دریچه تکنولوژی - ژوانا

کامپیوتر‌های شخصیِ کوچک یا همان Mini PC یکی از گزینه‌های رایج برای استفاده‌ در محیط‌های با فضای محدود هستند که می‌توانند برای کاربری‌های ساده تا حرفه‌ای، بسته به مشخصات سخت‌افزاری خود، مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با بررسی یکی از مینی پی‌سی‌های خوش ساخت ایسوس مدل PN62 همراه ما باشید.

کامپیوتر‌های شخصیِ کوچک یا همان Mini PC یکی از گزینه‌های رایج برای استفاده‌ در محیط‌های با فضای محدود هستند که می‌توانند برای کاربری‌های ساده تا حرفه‌ای، بسته به مشخصات سخت‌افزاری خود، مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با بررسی یکی از مینی پی‌سی‌های خوش ساخت ایسوس مدل PN62 همراه ما باشید.

 

مقدمه

مقدمه
با سری PN از مینی پی‌سی‌های ایسوس تحت مدل‌های PN40 و PN60 در بررسی‌های گذشته‌ی شهرسخت‌افزار آشنا شده‌اید. در سری PN بدنه‌ی با کیفیت و مکعبی شکل مشترکی میان مدل‌های مختلف وجود دارد که به مرور زمان با سخت‌افزارهای بروز و متنوع آپگرید شده است. مدل PN62 در این بررسی به پردازنده‌ی موبایل نسل دهم اینتل Comet-Lake مجهز گردیده و درگاه‌های ورودی و خروجی آن نیز پرسرعت‌تر از گذشته شده است.

این مدل علاوه بر پیکربندی‌های مختلف سخت‌افزاریِ پیش‌فرض ارائه شده توسط ایسوس، به صورت Bare-bone نیز عرضه می‌شود. Bare-bone در اینجا به معنی دستگاهی است که قطعات اصلی آن مانند پردازنده و برد توسط سازنده نصب شده و کاربر پس از خرید، حافظه‌های رم و ذخیره‌ساز را بر اساس نیاز خود انتخاب و خریداری می‌کند.

به لطف طراحی کارآمد کیس و بدنه‌ی این مینی‌پی‌سی، نصب، افزودن یا ارتقا حافظه‌ها برای کاربر بسیار راحت است و بدون نیاز به ابزار یا مهارت خاصی قابل انجام است.

نمونه مورد بررسی ما نیز از نوع Bare-bone بوده که به صورت جداگانه روی آن ۴GB حافظه رم و یک اس‌اس‌دی ۲۵۰GB از نوع M.2 NVMe، نصب شده و برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است. به همین دلیل نتایج تست‌هایی که در این بررسی مشاهده خواهید کرد، نسبت به نمونه‌ای که خریداری می‌کنید ممکن است کمی متفاوت باشد و با توجه به مشخصات رم و اس‌اس‌دی انتخابی شما افزایش یا کاهش یابد.

بسته‌بندی و محتویات جعبه

 

بسته‌بندی و محتویات جعبه
بسته‌بندی کوچک و ساده‌ این محصول سیستم پردازشی توانمندی را درون خود جای داده است.

box.jpg

روی جعبه، تصویری از کیس این مینی پی‌سی را در کنار نام و مدل آن مشاهده می‌کنید. همانطور در گوشه‌ی جعبه تذکر داده شده ممکن است محصول درون جعبه با تصویر روی آن کمی متفاوت باشد که به دلیل پیکربندی‌های متفاوت برای درگاه‌های خروجی جلوی این مینی پی‌سی است.

contents.jpg

درون جعبه علاوه بر مینی پی سی ایسوس PN62، آداپتور، دیسک راه‌انداز، پایه‌های اسپیسر، پیچ‌های نصب حافظه M2، دفترچه‌های راهنما و پایه‌ مخصوص برای نصب پشت مانیتور یا روی دیوار قرار گرفته است.

نمونه مورد بررسی که به پردازنده Corei5 – 10210U مجهز است و به صورت Barebone به فروش می‌رسد، در زمان نگارش این مطلب قیمتی حدود ۴۳۰ دلار دارد که از نظر قیمت با محصولات مشابهِ برند‌های دیگر تقریباً برابری می‌کند. با این حال از نظر طراحی ظاهری و درگاه‌های ارتباطی، PN62 وضعیت بهتری دارد و سبب افزایش ارزش خرید آن می‌شود.

طراحی ظاهری و مشخصات فنی

 

طراحی ظاهری و مشخصات فنی

front-2.jpg

در نگاه اول، بدنه خوش تراش این مینی پی‌سی از جنس آلومینیوم برس خورده به چشم می‌‌رسد؛ در حالی که از جنس پلاستیک ساخته شده است. طراحی ساده و مکعبی آن در کنار مانیتور و کیبورد که شکل تقریباً مشابهی دارند، روی میز هماهنگی چشم نوازی را به وجود می‌آورد.

size.jpg

بدنه این مینی پی‌سی ابعادی به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر با ۱۱٫۵×۱۱٫۵×۴٫۹cm دارد که می‌تواند به راحتی روی میز در کنار سایر وسایل قرار گیرد و کمترین فضا را روی میز کار شما اشغال کند.

front-1.jpg

در جلوی بدنه کلید پاور به همراه چراغ فعالیت هارد دیسک، سنسور مادون قرمز، یک درگاه USB 3.2 Gen1، یک درگاه USB 3.2 Gen2 Type-C با قابلیت شارژ سریع، جک ترکیبی هدفون و میکروفن و یک کارت خوان قرار گرفته‌اند.

side.jpg

در کناره‌های بدنه برش‌هایی برای ورود و خروج هوا در نظر گرفته شده که به تهویه هوا و خنک‌سازی قطعات کمک می‌کنند. همچنین محل اتصال قفل Kensington نیز در کنار این بریدگی تعبیه شده است.

back.jpg

در پشت دستگاه نیز سایر درگاه‌های ارتباطی شامل ورودی برق، دو درگاه USB 3.2 Gen1، پورت RJ-45 شبکه سیمی، USB 3.2 Gen1 Type-C با قابلیت خروجی تصویر، درگاه HDMI و خروجی تصویر VGA قرار گرفته است.

از درگاه‌های خروجی تصویر موجود، می‌توان از دو درگاه به طور همزمان برای اتصال به دو مانیتور تا حداکثر رزولوشن ۴K استفاده کرد.

در صورت نیاز به تهیه این مینی پی‌سی برای سازمان‌ها و در تعداد زیاد، امکان تغییر خروجی تصویر VGA قرار گرفته در پشت دستگاه با یکی از درگاه‌های DisplayPort، HDMI، Thunderbolt 3.0، COM یا RJ45 وجود دارد.

bottom.jpg

در کف دستگاه نیز بریدگی‌های بیشتری برای تهویه هوا تعبیه شده و پیچ‌های درِ کیس برای دسترسی به بورد دستگاه در کنار سوراخ‌های نصب برکت VESA برای نصب پشت مانیتور مشاهده می‌شود.

حال به سراغ جدول مشخصات این محصول و گزینه‌های قابل انتخاب برای بخش‌های مختلف آن می‌رویم.

پردازنده Core i3 10110U, Core i5 10210U, Core i5 10510U, Core i7 10710U
چیپست Integrated Comet-Lake-U
گرافیک Integrated Intel HD Graphics
رم ۲xSO-DIMM DDR4-2666MHz (2x16GB Max Capacity)
ذخیره‌سازی ۱x M.2 SATA & PCIe 3.0 X4 + 1x SATA 6.0Gbps
شبکه ۱Gbps Lan Network + WIFI 6 2×2 & Bluetooth 5.0 (Optional)
صدا

Realtek ALC3236-VB2 HD Audio CODEC

ابعاد ۱۱۵x115x49mm
وزن ۵۱۵gr (Bare-bone)

همانطور که مشاهده می‌کنید چهار مدل مختلف از این مینی‌پی‌سی با پردازنده‌های مختلف توسط کاربر قابل انتخاب است. نمونه‌ای که ما در اختیار داشتیم به پردازنده Core i5 10210U مجهز شده که دارای چهار هسته و ۸ رشته پردازشی است و فرکانس پایه آن ۱٫۶GHz و حداکثر فرکانس بوست تک هسته‌ای آن به ۴٫۲GHz می‌رسد. این مینی پی‌سی تنها از گرافیک داخلی پردازنده بهره می‌برد که با توجه به پردازنده نصب شده، مدل Intel UHD 630 خواهد بود.

components.jpg

برای مدل Bare-bone همانطور که گفته شد حافظه رم و ذخیره‌ساز توسط کاربر تهیه و نصب می‌شود که در نمونه ارسال شده به لابراتوار شهر‌سخت‌افزار، از ۴GB حافظه تک کاناله SO-DIMM DDR4-2400MHz و یک اس‌اس‌دی M.2 NVMe وسترن دیجیتال ۲۵۰GB سری آبی استفاده شده است.

ارتقا پذیری

 

ارتقا پذیری
وجود قابلیت ارتقا پذیری برای مینی پی‌سی‌ها یک ویژگی مثبت به حساب می‌آید که در ایسوس PN62 این قابلیت به راحتی هرچه تمام‌تر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

case-door.jpg

با باز کردن چهار پیچ، سینی زیر این دستگاه جدا شده و تا نیمه به صورت کشوئی جدا می‌شود. سپس با جدا کردن کابل‌های هارد دیسک یا درایو اس‌اس‌دی که روی این سینی نصب می‌شوند می‌توان آن را جدا کرد و به برد اصلی دستگاه دسترسی داشت.

bottom-2.jpg

سری PN62 به پردازنده‌های نسل دهم از سری موبایل شرکت اینتل مجهز و فاقد گرافیک مجزا هستند. به همین دلیل امکان ارتقا پردازنده مرکزی یا گرافیکی برای این دستگاه توسط کاربر وجود ندارد.

دو اسلات SO-DIMM DDR4 برای نصب حداکثر ۳۲GB (دو ماژول حافظه ۱۶GB) حافظه رم با فرکانس ۲۶۶۶MHz وجود دارد. در کنار آن یک اسلات M.2 نیز قرار گرفته است که می‌توان برای نصب حداکثر ۱TB حافظه M.2 با رابط PCIe 3.0 X4 یا SATA و طول ۸۰mm مورد استفاده قرار گیرد.

board.jpg

در کنار این اسلات، روی دیواره داخلی بدنه نیز می‌توانید محل اتصال کابل دیتا و برق ساتا را مشاهده کنید که برای نصب درایوهای ۲٫۵ اینچی روی سینی زیر بدنه این دستگاه تعبیه شده است.

بایوس و نرم‌افزارهای کاربردی

 

بایوس و نرم‌افزارهای کاربردی
این مینی‌ پی‌سی با توجه به ساخته شدن توسط ایسوس به یک بایوس UEFI با رابط کاربری آشنای مادربردهای ایسوس مجهز شده است.

210416023325 copy.jpg

در این محیط امکان بروزرسانی بایوس، مشاهده و مانیتور دما، مشخصات قطعات، فعال یا غیر فعال کردن قابلیت‌های پردازنده و تنظیمات مربوط به درگاه‌های ورودی و خروجی گنجانده شده است.

در آلبوم زیر می‌توانید تصاویر بخش‌های مختلف بایوس PN62 را مشاهده کنید:

در دیسک همراه علاوه بر درایورهای راه‌انداز، نرم‌افزارهایی کاربردی برای استفاده در شرایط مختلف گنجانده شده که به عنوان مثال در صورت استفاده سازمانی و نیاز به مدیریت این دستگاه‌ها، نرم‌افزار ASUS Remote Manager نسخه Client و Server را می‌توان نام برد.

نرم‌افزار کاربردی دیگری که در این دیسک یافت می‌شود ASUS Business Manager نام دارد. در این نرم‌افزار که رابط کاربری واضح و ساده‌ای دارد، می‌توان به مدیریت مصرف انرژی، قفل درگاه‌های USB، پاکسازی سیستم از فایل‌های موقت، گرفتن نسخه پشتیبان از فایل‌ها و درایوها و بازگردانی، بروزرسانی بایوس و عوض کردن لوگوی زمان بوت سیستم پرداخت که برای یک سیستم در محیط کار نرم‌افزار جامع و کاربردی به نظر می‌رسد.

تصاویر بخش‌های مختلف نرم‌افزار ASUS Business Manager را در آلبوم زیر می‌توان مشاهده کرد:

نرم‌افزار جالب دیگری که در دیسکِ همراهِ این مینی‌پی‌سی گنجانده شده و برای محیط‌های کاری که کاربر دسترسی‌های لازم برای خاموش با راه‌اندازی مجدد سیستم را ندارد تعبیه شده است، ASUS Watchdog Timer نام دارد.

6.jpg

این نرم‌افزار با مانیتور دائمی عملکرد سیستم قادر است به طور خودکار، کرش یا کارکرد غیر طبیعی سیستم را تشخیص دهد و در صورت نیاز و طولانی شدن آن، سیستم را مجدداً راه‌اندازی کند.

مشخصات سخت‌افزارها

مشخصات سخت‌افزارها
مشخصات سخت‌افزارهای به کار رفته در این مینی پی‌سی را از نگاه نرم‌افزارهای مانیتورینگ مشاهده خواهید کرد.

cpuz1.jpg

cpuz2.jpg

gpuz.PNG

پردازنده‌ی نسل دهم Core i5 10210U از جمله پردازنده‌های میان‌رده شرکت اینتل برای دستگاه‌های قابل حمل و کم مصرف است و چهار هسته و ۸ رشته پردازشی دارد. حداکثر سرعت بوست تک هسته‌ای این پردازنده به ۴٫۲GHz می‌رسد و با داشتن TDP برابر ۱۵ وات، یک پردازنده مناسب برای کاربری‌های روزمره و پردازش‌های نسبتاً سنگین به حساب می‌آید. با این حال کارت گرافیک داخلی آن که پردازنده گرافیکی UHD 630 است برای فعالیت‌های گرافیک محور یا بازی کردن مناسب نخواهد بود.

همانطور که گفته شد این مینی پی‌سی به صورت Bare-bone بوده و یک ماژول حافظه رم ۴GB با فرکانس ۲۴۰۰MHz به همراه اس‌اس‌دی ۲۵۰ گیگابایت NVMe توسط دفتر ایسوس، برای تست عملکرد روی آن قرار گرفته است.

diskinfo.jpg

اس‌اس‌دی حاضر در تست‌ها مدل SN550 از سری آبی حافظه‌های M2 NVMe شرکت وسترن دیجیتال با حجم ۲۵۰GB و رابط PCIe 3.0 4X است.

در ادامه به سراغ اجرای آزمون‌ها و بررسی کارایی این قطعات می‌رویم.

تست‌های CPU-Z

تست‌های CPU-Z
یکی از معروفترین نرم‌افزارهای نشان دهنده مشخصات سخت‌افزار در سال‌های اخیر، به یک ماژول بنچمارک بر اساس پردازش‌های تک و چند رشته‌ای نیز مجهز ‌است. تست این نرم‌افزار که بر اساس دستورات SSE2 پایه ریزی شده است می‌تواند معیار مناسبی از عملکرد پردازنده در پردازش‌های تک و چند رشته‌ای ارائه دهد.

cpuz.png

نتایج پردازنده ۱۰۲۱۰U در تست CPU-Z امتیازات بسیار خوب و نزدیک به پردازنده‌های کلاس دسکتاپ مانند Core i7 6700 و Ryzen 1500X را نشان می‌دهد.

تست پهنای باند و Latency حافظه توسط نرم‌افزار AIDA64

تست پهنای باند و Latency حافظه توسط نرم‌افزار AIDA64
تست پهنای باند حافظه از جمله تست‌هایی است که نتایج آن کاملاً به وضعیت سیستم‌عامل، فرکانس و معماری ساخت پردازنده و کنترلر حافظه، Bios هوشمند در انتخاب بهترین و عین حال پایدارترین تایمینگ های اصلی و Advanced و پیکربندی و فرکانس ماژول‌های حافظه و State های مختلف مدیریت مصرف انرژی وابسته است.

aida.PNG

حافظه انتخاب شده بهترین گزینه موجود برای بکار گیری در این مینی‌پی‌سی نیست و نتایج تست AIDA نیز با توجه به تأخیر بسیار بالا و پهنای‌باندِ نچندان مناسب، این موضوع را نشان می‌هند.

تست Cinebench R20

تست Cinebench R20
ماهیت تست Cinebench درواقع مبتنی بر شبیه ساز نوعی نرم افزار سینمای ۴ بعدی هست که بیشتر در استودیوهای ساخت پویانمایی‌های ۳ بعدی استفاده می‌شود. در این تست تمامی توانایی پردازنده برای ترسیم یک صحنه ۳ بعدی با تمام ویژگی‌های واقع‌گرایانه تصویر به کار گرفته می‌شود.

cinebench.png

در تست Cinebench نیز امتیاز پردازش تک هسته‌ای قابل توجه و به عنوان یک پردازنده میان‌ردهِ کلاس موبایل بسیار خوب ارزیابی می‌شود و نشان از پیشرفت بسیار خوب پردازنده‌های کم مصرف و قابل حمل دارد.

تست‌های محاسباتی

تست‌های محاسباتی
تست SuperPI و wPrime دو نرم‌افزار تست و بنچمارک هستند که بر اساس الگوریتم‌های ریاضی مانند محاسبه اعشار عدد پی یا ریشه دوم اعداد در تعدادی مشخص، کارایی پردازنده را به صورت تک رشته‌ای و چند رشته‌ای می‌سنجند. نتیجه حاصل از این دو نرم‌افزار بر اساس ثانیه است که هر‌چه این عدد کوچکتر باشد نشان از کارایی بالاتر توان پردازشی آن سیستم کامپیوتری دارد.

mathematics.png

تست‌های مرورگر وب

تست‌های مرورگر وب
بدون شک بخش زیادی از ما زمان زیادی را در روز صرف گشت و گذار در وبسایت‌های مختلف می‌کنیم. در این میان وب‌سایت‌هایی هستند که با توجه به نوع طراحی و محتوایشان می‌تواند خروجی داده‌های یک نرم‌افزار بوده و از محتوای پیچیده‌ی کد‌های اسکریپت یا شبیه‌سازی‌های گرافیکی و … برخوردار باشند. در این بخش تست‌های JetStream2 که مجموعه‌ای از کتابخانه‌های مختلف کدهای JavaScript است را روی مرورگر Google Chrome مورد تست و بررسی قرار دادیم.

js2.png

تست‌های CrystalDiskMark

تست‌های CrystalDiskMark
CrystalDiskMark با شبیه‌سازی Transfer فایل در چند Block Size مختلف، دو الگوریتم مختلف (Sequential و Random) و به‌صورت Multi Queues & Threads/Single یکی از معتبرترین نرم افزارهای سنجش کارایی تمامی تجهیزات ذخیره‌سازی (حتی تجهیزات قابل حمل) محسوب می‌شود.

crystal.png

نتیجه این تست وابسته به نوع حافظه به کار گرفته شده است و به عنوان یک محصول Bare-bone، کاربر می‌تواند آن را انتخاب و تهیه کند. با این وجود مادربرد این مینی‌پی‌سی پهنای‌باند PCIe 3.0 4X برای نصب و به کارگیری حافظه‌های M.2 ارائه می‌دهد.

تست‌های PCMARK 10

تست‌های PCMARK 10
در این سری نرم‌افزارهای Benchmark کارایی کلی سیستم بر اساس تست‌های Single-thread و Multi-thread مانند نمایش و ویرایش عکس‌های دیجیتال، پخش و ویرایش انواع مختلف موزیک و ویدئو، پخش تصاویر ۳ بعدی مانند انواع گیم، جابه‌جایی اطلاعات بین تجهیزهای مختلف، شبیه سازی نرم‌افزاری امنیتی، رمزگشایی صفحات وب و … محک زده می‌شود.

pcmark.png

با توجه نتایج خوب تست‌های پردازشی پردازنده ۱۰۲۱۰U در تست‌های قبلی، نتایج عملکرد‌های مرتبط با پردازنده کاملا قابل قبول و در استفاده روزانه و کاربری عمومی سریع ارزیابی می‌شود. اما تست‌هایی که نیاز به شتاب دهنده گرافیکی دارند، به دلیل برخورداری از GPU داخلی پردازنده، مدل UHD 630 چندان رضایت‌بخش نیستند.

تست‌های گرافیک پردازنده (iGP)

تست‌های گرافیک پردازنده (iGP)
گرافیک داخلی پردازنده ۱۰۲۱۰U از مدل UHD 630 با ۲۴ واحد پردازشیست که در بسیاری از پردازنده‌های سری Coffee-Lake و Comet-Lake به کار گرفته شده است و با محدوده توانایی‌های آن احتمالاً آشنا هستید. با این حال چند تست گرافیکی شامل دو تست Night Raid و Sky Diver از مجموعه ۳DMark و بازی StarControl را روی این واحد گرافیکی مورد سنجش قرار دادیم.

3dmark.png

sc.jpg

این پردازنده گرافیکی همانطور که می‌دانید مناسب گیمینگ نیست و در رزولوشن‌های پایین مانند ۷۲۰P برخی بازی‌های سبک یا قدیمی را می‌تواند در محدوده ۳۰fps اجرا کند.

تست‌های حرارتی

تست‌های حرارتی
در این تست حرارت متصاعد شده از سطح بیرونی بدنه را به‌وسیله ترمومتر مادون قرمز و حرارت هسته CPU و سایر بخش‌ها را نیز به‌وسیله نرم افزار HWMonitor در دو وضعیت Idle (ا۳۰ دقیقه بدون هیچ گونه فعل و انفعال) و Load کامل CPU و GPU (به‌واسطه ۳۰ دقیقه اجرای تست PowerMAX) اندازه گیری و ثبت کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:

temps.png

در مینی‌پی‌سی و کیس‌های کوچک یکی از مهمترین ویژگی‌های طراحی، کنترل دمای قطعات است. در این دستگاه منبع اصلی تولید گرما CPU بوده و به لطف ورودی و خروجی‌های متعدد هوا، دمای قطعات با توجه به کوچکی ابعاد کیس و خنک‌کننده آن قابل قبول به حساب می‌آید. بدنه دستگاه نیز به دلیل ساخته شدن از جنس پلاستیک، تحت Load کامل و افزایش دمای قطعات، افزایش چندانی نمی‌یابد.

تست‌های مدیریت مصرف انرژی

تست‌های مدیریت مصرف انرژی
در این بخش توان مصرفی کل این می‌نی پی‌سی را (توان مصرفی دریافت شده توسط آداپتور) توسط دستگاه وات متر دیجیتال در دو حالت Idle (15 دقیقه بدون هیچ گونه فعل و انفعال) و در حالت Load کامل CPU و GPU (به‌واسطه ۱۵ دقیقه اجرای تست PowerMAX) اندازه گیری کردیم. نتیجه به دست آمده به شرح زیر است:

pdraw.png

پردازنده Core i5 10210U به سیستم‌های مختلف برای دریافت حداکثر کارایی و فرکانس به همراه مدیریت توان مصرفی مانند Speed Shift، TVB و TBT مجهز است. با اجرای پردازش‌های سنگین ابتدا پردازنده به بالاترین فرکانس ممکن (بیش از ۴GHz) بوست می‌شود که توان مصرفی اندازه گرفته شده پردازنده در این لحظه ۴۴w و توان مصرفی کل دستگاه ۵۴w است.

سپس پردازنده با تشخیص توان مصرفی بیش از حد و دمای بالا، اقدام به کاهش فرکانسِ هسته‌ها می‌کند که در نهایت توان مصرفی پردازنده را در به حدود ۱۵w محدود می‌کند و توان مصرفی کل نیز به ۲۵w کاهش می‌یابد.

نویز سیستم خنک‌کننده

نویز سیستم خنک‌کننده
نویز سنجیده شده توسط دستگاه Sound Meter تعبیه شده در فاصله ۰٫۵ متری سیستم را در دو وضعیت پس از ۱۵ دقیقه بی‌باری کامل سیستم (Idle) و پس از ۱۵ دقیقه Load کامل پردازنده و گرافیک داخلی توسط نرم‌افزار PowerMAX اندازه‌گیری کردیم.

noise.png

نویز محیط اندازه گیری ۳۶db بوده و نویز ۳۶٫۹db این دستگاه در حالت Idle قابل شنیدن نیست. اما با تحت Load قرار گرفتن و افزایش سرعت چرخش فن خنک‌کننده نویز آن افزایش می‌یابد و به ۴۵٫۳db می‌رسد.

در فاصله ۵۰cm اگرچه نویز تولید شده از فن خنک‌کننده این دستگاه آزار دهنده نیست؛ اما کمی بلند ارزیابی می‌شود.

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار

 

جمع‌بندی و امتیاز شهرسخت‌افزار
ایسوس مینی‌پی‌سی‌های متنوعی برای کاربری‌های مختلف دارد. به عنوان مثال و در ابعاد مینی‌پی‌سی، ASUS محصولی برای طراحان و گرافیست‌ها ارائه می‌کند که به کارت‌ گرافیک RTX 2080 و پردازنده کلاس دسکتاپ ۹۹۰۰K مجهز است. سری PN62 با توجه به سخت‌افزارهای قابل انتخاب برای آن، برای کاربری‌های روزمره و پردازش‌های محاسباتی در نظر گرفته شده و به کمک طراحی زیبا و جمع و جور خود، فضای بسیار کمی را روی میز به خود اختصاص می‌دهد.

conclus.jpg

این دستگاه علاوه بر قدرت پردازش مناسب برای اجرای نرم‌افزارهای مختلف، درگاه‌های متعدد و متنوعی برای اتصال لوازم جانبی، ارتباطی و ذخیره سازی ارائه می‌کند که به طور خلاصه می‌توان از درگاه‌های USB در پشت و جلوی دستگاه، اسلات‌های M2 و ساتا و شبکه LAN و WIFI نام برد.

به همین دلیل اگر برای انجام کار‌های روزمره کامپیوتری خود در خانه یا محل کار به دنبال یک کامپیوتر رومیزی کوچک و زیبا هستید، یا برای سازمان یا اداره به تعداد زیادی از این مینی‌پی‌سی‌ها با پیکربندی مورد نظر خود نیاز دارید، PN62 می‌تواند یک گزینه زیبا و کارآمد باشد.

نکات مثبت:

  • طراحی زیبا و مینیمال
  • درگاه‌های متعدد USB
  • راه‌کارهای شبکه پرسرعت LAN و WIFI6
  • ارتقاپذیری آسان

نکات منفی:

  • نویز زیادِ فنِ خنک‌کننده در هنگام Load
  • توانایی محدود در پردازش‌های گرافیکی

با تمامی این توضیحات، مینی پی‌سی ASUS PN62 موفق به کسب امتیاز ۹٫۱ و نشان Good Performance و ریز امتیازات زیر در کلاس محصولات میان‌رده از لابراتوار شهر سخت‌افزار شد:

ASUS Mini-PC PN62 – Barebone

کلاس عرضه : اقتصادی / میان رده

۹٫۵

امکانات ارتباطی

۹

سخت‌افزار و کارایی

۸٫۵

امکانات نرم‌افزاری و رابط کاربری

۹٫۵

طراحی و زیبایی

۹٫۱

امتیاز شهرسخت‌افزار

نشان شهرسخت‌افزار

۹٫۱

چنانچه درباره این محصول سوال یا نظری دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 196 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.