دریچه تکنولوژی چطور عادت‌های خود در استفاده از گوشی موبایل را مدیریت کنیم؟ (+ ویدئو) - ژوانا

دنیای دیجیتال برای بسیاری از کاربران حکم زندانی را دارد که خود فرد به صورت خودخواسته، در آن زندانی شده است. در واقع این پدیده، مشکلی است که بسیاری از افراد به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه با آن مواجه هستند و اینکه بتوانیم خود را از این زندان خوش رنگ و لعاب دور کنیم، زمینه بسیاری از تحقیقات روانشناسی بوده که سم زدایی دیجیتال نامیده می‌شود. در ادامه به شما آموزش می‌دهیم که چطور با ساده‌ترین روش‌ها خود را از این زندان رهایی دهید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بدون هدفی خاص گوشی خود را در دست گرفته یا نرم‌افزاری را چک کرده و پس از آن به صورت ناخودآگاه متوجه این عمل غیر ارادی شوید. همچنین ممکن است در طول روز به صورت مداوم در شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها یا حتی بازی‌هایی بپردازید که بیشتر تمایل شما به آنها از روی عادت صورت می‌گیرد.

این پدیده در نظر روانشناسان اعتیاد به دنیای دیجیتال نامگذاری شده و ما قصد داریم در این مطلب به راهکار درمان ساده آن بپردازیم؛ راهکاری که به سم‌زدایی دیجیتال یا Digital Detox موسوم است. برای این هدف نرم‌افزارها و راهکارهایی از همان دنیای دیجیتال انتخاب شده‌اند تا بتوانند اثر گذاری بیشتری از خود نشان دهند.

در ویدئوی زیر می‌توانید خلاصه‌ای از عملکرد نرم‌افزارهای پیشنهادی برای این منظور را ببینید:

یکی از این نرم‌افزارها، FOREST نام دارد. نرم‌افزاری که دقیقاً مانند نامش عمل کرده و با هر برنامه‌ریزی شما درختی را برایتان کاشته و با اختصاص زمان به آن کار، درخت شما رشد می‌کند. حال وقتی برنامه شما به صورت ناگهانی کنار گذاشته یا فراموش شود، درخت خشک شده و در نهایت نابود می‌شود. هر چه کارهایتان را بهتر و منظم‌تر انجام دهید درختان و در نهایت جنگل بزرگتری خواهید داشت و این روشی خواهد بود برای اینکه بتوانید کارهای فارغ از دنیای دیجیتال خود را به خوبی مدیریت کنید.

نرم‌افزار بعدی پیشنهادی ما به شما FLIPD نام دارد که به صورت کلی نرم‌افزاری برای تعیین قرار مجازی با کاربران دیگر جهت انجام کارهای مشترک است. این کارها می‌توانند اعمالی مانند مطالعه یا درس خواندن گروهی بوده یا حتی کاری باشند که خود شما برنامه‌ریزی کرده و با دیگر افراد آنها را انجام می‌دهید.

نرم‌افزار Stay Free نیز یک برنامه بسیار کاربردی است که به شما مدت زمان استفاده از هر نرم‌افزار یا تعداد اعلان‌های آن را نشان داده و مشخص می‌کند که از چه نرم‌افزاری بیشتر استفاده کرده یا کدام نرم‌افزار بیشتر مزاحمتان شده است. همچنین می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار مدت زمان استفاده مجازی را برای هر نرم‌افزار مشخص کنید تا بتوانید یک خودمدیریت مشخص را با کمک این نرم‌افزار شکل دهید.

detox-2.jpg

اما در صورتی که یک گوشی هواوی در اختیار دارید، به عنوان آخرین و یکی از کامل‌ترین راهکارها پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار Digital Balance است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا محتوای صفحه نمایش گوشی خود را مدیریت کنید و برای هر نرم‌افزار مدت زمان مصرف مجاز تعیین کنید. البته این همه امکانات Digital Balance نیست و می‌توانید انبوهی از قابلیت‌های کاربردی دیگر را با استفاده از آن انجام دهید.

نظر شما دوستان در مورد اعتیاد به دنیای دیجیتال و سم‌زدایی دیجیتال چیست؟ در طول روز چند ساعت از گوشی خود استفاده می‌کنید؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 232 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها