دریچه تکنولوژی ویروس کمبود تراشه جهانی به اپل هم سرایت کرد؛ احتمال عقب افتادن عرضه محصولات جدید به بازار - ژوانا

حتماً بیشتر شما تاکنون متوجه شده‌اید که مشکل کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی در جهان چگونه دنیای تکنولوژی را تحت فشار قرار داده است. این کمبود که به دلایل مختلفی مانند کاهش تعداد شرکت‌های فناوری برای برون‌سپاری فرایند تولید تراشه و پیش‌‌بینی‌های اشتباه شرکت‌ها از میزان افزایش تقاضا در دوران پاندمی کرونا ایجاد شده، اکنون گریبان اپل را نیز گرفته است.

وقتی تمام روز در خانه بمانید، احتمالاً بیشتر وقت شما به بازی‌های ویدئویی و استفاده از وسایل الکترونیکی خواهد گذشت. این واقعیت ساده که موجب افزایش بی‌سابقه تقاضا برای خرید محصولات الکترونیکی مصرفی شده است را می‌توان ریشه اصلی مشکل بزرگ کمبود تراشه در جهان دانست. 

صنایع مختلقی از خودروسازی گرفته تا تولید گوشی‌های هوشمند از این بحران ضربه دیده‌اند. سال گذشته برای گیمرها نیز به هیچ عنوان سال خوبی نبود، زیرا این کمبود بزرگ باعث کمیاب شدن PS5 و نایابی کارت‌های گرافیک مخصوص بازی شده بود؛ البته مورد آخر را می‌توان به استفاده ماینرها از کارت‌های گرافیک‌ برای استخراج بیت‌کوین نیز نسبت داد. 

00daniel-romero-WyHoupIHXMg-unsplash.jpg

تاکنون اپل در مواجهه با این مشکل یک قدم از دیگر کمپانی‌ها جلوتر بوده است. شرکت‌هایی چون سامسونگ، هواوی و شیائومی مجبور شدند تا با در پیش گرفتن اقدامات کنترلی، به کاهش قابل توجه ظرفیت تولید محصولات خود اقدام کنند. در حالی که اپل توانست با فروشی معادل ۱۱۱ میلیارد دلار در پاییز سال ۲۰۲۰، رکوردی تاریخی را در این زمینه به ثبت برساند.

راز موفقیت اپل در تفکر آینده‌نگرانه این شرکت نهفته است. آن‌ها با ظهور اولین نشانه‌های بحران، ۸۰ درصد از خط تولید تراشه‌های ۵ نانومتری شرکت TSMC، بزرگترین تولیدکننده محصولات نیمه‌رسانا در دنیا، را به دست آوردند تا سهم رقبایشان از تولیدات این شرکت به حداقل برسد. TSMC اخیراً اعلام کرده است که تصمیم دارد ظرف سه سال آینده و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری، امکاناتش را برای حل بحران کنونی گسترش دهد. البته این اقدامات بسیار زمان‌بر هستند و نمی‌توانند ماهیت این مشکل را در کوتاه مدت برطرف کنند.

در همین رابطه بخوانید:

– پاسخ TSMC به سامسونگ: تولید تراشه های A14 اپل با تمامی ظرفیت ممکن آغاز شد
– همفکری شرکت های بزرگ نیمه‌هادی برای حل معضل کمبود تراشه جهان

0Apple-new-Mac-Pro-to-be-made-in-Texas-090519_big.jpg.large.jpg

حتی تمام این پیش‌دستی‌های هوشمندانه نیز نتوانست جلوی ابتلای اپل به ویروس کمبود تراشه جهانی را بگیرد. به گزارش خبرگزاری Nikkei، این غول تکنولوژی در تامین قطعات لازم برای ساخت محصولاتی مانند آیپد و مک‌بوک به مشکل برخورده است.

در مورد مک‌بوک، اپل تأخیر در نصب قطعات بر روی برد مدار چاپی قبل از مونتاژ نهایی را دلیل اصلی مشکل عنوان کرده است. کارشناسان دلیل عقب افتادن عرضه تبلت‌های آیپد را نیز کمبود نمایشگر و قطعات مربوط به آن می‌دانند. با این حال هنوز مشخص نیست که این کمبود، کدام مدل‌های این تبلت پرطرفدار را تحت تاثیر قرار داده است. 

هر چند اپل تاکنون خبری از تأخیرهای احتمالی منتشر نکرده است، می‌توان انتظار داشت ارائه محصولاتی مانند آیپد مینی ۶ و آیپد پرو ۲۰۲۱ که قرار است امسال وارد بازار شوند با مشکل روبرو شود.

بحران کمبود تراشه قطعاً باعث بازنگری اپل در زمان‌بندی تولید برخی محصولاتش خواهد شد، اما می‌توانیم مطمئن باشیم گوشی هوشمند یکی از آن محصولات نیست. به نظر می‌رسد گوشی‌های آیفون از آسیب‌های این معضل جهانی مصون مانده‌اند و به کسب سود برای این کمپانی آمریکایی ادامه خواهند داد. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 161 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها