شرکت ال‌جی بالاخره تصمیم گرفت بخش گوشی‌های هوشمند خود را تعطیل کند. این تصمیم که بعد از تحمل زیانی نزدیک به 4.5 میلیارد دلار در 6 سال اخیر اتخاذ شده است، به معنی پایان ماجراجویی‌های یکی از خلاق‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولید گوشی‌‌های هوشمند خواهد بود. با مرور پنج گوشی خلاقانه‌ی این شرکت، همراه ما باشید.

 بدون شک نمی‌توان از تاثیر تجربه‌گرایی‌های ال‌جی بر صنعت موبایل چشم‌پوشی کرد. شکست‌های متعدد این شرکت در خلق محصولی که برای بخش بزرگی از کاربران ارزش خرید ایجاد کند را می‌توان بهترین درس برای دیگر سازندگان این دستگاه‌ها دانست.

در همین رابطه بخوانید:

- واکاوی یک رویداد غم انگیز و تلخ؛ چه شد که بخش موبایل LG برای همیشه تعطیل شد؟

در ادامه این مقاله به یادآوری 5 نمونه از دیوانه‌وارترین نوآوری‌های کمپانی کره‌ای در طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند می‌پردازیم.

ال‌جی Wing 5G؛ پرواز کنید!

طراحی چرخان نمایشگر گوشی Wing را می‌توان یکی چشم‌نوازترین رویکردهایی دانست که یک تولیدکننده برای ساخت گوشی‌های دو نمایشگره در پیش گرفته است. اگر نمی‌خواهید به هیج قیمتی پخش فیلم مورد علاقه خود را متوقف کنید، می‌توانید با چرخاندن صفحه نمایش اصلی این دستگاه از نمایشگری کوچک‌تر برای کارهایی چون نوشتن پیام، جستجوی صفحات وب و جهت‌یابی استفاده کنید.

اما در واقعیت تجربه کاربری استفاده از ال‌جی وینگ چندان خوشایند نیست. سختی کار با نمایشگر اضافه، سرعت پایین این گوشی در انتقال اطلاعات بین دو نمایشگر و رابط کاربری ناپخته باعث شد تا خریداران، گوشی‌های یک نمایشگره موجود در بازار را به وینگ ترجیح دهند.

gsmarena_003.jpg

ال‌جی V60 و G8X؛ دو نمایشگره‌های ارزان

ال‌جی، اکسسوری «Dual Screen» را برای دو گوشی V60 و G8X با قیمتی نسبتاً اقتصادی و به هدف جایگزینی گوشی‌های دو نمایشگره گران‌قیمتی مانند گلکسی Z فولد، سرفیس DUO و ZTE Axon 20  به بازار معرفی کرد. شما می‌توانستید از دو اپلیکیشن به صورت همزمان استفاده کرده و در مواردی یک برنامه خاص را بر روی هر دو نمایشگر اجرا کنید. از این اکسسوری که با درگاه USB-C به صفحه نمایش اولیه دستگاه متصل می‌شود، می‌توان به عنوان دستگاهی مجزا نیز استفاده کرد.

پیشرفت گوشی‌های تاشو و نمایشگرهای خمیده باعث شد که بازار اقبال چندانی به این جاه طلبی ال‌جی نشان ندهد. به نظر می‌رسد قابلیت‌های ارائه شده در محصولات دارای دو نمایشگر، برای بسیاری از مشتریان کاربردی و وسوسه‌انگیز نباشند.

lg-v60-thinq-3.jpg

ال‌جی G5؛ اولین گوشی ماژولار

نوآوری بزرگ ال‌جی در طراحی و ساخت G5، بخش ماژولار آن است. به کمک این قابلیت می‌توانستید با جدا کردن قسمت پایین گوشی، لوازم جانبی متعددی مانند دوربین 360 درجه و پخش کننده صوتی Hi-fi را به دستگاه خود متصل کنید.

G5 همچنین یکی از آخرین گوشی‌های دارای باتری قابل تعویض به شمار می‌رود که با توجه به ورود همزمان گوشی‌هایی با بدنه یکپارچه به بازار و طراحی زیبای آن‌ها، این گوشی چندان با سلیقه مشتریان و کارشناسان سازگار نبود.

lg-g5-32gb-4gb-ram.jpg

ال‌جی V50؛ کنترل گوشی با حرکات دست

V50 به عنوان یکی از اولین گوشی‌های مجهز به فناوری 5G و با قیمتی نسبتاً مناسب به بازار معرفی شد. اما نکته قابل توجه در مورد این دستگاه چیز دیگری بود؛ ال‌جی V50 قادر بود با قرار دادن تعداد زیادی سنسور در کنار دوربین سلفی خود، امکان استفاده از حرکات دست برای کنترل دستگاه را فراهم کند. متاسفانه عملکرد ضعیف این سنسورها باعث شد تا این گوشی نیز به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا نکند.

LG-G8-ThinQ-1.jpg

ال‌جی G4؛ پرچم‌دار شیک پوش

ال‌جی G4 که با نمایشگر منحنی، بدنه چرمی و قابلیت «Knock Code» معرفی شد را می‌توان یکی از خاص‌ترین گوشی‌های تولید شده تاریخ دانست. با ویژگی Knock Code شما می‌توانستید قفل گوشی خود را با ایجاد الگویی چهار ضربه‌ای و ضربه زدن به نمایشگر طبق این الگو باز کنید. 

همان طور که احتمالاً حدس می‌زنید، این قابلیت نیز نتوانست دقت و عملکرد لازم را از خود به نمایش بگذارد تا گوشی G4 هم در مقابل آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی دارای حسگر اثر انگشت ناکام بماند.

832e97d98283fbba37218c417cdf84a4.jpg

ال‌جی V10

 ال‌جی V10 مانند سایر گوشی‌های این لیست از یک طراحی متفاوت با آنچه معمولاً در بازار دیده می‌شود برخوردار بود. ال‌جی در این گوشی از یک نمایشگر کوچک 2.1 اینچی در بالای نمایشگر اصلی استفاده می‌کرد. نمایشگر فوق می‌توانست حتی در هنگام خاموش بودن صفحه نمایش اصلی، مواردی همچون نوتیفیکشن‌ها، ساعت، وضعیت آب و هوا و میزان شارژ باتری را به شما اعلام کند.

همچنین هنگام روشن بودن نمایشگر اصلی هم می‌توانستید تعدادی میان‌بر برای برنامه‌ها یا یک متن پیش‌فرض را روی آن به نمایش درآوردید. در بعضی از برنامه‌های پیش‌فرض مثل دوربین هم کلید‌های کنترلی روی این نمایشگر به نمایش گذاشته می‌شدند تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد. این نمایشگر کوچک، عملکردی جدا از نمایشگر اصلی داشت. هرچند اگر زیاد دقت نمی‌کردید، کاملا با نمایشگر اصلی یکپارچه به نظر می‌رسید.

LG-V10-6-668x501.jpg

وقتی ایده‌های عالی قربانی اجرای ضعیف می‌شوند

ناکامی بخش تولید گوشی هوشمند ال‌جی را می‌توان در عدم توانایی طراحان این شرکت برای تبدیل ایده‌هایشان به دستگاه‌هایی دارای توانایی جذب مشتریان و کارشناسان به سمت ایده‌های جدید و خارج از نُرم بازار خلاصه کرد.

بعد از موفقیت چشم‌گیر گوشی ال‌جی G2 در سال 2012، کمپانی کره‌ای با دستگاه‌های قدرتمند شرکت‌هایی مانند HTC و سامسونگ روبرو شد. این شرکت سعی کرد با اضافه کردن خصوصیات خارج از عرف به گوشی‌های خود از این رقابت نفس‌گیر عقب نماند؛ در حالی که چشم‌انداز گوشی‌های اندرویدی به سوی فرم مستطیلی، نمایشگر تمام صفحه دارای ناچ یا حفره و به‌کارگیری چند دوربین در پشت گوشی تغییر کرده بود.

هر چند ال‌جی G6 به عنوان پرچم‌دار ال‌جی در سال 2017 از این استانداردها پیروی می‌کرد، اما حضور گوشی‌های ارزان‌قیمت و قدرتمند شرکت‌های نوظهوری چون شیائومی، هواوی، اوپو و وان‌پلاس باعث شد تا ال‌جی هیچ‌گاه نتواند سهم از دست رفته خود را از بازار پس بگیرد. پرچم‌داران اخیر ال‌جی مانند V60 نیز با توجه به قیمت بالا و عملکرد نه‌چندان مطلوبشان، موفق نشدند در مقابل این رقبای اقتصادی به پیروزی تجاری خاصی دست پیدا کنند.

58b9cafd46017808018b4b14.jpg

ال‌جی در این شرایط تصمیم گرفت تا با ارائه قابلیت نمایشگر دوگانه و عرضه گوشی‌هایی مانند ال‌جی Wing، جایگزین مناسبی برای گوشی‌های پر زرق و برق تاشوی دیگر کمپانی‌ها معرفی کند؛ اما وفاداری بازار به طراحی استاندارد و نمایشگرهای تخت موجب شکست این استراتژی شد تا میخ آخر نیز به تابوت صنایع موبایلی ال‌جی کوبیده شود.

این شرکت تعدادی از اولین‌های دنیای گوشی هوشمند را رقم زد. G3 اولین موبایلی بود که با نمایشگر QHD و شارژر بی‌سیم پا به عرصه گذاشت. V10 نیز با درک اهمیت فوق‌العاده دوربین سلفی، اولین ماژول سلفی دوگانه شامل یک لنز اولتراواید را به دوست‌داران تکنولوژی معرفی کرد.

 خداحافظی با بخش موبایل ال‌جی را می‌توان اتفاقی تلخ قلمداد کرد؛ چرا که سازنده کره‌ای از جمله بازیگرانی بود که با خلاقیت‌ و نوآوری‌های بدیع، فهم کنونی ما از گوشی هوشمند را شکل داد و در رسم چشم‌انداز و مسیر آینده این تکنولوژی نقشی اساسی ایفا کرد.

نظر شما درباره گوشی‌های ال‌جی چه بود؟ آیا گوشی‌ها و خلاقیت‌های این شرکت تا به حال نظر شما را جلب کرده بود؟

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0

نظرات (1)

  • مهمان - Doc

    5 سال پیش جی 6 رو خریدم و هنوز که هنوز دارم استفاده میکنم کیفیت این گوشی فوق العادس با اینکه تو این 4.5 سال به اندازه 10 سال ازش کار کشیدم از تو اب دریا افتادن و تو خاک غلتیدن و بار ها افتادن و سرد و گرم شدن متوالی ولی حتی اخم نگفته تا الان البته مقداری هنگ میکنه خیلی خیلی کم و سلامت باتریش افت کرده ولی بازم عالیه دوربینش هنوزم کیفیت خیلی خوبی داره و حسگر اثر انگشتش هم هنوز دقیق و سرعت قابل قبولی داره البته خودمم تا جایی که تونستم بعضی جاها مراقب بودم مثلا تو شارژ استفاده نمیکردم و مراقب لنز ها بودم .دوستان شهرسخت افزار در مورد کیفیت گوشی جی 6 اطلاع دارن و میدونن که واقعا کیفیت ساخت فوق العاده ای داره . خلاصه این گوشی بهترین گوشی بود که دستم بود و هیچوقت هم فراموشش نمیکنم و فکر نکنم به همین راحتیا ولش کنم چون هنوزم عالی کار میکنه یا این حال باید به فکر یه گوشی جدید باشم

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید