اگرچه قیمت اینترنت به نسبت افزایش دیگر سرویسها یا کالاهای مصرفی طی چندین سال گذشته افزایش کمتری را تجربه کرده ولی کاربران همواره به افزایش قیمت و تعرفهها اعتراض داشتهاند. در این حالت معاون وزیر ارتباطات معتقد است که با ادامه این روند فعلی و تعرفهها نمیتوان انتظار ارتقای کیفیت خدمات اینترنت را داشت.
در حال حاضر، انواع سرویسهای موجود اینترنت در ایران، بهدلیل داشتن ویژگیهای متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه میشود. در کنار سرویسهای اینترنت ثابت، اینترنت همراه است که در سالهای گذشته در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیشتری داشته و در مواردی حتی سرعت بیشتری ارائه میدهد. درواقع، شرکتهای ارائهدهنده اینترنت ثابت در حال حاضر دچار مشکلاتی هستند که موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.
این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکتهای FCP میشود، بلکه به اعتقاد مسئولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند میکند. در حال حاضر مسئولان حوزه ارتباطات و اینترنت معتقدند که تعرفه پایین یکی از عواملی است که موجب شده توجه و تمایل زیادی به سرمایهگذاری در این بخش صورت نگیرد.
نظارت و تعرفهگذاری با همکاری نهادهای صنفی ICT
در این راستا صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امروز و در خلال نشستی با اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران گفت:
اعتقاد ما این است که دولت باید در سرویسهای پایه حوزه ICT و آنچه که برای عموم مردم مهم است وارد شود و بقیه امور شامل نظارت و تعرفهگذاری از کمک صنف استفاده کند.
وی در پاسخ به درخواست اعضای نظام صنفی درباره تفویض برخی امور به این نهاد، افزود:
در رگولاتوری سعی داریم تا جایی که امکان دارد در حوزه تعرفهگذاری خدمات وارد نشویم. البته این موضوع به معنی رها کردن این حوزه نیست. نظام صنفی رایانهای از جمله نهادهایی است که میتواند در حوزه تعرفهگذاری کمک کند. در واقع هدف این است که خدمات مناسب با قیمت عادلانه به مردم ارایه شود و یا حداقل تعرفه ارایه خدمات شفاف باشد. وظیفه اصلی رگولاتوری این است که مراقب باشد خدمات مناسب بهصورت مقرون بهصرفه به مردم ارایه شود و در این مسیر، فعالان بخش خصوصی نقش اساسی را به عهده دارند.
عباسی شاهکوه در پاسخ به درخواست کمیسیون اینترنت و انتقال داده مبنی بر افزایش تعرفه خدمات این حوزه نیز اعلام کرد که در چند سال اخیر در سرویسهای مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارایه خدمات باکیفیت ممکن نیست:
در چند سال گذشته علیرغم توسعه مطلوب موبایل در کشور، چون قدرت سرمایهگذاری اپراتورها به دلیل ثابت ماندن تعرفه پایین آمده، کیفیت خدمات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
پیگیری هدف عرضه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت فیبر نوری
نکته مهم دیگر عنوان شده در این جلسه برنامه عرضه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است که عباسی شاهکوه در این نشست مجدداً بر آن تأکید نمود. اما برای عملیاتی کردن آن باید نیازها را شناسایی و مشکلات و موانع پیش رو را احصا کرد.
عباسی شاهکوه در ادامه صحبتهای خود گفت:
یکی از موانع توسعه ارتباطات ثابت از دید فعالان بخش، هزینههای بالای استفاده از امکانات شهرداریها و وزارت نیرو در موضوع توسعه شبکه و ارایه خدمات است که در حال حاضر تلاش میکنیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متناسب با زنجیره خدمات، تعرفه را بررسی و تصویب کنیم تا این خدمات به شکل مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.