دریچه تکنولوژی امسال قیمت گوشی در سراسر دنیا تا 25 درصد گران می‌شود - ژوانا

جدای از مسائل داخلی که همیشه ما ایرانی‌ها را با مشکلاتی مانند عدم ثبات در قیمت‌ها همراه کرده، قیمت اولیه محصولات وارداتی نیز برای تعیین قیمت عرضه آنها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در پی کمبود تراشه در دنیا که طی سال گذشته به صورت ملموسی بر همه صنایع موثر بوده، خبرهای متعددی در مورد تصمیم شرکت TSMC به عنوان بزرگترین تولیدکننده تراشه پردازشی در دنیا برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت محصولات تولیدی آن هستند.

تراشه پردازشی یکی از گران‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند است که به جز هزینه طراحی که به شرکت‌هایی کوالکام، مدیاتک، سامسونگ، ARM، Imagination و … می‌رسد، هزینه دیگری را برای ساخت آنها در کارخانه‌های تولید تراشه مانند TSMC، سامسونگ و چند شرکت دیگر نیز باید در نظر گرفت.

اما رشد فزاینده درخواست‌ها برای تولید تراشه به سبب استفاده بیشتر صنایع مختلف از آنها، موجب شده طی ماه‌های اخیر، به صورت ملموسی، در موجودی عرضه این محصولات، کمبود ایجاد شده و برخی شرکت‌ها نتوانند سفارشات خود را سر موعد تحویل بگیرند.

در پی همین مسئله، شایعات زیادی مطرح شده که شرکت TSMC قصد دارد از ماه‌های آینده قیمت تراشه‌های تولیدی خود را حداقل ۱۵ درصد افزایش دهد. اما جالب این است که برخی گزارش‌ها به افزایش بسیار بیشتر قیمت‌ها اشاره کرده‌اند که می‌تواند افزایش بسیار بیشتری را وعده دهد.

tsmc-2.jpg

برای مثال گزارشی جدید به نقل از United News می‌گوید که TSMC قصد دارد قیمت هر ویفر ۱۲ اینچی از محصولات خود را به صورت میانگین به ۴۰۰ دلار برساند. این قیمت ۲۵ درصد بیشتر از میانگین فعلی است و می‌تواند گران‌ترین قیمت تعیین شده تا به امروز برای تاریخ تولید تراشه در زمینه تراشه‌های عمومی باشد.

این شرکت همچنین از سال آینده قرار است تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری خود را نیز آغاز کند که قدرتی ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از نمونه ۵ نانومتری و ۲۵ تا ۳۰ درصد توان مصرفی کمتری دارند.

با این وجود افزایش قیمتی که در مورد آن صحبت می‌کنیم موجب خواهد شد که بسیاری از شرکت‌ها قید استفاده از تراشه‌های جدید را بزنند و یا کاربران به سبب قیمت‌های افزایش یافته، کمتر سراغ آنها بروند.

به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا شرکت‌های تولیدکننده محصول نهایی راضی به کاهش سود خود و نگه داشتن قیمت‌ها در سطوح فعلی هستند یا باید برای یک محصول، هزینه بیشتری را پرداخت کنیم و آن هم تنها به دلیل افزایش درخواست شرکت‌ها و عدم توانایی تولید تراشه در سطح مورد نیاز است که پدیده افزایش قیمت محصول نهایی را رقم زده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها