همانطور که پیش از این و با انتشار تیزری اعلام شده بود شرکت کوالکام اولین اطلاعات در مورد تراشه پرچمدار سال 2021 خود را منتشر کرد. بنابر این اطلاعات Snapdragon 888 نام این تراشه جدید است که برای توصیف آن باید گفت، نام جدید بامعماری جدید و مودم جدید ترکیب شده است.

همانطور که در مقدمه این مطلب گفتیم شرکت کوالکام ساعاتی پیش و با انتشار یک ویدئوی جالب توجه بخشی از مشخصات تراشه پرچمدار بعدی خود را معرفی کرد. در حالیکه انتظار داشتیم پرچمدار کوالکام برای سال 2021 با نام اسنپدراگون 875 عرضه شود به ناگاه با ارتقایی جالب توجه کوالکام این تراشه را با نام اسنپدراگون 888 روی سن آورده و بسیاری از معادلات لیکسترها و افرادی که اخبار و شایعات جعلی منتشر می‌کردند را بر هم زد.

نکته دیگر در مورد این تراشه آن است که در اخبار منتشر شده تنها به ذکر اطلاعاتی در مورد بخش گرافیک، مودم و هوش مصنوعی این تراشه بسنده شده و هنوز اطلاعاتی در مورد بخش CPU آن در دست نیست تا بتوانیم در مورد معماری، فناوری‌ها و توان پردازشی آن به صورت دقیق صحبت کنیم.

SD888-1.jpg

در حال حاضر کوالکام اطلاعات مربوط به این تراشه را به صورت خصوصی برای شرکت‌هایی مانند ایسوس، شیائومی، لنوو، ال‌جی، میزو، موتورولا، ZTE، Realme، وان‌پلاس، اوپو، شارپ، سونی و ویوو ارسال کرده تا این شرکت‌ها بتوانند از همین حالا کار بر روی گوشی‌های پرچمدار آینده خود که قرار است با این تراشه طراحی شوند را آغاز نمایند.

در بخش پردازش گرافیکی نیز کوالکام وعده داده که این تراشه بزرگترین ارتقایی که تا به امروز در تاریخ محصولات تولیدی‌اش ایجاد شده را مشاهده خواهد نمود. طبق اعلام مدیران کوالکام SD888 خواهد توانست خروجی‌های تصویری تا نرخ باورنکردنی 144p را به راحتی پشتیبانی نموده و درایورهای بخش GPU آن نیز به صورت منظم و با صلاحدید شرکت در چرخه بروزرسانی قرار خواهند گرفت.

در بخش پردازش تصویر نیز واحد Spectra ISP این تراشه می‌تواند تا 35 درصد سریعتر از نسل قبل عمل کرده و می‌تواند داده‌های نزدیک به 2.7 میلیارد پیکسل را طی یک ثانیه مورد پردازش قرار دهد. این حجم از داده معادل اطلاعات 120 تصویر از خروجی یک سنسور 12 مگاپیکسلی است که برای پردازش کامل آنها تنها به یک ثانیه زمان نیاز خواهد بود.

این سرعت پردازش بالا می‌تواند مزیتی بزرگ برای الگوریتم‌های پردازش عکس و همچنین الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین باشد که در نرم‌افزارهای پیشرفته این حوزه نیاز مبرمی به توان بیشتر را متوجه دستگاه‌های امروزی کرده‌اند.

SD888-2.jpg

در بخش پردازشگرهای هگزاگون نیز شرکت کوالکام بازطراحی عمیقی صورت داده و توانسته میزان توان پردازشی این بخش را به 26 هزار میلیارد عملیات بر ثانیه برساند. من باب مقایسه در نظر بگیرید که در تراشه پردازشی اسنپدراگون 865 این توان در حد 15 TOPS بود و تراشه جذاب Apple M1 نیز قادر به رساندن حداکثر توان پردازشی 11 TOPS در این بخش است.

از موارد فوق که بگذریم در بخش مودم‌های مخابراتی نیز شرکت کوالکام از مودم‌های نسل سوم 5G خود موسوم به Snapdragon X60 5G استفاده کرده که هر دو فناوری sub-6 و mmWave را به صورت همزمان پوشش داده و با پشتیبانی از قابلیت استفاده از چند سیم‌کارت همزمان فعال در کنار تجمیع حامل و اشتراک‌گذاری طیف موج پویا، کامل‌ترین مودم موبایلی خواهد بود که تا به امروز طراحی شده و در دل یک تراشه جای گرفته است.

برای ارتباطات بی‌سیم محلی نیز Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 ارائه شده‌اند که استانداردهای پایه سال 2021 خواهند بود.

SD888-4.jpg

در انتها باید به این مورد نیز اشاره کنیم که بنابر اعلام آقای لِی جون، مدیر عامل شرکت شیائومی، گوشی Mi11 اولین محصولی خواهد بود که با این تراشه راهی بازار خواهد شد ولی مسلماً طی روزهای آینده خبرهای بیشتر ی در مورد پرچمداران شرکت‌های متعدد دیگر در این زمینه را در خروجی خبرگزاری‌های مختلف مشاهده خواهیم کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بدون عضویت در سایت

0

نظرات (1)

  • مهمان - محمد

    ایا سامسونگ دیگه نمیخواد از کوالکام استفاده کنه و قراره از اگزینوس استفاده کنه

ورود به شهرسخت‌افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار
ورود به شهر سخت افزار

ثبت نام در شهر سخت افزار

نام و نام خانوادگی(*)
لطفا نام خود را وارد کنید

ایمیل(*)
لطفا ایمیل خود را به درستی وارد کنید

رمز عبور(*)
لطفا رمز عبور خود را وارد کنید

شماره موبایل
Invalid Input

جزو کدام دسته از اشخاص هستید؟(*)

لطفا یکی از موارد را انتخاب کنید