دریچه تکنولوژی بنچمارک پردازنده‌های Core i3-12300 و Core i3-12100 منتشر شد؛ تعظیم AMD جلوی ارزان‌ قیمت‌های اینتل - ژوانا

اینتل پرچم‌داران سری K خود را معرفی کرده و اکنون بسیاری انتظار ورود راهکارهای اقتصادی این شرکت به بازار را دارند. از این رو بنچمارک‌های جدید از پردازنده‌ها ارزان‌قیمت Core i3-12100 و Core i3-12300 سری آلدر لیک منتشر شده که از عملکرد بسیار عالی آن‌ها حکایت می‌کنند.

این بنچمارک‌های تازه به ما اجازه می‌دهند تا فاکتورهای مهمی از این دو پردازنده را با محصولات اقتصادی رایزن ۳ شرکت AMD مقایسه کنیم. البته باید در نظر داشته باشیم که نسل جدید پردازنده‌های رایزن ۳ سال آینده و تحت سری Renoir-X معرفی خواهند شد تا رقابت اصلی میان گزینه‌های ارزان‌قیمت بازار شروع شود.

پردازنده نسل دوازدهمی Core i3-12100 اینتل از ۴ هسته Golden Cove و ۸ رشته تشکیل شده تا مانند همه گزینه‌های پایین‌تر از Core i5-12600K، خبری از معماری هیبردی نباشد. این چیپ قادر است به فرکانس بوست ۴٫۱ و ۴٫۳ گیگاهرتز در حالت ۱ هسته‌ای و ۴ هسته‌ای دست پیدا کرده و در این حالت با توان توربوی ۷۷ واتی کار کند. توان حرارتی استاندارد این پردازنده نیز ۶۰ وات گزارش شده است. 

پردازنده بالا رده‌تر Core i3-12300 نیز با ترکیب‌ هسته‌های یکسان به میدان آمده و از سرعت کلاک در حالت بوست، به ترتیب ۴٫۲ و ۴٫۴ گیگاهرتز برخوردار شده است. حافظه کش L3 این دو محصول ۱۲ مگابایت خواهد بود و هر دوی آن‌ها احتمالاً با داشتن قیمتی زیر ۱۵۰ دلار، به گزینه‌هایی عالی برای ساخت سیستم‌های اقتصادی تبدیل خواهند شد.

1312100BM.JPG

پردازنده Core i3-12300 موفق شده در تست CPU-z به امتیازهای ۷۰۲٫۵ در بخش تک هسته‌ای و ۳۸۴۲٫۴ در بخش چند هسته‌ای دست پیدا نماید. در بنچمارک Cinebench R20 اعداد ۶۶۵ و ۳۳۱۸ در بخش‌های بالای به دست آمده‌اند. این چیپ در تست پایداری AIDA64 FPU با رسیدن به توان ۶۲ وات، دمای ۶۰ درجه‌ سانتی‌گراد را نشان داده است.

1312100BM5.jpg

حال نوبت به Core i3-12100 رسیده که در CPU-z به امتیازهای ۶۸۷٫۵ در بخش تک هسته‌ای و ۳۴۰۷٫۹ در بخش چند هسته‌ای دست پیدا کرده و در بنچمارک Cinebench R20 نیز اعداد ۶۴۹ و ۳۲۴۸ را در دو بخش بالا به نمایش گذارد. این اعداد در صورت صحت، نشان از عملکرد برتر این دو پردازنده اقتصادی ۱۵۰ دلاری در مقایسه با گزینه‌های گران‌قیمت‌تر بازار در بخش تک هسته‌ای دارند.

نکته قابل تحسین در مورد این عملکرد را باید در برتری قاطع این دو پردازنده نسبت به همه پردازنده‌های با ریزمعماری ZEN 3 در بخش تک هسته‌ای دانست. خوب است بدانیم که Core i3-12100 نسبت به پردازنده نسل دهمی Core i3-10100F به طور میانگین ۴۲ درصد سریع‌تر بوده که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌آید. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 182 views بار دسته بندی : پردازنده تاريخ : 9 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.