دریچه تکنولوژی ایرانیان بیشتر گوشی های چند میلیونی می خرند؟ - ژوانا

در بازار گوشیهای هوشمند فعلی میتوان محصولاتی از رنج قیمتی ۱٫۵ میلیون تا حتی ۷۰ میلیون تومانی نیز پیدا کرد. اما ایرانیان در این بازار بیشتر به دنبال چه محصولاتی هستند و برای خرید گوشی چقدر هزینه میکنند؟

گوشی هوشمند بیشترین تیراژ واردات به کشور را دارد. جدای از بحث‌های اقتصادی و تجاری، این نشان میدهد که مردم ایران تمایل زیادی به خرید گوشی دارند و این کالا یکی از محبوبترین کالاهای مصرفی است. البته برخی از منتقدان نیز این آمار بالا را ناشی از سود فراوانی میدانند که در زمینه واردات گوشی وجود دارد و وارد کنندگان زیادی را به ورود و عرضه آنها در کشور ترغیب میکند.

اما سوالی که مطرح میشود آن است که مردم ایران بیشتر به خرید چه گوشیهایی تمایل دارند؟ در واقع وضعیت خرید گوشی در کشور می‌توان به نوعی نشان دهنده شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و تمایل ناشی از استطاعت مالی شهروندان باشد.

در همین راستا به تازگی ایرنا مصاحبهای با ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوت و تصویر و تلفن‌همراه را ترتیب داده که در آن پیرامون واردات گوشی هوشمند به کشور و ابعاد مختلف آن، صحبت شده است.

علت ثبات نسبی فعلی بازار

بنابر اعلام این عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، تلفن همراه در دسته کالاهای لوکس جای می‌گیرد؛ از این‌رو ارز ترجیحی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود. تلفن همراه با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و از آنجایی‌که نرخ ارز نیمایی با نوسان‌های نرخ ارز در بازار آزاد تغییر نکرد ما شاهد افزایش قیمت تلفن همراه در بازار داخلی نبودیم.

درستی همچنین معتقد است که در حال حاضر بازار آرامی را در کشور شاهد هستیم و قیمت‌ها ثبات نسبی دارند. در این بازار آرام شرایط برای طی روند طبیعی قیمت محصول فراهم است و قیمت یک کالا به مرور کاهش می‌یابد. درستی در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرده که تلفن همراه به میزان کافی در بازار موجود است اما از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید، مردم رکود در این بازار حاکم شده و تقاضا برای خرید تلفن همراه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

نکته دیگری که رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوت و تصویر و تلفن‌همراه به آن اشاره کرده بحث قیمت این محصول در بازار است. گوشی هوشمند در بازار موبایل کشور از کف قیمت ۱٫۵ میلیون تا سقف ۷۰ میلیون تومان موجود است و شهروندان متناسب با سلیقه، علاقه، نیاز و بنیه مالی خود، نسبت به خرید این محصولات اقدام می‌کنند.

بازار کدام گوشیها داغ‌تر است؟

درستی همچنین به این نکته نیز اشاره کرده که بیشترین محبوبیت برای گوشیهای با قیمت بین ۳ تا  میلیون تومان است که به طور تقریبی ۷۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص میدهند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دیگر با پدیده قاچاق در بازار تلفن همراه مواجه نیستیم، به این نکته اشاره کرده که بعد از اجرای طرح رجیستری تا حدود زیادی این بازار سامان‌دهی شد و دیگر شاهد پدیده قاچاق در این بازار نیستیم. درستی در ادامه تصریح کرد:

پیش از اجرای طرح رجیستری، حجم قابل توجهی از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ایران به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، و این مسئله باعث بروز مشکلات زیادی شد از این رو مسئولان وزارت صنعت و ارتباطات اجرای طرح رجیستری را در دستور کار قرار دادند و تنها گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور شوند می‌تواند در ایران فعال باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 192 views بار دسته بندی : گوشی موبایل تاريخ : 2 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.