دریچه تکنولوژی چگونه بعد از مرگ، اطلاعات خود را از گوگل پاک کنیم - ژوانا

مرگ اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود بالاخره سراغ همه‌ی ما خواهد آمد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پس از مرگ، چه بر سر داده‌هایی که در اختیار شرکت‌هایی مثل گوگل یا فیس‌بوک قرار داده‌اید خواهد آمد؟

همان طور که مشخص است، اطلاعات شخصی و هویتی شما در زندگی مجازی، پس از مرگ به طور خودکار به همراه شما دفن نخواهند شد و اگر به نحوی حساب‌های شما بسته و اطلاعاتشان حذف نشوند، شرکت‌ها یا حتی گاهی اوقات افراد می‌توانند به هر نحوی از آن سوءاستفاده کنند. این مطلب روی جلوگیری از سوءاستفاده‌ی گوگل تمرکز دارد، بنابراین بگذارید ادامه‌ی بحث را به گوگل اختصاص دهیم.

شاید در ابتدا در مورد این که گوگل چه اطلاعاتی از شما را در اختیار دارد آگاهی کافی نداشته باشید. بر اساس محصولات مختلفی از گوگل که مورد استفاده‌ی شما قرار می‌گیرد، این غول فناوری می‌تواند داده‌های بسیار گسترده‌تری نسبت به سابقه‌ی جستجوهای شما در اینترنت در اختیار داشته باشد. مثلا افرادی که از ابزار Google Pay استفاده کرده باشند، اطلاعات بانکی خود را در اختیار گوگل قرار داده‌اند. بسیاری از خاطرات شما ممکن است در Google Photos ذخیره شده باشند، بخشی از اسناد مهمتان ممکن است در Google Drive ذخیره شده باشد، سوابق مسافرتتان در برنامه‌هایی مثل Google Maps ذخیره می‌شود و انواع و اقسام اطلاعات را در مورد شما در اختیار دارد. اما به هر حال گوگل لطف کرده و امکان کنترل حساب کاربری شما برای دوران پس از مر  یا غیرفعال بودن به هر دلیل دیگری را نیز فراهم کرده است.

تنظیم کردن بخش «Inactive Account Manager»
بخش «مدیریت حساب غیرفعال» یا Inactive Account Manager در تنظیمات حساب گوگل به شما اجازه می‌دهد تکلیف گوگل را در زمان غیرفعال شدن حسابتان و این که با داده‌های به جا مانده از شما چه کند را روشن کنید. با این ابزار می‌توانید جزئیات حسابتان را با شخص مورد اعتمادی به اشتراک بگذارید یا زمانی را تعیین کنید که پس از آن، حساب کاربری گوگل تان کاملاً پاک شود.

روی مرورگر کامپیوتر خود وارد بخش Google Account شده و از بخش جستجوی بالای صفحه، به دنبال قسمت Inactive Account Manager بگردید.

google-iam1.png

اه انتخاب این بخش به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که در مورد مدیریت حساب غیرفعال توضیحاتی را ارائه می‌کند. پس از مطالعه‌ی این توضیحات و شرایط و مقررات آن، روی دکمه‌ی Start کلیک کنید.

google-iam2.png

می‌توانید به گوگل اجازه دهید با سپری شدن زمان معینی از غیرفعال بودن، حساب شما را ببندد. می‌شود از بین ۳ ماه، ۶ ماه، یک سال یا یک سال و نیم انتخاب کنید و گوگل یک ماه پیش از بستن حساب، جهت اطمینان به شما با پیامک یا ایمیل هشدار می‌دهد تا اگر در قید حیات بودید، روند را متوقف کنید.

google-iam3.png

برای فعال کردن ویژگی غیرفعال‌سازی حساب کاربری، باید یک شماره‌ی تلفن وارد کرده و آدرس ایمیل خودتان را تأیید کنید.

ضمن اینکه گوگل به شما اجازه می‌دهد تا ۱۰ نفر را معرفی کنید تا در زمان غیرفعال شدن حساب شما، به آن‌ها اطلاع داده شود، امکان اعطای دسترسی به بخشی از داده‌هایتان به این افراد نیز وجود دارد. برای اضافه کردن شخص مورد اعتماد، تنها کافی است گزینه‌ی Add Person را انتخاب کرده و آدرس ایمیل او را وارد کنید.

google-iam4.png

همچنین در این بخش می‌توانید در مورد حذف شدن داده‌های حساب غیرفعال‌شده‌ی خود نیز تصمیم بگیرید. اگر در قسمت قبل شخص یا اشخاص مورد اعتمادی را معرفی کرده باشید، این افراد می‌توانند تا ۳ ماه درخواستی برای دریافت داده‌های شما؛ مثلاً تصاویری که در Google Photos داشتید  ارائه دهند.

اگر تصمیم بگیرید حساب گوگل شما پس از مدت خاصی، به طور کامل حذف شود، این تصمیم شامل داده‌های عمومی به اشتراک گذاشته شده مثل ویدئوهای YouTube یا پست‌های وبلاگی شما در Blogger نیز خواهد شد. در این حالت باید دکمه‌ی آبی‌رنگ مقابل عبارت Yes, delete my inactive Google Account را انتخاب کنید که طبق توضیح گوگل، سه ماه پس از غیرفعال شدن حساب کاربری این اعمال انجام می‌شوند.

google-iam5.png

حالا با انتخاب Review Plan در پایین صفحه می‌توانید به طور خلاصه تنظیمات را مشاهده کرده و در صورت تایید، روی Confirm Plan کلیک کنید.

بدیهی است همیشه گزینه‌ی وصیت کردن به شخص دیگر و دادن جزئیات حساب کاربری به او پیش از مرگ نیز وجود دارد. اما  باید خوب فکر کنید و ببینید می‌توانید به کسی به عنوان یک دوست برای کار حساسی مثل رسیدگی به اطلاعات شخصیتان در فضای مجازی پس از مرگ اعتماد کنید یا نه. از طرف دیگر این شخص ممکن است کاملاً قابل اعتماد باشد، اما خود شرکت گوگل هم در زمینه‌ی اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران چندان چهره‌ی پاک‌دستی از خود به یادگار نگذاشته است.

امیدواریم شما عمر طولانی و با عزت داشته باشید اما از آن جا که هیچ کس دقیقاً نمی‌تواند از زمان مرگ خود اطلاع داشته باشد، شاید وصیت کردن در اولین فرصت ممکن ایده بدی نباشد. رسیدگی به اطلاعات و حساب‌های اینترنتی هم می تواند یکی از بخش‌های وصیت باشد. در این مطلب تنها در مورد حساب گوگل صحبت شد اما همین بحث را می‌توان درباره‌ی حساب‌های دیگر که ممکن است اطلاعات حساس‌تری را نیز داشته باشند ادامه داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.