دریچه تکنولوژی ۱۰ بار که سوپرمن با قهرمانان دیگر جنگید - ژوانا

ایرانسل
کوین نیک

سوپرمن قهرمانی است که بین طرفداران قدیمی و جدید به عنوان نماد حقیقت و عدالت شناخته می‌شود. مرد پولادین علاوه بر قدرت فراوانش، خودش را با قلبی مهربان به دیگران می‌شناساند. با این حال، زمان‌هایی بوده که ذات رئوف سوپرمن محو شده و نه تقابل او با دشمنانش، بلکه شاهد نبرد سوپرمن و قهرمانان دیگر بوده‌ایم.

هر از چند گاهی به دلایل مختلف، چه از کوره در رفتن، چه شست و شوی مغزی داده شدن و چه حتی سرکشی قهرمانان دیگر، سوپرمن در برابر «آدم خوب‌ها» قرار می‌گیرد. در این مطلب هم قصد داریم به سراغ ۱۰ نبرد سوپرمن و قهرمانان دیگر برویم.


۱۰. اوریون (Orion)

والدین در دنیای کمیک‌ها معمولاً نقش مثبتی روی فرزندانشان دارند. بتمن و هانترس (Huntress) جزو معروف‌ترین اشخاصی هستند که با از دست دادن والدینشان، قسم خوردند تا جلوی جرم و جنایت را بگیرند. با این حال، تعدادی از والدین را می‌توان در این دنیا یافت که تأثیر منفی روی فرزندانشان داشته‌اند.

با این که اوریون فرزند بیولوژیکی دارک‌ساید (Darkseid) است ولی او در سیاره نیو جنسیس (New Genesis) و توسط های فادر (High Father) بزرگ شده است. در طول زندگی‌اش، اوریون نسبت به پدر بیولوژیکی خود احساس تنفر پیدا کرد و تلاش کرد به هیچ وجه شبیه او نشود. با وجود این که او تبدیل به یک قهرمان شد ولی اشتراکاتی نیز با خانواده خونی خود داشت. اوریون هم مثل دارک‌ساید با سوپرمن جنگیده و توسط او شکست خورده است.

در سری نیو ۵۲ دی‌سی، سوپرمن و بقیه اعضای جاستیس لیگ به سیاره آپوکالیپس (Apokolips) می‌آیند. اوریون با ترس از یک پیشگویی که در آن از سوپرمن به عنوان نابود کننده جهان یاد می‌شود، به مرد پولادین حمله می‌کند.

با این حال، بر عکس اکثر اوقاتِ دارک‌ساید که سوپرمن را شکست داده است، اوریون به راحتی توسط سوپرمن شکست می‌خورد و بدن او به درون گودال‌های آتشین آپوکالیپس انداخته می‌شود.

۹. کاپیتان اتم (Captain Atom)

وقتی پرسشِ «چه کسی قدرتمندترین قهرمان دی‌سی است؟» مطرح می‌شود، تعدادی اسم آشنا به عنوان پاسخ رد و بدل خواهد شد. ولی کاپیتان اتم جزو ابرقهرمانانی است که از این نظر توجه چندانی به او نمی‌شود. با این که به چشم یک خطر به او دیده نمی‌شود اما کاپیتان اتم توانایی‌های زیادی دارد که او را تبدیل به رقیبی سرسخت برای هر شخصیتی می‌کند.

در خط داستانی Injustice: Gods Among، سوپرمن یک رژیم دیکتاتوری را روی زمین آغاز می‌کند. قهرمانان عضو جاستیس لیگ به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه با رهبری سوپرمن و با هدف دیکتاتوری و گروه دیگر با رهبری بتمن و با هدف آزادی. پس از این که کاپیتان اتم به جبهه بتمن می‌پیوندد، او به همراه بلک کناری (Black Canary) و گرین ارو وارد قلعه خلوت (Fortress of Solitude) سوپرمن شده آن هم در حالی که بتمن حواس مرد پولادین را پرت کرده است.

در هر صورت، بتمن در انجام وظیفه خود شکست می‌خورد، سوپرمن وارد قلعه شده و شروع به جنگیدن با کاپیتان اتم می‌کند. بعد از این که به شدت آسیب می‌بیند، کاپیتان اتم تصمیم می‌گیرد تا خودش را منفجر کند.

با وجود این فداکاری قهرمانانه، سوپرمن از انفجار اتمی نجات پیدا می‌کند و به دیکتاتوری خود ادامه می‌دهد.

۸. اطلس (Atlas)

شخصیت‌های اساطیری رومی و یونانی همیشه در دنیای کمیک‌های دی‌سی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برخی از آن‌ها مثل آرتمیس (Artemis) و هرکول (Hercules) تبدیل به قهرمانانی محبوب شدند در حالی که دیگران مثل هادس (Hades) تبدیل به ویلنی در جمع ویلن‌های یک قهرمان شد.

از شانس بد سوپرمن، اطلس نیز در دسته دوم جا می‌گیرد. در خط داستانی The Coming of Atlas، این قهرمان یونانی به زمین می‌آید و در برابر مرد پولادین قرار می‌گیرد. هر چه قدر که سوپرمن تلاش کرد اما نتوانست رقیب اطلس شود.

در هر صورت، قبل از این که اطلس بتواند ضربه نهایی را وارد کند، سگ وفادار سوپرمن، کریپتو (Krypto)، وارد معرکه شده تا از صاحبش مراقبت کند. درست است که اطلس در نهایت شکست خورد اما سوپرمن برنده این مبارزه نبود.

۷. واندر وومن

این دو قهرمان در اوایل دوران نیو ۵۲ در برابر هم قرار می‌گیرند. وقتی استیو ترور (Steve Trevor) توسط دیوید گریوز (David Graves) ربوده می‌شود، واندر وومن سعی در نجات او دارد اما گرین لنترن از ترس این که او به درون یک تله می‌رود، سعی در متوقف کردنش را دارد.

با این حال، واندر وومن از پس گرین لنترن برمی‌آید اما این بار نوبت سوپرمن است که در برابرش قرار بگیرد. واندر وومن نیز با یک لگد به صورت سوپرمن از او پدیرایی می‌کند.

هر چند این درگیری توسط سایبروگ (Cyborg) متوقف می‌شود اما شاهدی بر این است که پرنسس تمیسکیرا (Themyscira) هر چیزی که در مسیر او و عشقش قرار بگیرد را کنار خواهد زد.

۶. هاوک‌من (Hawkman)

سوپرمن با این که به عنوان دل‌رحم‌ترین و رئوف‌ترین قهرمان بین اعضای جاستیس لیگ به حساب می‌آید اما خیلی اوقات اجازه می‌دهد تا احساساتش کنترلش را به دست بگیرند. در این وضعیت، اشخاص کمی جرئت این را دارند که سعی در متوقف کردن او داشته باشند. هاوک‌من نیز یکی از همین معدود قهرمانان است که وقتی مرد پولادین کنترلش را از دست داد، تلاشی بر آرام کردنش داشت.

در خط داستانی Injustice: Gods Among Us هاوک‌من در برابر سوپرمن می‌ایستد. این قهرمان تلاش قابل ستایشی از خود نشان می‌دهد و با یک گرز آغشته به کریپتونایت (Kryptonite) چندین بار به مرد پولادین ضربه وارد می‌کند.

با وجود نمایش قهرمانانه فوق العاده، هاوک‌من شکست می‌خورد. وقتی سوپرمن با هیت ویژن (Heat Vision) خود در حال خاکستر کردنش است، می‌توان دید که هاوک‌من چه قدر احساس شکست می‌کند.

۵. مارشن منهانتر (Martian Manhunter)

موجودات فضایی زیادی وجود دارند که از نظر قدرت و نیرو بتواند با سوپرمن برابر و حتی نسبت به مرد پولادین برتری داشته باشند. در بین تمام این فضایی‌ها اما مارشن منهانتر جزو معدود مواردی است که به عنوان قهرمان و از متحدان خود سوپرمن محسوب می‌شود.

ایرانی کارت
Dicardo

وقتی مارشن منهانتر در خط داستانی Injustice: Gods Among Us به سراغ مبارزه با سوپرمن می‌رود نمایشی از میزان قدرت خود دارد. در طی یک نبرد با مرد پولادین و واندر وومن، ژان ژونز (J’onn J’onzz) از توانایی‌های تلکنسیس خود استفاده می‌کند تا به سوپرمن تصویری از تبعدیش به مریخ نشان دهد تا سعی کند اشتباهاتش را به او بفهماند. در همین حین نیز جلوی واندر وومن را می‌گیرد تا نتواند سوپرمن را نجات دهد.

اما اوضاع آن طورکه مارشن نهانتر می‌خواست پیش نمی‌رود و در حالی که او تلاش در به قتل رساندن واندر وومن دارد، سوپرمن با استفاده از هیت ویژنش، کارش را یکسره می‌کند. در انتهای نبرد، واندر وومن به مرد پولادین می‌گوید که اگر جلوی مارشن منهانتر را نمی‌گرفت، او مطمئناً کشته می‌شود. با این اوصاف اما چهره سوپرمن خبر می‌دهد که چندان اعتقاد محکمی به تصمیماتش ندارد.

۴. ثور

بحث‌های خیلی زیادی در بین طرفداران دنیای کمیک‌ها وجود دارد. لکس لوتر (Lex Luthor) باهوش‌تر است یا دکتر دووم (Doctor Doom)؟ آیا ددشات (Deadshot) دقیق‌تر از بولزآی (Bullseye) است؟

برای پاسخ دادن به برخی از این بحث ها و پرسش‌ها، دی‌سی و مارول تعدادی کراس‌اوور با یکدیگر انجام دادند. در این کراس‌اوورها، قهرمانان دی‌سی و مارول یا در برابر هم قرار گرفتند یا در کنار هم، با دشمنی مشترک جنگیدند.

در سری JLA/Avengers، اتفاق اول افتاد. در یکی از پنل‌های این سری، مرد پولادین در برابر خدای رعد ازگارد، ثور، قرار گرفت.

این دو قهرمان به جان هم افتادند؛ سوپرمن با مشت‌هایش به ثور ضربه می‌زد و ثور نیز با پتک معروفش، میولنیر (Mjolnir)، به سراغ سوپرمن آمده بود. ظاهراً این دو شخصیت یک مبارزه برابر داشتند تا این که سوپرمن با استفاده از هیت ویژن خود، به ثور شلیک کرده و با یک مشت او را به دور دست‌ها پرتاب می‌کند.

۳. گرین لنترن (Green Lantern)

سلاح‌های قدرتمندی را می‌توان در دنیای دی‌سی دید که یکی از آن‌ها حلقه گرین لنرتن‌ها به حساب می‌آید. تنها محدودیت این حلقه‌ها، تصورات کاربرش است. همین پتانسیلِ بی‌محدودیتی باعث می‌شود که نیروی یک گرین لنترن برای خودش یک دنیا باشد.

سوپرمن چندین بار و با چند گرین لنترن درگیری‌هایی داشته اما یکی از برجسته‌ترینِ آن‌ها مربوط به سری Justice League سال ۲۰۱۱ و مبارزه با هال جوردن (Hal Jordan) است.

در نیو ۵۲ و به خاطر یک سوء تفاهم، سوپرمن به چشم یک مقصر به بتمن نگه می‌دارد. هال هم برای آرام کردن مرد پولادین، با استفاده از حلقه‌اش، زنجیرهایی می‌سازد تا این کریپتونی را ثابت نگه دارد. با این حال، سوپرمن آن‌ها را مثل شیشه خرد می‌کند. هال وحشت می‌کند و سریع یک حباب می‌سازد تا با بتمن از مهلکه در برود.

با این که گرین لنترن قصد داشت تا بتمن را نجات دهد و نه با سوپرمن بجنگد اما می‌توان این درگیری را به عنوان نمونه‌ای در نظر گرفت که حتی یکی از قدرتمندترین سلاح‌های دنیای دی‌سی نیز نتوانست مرد پولادین را متوقف کند.

۲. شزم (Shazam)

وقتی قرار است برنامه شکست سوپرمن را بچینید، اولین راه‌حلی که به سراغش می‌روید سنگ‌های کریپتونایت است. این سنگ‌ها به همان اندازه لوئيس لین (Lois Lane) و پرچم آمریکا با این فضایی عجین شده‌اند.

با تمام این اوصاف سنگ‌های کریپتونایت تنها مواردی نیستند که باعث دردسر سوپرمن خواهند شد. یکی از این موارد، جادو است. در دنیای دی‌سی، جادو نقش پررنگی دارد و شخصیت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند.

شزم هم جزو قدرتمندترین شخصیت‌هایی است که از جادو بهره می‌برد. تواناترین فانی در دوره نیو ۵۲ در مقابل مرد پولادین قرار گرفت. در حالی که شزم می‌خواست خاکستر یکی از عزیزانش را پخش کند، سربازان سرزمین کنداک (Kahndaq) به او حمله می کنند. شزمِ گیج و عصبانی به سمت آن‌ها حمله‌ور می‌شود اما سوپرمن جلویش را می‌گیرد.

به لطف توانایی‌های جادویی‌اش، شزم موفق می‌شود به سوپرمن آسیب وارد کند ولی با این حال کال ال (Kal-El) در نهایت موفق به آرام کردنش می‌شود. سوپرمن و شزم چندین بار با یکدیگر جنگیده‌اند ولی مرد پولادین تقریباً همیشه راهی پیدا می‌کند تا بیلی بتسون (Billy Batson) را زمین‌گیر کند.

۱. بتمن

سوپرمن و بتمن نه تنها جزو محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شخصیت‌های دنیای دی‌سی، بلکه در تمام صنعت کمیک بوک هستند.

از خیلی جهات این دو قهرمان دو قطب متضاد هم به حساب می‌آیند. سوپرمن موجودی فوق العاده است که کارهای خارق العاده انجام می‌دهد ولی بتمن با وجود این که یک انسان نسبتاً معمولی است اما او نیز می‌تواند کارهای خارق العاده انجام دهد. این تضاد باعث خلق دینامیک جالبی بین دو قهرمان مورد بحث وقتی در یک داستان حضور دارند می‌شود.

با این حال، بزرگ‌ترین تفاوت بین بتمن و سوپرمن نه توانایی‌هایشان، بلکه خصوصیات اخلاقی و شخصیت آن‌ها است. بتمن شخصیتی سرد، جامعه گریز و غیر قابل انعطاف است در حالی که سوپرمن مهربان، خوش رفتار ولی همان مقدار غیر قابل انعطاف به حساب می‌آید. وقتی این دو خصوصیات اخلاقی زمینه‌ای مشترک با هم پیدا کنند، به خوبی همکاری خواهند داشت ولی وقتی در برابر هم قرار بگیرند، دنیا با تعجب به آن‌ها نگاه خواهد کرد.

همین اتفاق در سری کمیک The Dark Knight Returns، خلق شده توسط فرانک میلر (Frank Miller)، اتفاق افتاد. سال‌ها پس از این که بروس وین هویت بتمن را کنار می‌گذارد، قهرمانان به عنوان قانونشکن شناخته می‌شوند و فقط زیر نظر دولت می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

وقتی بتمن تصمیم می‌گیرد دوباره نقاب به صورت بزند، سوپرمنی که حالا با دولت همکاری دارد در برابرش قرار می‌گیرد. غرور مشترک آن‌ها باعث می‌شود تا اختلاف نظر خود را با یک نبرد حل کنند.

با این که در انتهای مبارزه بتمن یک حمله قلبی را جعل می‌کند و سوپرمن نیز از نهایت توانش بهره نمی‌برد اما در اکثر مواقع نبرد این شوالیه تاریکی بود که (با کمی کمک از طرف گرین ارو) سوپرمن را زیر ضربه‌های خود گرفته بود.


به مطالعه ادامه دهید:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 248 views بار دسته بندی : سرگرمی تاريخ : 19 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها