دریچه تکنولوژی معرفی رمزارز رپتوریوم یا RTM - ژوانا

اگر خبرهای دنیای سخت افزار را در چند روز گذشته دنبال کرده باشید احتمالاً با خبری در مورد رمزارزی با نام رپتوریوم یا Raptoreum برخورد کرده‌اید که به تازگی به جان موجودی پردازنده‌های AMD افتاده است. در ادامه این مقاله به صورت کامل به معرفی رمزارز رپتوریوم (RTM) می‌پردازیم و نحوه‌ی عملکرد آن را بیان می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید در چند سال اخیر بازار رمزارزها رشد بسیاری داشته و تعداد آن‌ها هم بسیار افزایش یافته است. افزون بر این، سخت افزار هدف رمزارزها نیز متغیر است و هر بار موجب افزایش قیمت و کمبود یک قطعه‌ی خاص می‌شوند؛ برای مثال اگر به خاطر داشته باشید چند ماه پیش رمزارز چیا وارد بازار شد که سخت افزار اصلی آن هارد درایوها بود و به همین دلیل قیمت درایوهای داخلی و اکسترنال افزایش سرسام‌آوری داشت.

رپتوریوم چیست؟

رمزارز رپتوریوم یک بلاک‌چین POW (Proof of Work) قدرتمند، انعطاف‌پذیر و امن است که از قابلیت‌هایی چون توکن‌ها (NFT/NFTS) و مخاطبین هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. به گفته‌ی سازنده‌ی این سیستم بلاک‌چین، رپتوریوم برای حل مشکلات دیگر بلاک‌چین‌ها با روش‌هایی خلاقانه و نوآورانه توسعه یافته است.

what-is-proof-of-work-pow.jpg

توسعه‌ی این رمزارز از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و در ابتدا کار خود را به عنوان یک کپی از رمزارز ریوِن کوین (RVN) شروع کرد. پس از مواجهه با باگ‌ها، راه‌های سوء استفاده و مشکلات امنیتی متعدد در رابطه با RVN، تیم رپتوریوم (Raptoreum) تصمیم گرفت پایه‌ی کد Ravencoin را کنار بگذارد. این تیم در ماه اوت سال ۲۰۲۰ رمزارز رپتوریوم را بر پایه‌ی کد DASH دوباره به راه انداخت و در چند روز اخیر نیز بسیاری از توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

هرچند توسعه‌ی این رمزارز از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است، اما شبکه‌ی اصلی آن در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد.

ravencoin-whitepaper-roadmap.jpg

رپتوریوم چگونه استخراج می‌شود؟

تیم Raptoreum برای این رمزارز الگوریتمی به نام GhostRider طراحی کرده‌اند. این الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده که با افزایش هزینه و ریسک ورود، از حضور سیستم‌های مبتنی بر FPGA و ASIC به شبکه بلاک‌چین جلوگیری کند. این امر موجب می‌شود افراد معمولی بتوانند بدون نیاز به ریگ‌های ماینینگ و خرید سخت افزارهای گران قیمت، با همان CPU سیستم خود به استخراج رپتوریوم بپردازند و مقدار قابل توجه و مقرون به صرفه‌ای رمزارز بدست آورند.

rtm.jfif

البته در نظر داشته باشید که هم‌اکنون رمزارز رپتوریوم با کارت‌های گرافیک قابل استخراج نیست و فقط با CPU می‌توان به کسب آن پرداخت. اما گفته می‌شود پس از معرفی ماینرهای مختص رپتوریوم، این رمزارز با کارت گرافیک هم قابل استخراج خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های اخیر، رمزارز رپتوریوم علاقه‌ی خاصی به حافظه‌های کش L3 دارد و هر چه این حافظه در پردازنده بیشتر باشد، عملکرد سیستم در استخراج رپتوریوم بهتر خواهد بود. به همین دلیل پردازنده‌های AMD که حافظه‌های کش L3 حجیمی دارند اخیراً مورد هدف ماینرهای این رمزارز قرار گرفته‌اند.

130380-amd-milan-x-1.jpg

افزون بر این، همانطور که می‌دانید پردازنده‌های سری Milan-X EPYC جدید AMD که به تازگی معرفی شده‌اند به لطف فناوری ۳D V-Cache تا ۷۶۸ مگابایت حافظه L3 کش دارند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در سال آینده استخراج رمزارز رپتوریوم موجب کمبود موجودی پردازنده‌های AMD شود. همچنین انتظار می‌رود نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ AMD که هنوز معرفی نشده‌اند هم از فناوری ۳D V-Cache پشتیبانی کنند و حافظه کش L3 بزرگی داشته باشند؛ پس می‌توان حدس زد این محصولات نیز پس از عرضه به مشکل کمبود موجودی برخود خواهند کرد.

طبق محاسبه‌ها و آزمایش‌های انجام گرفته، گفته می‌شود پردازنده‌های Ryzen 9 5950X و Ryzen 9 5900X شرکت ای ام دی به ترتیب می‌توانند با استخراج Raptoreum حدود ۴٫۱ و ۳٫۴۳ دلار در روز کسب درآمد کنند.

Raptoreuma-caza-de-los-CPUs-Ryzen.jpg

در هر صورت آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهند که پردازنده‌های گرافیکی (GPU) هیچ برتری قابل توجهی نسبت به پردازنده‌های مرکزی (CPU) در استخراج رمزارز رپتوریوم نخواهند داشت. برای مثال استخراج رمزارز رپتوریوم با یک پردازنده گرافیکی ۱۰۰۰ دلاری تفاوت چندانی با استخراج به وسیله‌ی یک پردازنده مرکزی ۱۰۰۰ دلاری در سوددهی نخواهد داشت.

برای استخراج رمزارز رپتوریوم کارت‌های گرافیک گران قیمت هیچ برتری نسبت به پردازنده‌های قدرتمند ندارند.

شاید بتوان گفت در حال حاضر مهم‌ترین ویژگی رمزارز Raptoreum این است که هر فرد با سیستم شخصی خود و دسترسی به اینترنت می‌تواند به استخراج این رمزارز بپردازد. همچنین چون اساساً هر فرد در هر منطقه جغرافیایی می‌تواند به عنوان کاربر این شبکه فعالیت کند، این امر موجب می‌شود مرکزیت شبکه نیز به حداقل برسد.

اگر به جزئیات الگوریتم GhostRider که برای محافظت شبکه در مقابل FPGAها و ASICها طراحی شده است، علاقه‌مند هستید می‌توانید از این لینک فایل توضیحات مربوط به آن را دانلود کنید.

در این رابطه بخوانید:

– استخراج رپتوریوم با پردازنده؛ بلای جدید قطعات کامپیوتر
– با طرح جدید مجلس استفاده از رمزارزها غیر از رمزارز ملی در شبکه پرداخت ایران ممنوع می‌شود
– افزایش بیشتر از ۱۱۰ درصدی قیمت رمزارز شیبا اینو در یک هفته گذشته؛ بخریم یا نه؟
– آمار باورنکردنی از تعداد ایرانیان حاضر در بازار رمزارز؛ حجم سرمایه‌گذاری سه برابر بیشتر از بورس
– بیت کوین به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کرد؛ تخلیه ۲۰۰ میلیارد دلار از بازار رمزارز در ۲۴ ساعت
– خالق رمزارز اتریوم به جوان ترین میلیاردر حوزه ارز دیجیتال تبدیل شد!

در حین نگارش و ویراستاری این مقاله هر رمزارز رپتوریوم چیزی حدود ۰٫۰۶۴۷۷ دلار ارزش دارد، اما انتظار می‌رود با افزایش ماینرها و استخراج بیشتر آن، ارزش RTM نیز مانند دیگر رمزارزها افزایش یابد.

rtm-price.jpg

جالب است بدانید با توجه به هزینه‌های اولیه‌ی بالا برای استخراج رمزارز مشهوری چون اتریوم، گفته می‌شود هم‌اکنون استخراج رمزارز رپتوریوم سود بیشتری نصیب ماینر می‌کند. این در حالی است که ارزش رپتوریوم (RTM) در بازار کنونی حدود یک صدهزارم اتریوم (ETH) است. از سوی دیگر لازم است بدانید که RTM نیز در ۲۴ ساعت اخیر روند افولی داشته و حدود ۱۳ درصد کاهش ارزش را تجربه کرده است. با این وجود روند رشد رپتوریوم در یک هفته‌ی اخیر غیرقابل چشم‌پوشی است.

هم اکنون ماینینگ رمزارز رپتوریوم از اتریوم هم سودآورتر است.

rtm-week.jpg

در نهایت اگر شما نیز علاقه‌مند به استخراج این رمزارز هستید، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Raptoreum.com مراجعه کنید یا با استفاده از این لینک روش گام به گام استخراج RTM را دنبال کنید.

نظر شما در مورد رمزارز رپتوریوم و الگوریتم GhostRider چیست، آیا این رمزارز می‌تواند مانند اتریوم و چیا محبوب و سودده شود یا این پروژه با شکست مواجه خواهد شد؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : مقاله و آموزش تاريخ : 15 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.