دریچه تکنولوژی مزایا و معایب نمایشگر گوشی با لبه‌های خمیده؛ تقابل دو دیدگاه از حیث کارایی و زیبایی - ژوانا

با رواج بیشتر پیام‌های متنی به جای تماس صوتی، این صفحه نمایش است که تا حد زیادی خوب بودن یا نبودن تجربه‌ی کار با یک گوشی را مشخص می‌کند. چند سال پیش، سامسونگ برای اولین بار تصمیم به معرفی یک مدل جدید از نمایشگرها گرفت؛ یک صفحه نمایش با لبه‌های خمیده.

حالت این نمایشگر طوری بود که حاشیه‌های صفحه را بسیار باریک و تقریباً غیر قابل توجه می‌کرد و ظاهر جالب و جذابی به گوشی می‌داد. در آن زمان روش طراحی این نمایشگرها تنها چند گام جلوتر از یک حالت آزمایشی بود. اما این روش به سرعت تبدیل به یکی از اجزاء اصلی و دلیل نام‌گذاری یکی از پرچمداران سامسونگ شد.

حالا رفته‌رفته شرکت‌های بیشتری به استفاده از نمایشگرهای خمیده روی مدل‌های گران‌قیمت خود رو می‌آورند. اما به هر حال، همه‌ی افراد این خمیدگی‌ها را جذاب نمی‌دانند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در این مطلب، به نکات مثبت و منفی در مورد نمایشگرهای با لبه‌ی خمیده بپردازیم تا نظر موافقان و مخالفان آن‌ها را در این‌جا داشته باشیم. در این مقاله دو نویسنده‌ی وب‌سایت PhoneArena یعنی پیتر کستادینوف به عنوان موافق و جورجی زارکوف به عنوان مخالف صفحات خمیده اظهار نظر کرده‌اند.

در دفاع از نمایشگر با لبه‌ی خمیده
پیتر کستادینوف:
من به طور کلی نسبت اینکه نمایشگرهای خمیده بهترین تغییر ایجاد شده در گوشی‌های هوشمند هستند متقاعد نشده‌ام، اما وقتی به گذشته و استفاده‌ام از گوشی در سال‌های قبل نگاه می‌کنم، می‌بینم که در اکثر اوقات از چنین گوشی‌هایی استفاده کرده‌ام. تغییرات من در مدل گوشی گسترده بوده‌اند و در این سال‌ها از گلکسی اس۹+، گلکسی نوت ۹، هواوی مِیت ۲۰ پرو استفاده کرده‌ام و به جز استفاده‌ی کوتاه و ناموفقم از گلکسی اس۱۰ای، همه‌ی آن‌ها از نمایشگرهای خمیده‌ای که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از آن متنفر باشند بهره می‌بردند.

اشتباه نکنید، من ابداً از لمس تصادفی، جای کمتر دست در کناره‌ها و تابش شدید نور در شرایط نوری روشن دفاع نمی‌کنم. همه‌ی این‌ها مشکلاتی هستند که من تقریباً هر روز با آن‌ها در استفاده از گوشی‌هایی که اسامی آن‌ها را ذکر کردم دست و پنجه نرم می‌کنم. اما باز هم معتقدم هرچه از گوشی‌هایی با این نمایشگرها استفاده کنید، ذائقه‌ی شما هم به استفاده از آن‌ها عادت بیشتری خواهد کرد.

جنبه‌ی زیبایی ظاهری نمایشگرهای خمیده مرا جذب خود کرده است. این صفحات واقعاً با ظاهر چشم‌نواز و جدیدی که به گوشی می‌دهند، باعث می‌شوند حس استفاده از یک دستگاه گران‌قیمت منتقل شود. ضمن اینکه با این نمایشگر ظاهر دستگاه باریکتر از آنچه هست دیده می‌شود، اتفاقی که این روزها به افزایش طرفداران گوشی بسیار کمک می‌کند. علاوه بر آن به کمک نمایشگر خمیده، کوچکتر شدن لبه‌های کناری را داریم که شخصاً از این اتفاق بسیار خوشحالم.

Samsung-Galaxy-S10.jpg

می‌توانیم فرض کنیم که این موارد تنها مزایای طراحی بحث‌برانگیز نمایشگرهای خمیده باشند و از جنبه‌ی کارایی نیز می‌توانم اعتراف کنم که دستگاه‌هایی با نمایشگرهای خمیده، پرکاربردترین دستگاه‌های موجود نیستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی در این گوشی‌ها، پنل‌های Samsung Edge هستند. باید اعتراف کنم که من یکی از طرفداران سامسونگ هستم و هر زمان از یک دستگاه سامسونگ استفاده می‌کنم، بخشی از متداول‌ترین ویژگی‌ها و میان‌بُرهای خودم را روی پنل لبه‌ی این گوشی‌ها قرار می‌دهم. برای مثال به جای داشتن یک صفحه‌ی اصلی شلخته با چندین و چند آیکون اپلیکیشن رنگارنگ و بی‌ربط، ده دوازده مورد از آن‌ها را روی لبه و در قسمت Apps قرار می‌دهم. به عنوان یک ویژگی جدیدتر، اخیراً ترکیب‌هایی از چند اپلیکیشن در کنار هم که از آن‌ها به طور هم‌زمان استفاده می‌کنم را نیز در این قسمت گذاشته‌ام.

در مخالفت با نمایشگر با لبه‌ی خمیده
جورجی زارکوف:
من در یک نقطه با پیتر موافقم و آن هم مزیت این نمایشگرها در زمینه‌ی زیبایی است. اما به هر حال به محض اینکه نمایشگر را روشن کنید، این مزیت تا حد زیادی ناپدید می‌شود. چیزی که برای شما باقی می‌ماند، دو خط از انعکاس نور و مقداری به‌هم‌ریختگی رنگی در لبه‌های خمیده‌ی گوشی است. به نظر من اگر گوشی به عنوان یک دستگاه که بیش از هر چیز، کارایی و عملکرد آن مهم است مطرح باشد، بدتر کردن تجربه‌ی کار با آن به خاطر سود بردن از مزیت ظاهری، عاقلانه نیست. در‌ واقع فقط به خاطر یک تعصب یا ظاهربینی، بخشی از نمایشگر گوشی را از دست خواهید داد و در نتیجه، گوشی به نظر بلندتر و باریکتر از نسبت طول به عرضی که طبق آن ساخته شده می‌رسد، آن هم بدون اینکه نگه داشتن آن راحت‌تر شده باشد.

Samsung-Galaxy-S10-vs-Google-Pixel-3.jpg

همانطور که پیش از این اشاره شد، تنها عملکردی که ارتباط تنگانگی با خمیدگی نمایشگر دارد، منوی کناره‌های گوشی است که می‌تواند در نمایشگرهای معمولی هم به سادگی پیاده‌سازی شود. تنها دلیلی که باعث می‌شود این ویژگی برای نمایشگرهای با لبه‌ی خمیده هماهنگ‌تر باشد این است که زبانه‌ای که از لبه‌ها بیرون کشیده می‌شود، در این نوع نمایشگرها به نوعی توسط خمیدگی لبه، پنهان به نظر می‌رسد.

مورد دیگری که باعث شکایت من از نمایشگرهای خمیده می‌شود، این است که آن‌ها نسبت به آسیب‌های فیزیکی حساس‌تر هستند. اگر شما هم جزء افرادی باشید که اشیاء معمولاً از دستتان به پایین می‌افتد، چنین گوشی‌هایی می‌توانند بدترین دشمن برایتان باشند. یک سقوط با زاویه‌ی بد باعث می‌شود نیاز جدی به تعمیر پیدا کنید و همان‌طور که انتظار می‌رود، این نمایشگرها اصلاً ارزان‌قیمت نیستند. حتی اگر سقوطی هم اتفاق نیفتد، ظاهرِ متورمِ این صفحه نمایش باعث می‌شود بیش از نمایشگرهای عادی مستعد خش افتادن‌هایی باشد که در بسیاری از اوقات، تجربه‌ی بدی از کار با گوشی برای شما به ارمغان می‌آورد.

البته همیشه می‌توانید برای گوشیِ خود یک قاب محافظ هم تهیه کنید. اما باز هم اکثر قاب‌های تخت نمی‌توانند از لبه‌های نمایشگر محافظت کنند زیرا طبیعتاً این لبه‌ها زیبا هستند و شما دوست نخواهید داشت که آن‌ها را بپوشانید. اگر به دنبال یک محافظت مناسب باشید، باید یک قاب بزرگ و معمولاً زشت را تهیه کنید که باز هم تنها مزیت واقعی نمایشگر خمیده را که جنبه‌ی زیباییِ آن است از بین می‌برد و استفاده از عملکردهای مربوط به لبه را نیز دشوارتر می‌سازد. بنابراین به نظر می‌رسد استفاده از چنین نمایشگری و فکر کردن به این مسائل، دردسر درست کردنِ بی‌جا باشد.

oneplus-7-pro.jpg

امروزه به جای کم‌رنگ‌تر شدنِ این نمایشگرها، به نظر می‌رسد که آن‌ها هر روز رایج‌تر می‌شوند. پرچمدارهای اخیر شرکت‌های مختلف حالا از نمایشگرهای خمیده استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که حتی وان‌پلاس نیز با وان‌پلاس ۷ پرو به این صفحات رو آورده است. بنابراین در بسیاری از موارد، اگر به دنبال تهیه‌ی بهترین محصول از یک برند باشید، مجبور خواهید بود یک نمایشگر خمیده تهیه کنید. و در حالی که معمولاً گزینه‌های جایگزینی با نمایشگر تخت نیز موجود است، این گزینه‌ها همیشه در بعضی زمینه‌ها از پرچمدارها عقب‌تر هستند و انتخاب یک گوشی با نمایشگر تخت، سخت‌تر هم می‌شود.

نمایشگرهای خمیده یکی از ویژگی‌هایی هستند که در تبلیغات بسیار خوب و زیبا دیده می‌شوند اما وقتی بخواهید با آن‌ها روزگار بگذرانید، خواهید دید که به سختی می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید. به نظر من اگر این نمایشگرها همین فردا ناپدید شوند، بیشترِ افراد دلشان برای آن‌ها تنگ نخواهد شد. اما شاید هم من در اشتباه باشم!

شما کاربران گرامی شهرسخت‌افزار نیز می‌توانید نظر خود را در مورد صفحات نمایش خمیده در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 210 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها