دریچه تکنولوژی وزیر ارتباطات: بحثی برای فیلتر کلاب هاوس مطرح نشده است - ژوانا

کلاب هاوس جدیدترین شبکه اجتماعی است که با استقبال کاربران در مقیاس جهانی روبرو شده و در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی جدید، مواردی خاص در کشور ما هستند آیا باید با این شبکه جذاب نیز به زودی خداحافظی کنیم یا می‌توان به حضور بلند مدت آن در ایران امیدوار بود؟

بنا به شرایط خاص کشور ما تعداد بسیار زیادی از شبکه‌های اجتماعی، پس از گسترش تمایل کاربران، به سرعت زیر تیغ فیلترینگ رفته و امکان گسترش و یا ادامه فعالیت پیدا نمی‌کنند.

نمونه‌هایی از این دست را به تعداد زیاد می‌توان برشمرد ولی آیا برای کلاب هاوس که شبکه اجتماعی جذاب و جدید این روزهاست نیز باید چنین سرنوشتی را متصور شویم؟

برای آن دسته از دوستانی که با این شبکه اجتماعی آشنایی کمتری دارند باید بگوییم، کلاب هاوس شبکه اجتماعی بر مبنای ارتباط صوتی است که با تشکیل گروه‌، کاربران می‌توانند با هم ارتباط صوتی با کیفیت بالا داشته باشند. همین ویژگی موجب شده تا کلاب هاوس بیش از هر شبکه دیگری وجه «اجتماعی» ارتباط را پر رنگ کند و از نظر انسانی احساسات و معنا به صورت راحت‌تری منتقل گردد.

clubhouse-1.jpg

نکته دیگر در مورد کلاب هاوس این است که در حال حاضر تنها نسخه رسمی iOS آن منتشر شده ولی شرکت توسعه دهنده برنامه عرضه نسخه اندروید را نیز در دستور کار دارد اما هم‌اکنون برخی کاربران اندروید با استفاده از نرم‌افزارهای غیررسمی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

اما همانطور که عنوان شد بیم فیلترینگ این شبکه نیز از جمله دردسرهای رایج ایرانیان است که پس از ظهور شبکه جدید اجتماعی فراگیر می‌گردد. البته برخی کاربران نیز نگران شنود و ضبط مکالمات از طریق کلاب هاوش هستند که می‌تواند به عنوان داده‌های مهم تلقی شده و بحث‌های حریم خصوصی را با حرارت بیشتری مطرح کند.

بنابر گزارش پیوست، در همین زمینه آذری جهرمی وزیر ارتباطات که در برخی گروه‌های کلاب هاوس حاضر شده و به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد در یکی از این جلسات در پاسخ به این سوال که آیا نهادی این مکالمات را زیر نظر دارد یا برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود دارد گفت:

بعید می‌دانم برنامه‌ای برای فیلتر این شبکه وجود داشته باشد و تا به حال من نشنیده‌ام و چنین چیزی مطرح نشده است، ولی در مورد ضبط آن هم باید بگویم هر کسی که در این کلاب است می‌تواند صحبت‌های گروه‌ها را ضبط کند، یعنی بحث آزاد و آشکاری است چون صحبت‌ها در یک محیط عمومی اتفاق می‌افتد.

البته پیش از این نیز جهرمی در گروه کلاب هاوس دیگری اعلام کرده بود که بحث فیلترینگ در کشور دیگر مانند قبل مطرح نبوده و منسوخ شده است. در واقع جهرمی معتقد است این نگاه ایجاد شده که با فیلتر و فیلترینگ نمی‌توان جلوی شکاف بین نسل‌ها را گرفت.

وزیر ICT در پاسخ به یکی از حاضرین در گروه که اعلام کرد  این شبکه برای کاربران معمولی خطر خاصی ندارد توضیح داد:

این شبکه برای هیچ‌کس خطری ندارد. همه باید طبیعتا ادب را در هر فضایی رعایت کنند، چون جمع یک جمع عمومی است و احترام همدیگر را باید نگه دارند. حضور در این کلاب مانند مواجه در جلسات حضوری است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 4 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها