دریچه تکنولوژی بررسی بازی Little Nightmares 2 – یک کابوس کوتاه دیگر - ژوانا

بعد از گذشت ۴ سال، استودیو خوش ذوق تارسیر با بازی Little Nightmares 2 برگشته تا ما را با خودش به یک کابوس کوچک دیگر ببرد. اما این کابوس جدید به اندازه نسخه اولش نیز عملکرد موفقی دارد؟ با بررسی ویجیاتو از بازی Little Nightmares 2 همراه باشید تا پاسخ این سوال را بگیرید.


Little Nightmares 2

  • ژانر

    پلتفرمررازآلودوحشت
  • تاریخ انتشار
    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
  • پلتفرم‌ها

    ایکس باکس سری ایکسایکس‌باکس وانپلی استیشن ۵پلی‌استیشن ۴پی‌سینینتندو سوییچ
  • ناشر بازی

    BANDAI NAMCO
  • سازنده

    Tarsier Studios
  • حالت بازی

    تک نفره
  • درجه سنی بازی
    مناسب برای ۱۷ سال به بالا

نسخه اول Little Nightmares برای من تجربه خیلی جذابی بود. بازی برایم حس و حالی همچون اینساید و سایلنت هیل ۲ را داشت؛ همانقدر مرموز و آزار دهنده. حالا بعد از گذشت ۴ سال، قسمت دوم این بازی عرضه شده که به جرات می‌توانم بگویم جاه‌طلبانه‌تر و بزرگ‌تر از نسخه اصلی است. بازی این بار به جای سیکس، شما را در نقش مونو قرار می‌دهد. پسرک کوچکی که در یک دنیای آشفته به دنبال هدفی نامعلوم در حال حرکت است. با این حال، مونو در مسیر تنها نیست و در همان ابتدای کار با دختر بچه‌ای همراه می‌شود که انگار راه رسیدن به هدف مونو را از خودش بهتر می‌داند.

همین جزئیات ریز پلات بازی در نهایت داستان مبهم و عجیبی را رقم می‌زند که باید برای درک بهترش، خوب به محیط دقت کنید، چندین مقاله بخوانید و حتی ساعت‌ها ویدیو ببینید. چراکه این قصه جذاب، نه تنها با کلی سوال شروع می‌شود، بلکه با کوهی از سوال هم در نهایت شما را به حال خودتان رها می‌کند تا با منطق شخصی خود آنچه دیده‌اید و شنیده‌اید را تحلیل کنید و به یک نتیجه جذاب برسید. این موضوع به نظرم جذاب‌ترین بخش روایت بازی است. Little Nightmares 2 مثل نسخه اول کاری می‌کند که بعد از تمام کردن بازی به عقب برگردید و به معنی واقعی کلمه روی تک تک قدم‌هایی که در طول مسیر برداشته‌اید فکر کنید. نتیجه این تفکرها، باعث شکل گیری تعداد زیادی فن تئوری جذاب شده که با خواندن هر کدامشان هوش از سرتان می‌پرد.

انصافا تیم سازنده در پیاده‌سازی درست این ایده هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌. حذف دیالوگ از بازی و روایت قصه آن از طریق محیط، خیلی خوب باعث شده تا ایده سازندگان برای شکل گیری چنین بحث‌هایی، در مسیر درست خودش بیفتد. در حال حاضر، اگر همین الان سراغ یوتیوب یا وبسایت‌های مختلف بروید، کلی ویدیو و مطلب جالب در مورد جزئیات ریزی که در دل سکانس به سکانس Little Nightmares 2 قرار گرفته بوده و شما متوجه‌شان نشده‌اید پیدا می‌کنید. به نظر من بازی که بتواند با قصه‌اش تا این حد نظرها را به سمت خودش جلب کند، ارزش بارها تجربه کردن را دارد.

اما جدای از بحث قصه، بیایید کمی در مورد گیم‌پلی و طراحی مراحل Little Nightmares 2 نیز صحبت کنیم. بازی تقریبا همان مکانیک‌هایی که در قسمت اول شاهدشان بودیم را با کمی بهبود دوباره در اختیار مخاطب می‌گذارد تا به واسطه‌شان معماهایی که در دل محیطش پنهان شده‌اند را حل کند. اما حرفم را اشتباه برداشت نکنید. Little Nightmares 2 نوآوری‌های خودش را نیز در این مورد دارد و با عبور از هر مرحله سورپرایز تازه‌ای پیش رویتان می‌گذارد. برای مثال اضافه شدن همین کاراکتر دوم هم حس دلنشینی به گیم‌پلی بازی بخشیده، هم باعث شده تا دست تیم سازنده برای طراحی مراحل متفاوت‌تر باز باشد.

از طرفی هوش مصنوعی این کاراکتر ثانویه به شکل غیرقابل باوری خوب است و برخی اوقات با کارهای غیرقابل پیش‌بینی‌اش نه تنها باعث سورپرایز شدنتان می‌شود، بلکه پیشروی در مسیر بازی را نیز برایتان ساده‌تر می‌کند. عبارت «هوشمندانه» بهترین توصیفی است که من می‌توانم از وضعیت طراحی مراحل Little Nightmares 2 داشته باشم. به عقیده من تیم سازنده خوب می‌دانسته که بازی‌اش چه پتانسیل‌هایی دارد و به خوبی از این پتانسیل بالقوه برای خلق مراحلی متنوع استفاده کرده.

در طول ۵ ساعتی که بازی را تجربه کردم، حتی یک پازل تکراری یا یک مرحله‌ای که مثل مراحل قبل باشد، پیدا نکردم. جدای از این دنیای آشفته Little Nightmares 2، پر است از پازل‌های جذابی که هم طراحی خوبی دارند و هم حل کردنشان دلنشین است. تعقیب و گریزها نیز همچنان کیفیت بالایی دارند و درست مثل نسخه اول، حس اضطراب را به شکل عجیبی در رگ‌هایتان تزریق می‌کنند.

ناگفته نماند که حس تعلیق خوبی هم که در سکانس‌های ترسناک بازی وجود دارد نیز خیلی به این موضوع کمک کرده. Little Nightmares 2 شاید به اندازه‌ای ترسناک نباشد که یک دفعه از جایتان بپرید. اما از آنجایی که تیم سازنده معنای خلق فضایی اتمسفریک و تعلیق آمیز را خوب می‌داند، توانسته سکانس‌های پرتنش و اضطراب‌برانگیزی خلق کند که به نظرم نمونه‌شان در بازی کوچک و کم بودجه این چنینی کمتر پیدا می‌شود.

البته نکته اینجاست که اگر جلوه‌های بصری بازی به این خوبی نبود، هیچ کدام از این ویژگی‌ها آن اثر بخشی لازم را نداشتند. طراحی‌ها در Little Nightmares 2 به معنی واقعی کلمه معرکه‌اند. طراحی سورئال دشمنان بازی، محیط‌های پر جزئیات و رنگ و رو رفته و از همه مهمتر افکت نوری که با وسواس خاصی از آن در سکانس‌های بازی استفاده شده، همگی باعث خلق اتمسفری تاریک و تاثیرگذار شده‌اند که به راحتی می‌تواند سنگینی‌اش را بر ذهن مخاطب بیندازد و حس آشفتگی بازی را به خوبی به او منتقل کند.

مثل نسخه اول نیز، تیم سازنده به شکل عجیبی با ابعاد کاراکتر اصلی و محیطی که در آن قدم برمی‌دارد بازی کرده. همه چیز چندین برابر بزرگ‌تر از مونو هستند و کاملا این حس را به مخاطب القا می‌کنند که در این جهان تاریک، تو هیچ چیزی نیستی و با کوچک‌ترین تلنگری از بین می‌روی. این حس ناامنی موجود در فضای بازی به شکل اعجاب‌انگیزی گیمری که در حال کنترل کاراکتر مونو است را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تاثیرگذاری به قدری زیاد است که بعید بدانم بعد از یک ساعت تجربه Little Nightmares 2 دستتان از شدت استرس به لرزش نیفتد.

حالا همه این‌ها را با موسیقی‌هایی تصور کنید که با وسواس بیش از حدی متناسب با فضای هر سکانس بازی نواخته می‌شوند. موسیقی‌های Little Nightmares 2 مثل یک کاتالیزور، تاثیرگذاری هرآنچه در قاب تصویر می‌بینید را چندین برابر می‌کند و به تیم سازنده این قدرت را داده‌ تا هر کاری دوست دارند با ذهن مخاطبشان انجام دهند.

در کل اگر بخواهم تجربه Little Nightmares 2 را در یک کلمه توصیف کنم، آن کلمه چیزی نیست جز «تاثیرگذار». Little Nightmares 2 به معنی واقعی کلمه احساساتتان را در دستان خودش می‌گیرد و کاری با شما می‌کند که پس از تمام کردن بازی، برای چند ساعتی در تفکر فرو بروید و با خودتان مدام این را تکرار کنید که این چه تجربه عجیبی بود که من داشتم. Little Nightmares 2 به عقیده من یک بازی کامل است و اگر یک سری ایراد جزئی نداشت حتی بدم نمی‌آمد که به آن نمره ۱۰۰ بدهم.

بزرگترین مشکل بازی این است که هنوز برخی از مکانیک‌ها خشک و قدیمی‌ هستند. شاید این موضوع در قسمت اول خیلی توی ذوق نمی‌زد. ولی طبیعتا بعد از ۴ سال انتظار داشتم که وقتی قرار است در شرایط حساس با سرعت از یک پلتفرم بپرم و لبه یک سکوی دیگر را بگیرم، کمتر دچار مشکل شوم و ببازم. از طرف دیگر بازی یک سری باگ خرده ریز هم دارد که طبیعتا در به روزرسانی‌های بعدی برطرف خواهند شد. به جز این‌ها واقعا به نظرم ایرادی به تجربه Little Nightmares 2 وارد نیست و به نظرم اگر از بازی‌های رازآلود و استرس‌زا خوشتان می‌آید، نباید تجربه‌اش را از دست بدهید.

ایرانی کارت
Dicardo

خلاصه بگم که …

خلاصه‌اش اینکه، Little Nightmares 2 یک پکیج کامل برای افرادی است که از بازی‌های پلتفرمینگ با ستینگ‌های رازآلود خوششان می‌آید. بازی نه تنها در بخش جلوه‌های بصری‌ با یک شاهکار هنری فاصله چندانی ندارد، بلکه با گیم‌پلی و طراحی مراحل جذابش نیز شما را مدام سورپرایز می‌کند و نمی‌گذارد که حتی یک ثانیه هم خسته شوید. ناگفته نماند که اتمسفر گیرای بازی چیزی است که نمونه‌اش حتی در بسیای از بازی‌های کلان بودجه نیز دیده نمی‌شود و اگر از بازی‌های اتمسفریک خوشتان می‌آید، به هیچ وجه نباید در تجربه کردن Little Nightmares 2 شک کنید.

میخرمش

دلایل زیادی برای خریدن Little Nightmares 2 وجود دارد. به نظرم بازی یک پکیچ کامل است و نه تنها با قصه عجیبش می‌تواند ۵-۶ ساعتی درگیرتان کند، بلکه آنقدر مراحل جذاب و پازل‌های متنوعی پیش رویتان می‌گذارد که حتی یک ثانیه هم خسته نشوید. از طرفی اگر از طراحی‌های سورئال خوشتان می‌آید، Little Nightmares 2 یک تجربه بصری فوق‌العاده برایتان خواهد بود و می‌توانید حتی از نگاه کردن به محیط‌ها و همچنین کاراکترهای آن لذت ببرید.

نمیخرمش

به نظرم تنها افرادی نباید برای خرید Little Nightmares 2 اقدام کنند که حوصله موشکافی رازها و مطالعه در مورد داستان پیچیده بازی را ندارند. چون بازی داستان سر راستی ندارد و به جای روایت کردن قصه از طریق دیالوگ‌ها، این کار را از طریق جزئیات محیطش انجام می‌دهد. بنابراین اگر حوصله واکاوی در جزئیات محیط را ندارید، به نظرم Little Nightmares 2 برایتان تبدیل به یک بازی پلتفرمر ساده می‌شود که شاید خیلی از آن هم لذت نبرید.


  • امتیاز ویجیاتو۹۰
  • امتیاز کاربران
  • امتیاز متاکریتیک۸۲

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 333 views بار دسته بندی : بررسی تاريخ : 24 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.