دریچه تکنولوژی استفاده از اینترنت ماهواره‌ای داخلی ممنوع نمی‌شود - ژوانا

چندی قبل رسانه‌ها مصاحبه‌ای با دبیر شورای عالی فضای مجازی را منتشر کردند که خبر از تلاش‌های جدی برای جلوگیری از دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران و ممنوعیت آن می‌داد. حالا دبیر شورای عالی فضای مجازی در تازه‌ترین مصاحبه خود تاکید کرده این شورا هیچ مخالفتی با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای ندارد.

در مصاحبه مورد بحث ابوالحسن فیروزآبادی تاکید کرده بود برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای باید مجوز گرفت و در عین حال هشدار داده بود چنین سرویسی می‌تواند باعث نقض حاکمیت سرزمینی ما شود. همچنین فیروزآبادی تاکید کرده بود کار گروهای ویژه‌ای به منظور مواجه با اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده‌اند از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز برای مقابله با آن استفاده خواهند کرد.

حالا دبیر شورای عالی فضای مجازی در مصاحبه با ایرنا اظهارات کاملاً متفاوتی را بیان داشته است. آقای فیروزآبادی می‌گوید رسانه‌ها بیشتر جنبه محدود سازی اینترنت ماهواره‌ای را از سخنان ایشان بازتاب داده‌اند، در حالی که شورای عالی فضای مجازی به دنبال پیش بینی تمهیدات مواجه با اینترنت ماهواره‌ای است.

unnamed.jpg

دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید آنها در این شورا تمهیداتی اندیشیده‌اند تا شرکت‌های خصوصی با کمک بخش دولتی بتوانند منظومه کوچکی از ماهواره‌های ملی را راه اندازی کنند تا در این حوزه کاملاً وابسته به کشورهای دیگر نباشیم. فیروزآبادی تاکید کرد آنها مایل هستند این منظومه ماهواره‌ای حتماً در نقاط دور افتاده کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت آنها مایل هستند بخش خصوصی و دولتی وارد ساخت ماهواره کیوب ست شوند تا از آن در ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای ملی استفاده شود. فیروزآبادی تاکید کرد آنها با چین و روسیه بر سر همکاری در ساخت کیوب ست در حال مذاکره هستند و می‌کوشند در این حوزه کار مشترک انجام دهند.

در پایان فیروزآبادی تاکید کرد آنها در شورای عالی فضای مجازی می‌کوشند تا جای ممکن از منظومه های ماهواره‌ای بی نیاز باشند اما به هیچ عنوان به دنبال ممنوعیت این تحول بزرگ در دنیای فناوری نیستند.

با وجود اینکه آقای فیروزآبادی می‌گوید هیچ مخالفتی با استفاده از اینترنت ماهواره‌ای ندارد، اما به وضوح به نظر می‌رسد منظور دبیر شورای عالی فضای مجازی اینترنت ماهواره‌ای داخلی باشد که می‌کوشند در صورت نیاز و فراهم بودن شرایط آن را راه اندازی کنند.

در حقیقت تمام گفته‌های آقای فیروزآبادی در مصاحبه جدید پیرامون اینترنت ماهواره‌ای داخلی است و هیچ صحبتی در خصوص سرویس‌های خارجی چون استارلینک نکرده‌اند. ظاهراً آنها در شورای عالی فضای مجازی در تلاش هستند تا در صورت نیاز اینترنت ماهواره ای ملی را با همکاری چین و روسیه راه اندازی کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 247 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.