دریچه تکنولوژی تغییرات جدید ایجاد شده در نسخه دوم طرح صیانت به زبان ساده - ژوانا

همانطور که میدانید متن اولیه تهیه شده برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط کمیسیون مشترک برگشت و به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی رفته است. بنابر اعلام رئیس کمیسیون ویژه طرح صیانت ظاهراً بندی که مربوط به مسدودسازی شبکههای اجتماعی بوده از این طرح حذف خواهد شد.

اخبار پیرامون طرح صیانت، با وجود اینکه این طرح در حال حاضر در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی قرار دارد همچنان هر روزه توسط رسانهها مطرح میشوند. با وجود اینکه در آخرین اظهارات رئیس و برخی از نمایندگان موافق طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، اعلام شده که بندی در خصوص مسدودسازی شبکههای اجتماعی وجود ندارد، رضا تقی پور، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح امروز در مصاحبهای با خبرگزاری فارس اعلام کرد که این بند از نسخه نهایی حذف میشود!

اما مصاحبه تقی پور با فارس نکات بسیار عجیبی از این طرح را نشان میدهد که در بخشی از آن عنوان شده است:

پیشتر مسدودسازی برخی خدمات پرکاربرد در داخل کشور مانند صفحه گوگل را در نسخه قدیم پیشنهاد داده بودند که در نسخه جدید این پیشنهاد حذف شده است.

بنابر اعلام این نماینده مجلس، آخرین نسخه بروزرسانی شده از طرح صیانت که مربوط به روز دهم آذر ماه است همچنان جای کار فراوان دارد. جالب این است که در این مورد نیز تناقض در صحبتهای نمایندگان مجلس دیده شده و پیش از این لطف‌اله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون ویژه اعلام کرده بود که آخرین نسخه طرح صیانت مربوط به ۲۶ تیر ماه یا همان نسخه معروف اولیه است.

taghipour-1.jpg

اما بحث مهم دیگری که در این مصاحبه به آن اشاره شده اختیارات وزیر ICT در طرح صیانت است. در حالی که بیشتر رسانه‌ها با استناد به بندهای مطرح شده در این طرح، کاهش اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح صیانت را مطرح کرده بودند، تقی پور مدعی است که در نسخه جدید این تغییرات نیز تا حد زیادی مرتفع شده است.

بنابر اعلام نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نسخه ۲۶ تیر سال جاری کم شده بود ولی در نسخه جدید بخشی از این اختیارات برای هماهنگی بیشتر وجود دارد. البته ظاهراً در مصوبات شورای عالی فضای مجازی این موضوع مطرح شده اما جنبه اجرایی پیدا نکرده بود. تقی‌پور صحبتهای خود را این‌گونه ادامه داد:

حوزه‌های فاقد تنظیم‌گر تخصصی هم از سوی کمیسیون عالی شناسایی شده و بعد از کسب مجوز از شورای عالی فضای مجازی باید نهادهای تنظیم‌گر را مشخص کنند؛ برای مثال تنظیم‌گر کسب‌وکارهای بهداشت و سلامت در فضای مجازی کیست تا مانع از تصمیمات دستگاه‌های سنتی علیه کسب‌وکارهای دیجیتالی شویم.

او با بیان این نکته که دولت نباید در خدمات کسب ‌و کارهای دیجیتالی تصدی‌ داشته باشد بلکه باید فقط تنظیم‌گر باشد اظهار داشت:

در نسخه جدید نام کاربری به عنوان حق مالکیت و حق دیجیتالی به رسمیت شناخته شده و کمیسیون عالی باید ناظر بر آن باشد. به طوری که اگر فردی نام کاربری در یک پیام‌رسان دارد، باید این نام کاربری به عنوان دارایی دیجیتالی فرد در سایر پیام‌رسان‌های اجتماعی به رسمیت شناخته شود.

همچنین تقی پور اعلام کرد که نسخه پیشنهادی طرح صیانت که در جلسه نهم کمیسیون مشترک از سوی وزیر ارتباطات تسلیم این کمیسیون شد مجموعهای از پیشنهادها و نظرات تخصصی بوده که مجلس تا زمان اعلام نظر مرکز پژوهش‌ها، آن را منتشر نخواهد کرد که حاشیه‌ای پیرامون پیشنهاد دولت، ایجاد نشود.

به گفته رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت، «ماده مربوط به «گیت‌وی»‌ در کمیته مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مشترک در دست بررسی و تعیین تکلیف است».

قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس حداکثر تا پایان آذر ماه نظر نهایی خود را به کمیسیون مشترک ارائه کند و پس از آن کمیسیون مشترک مجدداً به بررسی طرح پرداخته و در صورت تأیید، مراحل تنظیم و تصویب دیگر مانند لوایح و قوانین معمول، اجرا خواهند شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 345 views بار دسته بندی : اخبار تاريخ : 9 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.