافیست سری به DxOMark و جدول آن بزنید و رتبه پرچمداران LG را نگاه کنید. حتی وبسایتهای مطرحی همچون GSMArena هم برای دوربین گوشیهای LG به به و چه چه به راه ننداختند و تنها آنها را قابل قبول خواندند.
تمام موارد بالا به اضافه برخی اشتباهات مدیریتی و ساختاری LG موبایل باعث شد این کمپانی کرهای امروز بطور کامل تعطیلی بخش موبایل خود را بیان کند و به کسب و کارش در این صنعت خاتمه دهد.
دلیل اصلی شکست
اما این مواردی که گفتیم مهمترین دلایل شکست LG نبودند! شاید باور کردنش سخت باشد اما کمپانیهای دیگری هم بودند که کم و بیش از این نمونه اشتباهات در کارنامه خود دارند. مثلاً سامسونگ زمان فاجعه گلکسی نوت 7 تا حدی تحت فشار قرار گرفت که به گوشیهایش لقب نارنجک دستی دادند و سوژه خنده بسیاری از منتقدیناش شد. اما سامسونگ خواست و توانست این وضعیت را به خوبی جمع کند و آبروی رفته را حتی بهتر از قبل برگرداند.
حتماً میپرسید چگونه؟ سامسونگ با فراخوان جهانی گلکسی نوت 7 های فروخته شده (که در ایران همزمان با کل دنیا فروش رسمی آن انجام شد) به شکلی سازمان یافته و مسئولیت پذیرانه قدم به سوی حل مشکل برداشت و برای جبران این اتفاق و بدست آوردن مجدد اعتماد کاربرانش، در سال بعد گوشیای ساخت که مچ بسیاری از رقبا را به راحتی خواباند (Galaxy Note 8).
اما پاسخ به سوال «دلیل اصلی شکست ال جی موبایل چیست؟» را باید در یک جمله خلاصه کرد و آن چیزی نیست جز «عدم جدی گرفتن بحث تبلیغات و همراهی با مشتری!» بله LG نخواست هزینه مناسبی برای تبلیغات خود انجام دهد و از زمان LG G5 به بعد سیاست تعدیل در هزینههای مارکتینگ را در پیش گرفت، اشتباهی بسیار مهلک که LG را به ورطه سقوط کشاند.
LG حتی به خود زحمت نداد از ظرفیت رسانهها برای تبلیغ محصولاتش استفاده کند، درست زمانی که هواوی و سامسونگ و یا حتی برندهایی که در خود چین هم نامشان را نشنیده بودند با ولخرجی تمام محصولات خود را برای رسانهها میفرستادند تا مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آنها ارزیابی شوند، الجی ترجیح داد راهی متفاوت را برود که عاقبت خوشی نداشت.
چه بخواهیم چه نخواهیم تبلیغات و مارکتینگ یک رکن اساسی در تجارتهای موفق محسوب میشود و در کنار خدمات پس از فروش از جمله مواردی است که وفاداری مشتری را افزایش میدهد. شاید باورکردنی نباشد، اما زمانی LG به معجزه تبلیغات باور داشت و با سنگ تمام گذاشتن برای گوشی LG G3، جواب آن را هم به خوبی گرفت. در عکس زیر بزرگترین بنر جهان! را مشاهده می کنید که برای معرفی گوشی LG G3 در عربستان سعودی ساخته شد.
پس از این اتفاق، عاقبتی که LG موبایل برای خود ساخت چیزی است که امکان رخ دادنش برای برندهای قدیمی دیگری نظیر سونی و HTC محتمل است. هرچند سونی توانسته اندکی ضرردهی بخش موبایل خود را تحت مدیریت جدید کنترل کند اما باز هم اوضاع آنها مثل روزهای درخشانی که در گذشته داشتند نیست و بعید نیست به زودی سونی هم به این درد دچار شده و قید تولید گوشی موبایل را به کل بزند.
با اینکه رفتن LG از این بازار برای بسیاری از جمله نویسنده این مطلب که خاطرات زیادی را با گوشیهای این برند داشته سخت است، اما شکست LG نمایانگر عاقبتی تلخ برای کسانی است که از فرصتها به درستی استفاده نمیکنند و همواره دنیا را به شکلی که خودشان دوست دارند تماشا میکنند.
LG موبایل میتوانست بهتر از این باشد و روزهای بهتری را برای خود و طرفدارانش رقم بزند. متاسفانه پایان کار یک برند مطرح در سطح و کلاس LG در این کسب و کار وسیع یعنی کم شدن یک رقیب جدی، کم شدن حق انتخاب مشتری، کاهش میزان رقابت در بازار، همانقدر که به ضرر LG و مشتریانش است، به سود دیگر تولید کنندگان خواهد بود.
خداحافظی تلخ LG با اینکه دو محصول خوب Velvet و Wing را این اواخر در کارنامه داشت (و اگر صبر بیشتری میکرد شاید اتفاقات بهتری رخ میداد)، یک اتفاق بد برای دوستداران تکنولوژی و گوشیهای هوشمند است و تا ابد طرفداران این برند به یاد LG و گوشیهای خاطره انگیزش خواهند بود. شاید تصویری که Evan Blass (فاش کننده مشهور اطلاعات پرچمداران قبل رونمایی) در حساب توییتر خود از این دو گوشی منتشر کرد بهترین خداحافظی با LG Mobile باشد.
در آخر برای کاربران فعلی LG موبایل یادآور میشویم که این کمپانی کماکان به پشتیبانی نرمافزاری و تامین قطعات محصولاتش ادامه خواهد داد و فعلاً آنها را رها نمیکند.
در انتها شما دوستان نیز میتوانید که نظر خود در مورد این اتفاق یا خاطرههایی که با برند ال جی در دنیای موبایل داشتید را اعلام کنید.
نظر خود را اضافه کنید.
برای ارسال نظر وارد شوید
ارسال نظر بدون عضویت در سایت