دریچه تکنولوژی راهکار عجیب اینتل برای جبران عقب ماندگی در فناوری ساخت تراشه - ژوانا

طی سال‌های اخیر اینتل از نظر فناوری ساخت تراشه از رقبای خود عقب مانده و قادر به تولید محصولات خود با استفاده از فناوری‌های جدید نیست. حالا گفته می‌شود اینتل یک راه حل ساده برای این مشکل دارد و آن تغییر نام فناوری‌های ساخت این کمپانی است تا دست کم اسم آنها با رقبا یکسان باشد.

مشکل اینتل از زمان فناوری ساخت ۱۰ نانومتری شروع شد و این کمپانی برای سال‌های متوالی نتوانسته از باتلاق فناوری ساخت ۱۴ نانومتری خارج شود. گفته می‌شود فناوری ساخت ۱۰ نانومتری اینتل به حدی پیشرفته است که این کمپانی را با مشکل روبرو کرده و سال‌ها است نتوانسته به تولید انبوه تراشه با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری دست پیدا کند. یکی از مشکلات بزرگ فناوری ساخت ۱۰ نانومتری برای سال‌ها، سهم پایین قطعه‌های سیلیکونی بود و تا همین اخیراً اینتل قادر به عرضه گسترده محصولات ۱۰ نانومتری خود نبود.

در آن سو کمپانی تایوانی TSMC با سرعت حیرت انگیزی در حال ارائه فناوری‌های ساخت تراشه جدید یکی پس از دیگری است و در زمان نگارش این نوشتار تراشه ۵ نانومتری تولید می‌کند و برای تولید انبوه تراشه با فناوری ساخت ۴ نانومتری خود را آماده می‌کند.

ظاهراً اینتل برای باقی ماندن در گردونه رقابت یک تاکتیک جدید اتخاذ کرده است. این کمپانی در حالی خود را برای عرضه تراشه‌های ۷ نانومتری در سال ۲۰۲۳ میلادی آماده می‌کند که آن زمان TSMC به فناوری ساخت +۳ نانومتری روی خواهد آورد. به وضوح چنین اتفاقی مشکلاتی را برای اینتل به وجود خواهد آورد و محصولات این کمپانی قدیمی به نظر خواهند رسید.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده احتمالاً اینتل برای رفع این مشکل نام فناوری‌های ساخت تراشه خود را تغییر دهد تا به نام گذاری فناوری‌های ساخت تراشه رقبا شباهت داشته باشد و دیگر قدیمی یا منسوخ شده به نظر نرسد.

درباره چگونگی تغییر نام‌گذاری فناوری‌های ساخت تراشه اینتل هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست اما احتمالاً به گونه‌ای خواهد بود که از نظر اسمی نزدیک یا حتی برتر از فناوری‌های ساخت رقبا به نظر برسد. برای نمونه ممکن است نام فناوری ساخت ۷ نانومتری این کمپانی به ۳ نانومتری یا حتی ++۳ نانومتری و نظیر آنها تغییر پیدا کند.

این در حالی است که در گذشته هم اینتل ادعا کرده بود فناوری ساخت در ظاهر قدیمی‌تر آنها قادر به رقابت با فناوری‌های ساخت روز TSMC است.

254.PNG

متأسفانه از سال ۲۰۰۹ میلادی به این سو دیگر اسم انتخابی برای فناوری ساخت تراشه‌ها ارتباطی با اندازه فیزیکی گیت یا Pitch ترانزیستورها ندارد و بیشتر از تکنیک‌های بازاریابی پیروی می‌کند. برای نمونه اندازه واقعی ترانزیستورهای فناوری ساخت ۷ نانومتری GlobalFoundries مشابه فناوری ساخت ۱۰ نانومتری اینتل است یا فناوری ساخت ۱۰ نانومتری سامسونگ و TSMC بین فناوری ساخت ۱۴ و ۱۰ نانومتری اینتل قرار می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها