دریچه تکنولوژی AMD برای فناوری گیمینگ FidelityFX SS یک نقشه بزرگ دارد؛ کنسول‌های بازی یا کارت گرافیک؟ - ژوانا

شرکت AMD در شب گذشته اخباری جذاب را برای گیمرها به همراه داشت؛ پس از رونمایی از RX 6700 XT و خبر سازگاری فناوری SAM با سیستم‌های قدیمی، همگی در انتظار ارائه جزئیات بیشتر از فناوری FidelityFX Super Resolution بودند. یکی از مورد انتظارترین مسائلی که گیمرها را پای کنفرانس آنلاین AMD گذاشته بود چه شد؟!

نزدیک به ۴ ماه از معرفی کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 می‌گذرد؛ با این وجود AMD هنوز اقدام به انتشار فناوری جدید خود موسوم به FidelityFX Super Resolution نکرده است. FidelityFX Super Resolution یک فناوری مشابه با NVIDIA DLSS است که با افزایش بهبود عملکرد و نرخ فریم بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همراه است.

علی رغم انتقادات و انتظارات، AMD مراسم خود را بدون ارائه تاریخ دقیق عرضه و یا جزئیات فنی مناسب از فناوری FidelityFX SS به اتمام رساند. شرکت NVIDIA در سال‌های اخیر فناوری DLSS را توسعه داده است؛ زمانی که نسخه نخست از این فناوری برای کارت‌های گرافیک Turing منتشر شد، در بخش‌هایی از تصاویر شاهد تاری‌هایی بودیم که انویدیا را ناچار به ارائه نسخه‌های جدید می‌کرد.

AMD-Fid-1.jpg

سپس انویدیا با DLSS 2.0 وارد میدان شده و نشان داد که می‌تواند یک فناوری پُخته و کامل را برای این منظور معرفی کند. با رشد بازی‌هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کردند، این فناوری دیگر یک ابزار تجاری نبوده و با افزایش چشمگیر نرخ فریم، به یک الزام و برگ برنده در کارت‌های گرافیک RTX 3000 و RTX 2000 مبدل شد. حال انویدیا که راهی پُر پیچ و خم را پشت سر نهاده است، با DLSS در این بخش حکمرانی می‌کند.

انتظار می‌رفت که AMD نیز فناوری مشابهی را برای خریداران کارت‌های گرافیک رادئون معرفی کند. این شرکت بعدها اعلام کرد که FidelityFX Super Resolution را برای همین منظور توسعه می‌دهد. اما علی رغم گذشت چندین ماه و معرفی محصولات جدید، هنوز خبری از انتشار آن برای گیمرها نیست. حتی در کنفرانس شب گذشته نیز AMD اشاره‌ای به FidelityFX Super Resolution نکرد. داستان از چه قرار است؟

AMD-Fid-2.jpg

برخی از رسانه‌های معتبر که موفق به صحبت با مسئولان AMD شده و داده‌های بیشتری را در این زمینه جمع آوری کرده‌اند، ادعا می‌کنند که AMD به دنبال دو چیز است؛ نخست رفع تمام عیوب و نقاط ضعف FidelityFX SS و دوم ایجاد یک پلتفرم بزرگ و در عین حال واحد. منظور از بزرگ چیست؟ این شرکت در کنسول‌های بازی Xbox Series S/X و PlayStation 5 نیز از ریزمعماری RDNA استفاده کرده است. RDNA معماری است که میزبان FidelityFX SS خواهد بود. چه در کنسول‌های بازی و چه در کارت‌های گرافیک.

این شرکت به دنبال آن است که نه تنها کارت‌های گرافیک RDNA را به FidelityFX SS مجهز سازد، بلکه پشتیبانی از آن را برای کنسول‌های بازی نسل نهمی نیز ممکن سازد. در نتیجه این سازگاری و رفع موانع و مشکلات موجود، زمان زیادی را به خود اختصاص داده است که منجر به تأخیر بزرگ AMD برای عرضه FidelityFX SS شده است. به بیان ساده‌تر، زمان دقیقی برای انتشار FidelityFX SS وجود نداشته و این فناوری زمانی در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد که عرضه آن برای کنسول‌های بازی نسل نهم نیز امکان پذیر شده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها