دریچه تکنولوژی نسل جدید APU های AMD Van Gogh برای لپ تاپ های کم مصرف به بازار می‌آید - ژوانا

AMD خود را برای معرفی پردازنده‌های نسل بعدی و مخصوص لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف آماده می‌کند. این پردازنده‌های شتاب‌ یافته یا APU، با نام تجاری AMD Van Gogh به بازار خواهند آمد.

مزیت واحدهای پردازشی شتاب ‌یافته یا APUها نسبت به یک CPU و پردازنده گرافیکی مجزا، ارزان و کم‌مصرف‌تر بودن آن‌ها است. APUها هسته‌های پردازنده گرافیکی را به CPU اضافه می‌کنند و حافظه کش سی پی یو را با آن به اشتراک می‌گذارند.

تراشه کم مصرف AMD Van Gogh شامل پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای مبتنی معماری ذن ۲ خواهد بود و از پردازنده گرافیکی مبتنی بر RDNA 2 بهره می‌برد. این تراشه قرار است بالاخره تا پایان سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود.

در همین رابطه بخوانید:

– بالاخره با APU های AMD هم می‌توانید از کارت گرافیک پرقدرت استفاده کنید
– پردازنده گرافیکی AMD Picasso برای APU های جدید AM4 خیز بر می‌دارد

بر اساس ویدئویی که در کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead منتشر شده است، پردازنده شتاب یافته ون گوک، از لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC و طراحی یکپارچه CPU و GPU (پردازنده گرافیکی) استفاده می‌کند. همان‌گونه که مشخص است، این پردازنده‌ها مخصوص لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف طراحی شده‌اند ولی احتمال به‌کارگیری آن‌ها در کامپیوترهای خانگی نیز وجود دارد.

AMD-Van-Gogh-Ryzen-Notebook-APUs.jpg

پردازنده شتاب یافته جدید AMD علاوه بر CPU و GPU مبتنی بر ذن ۲ و RDNA 2، از حافظه LPDDR6 نیز پشتیبانی می‌کند. این حافظه سریع و قدرتمند، برای کاربران لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف، امکان لذت بردن از بازی‌های به‌روز و انجام کارهای گرافیکی متوسط را فراهم می‌آورد. AMD از سوکت پردازنده FF3 برای نسل بعدی APUهایش استفاده خواهد کرد. AMD قصد دارد با استفاده از این سوکت کم‌مصرف، ‌به جنگ پردازنده‌های اقتصادی تایگر لیک سری U برود. پس باید منتظر رقابت جدید و جذابی بین این دو تولید‌کننده باشیم.

کانال یوتیوب اشاره شده عنوان ‌می‌کند که ۸ هسته پردازش گرافیکی در این تراشه شتاب یافته به‌کارگرفته شده است. با توجه به این موضوع، هرچند نمی‌توان بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را با کیفیت ۴K روی این دستگاه‌ها اجرا کرد، انتظار داریم لپ‌تاپ‌های مجهز شده به این APU از قابلیت گیمنیگ با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل یا تمام HD برخوردار باشند. این کیفیت با توجه به مصرف ۷٫۵ تا ۱۵ واتی این دستگاه‌ها، بسیار مناسب به شمار می‌رود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 157 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها